OSL jakter nye langruter

Dette var spesielt. Et eneste langt forsvar for SAS' forretningsmodell der det er ARN og CPH som det satses på, og at OSL er og forblir en feeder-flyplass. Dette er veldig tydelig når vi ser hvilke nye flyruter selskapet har lansert og lanserer (tenker ikke på langdistanse) de siste årene også. På den andre siden, SAS er et svensk selskap selv om mange her inne skulle ønske det var norsk/skandinavisk. Så noe annet er nok ikke å vente.

Det er da vel ingen som har trodd at det vil bli SAS som åpner en eventuell direkterute mellom Oslo og Beijing?? Det vil jo garantert bli et kinesisk selskap som kommer til å fly den ruten.

Det er da vel ingen som har trodd at det vil bli SAS som åpner en eventuell direkterute mellom Oslo og Beijing?? Det vil jo garantert bli et kinesisk selskap som kommer til å fly den ruten.

Det er uttalelsen det reageres på her, ikke om hvem som er først ute med en Kinarute fra OSL. Tipper SAS vil gjøre sitt for at Air China skal holde seg unna på alle mulige måter.

Hva er det SAS tenker på når de skriver at en "luftfarts-brexit" vil være negativ for norsk luftfart? Disse forhandlingene har da ingen implikasjoner for Norges medlemskap av EØS og ECAA og en kan legge til open skies-avtalen.

De påpeker jo også at de fleste land i EØS-området har overflyvningsrettigheter for ett selskap med base i det landet. Skandinavia består altså av tre forskjellige land. Dermed er ikke dette et godt argument for å si det pent.

Utrolig merkelig pressemelding.

"Vi aksepterer ikke.."

Ganske så avslørende pressemelding fra SAS. SAS og Stockholm/København ser på Skandinavia som ett land hvor Norge kun er til for å styrke deres internasjonale posisjoner. Alle metoder taes i bruk for å undertrykke Oslo. Hvorfor er det bedre at disse passasjerene som skal til Norge mellomlander i København eller Stockholm, og ikke i Oslo? Vi får ikke et svar, men det ligger tykt utenpå at SAS/Stockholm/København nå gjør en felles front mot Oslo og Norwegian for å beholde sine posisjoner som ledende i norden.

Håper Norge kutter alle avtaler med Sverige og Danmark og kjører hardt mot Russland. Hvis de ønsker å fly over norsk territorium må de åpne for norske selskaper andre veien. SAS er ikke et norskt selskap, og Stockholm er ikke hovedstaden i Norge.

Håper Norge kutter alle avtaler med Sverige og Danmark og kjører hardt mot Russland. Hvis de ønsker å fly over norsk territorium må de åpne for norske selskaper andre veien. SAS er ikke et norskt selskap, og Stockholm er ikke hovedstaden i Norge.

Dette har jeg trua på!! :D

Dette har jeg trua på!! :D

Jeg mener selvfølgelig alle avtaler som tilsier at Skandinavia skal forhandle som ett område og hvor Norge fungerer som et lydrike under Stockholm/København. Norge må få tilbake egenrett og kontroll over sin luftfart. Det er ingen grunn til at Oslo skal være mye dårligere stilt enn alle andre hovedsteder i Norden når det gjelder forbindelser til Asia. Eneste grunnen er at vi er dårlige forhandlere og har latt oss lure av danske og svensker med bedre teft for business.

^^ Slik er det naturligvis ikke. Denne avtalen er eldgammel og ingen ble lurt da den ble konstruert.

Derimot er det klart at skandinaviske luftfartsinteresser i dag ikke er synkroniserte slik de engang var, og da blir det naturligvis vanskelig å forhandle med en samlet front mot Russland.

Det er klart at Norge må jobbe for å bedre konkurransevilkårene for selskaper som har base i Norge og det innebærer nødvendigvis å endre dagens avtalestruktur, så får en se om Norge er villige til å ta de politiske konsekvensene det vil medføre å gjøre seg upopulære hos naboene våre, da spesielt i Danmark. I Sverige har man nok et mer pragmatisk syn på dette, og ser at hvis Norwegian får overflyvningsrettigheter også fra Sverige, så vil det være positivt for svenske reisende og svenske direkteforbindelser til Asia. Uansett må en finne gode løsninger og ikke legge seg på sandkassenivå, og det er jeg helt sikker på at de norske diplomatene klarer bedre enn oss på flyprat. En må også skille mellom SAS og den svenske og danske staten. Det er tross alt jobben til SAS, for å si det flåsete, å være unøyaktig og urimelig i sine forsøk på å påvirke offentligheten, selv om det nok virket mot sin hensikt denne gangen.

Jeg er naturligvis enig i at det beste vil være å frakoble det skandinaviske elementet i forhandlingene med Russland, men det er nok dessverre enklere sagt enn gjort.

Last edited:
Ettersom Aerofot flyr over Norge til USA, er vel det et greit utgangspunkt for å forhandle om norske overflyvningsrettigheter til Asia?

^^ Slik er det naturligvis ikke. Denne avtalen er eldgammel og ingen ble lurt da den ble konstruert.

Derimot er det klart at skandinaviske luftfartsinteresser i dag ikke er synkroniserte slik de engang var, og da blir det naturligvis vanskelig å forhandle med en samlet front mot Russland.

Det er klart at Norge må jobbe for å bedre konkurransevilkårene for selskaper som har base i Norge og det innebærer nødvendigvis å endre dagens avtalestruktur, så får en se om Norge er villige til å ta de politiske konsekvensene det vil medføre å gjøre seg upopulære hos naboene våre, da spesielt i Danmark. I Sverige har man nok et mer pragmatisk syn på dette, og ser at hvis Norwegian får overflyvningsrettigheter også fra Sverige, så vil det være positivt for svenske reisende og svenske direkteforbindelser til Asia. Uansett må en finne gode løsninger og ikke legge seg på sandkassenivå, og det er jeg helt sikker på at de norske diplomatene klarer bedre enn oss på flyprat. En må også skille mellom SAS og den svenske og danske staten. Det er tross alt jobben til SAS, for å si det flåsete, å være unøyaktig og urimelig i sine forsøk på å påvirke offentligheten, selv om det nok virket mot sin hensikt denne gangen.

Jeg er naturligvis enig i at det beste vil være å frakoble det skandinaviske elementet i forhandlingene med Russland, men det er nok dessverre enklere sagt enn gjort.

Jeg er enig i det meste, men klarer ikke se hvilke fordeler Russland har av å forhandle med skandinavia som ett marked. Skjønner at det er mange interesser og et stort puslespill som skal legges, men flere overflyvninger gir flere inntekter og muligheter, med mindre Russland taper i andre enden? Jeg tror også det blir feil å skille SAS og interessene til Sverige og Danmark. Dette er sammenvevd på så mange måter at det ikke kan ignoreres.

Jeg har hørt en del historier opp igjennom om hva noen påstår SAS har lobbet for og hva de har gjort blant annet mtp å forhindre ruteetableringer til Skandianvia men der OSL og ARN oftest har vært ofrene. Dette har vært udokumentert og "rykter" og jeg har til dels vært kritisk til noen av påstandene da det er umulig å bevise. Men når SAS nå går det skrittet med å publisere en slik pressemelding så blir jeg sterkere i troen på at noe av dette faktisk kan ha vært hold i det som har blitt påstått.

SAS hadde en viktig rolle etter andre verdenskrig og var en helt sentral aktør for å gjenoppbygge og sørge for god infrastruktur og spesielt for Norge sin del. Dette har vært en nødvendighet og de har strengt talt vært de som har drevet ruteutvikling i Norge inntil nylig. Nå fremstår Avinor som mer proaktiv, de har fått et helt nytt team med ressurser på OSL som ser potensialet som er, DY har har banet vei for utenkelige direkteruter, noe som igjen har fått norske reisende til å forstå at det faktisk er mulig å ikke reise via andre flyplasser. Pga dette så har SAS plutselig kanskje blitt den største hindringen for opprettelsen av nye ruter til Norge.

Pressemeldingen i dag er for meg et tydelig signal om at SAS ikke liker (med "god" grunn...) hva som er i ferd med å skje og at de er livredd for det proaktive arbeidet som nå gjøres med å etablere nye direktelinjer. Og spesielt siden SAS er den økonomiske forfatningen de er i tillegg til at de i sterk grad er styrt av reise-, næringsinteresser og politikk men der Norge ikke har vært delaktig i dette - inntil nå.

Igjen, det er smått sjokkerende å lese hva SAS publiserer i dag men jeg får heller tolke det som en bekreftelse på at det arbeidet som gjøres i dag er helt riktig selv om det burde ha blitt gjort for lenge siden..

Last edited:
Med tanke på at OSL får stadig nye langruter fra alle andre enn SAS (Eivind Roalds tidligere uttalelser om langrutesatsing på OSL fremstår om stadig mer patetiske), så er det ikke rart at de ser at markedsgrunnlaget sitt fra OSL forvitrer. Og med god grunn, men det er en utrolig merkelig måte å angripe problemet på. Det er nok på høy tid for Norge å tre ut av "samarbeidet" med de to andre landene, det er fint lite poeng i å skulle beskytte slike gamle avtaler bare for å beskytte SAS sine ruter fra CPH. Dessverre ser vi neppe noe gjort med akkurat det.

Svært merkelig av et flyselskap å gå ut å snakke ned en av sine hovedflyplasser. Det virker som de er livredde for at Norwegian eller air China skal begynne å fly mellom Oslo og Beijing. Skulle ikke forundre meg om SAS er mot at OSL bygger ut non Schengen også. ..

Last edited:
Søkt spørsmål. Men har finnair rettigheter som gjør at de kan fly Norge-Asia over Russland?

Kjos har väl tidigare snackat om att Norwegian(NAI?) vill starta OSL-Singapore?
Har Qatar Airways planer på att öka frekvenserna på DOH-OSL?
Som jämförelse flyger Qatar Airways både DOH-ARN/CPH double daily

Last edited:
Back