OSL jakter nye langruter

Det meste er vanskelig om man legger godviljen til. Kanskje ikke overraskende fra en som har regnr på en gammel SAS-maskin som nick.

Sent fra min MIX via Tapatalk

Det meste er vanskelig om man legger godviljen til. Kanskje ikke overraskende fra en som har regnr på en gammel SAS-maskin som nick.

Kanskje. Men har du vært i Russland? Stått på en russisk flyplass med en charter og prøvd å argumentere vei gjennom russisk byråkrati? Prøv det først. Morro for unga.

Ja det er nok like greit å gi opp. Kjos pleier jo ikke å lykkes med noe uansett.

Sent fra min MIX via Tapatalk

Ja det er nok like greit å gi opp. Kjos pleier jo ikke å lykkes med noe uansett.

Han får det nok som han vil til slutt. Ikke noe annet poeng her enn at ting tar tid. Vi ser jo at ting beveger seg, så jeg er temmelig sikker på at det flyr rødneser over Russland i løpet av noen år.

Har ikke SAS brukt opp tilgjengelige kvoter i den eksisterende tilgangen til Kina fra Skandinavia med 2x daglige (CPH-PEK og CPH-PVG) eller kan de faktisk øke her?
Mener å ha lest at det enten er avtaler med Russland eller Kina, som i dag setter et tak her i dag?

Det stemmer det, noe som andre i tråden her forklarer. Mitt innspill er flytting av kapsitet fra CPH til OSL (yeah right...) og fly W ops.

Jeg er mer ironisk ift at SAS skal åpne en Kinarute fra OSL. SAS har selv sagt at de ikke mener det er et marked for en rute fra Norge (finner ikke artikkelen nå). Det er vel noe tilsvarende de sa om NY rute også før forutsetningene "helt plutselig" endret seg....;) :headbang

Det stemmer det, noe som andre i tråden her forklarer. Mitt innspill er flytting av kapsitet fra CPH til OSL (yeah right...) og fly W ops.

Jeg er mer ironisk ift at SAS skal åpne en Kinarute fra OSL. SAS har selv sagt at de ikke mener det er et marked for en rute fra Norge (finner ikke artikkelen nå). Det er vel noe tilsvarende de sa om NY rute også før forutsetningene "helt plutselig" endret seg....;) :headbang

Hvis du lægger de nationalistiske briller fra dig et øjeblik, vil du så ikke mene, at SAS bør satse på sit nuværende setup med betjening af de 2 ruter alle ugens dage fra CPH? Jeg antager selvfølgelig, at ruterne er rentable. Don't fix it if it aint broken. Du foreslår at de i stedet for at tilbyde ét godt produkt med daglige afgange, skal tilbyde 2 produkter, hvoraf det ene har nogenlunde frekvens og det andet har decideret lav frekvens. Begge produkter er dårligere end udgangspunktet. Hvem vinder på dette? Oslo Lufthavn gør, men hvad med SAS?

Er det ikke slik at de fleste turistene fra Kina skal til Norge som har flest kinesiske overnattinger? Tipper det er av stor interesse for både kinesere, nordmenn og fisk og slippe unødvendig mellomlanding i Danmark.

Når det gjelder SAS har de vel vært broken i mange år. Godt det finnes andre selskaper som ikke er bundet av gamle avtaler og inngrodde vaner.

Last edited:
Er det ikke slik at de fleste turistene fra Kina skal til Norge som har flest kinesiske overnattinger? Tipper det er av stor interesse for både kinesere, nordmenn og fisk og slippe unødvendig mellomlanding i Danmark.

Når det gjelder SAS har de vel vært broken i mange år. Godt det finnes andre selskaper som ikke er bundet av gamle avtaler og inngrodde vaner.

Hvis du har ret og ruten skulle oprettes på ny, så burde alle 7 ugentlige afgange lægges i OSL. Men nu ligger ruten altså i CPH og det er kostbart at flytte den. Og SAS' netværk er jo indrettet efter transfer i CPH. Der er mange ting, som skal ændres, hvis ruten skulle flyttes til OSL. Og flytningen skulle jo klart opveje omkostningerne ved at flytte fra CPH, hvis det skulle komme på tale. Man skal altså vinde BIG TIME med sikkerhed, før man satser på sådan en ændring. Og at splitte ruten mellem de to lufthavne vil nedgradere ét godt produkt til to dårlige..så det anser jeg heller ikke som en mulighed.

Hvis du har ret og ruten skulle oprettes på ny, så burde alle 7 ugentlige afgange lægges i OSL. Men nu ligger ruten altså i CPH og det er kostbart at flytte den. Og SAS' netværk er jo indrettet efter transfer i CPH. Der er mange ting, som skal ændres, hvis ruten skulle flyttes til OSL. Og flytningen skulle jo klart opveje omkostningerne ved at flytte fra CPH, hvis det skulle komme på tale. Man skal altså vinde BIG TIME med sikkerhed, før man satser på sådan en ændring. Og at splitte ruten mellem de to lufthavne vil nedgradere ét godt produkt til to dårlige..så det anser jeg heller ikke som en mulighed.

Enig, og de eneste ruter der egner sig til lavfrekvens er leisure, og her er Kina ruter mest for business segmentet. Hvis noget flyselskab skal åbne en rute til Kina, skal det være et kinesisk, da det er det eneste kinesere flyver med.

Hvis du lægger de nationalistiske briller fra dig et øjeblik, vil du så ikke mene, at SAS bør satse på sit nuværende setup med betjening af de 2 ruter alle ugens dage fra CPH? Jeg antager selvfølgelig, at ruterne er rentable. Don't fix it if it aint broken. Du foreslår at de i stedet for at tilbyde ét godt produkt med daglige afgange, skal tilbyde 2 produkter, hvoraf det ene har nogenlunde frekvens og det andet har decideret lav frekvens. Begge produkter er dårligere end udgangspunktet. Hvem vinder på dette? Oslo Lufthavn gør, men hvad med SAS?

Ser du på konkurransen og kapasiteten øster fra CPH så er den brutalt mye større enn fra OSL, noe som helt klart har innvirkning på yield. CPH har hva, 5-6 ganger mer direktekapasitet østover enn OSL mens catchment area kanskje er 1,5 gangern..? Men la oss forutsette at rutene er rentable (uten at det trenger å bety at de ikke kan tjene mer penger andre steder. Det er nok av eksempler på at rentable ruter legges ned). Men la det ligge og så sier vi at rutene går helt ok.

Du mener at en W-split mellom CPH og OSL ikke er et bra produkt. For hvem? SAS er en skandinavisk selskap der de reisende i all hovedsak er skandinavere. Dersom ops splittes så tilbyr SAS like høy frekvens fra Skandinavia til Kina. Veldig mange av SAS sine pax må uansett bytte fly i CPH så det er vel strengt talt uvesentlig om de bytter fly der, på ARN eller på OSL så lenge SAS som selskap tilbyr like mange frekvenser (og dermed et like godt produkt)? Og enda bedre om de har enda høyere inntjening. Eller har du kanskje på deg dine nasjonalistiske briller;)? OSL er for øvrig den flyplassen i Skandinavia som tilbyr flest connections i Skandinavia.

Jeg tror ikke vi skal ha noe som helst tro på en SAS rute mellom Oslo og Beijing. Det blir air China eller DY, forhåpentligvis air China da de er i stjernealliansen og antagelig kan tilby en høyere frekvens enn DY.

Ser du på konkurransen og kapasiteten øster fra CPH så er den brutalt mye større enn fra OSL, noe som helt klart har innvirkning på yield. CPH har hva, 5-6 ganger mer direktekapasitet østover enn OSL mens catchment area kanskje er 1,5 gangern..? Men la oss forutsette at rutene er rentable (uten at det trenger å bety at de ikke kan tjene mer penger andre steder. Det er nok av eksempler på at rentable ruter legges ned). Men la det ligge og så sier vi at rutene går helt ok.

Du mener at en W-split mellom CPH og OSL ikke er et bra produkt. For hvem? SAS er en skandinavisk selskap der de reisende i all hovedsak er skandinavere. Dersom ops splittes så tilbyr SAS like høy frekvens fra Skandinavia til Kina. Veldig mange av SAS sine pax må uansett bytte fly i CPH så det er vel strengt talt uvesentlig om de bytter fly der, på ARN eller på OSL så lenge SAS som selskap tilbyr like mange frekvenser (og dermed et like godt produkt)? Og enda bedre om de har enda høyere inntjening. Eller har du kanskje på deg dine nasjonalistiske briller;)? OSL er for øvrig den flyplassen i Skandinavia som tilbyr flest connections i Skandinavia.

Ærlig talt: Jeg ved det ikke. Jeg spekulerer blot. SAS har succes med w-split på Miami, men det er primært en feriedestination, hvorimod kina-ruterne er mere forretning... men hvis de forretningsrejsende primært kommer fra Norge... hmmm.. Jeg skal ikke kunne sige det. Jeg tror vi vil se SAS prøve sig frem med flere ruter a la Miami i fremtiden, men jeg tvivler som sagt på, at de tør/vil ændre på de eksisterende ruter med mindre efterspørgslen ændrer sig markant.

Ærlig talt: Jeg ved det ikke. Jeg spekulerer blot. SAS har succes med w-split på Miami, men det er primært en feriedestination, hvorimod kina-ruterne er mere forretning... men hvis de forretningsrejsende primært kommer fra Norge... hmmm.. Jeg skal ikke kunne sige det. Jeg tror vi vil se SAS prøve sig frem med flere ruter a la Miami i fremtiden, men jeg tvivler som sagt på, at de tør/vil ændre på de eksisterende ruter med mindre efterspørgslen ændrer sig markant.

Det er sagt fra flere store aktører på kinesisk side at Norge som feriedestinasjon er attraktiv. Hurtigruten, Cruise, midnattsol, nordlys, fjordene, frisk luft osv. Om man fortsetter at normaliseringen mellom Norge og Kina fortsetter vil jeg tro det er marked for helårsrute, og DY og CA er vel de som kommer først.

Det som diskuteres ift SK er utfordringene i tillegg med CPH som hub. Mange ønsker å fly direkte om de får velge, og dette benytter DY seg av i stort monn. SK begynte vel å fly direkte OSL-EWR etter at de så hvor bra DY sine ruter gikk? Miami er vel ett annet eksempel.

I tillegg til utfordrende økonomi for SK har de også fagforeningene å kjempe med ift hvor en rute skal legges. Det er vel fremlagt tall som viser at yield for SK er høyest i Norge (leste det i en annen post men finner ikke referansen) Så SK kommer vel etter når de ser hvor mange som ønsker å fly direkte med DY/CA.

Om man fortsetter at normaliseringen mellom Norge og Kina fortsetter vil jeg tro det er marked for helårsrute, og DY og CA er vel de som kommer først.

Vil tro det er et marked for en helårsrute fra Norge?? At det hele tatt er tvil om det sier alt om hvor liten tro og forståelse vi har for eget marked, og at vi i alt for lang tid har benyttet SAS som fasit for hvilke ruter som er bærekraftig og ikke fra Skandinavia.

Som Someone sier på forrige side:

Kina har også større investeringer i Norge enn de andre nordiske landene, og lakseeksporten til Kina kommer trolig til å øke kraftig fremover. Dette kommer etter de ferskeste estimatene til å øke volumet av flyfrakt mellom Norge og Kina til 70.000t årlig, hvilket er omtrent det samme som det totale volumet flyfrakt fra Danmark til hele verden.

Det er nok garantert marked for en rute fra Norge. Men at den med dagens begrensinger på flygninger over Russland er økonomisk smart for SAS er en helt annen ting.

Kunne de flydd over Russland og hatt ledig fly, så hadde de nok vært der. Sammen med DY. Men de har ingen av delene og derfor kan det være mer lønnsomt å fortsette som idag.

Dessuten skal vel kineserne til andre steder i Norge. Og da er det fort like greit å ha transfer på CPH.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er nok garantert marked for en rute fra Norge. Men at den med dagens begrensinger på flygninger over Russland er økonomisk smart for SAS er en helt annen ting.

Kunne de flydd over Russland og hatt ledig fly, så hadde de nok vært der. Sammen med DY. Men de har ingen av delene og derfor kan det være mer lønnsomt å fortsette som idag.

Dessuten skal vel kineserne til andre steder i Norge. Og da er det fort like greit å ha transfer på CPH.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lest flere steder at det er flest overnattingsdøgn i Oslo og at de fleste kinesere drar til Oslo selv om de kombinerer det med andre steder. Nesten alle high-end butikkene i Oslo har kinesiskspråklige ansatte nå. Finner selvfølgelig ikke linker nå ...

Det som er gledelig nå er at diskusjonene og forståelsen for ruteutvikling har endret seg betydelig her inne siste par årene. Der diskusjonene tidligere endte med "er det et marked så kommer ruta"-argumentasjonen så har det blir et mye bredere forståelse for at det en en lang liste med faktorer som gjør at en rute blir opprettet:

- dersom det er et marked, blir dette kommunisert til selskapene, er relasjonene på plass, lages det business cases som presenteres og selges inn til alle nivåer hos motparten
- organisering av reiseliv (innkommende/utgående), næringsliv, eksportører, frakt og tilrettelegge dette
- har de attraktive incentiver og støtteordninger for oppstart og vekst
- er flyplassen godt nok tilrettelagt (terminalfasiliteter, transfer, tollbehandling for at (transfer-)pax foretrekker flyplassen)
- tilgjengelige slots
- politikk og maktbalanse (for Skandinavia sin del; SAS)
- bilatterale avtaler
- overflyvningsrettigheter
- er luftfart ansett som viktig nok for myndighetene, er det forankret og ønsker de å tilrettelegge for vekst
- the list goes on...

Og dersom mange av disse faktorene begynner å komme på plass så ser man ikke full effekt av dette før om 5-7 år (ref Jasper på Flyprat samling).
OSL har ligget i motsatt ende av skalen sammenlignet med de fleste konkurrentene ift dette inntil nylig men når Monica Mæland nå diskuterer overflyvningsrettigheter med Russland så ser jeg positivt på utviklingen. Det er bare synd det tok 50 år før vi innså at dette var lurt..:D

Back