Ordre Airbus og Boeing 2023

Someone

Moderator
Medlem
Airbus mottok 37 nye ordre i januar, minus en kansellering ble det da netto 36 maskiner

DELTA AIR LINES 12 A220-300
UNDISCLOSED 6 A320neo, 6 A321neo
UZBEKISTAN AIRWAYS 8 A320neo, 4 A321neo
DAE CAPITAL 1 A320neo

Cancellations: -1 A320neo
 
Last edited:
Boeing's januar-ordre

USAF 15 767-2C
Skymark Airlines 4 737MAX
TUI UK 4 737MAX
Ukjent kunde(r) 25 737MAX, 7 787-10

55 nye ordre brutto, men netto 45

-39 737MAX kansellert, men samtidig har de fjernet 22 737 MAX og 7 787 fra tvilsomme ordre til firm igjen (ASC606)
 
Last edited:
99 "nye" ordre for Airbus i februar, dog godt hjulpet at Qatarordrene har kommet tilbake. Mistenker også at British Airways sine ordre er litt flytting/reforhandlinger da de er noen kanselleringer som matcher. Netto økte ordreboken da med 88 maskiner

Qatar Aiways: 50 A321neo, 23 A350-1000
Ukjent kunde: 15 A320neo
Privat kunde: 1 ACJ319neo
British Airways: 7 A320neo 3 A321neo


Kanselleringer:
1 A319neo, 7 A320neo, 3 A321neo
 
Rolig måned med firm orders for Boeing i Februar

En ukjent kunde har bestilt 5 737MAX, samt det også er 3 kanselleringer av 737MAX
 
Mars bestillinger for Airbus

Lufthansa: 5 A350-900, 10 A350-1000
Undisclosed: 4 A350F
Private customer: 1 A319neo (A319ACJ)

Kanselleringer: -2 A320neo

Netto: +18 ordre
 
Boeing i mars

Ordre:
EVA 5 787-9
Japan Airlines 21 737-MAX 8
Lufthansa 7 787-9
Luxair 2 737-MAX 8
Ukjent kunde 17 737MAX
Ukjent kunde 8 787-8

Kanselleringer:
-16x 737
-6x 787

ASC606 endringer (+ bra, - dårlig)
+3 737
+19 777

Netto +38 for ASC606, +60 etter
 
34 nye firm ordre for Boeing i april. Dessverre mye ikke-navngitte kunder, så litt kjedelig sånn sett

BOC: 3 737MAX
Luxair: 2 737MAX (tror det var MAX 8)
Unknown customer: 11 737MAX
Unknown customer: 1 77F
Unknown customer: 2 788
Unknown customer: 15 789
 
Lite bevegelse i Airbus ordrebok i april

En privat kunde bestile en A330-800 (troig da en ACJ300-800).
2 forskjellig ukjente kunder booket begge 2 A320neo

Også ble Viva Airs 3 A320neo kansellert
 
Netto ble det 0 nye ordre for Airbus i mai, da 17 n"nye" ordre ble balansert av 17 kanselleringer

Firm orders
Delta 1 A330-900
Ukjent kunde 9 A320neo
BOC Aviation 7 A320neo

Kanselleringer:
Virgin -1 A330-900 (Ser ut som denne ble overført fra Virgin til Delta)
Go First: -16 A320neo
 
Nye ordre for Boeing i mai:
Air Niugini: 2 787-8
Ukjent kunde: 59 737MAX
Ukjent kunde: 8 787-9


Kanselleringer
4x 737Max Air Niugini
6x 777F Hong Kong International Aviation
1x 777-300ER (Trolig China Southern)
 
920 ny brutto firm ordre for Airbus i juni

UNDISCLOSED 1: 38 A320neo, 22 A321neo
UNDISCLOSED 2: 10 A350-900
FLYNAS: 30 A320neo
UNDISCLOSED 3: 2 A330-900
QANTAS AIRWAYS: 9 A220-300
AIR INDIA: 140 A320neo, 70 A321neo, 6 A350-900, 34 A350-1000
INDIGO: 125 A320neo, 375 A321neo
PHILIPPINE AIRLINES: 9 A350-1000
UNDISCLOSED 4: 4 A330-900
INTERNATIONAL AIRLINES GROUP - IAG: 10 A320neo
UNDISCLOSED 5: 12 A220-300
UNDISCLOSED 6: 6 A320neo

Minus 2 kansellerte A321neo til Nile Air
 
304 nye brutto ordre for Boeing i juni

Boeing June firm orders

Air India: 190 737MAX, 10 777X-9, 20 787-9
ALC 2 787-9
Akasa Air 4 737MAX
Emirates 16 777X
Riyadh Air 39 787-9
TUI UK 5 737MAX
Turkmenistan 4 737MAX
Ukjente kunder 10 737MAX, 4 777F
 
De 16 777X til Emirates ser ut til å være en bytte av ordre, da de samtidig har avbestilt 16 777X. Så ser ut som de har kansellert de 777-8 de hadde i bestilling og endret til 777-9 for samtlige

https://twitter.com/avweeksean/status/1678864235265241097

And one more, courtesy of our data team. Boeing reported Emirates cancelling 16 777xs and ordering 16 777s last month, but it was no routine skyline re-shuffle. Turns out it cancelled 777-8s and replaced them with 777-9s. That leaves Etihad as the lone identified 777-8 customer.

Også har Boeing gjort en rekke såkalte ASC606 justering i ordreboken. 1 737 og 43 777 er tilbake som ordre, mens de har flyttet 25 787 i kategorien tvilsomme ordre
 
50 nye ordre for Airbus i juli

Icelandair 13 A321neo (XLRs)
Pegasus 36 A321neo
Iberia 1 A350-900
Ukjent kunde #1 4 A350-900
Ukjent kunde #2 6 A350-900

Samt en kunde har kansellert 3 A350-900
 
Boeings juli ordre: 52

Saudia: 18 787-9, 21 787-10
Luxair: 4 737MAX
Ukjent kunde: 1 777F
Ukjent kunde: 8 737MAX
 
For det som lurer på hva ASC 606 justering betyr, så forklarer Leehamnews det her

https://leehamnews.com/2023/08/22/pontifications-a-little-math-for-777x-737-max/

Boeing every month updates its website data for gross orders, cancellations and orders classified under an accounting rule called ASC 606. ASC 606 means orders are “iffy” for contractual or financial reasons with the customer.

ASC 606-classified order adjustments are excluded from the gross/net tally, Boeing tells me. In other words, for purposes of the tallies, the ASC 606 orders remain included in the gross numbers. They’re still orders at this stage, even if iffy. Airbus, operating under European accounting rules, doesn’t have to identify its iffy orders;
 
117 nye ordre for Airbus i august, og en god måned for A330

UNDISCLOSED - 12 A321neo
WIZZ AIR - 75 A321neo
AIR ALGERIE - 5 A330-900
AIR ALGERIE - 2 A350-1000
AVOLON - 20 A330-900
UNDISCLOSED - 3 A330-900

Avolon har også konvertert 50 A320neo til A321neo
 
45 nye order for Boeing i august

Aviation Capital: 13 737MAX
SMBC: 25 737MAX
Ukjent kunde 1: 2 787-8
Ukjent kunde 2: 5 787-9


2 737MAX kansellert
 
Boeings september ordre

Air Canada 18 787-10
Ryanair 150 737MAX
Unidentified 4 787-9
Unidentified 2 787-10
United 50 787-9

Kansellering:
3 737MAX, 3 777 (2 skal være Air Canadas 777F) og 4 787

ASC606 justering ble det tilbakeført noen tidligere tvilsomme/"kansellerte" ordre
+11 737MAX +1 777 +2 787
 
Back
Top