Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

SAS henter jo i grunnen opp bookingen når du forespør oppgraderingen mellom 30d - 48t før avgang. Håper og tror at SAS har litt styr på hvem som har bedt om oppgradering for poeng når de melder behovet til Optiontown. Synes at oppgradering for poeng burde stå høyere en Opiontown. Og i tillegg burde oppgraderinger prioriteres etter status i Eurobonus.

Håper det er slik men det er jo aldri lett å vite med SAS.

Er vel mer lønnsomt for SAS å selge oppgraderinger via Optiontown enn å la folk få dem på poeng.. desverre.

Er vel mer lønnsomt for SAS å selge oppgraderinger via Optiontown enn å la folk få dem på poeng.. desverre.

Det er et stort regnestykke... Si at 10.000 poeng verdsettes til mellom 1000-1500kr. Da koster en oppgradering fra 4.000-6.000kr, som er langt mer enn hva jeg pleier å gi for mine Optiontown uppgrads. Og hvis SAS kan gi meg en oppgradering som de verdsetter til 3500kr så er det en bedre deal enn om jeg skulle brukt poengene til fire innenlandsturer a 2000kr pr stykk.

At folk bruker bonuspoengene sine koster SAS penger det også, samme hvor de brukes.

Det er nok også en grunn til at Optiontown som regel bare går igjennom dersom det er behov for at folk flyttes, mens oppgradering for poeng som regel går igjennom bare det er ledig plass ombord.

Fløy OSL-EWR og ORD-CPH i begynnelsen av august sammen med to kolleger. To av oss hadde C-billeter og en pluss. Til EWR ble minst 6-8 stykker oppgradert ved gate uten å bli spurt om å bruke poeng, inkludert kollegaen i pluss. Han fikk vann på mølla og spurte om oppgradering fra ORD for poeng, men også denne gangen fikk han gratis oppgradering.

Forstår ikke dette helt. Hvorfor ikke spørre ved innsjekk eller gate om noen har lyst til å kjøpe oppgradering for cash, deretter oppgradering for poeng og til sist plukke noen EBG/EBD om gratis oppgradering.

Det er et stort regnestykke... Si at 10.000 poeng verdsettes til mellom 1000-1500kr. Da koster en oppgradering fra 4.000-6.000kr, som er langt mer enn hva jeg pleier å gi for mine Optiontown uppgrads. Og hvis SAS kan gi meg en oppgradering som de verdsetter til 3500kr så er det en bedre deal enn om jeg skulle brukt poengene til fire innenlandsturer a 2000kr pr stykk.

At folk bruker bonuspoengene sine koster SAS penger det også, samme hvor de brukes.

Det er nok også en grunn til at Optiontown som regel bare går igjennom dersom det er behov for at folk flyttes, mens oppgradering for poeng som regel går igjennom bare det er ledig plass ombord.

Det koster ikke nødvendigvis SAS noe at bonuspoeng brukes - kun hvis vedkommende tar en plass som en betalende passasjer ville brukt (noe som jeg er tilfelle om de tar plassen til en som ville betalt via Optiontown). Jeg vil tro at SAS prioriterer Optiontown foran poengoppgradering, fra en ren økonomisk betraktning.

Hvordan ser Business ut på SK907 24/3-15 og SK908 29/3-15?

Mange takk til den som sjekker ;)

Hvordan ser Business ut på SK907 24/3-15 og SK908 29/3-15?

Mange takk til den som sjekker ;)

Det er jo ganske langt frem i tid, men her er tallenes tale:

907:

C/9 D/9 Z/9 R/0

J/0 Y/9 S/9 B/9 P/5 A/0 E/9 M/9 H/9 Q/9 V/9 W/9 U/9 K/9 L/9 T/9 O/9 G/9 N/0

908:

C/9 D/9 Z/9 R/0

J/0 Y/9 S/9 B/9 P/5 A/0 E/9 M/9 H/9 Q/9 V/9 W/9 U/0 K/9 L/9 T/9 O/0 G/9 N/0

Hentet fra FlightStats - http://www.flightstats.com/go/FlightAvailability/flightAvailability.do

Takk! Det ser lovende ut! Sjekket OT igår kveld og da var upgradeprisen ca 450eur per pers! Har tidligere alltid betalt ca 315 eur. Kan det være lurt å være litt avventende?

Takk! Det ser lovende ut! Sjekket OT igår kveld og da var upgradeprisen ca 450eur per pers! Har tidligere alltid betalt ca 315 eur. Kan det være lurt å være litt avventende?

For egen del så har prisen på Ot steget jamt fra jeg booket og frem til nå. Avreise i november til ORD. Jeg tviler sterkt på at prisen vil synke noe særlig.

Hva er den høyeste OT prisen noen har vært bort? Jeg har tidligere lagt inn upgradeforespørsel 2 - 3 måneder før avreise og fått det til 315EUR.

Grrrr.. :p

Fra GO til Plus ORD-CPH i november ligger nå på over 500 EUR

i følge businessclass så har optiontown blitt dyrere i det siste for go->Business. har man en tur/retur billett til si 6000kr i ikke billigste go og må ut med kanskje 1000 euro for opgradering så har man plutselig betalt 13000kr. Da er det ikke kjempelangt opp til en bekreftet Business Saver billett :)

Last edited:

Ikke så overraskende så mye omtale OT har fått i media i det siste.

La i dag inn oppgraderingsforespørsel til Plus på OSL-EWR-OSL. Etter fullført betaling fikk jeg opp info om at jeg har betalt for OSL-EWR, syntes dette var pussig..

Ser nå i nettbanken at det er reservert et beløp tilsvarende T/R OSL-EWR. Noen som har opplevd dette før?

Kundeservicen til OT sies å ikke være helt bra så dette høres morro ut..

Hei alle:)

Skal på første longhaul med SAS på en stund og vurderer en upgrade via OT..
Vi er 2 stykker på samme PNR og får opp prisene på bildet under.
Er de prisene per person eller tilsammen?

ImageUploadedByTapatalk1411846719.193043.jpg

Syns prisen ut var ganske dyr, men hadde kanskje prøvd meg på plus ut og business tilbake.

Kan bidra med mine erfaringer og priser med Optiontown (1 gjennomført reise og 1 kommende reise).

Reise 1: CPH – SFO t/r mars 2014
Reise bestilt: oktober 2013
Optiontown bestilt: oktober 2013
CPH – SFO: Go->Plus: EUR 147 (ble kun oppgradert til Plus på denne strekningen)
CPH – SFO: Plus-> Business: EUR 180
CPH – SFO: Go->Business: EUR 320 (pengene refundert i mars/april 2014*)

SFO – CPH: Go->Plus: EUR 147
SFO – CPH: Plus-> Business: EUR 180
SFO – CPH: Go->Business: EUR 327 (ble oppgradert til Business på denne strekningen)

Kjapt regnet gir dette en pris på NOK 5400 pr pers for t/r San Francisco for oppgradering til Business fra Go. Billettprisen for Go var her NOK 4998 på tilbud.

* Refunderingen skjedde ved at hele «oppgraderingebeløpet» til business (EUR 320) minus gebyret på EUR 5 ble tilbakeført kredittkortet i mars. I april belastet de meg for «oppgraderingsbeløpet til Plus på EUR 147.

Reise 2: CPH – IAD t/r november 2014
Reise bestilt: mai 2014
Optiontown bestilt: juni/juli 2014
CPH – IAD: Go->Plus: EUR 191
CPH – IAD: Plus->Business: EUR 222
CPH – IAD: Go->Business: EUR 413

Identiske priser på returen. Oppgraderingen ble først foretatt ved å kjøpe til Plus, så senere til Business. Prisen på EUR 413 har jeg bare summert de to beløpene. Usikker på om det var rimeligere å oppgradere direkte fra Go->Business. Kjapt regnet gir dette en pris på NOK 7000 pr pers for t/r Washington D.C. for oppgradering til Business fra Go. Billettprisen for Go var her NOK 2999 på tilbud.

Ved å oppgradere stegvis (først til Plus, så til Business) så virker det det ikke så dyrt :-) . Men det er jo bare å lure seg selv.

Noen som har erfaring med oppgradering på IAD ruten? Tenker at sjansen for oppgradering til Business er mindre siden dette flyet har færre Businesseter enn f.eks. SFO ruten.

Last edited:

Noen med erfaring som tilsier at reise delbetalt med voucher/gavekort ikke kvalifiserer til oppgradering fra Plus til Business med Optiontown? For meg kan det se sånn ut på strekningen CPH-NRT (returen vet jeg at aldri lar seg oppgradere med OT, så det er greit). Jeg har bookingklasse P. Jeg har tilfeldigvis noen kjente som skal med samme fly, og de får opp muligheten til å be om oppgradering fra Go til både Plus og Business.

Etter å ha vært i kontakt med både SAS og Optiontown om dette, så kan jeg konkludere med at bruk av voucher/gavekort ikke kvalifiserer til oppgradering. Her er oppsummeringen:

1: Jeg sendte en henvendelse til Diamond-mailen til SAS.
2: Essensen av svaret fra SAS: "Kontakt Optiontown, vi kan ikke hjelpe deg med dette."
3: Jeg sendte en henvendelse til Optiontown.
4: Essensen av svaret på henvendelsen min til Optiontown: "SAS har ikke tilgjengeliggjort oppgraderinger på den aktuelle flyvningen."
5: Jeg sendte en ny henvendelse til Optiontown, hvor jeg påpekte at andre som har bestilt samtidig og med samme flyvning kan be om oppgradering.
6: Etter seks uker: Fortsatt intet svar fra Optiontown.

Det fungerer altså langt fra optimalt når man har noe som ikke er en 100% standardbestilling. Jeg går ut fra at forklaringen ligger i dette: Ved kjøp av billett delbetalt med voucher/gavekort, så blir bookingen opprettet med PNR, mens e-ticket ikke blir utstedt før SAS mottar voucher/gavekort med rekommandert post noen dager senere. I mellomtiden har Optiontown fått tilsendt PNR uten e-ticket-nummer, dvs. det samme som at bookingen ikke er betalt og da skal de sikkert ikke tilby oppgraderinger. Når e-ticket endelig blir utstedt så har ikke SAS og Optiontown noen datautveksling, og bookingen forblir i feil/gammel status hos Optiowntown. Eller noe sånt.

Kjipern :angry:

Last edited:

Kjøpte OT lenge før jeg aktiverte og betalte (og fikk eticket) for 907/908 for en reise jeg foretok for 2 uker siden.

Status
Not open for further replies.
Back