Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Jeg fikk mail i morges at oppgraderingen min fra eco extra til business på EWR-OSL førstkommende lørdag hadde gått igjennom. Jeg mottok samtidig ny bookingbekreftelse fra SAS på mail, og kunne logge meg inn på sas.no og velge nytt sete i business!

Kjapp statusrapport fra reisen min og bekreftelser på noe av det som allerede har blitt skrevet her:
OSL-ARN-EWR onsdag 12.12.12: Oppgradert fra eco til biz ca 3 dager før avgang. Ikke loungetilgang i Oslo og for lite tid til lounge i ARN. Fikk ikke velge sete på nett før innsjekking hadde begynt og ventet da til OCI var åpnet. Fikk da heller ikke valgt sete og ringte til SAS, som måtte ta kontakt med en intern hjelpelinje for å velge sete. 8000 poeng for denne turen har ankommet min EB konto.
ca 70- 80% fullt i biz og rimelig fullt bak gardinen(e)
EWR-OSL: søndag 16.12.12: Oppgradert eco-biz 2-3 dager før avgang. Sjekket ikke setevalg før OCI åpnet men fikk denne gangen velge sete på nett. Priority og lounge på EWR fungerte bra. Stod 4 min i sikkerhetskø mens resten av reisefølget stod 50 min i sikkerhetskø. Stort + til Brooklyn Lager i loungen. EB-poeng ikke kommet på konto enda men regner med at de kommer snart. 3 ledige seter i biz og igjen rimelig fullt bak gardinen.
Oppsummert: Optiontown fungerte for min del veldig bra og frister til gjentagelse. Det med setevalg første gang er en bitteliten ripe i lakken, men det var ikke noe stress.
Dette var første gang jeg fløy business i longhaul og det var helt supert. Helt klart verdt det det kostet å oppgradere med optiontown, men ikke verdt "fullpris". Maten var ganske kjip ifht de andre business class triprapportene jeg har sett.
Neste gang skal jeg nok bare oppgradere til ECO Extra på vei ut, men business på vei tilbake.

Kjapp statusrapport fra reisen min og bekreftelser på noe av det som allerede har blitt skrevet her:
OSL-ARN-EWR onsdag 12.12.12: Oppgradert fra eco til biz ca 3 dager før avgang. Ikke loungetilgang i Oslo og for lite tid til lounge i ARN. Fikk ikke velge sete på nett før innsjekking hadde begynt og ventet da til OCI var åpnet. Fikk da heller ikke valgt sete og ringte til SAS, som måtte ta kontakt med en intern hjelpelinje for å velge sete. 8000 poeng for denne turen har ankommet min EB konto.
ca 70- 80% fullt i biz og rimelig fullt bak gardinen(e)
EWR-OSL: søndag 16.12.12: Oppgradert eco-biz 2-3 dager før avgang. Sjekket ikke setevalg før OCI åpnet men fikk denne gangen velge sete på nett. Priority og lounge på EWR fungerte bra. Stod 4 min i sikkerhetskø mens resten av reisefølget stod 50 min i sikkerhetskø. Stort + til Brooklyn Lager i loungen. EB-poeng ikke kommet på konto enda men regner med at de kommer snart. 3 ledige seter i biz og igjen rimelig fullt bak gardinen.
Oppsummert: Optiontown fungerte for min del veldig bra og frister til gjentagelse. Det med setevalg første gang er en bitteliten ripe i lakken, men det var ikke noe stress.
Dette var første gang jeg fløy business i longhaul og det var helt supert. Helt klart verdt det det kostet å oppgradere med optiontown, men ikke verdt "fullpris". Maten var ganske kjip ifht de andre business class triprapportene jeg har sett.
Neste gang skal jeg nok bare oppgradere til ECO Extra på vei ut, men business på vei tilbake.
Hadde du ikke tilgang til lounge i Oslo?

Det er i så fall ikke riktig, blir man oppgradert gjennom OptionTown så skal man få alle fordeler som følger med "vanlig" business. Jeg har i alle fall fått det på mine turer, dvs fast track og loungetilgang.

Hadde du ikke tilgang til lounge i Oslo?

Det er i så fall ikke riktig, blir man oppgradert gjennom OptionTown så skal man få alle fordeler som følger med "vanlig" business. Jeg har i alle fall fått det på mine turer, dvs fast track og loungetilgang.

Han flydde business fra ARN, dermed var det nok vanlig økonomi mellom OSL og ARN. Jeg har i disse tilfellene kranglet meg inn på loungen på OSL, da jeg mener man har tilgang om man har en dagsaktuell businessbillett med Star Alliance.

Last edited:

Det viktigste rådet mht. Optiontown er å bestille oppgradering for både tur/retur samtidig. Hvis man avventer for å se utfallet av utreisen før man bestemmer seg om man vil oppgradere returen, risikerer man å dø av prissjokk.

Mitt seneste eksempel:
OT-pris på returen før utreisen ble oppgradert:
Economy --> Economy Extra 160 EUR
Economy Extra --> Business 377 EUR

OT-pris på returen etter oppgradert utreise:
Economy --> Economy Extra 176 EUR
Economy Extra --> Business 684 EUR(!)

Godt at vi alt hadde bestemt oss for å bruke poeng på returen...

Andre gangen jeg prøver optiontown nå, og jaggu funket det igjen!
Sitter her med boardingkort til SK908, med sete 01H!

Og jeg som trodde det var fullt på business idag, jaja!

Funker optiontown på SAS flighter bestilt igjennom f.eks Widerøe og United.com?

Jeg og K3nn7 flyr SK907 den 15 februar, og har "desverre" en økonomiklassebillett. Kunne noen med de rette tilgangene gitt meg et svar på hvor god tilgjengeligheten er i Business?

FRI 15 Feb 2013

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- --------------------------------------------------------------
SK 907 OSL 10:25 EWR 12:50 333 A0 C9 D9 J9 Z9 R0 Y9 S9 B4 E9 M4 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0 N0

Har booket Optiontown for barna nå, på sommerens T/R Stockholm-Chicago... Så kanskje de får sitte foran med mor og far :-)

Lite ledig i økonomi og mye ledig i BIZ. Så gode sjanser.....

For å si det mer korrekt, det er få bookingklasser i economy åpne for salg, det sier ingenting om belegget i economy. Economy kan være overbooket så det synger og likevel kan det vise 9 ledige i mange bookingklasser hvis det forventes mange ledige premiumseter. Viktig å huske på det. Men det er ofte et godt tegn at det er få klasser åpne for salg og/eller det er mindre enn 9 per bookingklasse. Gjerne i kombinasjon med en titt i seatmappen for å se hvor mange seter som er forhåndsreservert.

Last edited:

Hvordan pleier loaden å være på CPH-PVG og PEK-CPH? Har lagt inn Optiontown, men ble litt pessimistisk da jeg kom over en tråd om at CPH-PVG ble åpnet igjen etter å ha vært nedlagt noen år pga dårlig interesse, og fordi trafikken jevnet seg ut mellom PVG- og PEK-rutene. Ser ut som de fleste her i tråden som har fått gjennom oppgradering, har fått det til USA.

Gidder noen med KVS/Expertflyer å sjekke hvordan tilgjengeligheten er en dag eller to neste uke (SK996 og SK997)?

Gidder noen med KVS/Expertflyer å sjekke hvordan tilgjengeligheten er en dag eller to neste uke (SK996 og SK997)?

[KVS Availability Tool 7.1.2/Diamond - Sabre: Availability/FS/US]
Code:
CPH  Copenhagen Kastrup DK [EKCH]
PVG  Shanghai PuDong CN [ZSPD]
THU  24 Jan 2013

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -----------------------------------------------------------------------------
SK         997     CPH   18:25     PVG   11:45     343      A0 C9 D9 J9 Z0 R0 Y9 S9 B0 E9 M9 H9 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G9 N9

[KVS Availability Tool 7.1.2/Diamond - Sabre: Availability/FS/US]
Code:
PEK  Beijing Capital CN [ZBAA]
CPH  Copenhagen Kastrup DK [EKCH]
FRI  25 Jan 2013

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------------------
SK         996     PEK   15:35     CPH   18:35     343      A0 C5 D5 J5 Z0 Y2 S0 B0 E9 M9 H9 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0

Takk. Er ikke så veldig rutinert på å tolke tallene, men jeg får inntrykk av at det SK997 ligger dårlig an, med 9 på en del økonomiklasser, mens SK996 ser ut til å ha litt høyere load og kun ledig på de dyreste M-klassene. Men på SAS.no er det bare mulig å kjøpe Economy Extra og business på disse datoene, skjønner ikke det...

Last edited:

Takk. Er ikke så veldig rutinert på å tolke tallene, men jeg får inntrykk av at det SK997 ligger dårlig an, med 9 på en del økonomiklasser, mens SK996 ser ut til å ha litt høyere load og kun ledig på de dyreste M-klassene. Men på SAS.no er det bare mulig å kjøpe Economy Extra og business på disse datoene, skjønner ikke det...

Lørdag-søndag regel?

Aha, godt poeng, takk. Med tur/retur i stedet for enveis kom Economy Flexible som alternativ, men ikke Economy Fixed, som er den laveste. Får samme resultat på et par tilfeldige datoer i februar. Får håpe det betyr at det er bedre load enn jeg fryktet, og at januarsalget går bra. :)

Status
Not open for further replies.
Back