Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Fikk akkurat beskjed om at jeg og kona er oppgradert til Z på SK983 CPH-NRT nå på lørdag. Tenkte det var gode sjanser siden det har vært mye tilbud på economy-billetter i det siste og en lørdag betyr færre forretningsreisende.

På returen fra Tokyo så skjønner jeg at det ikke gis optiontown-oppgraderinger (ett eller annet med mye cargo?). Men er det noen som har fått oppgradering denne veien med den nye muligheten til å få "confirmed" poengoppgradering på forhånd? Jeg har lagt inn ønske om dette i hvert fall, blir spennende å se.

Følger opp dette med noen punkter:
-På tross av businessbillett samme dag fra København til Tokyo så fikk vi ikke uten videre tilgang til SAS loungen i Oslo. Kom oss inn etter noe diskusjon, men det var egentlig ikke så hyggelig, siden de fikk oss til å føle oss litt som annenrangs loungegjester.
-Confirmed upgrade på vei hjem funket fint det, men det er et lite poeng man bør merke seg i denne prosessen. Jeg hadde indikert førstepri til oppgradering til Economy Extra og andrepri til biz. Tanken min var at vi skulle se an hvor trøtte og slitne vi var på utreisedagen så eventuelt oppgradere ved gate fra Economy Extra til biz hvis vi følte for det. Vi fikk confirmed upgrade til Economy Extra, men fikk ikke lov til å oppgradere enda en gang med poeng ved gate, på tross av mange tomme seter i biz. Grunnen til dette var visst at det bare er mulig å oppgradere én gang.
-Ble bare trukket 15 000 poeng for confirmed upgrade på tross av at vi var to passasjerer. Skulle vel vært 30 000 til sammen, regner med at dette er en bug i systemet deres.

Heisann!
Noen som kan sjekke SK943 den 25.03 og SK910 den 31.03? :)
Har extra i utgangspunktet.

Aha, det er der dere finner det altså :) Takker! Hvordan tyder dere mulighetene; er mitt første møte med Optiontown skjønner du. Har lest endel i denne tråden, men har ikke blitt helt klok :)

Er ikke lett å bli klok på det, fordi det ikke er noen fasit. F.eks. kan 5 seter i C og 5 seter i D bety 10 totalt, 5 totalt eller alt i mellom. Samme sete kan være tilgjengelig i flere bookingklasser. Og f.eks. Y/9 betyr at det er minst 9 seter i Economy Extra til salgs - men det kan godt hende at det egentlig bare er 5 ledige seter igjen, og de siste 4(+) er planlagt overbooking.

Generelt betyr få eller null seter i økonomi-bookingklassene og flere ledige i Economy Extra/business at du kanskje blir oppgradert. Men heller ikke da er det noe offisielt om hvordan oppgraderingene prioriteres mellom poeng og Optiontown - ikke engang hierarkiet innenfor Optiontown (høyeste pris? lagt inn ønske tidligst? tilfeldig?).

Ok, takk for forklaring. Tar å legger inn request anyway. Ligger på 147 euro hver vei pluss registrering. På returen er det forøvrig 9+ i business og 4 i eco; høres jo ok ut? :)

Last edited:

For ditt vedkommende må du se på EE-bookingklassene Y, S og B, siden du er der i utgangspunktet. Er den klassen du kommer fra som må være full. Med Y/7 S/6 B/2 allerede nå, er det vel gode sjanser for at EE blir utsolgt. Men oppgradering avhenger jo også av at business ikke blir utsolgt. ;) Er uansett ikke store summene man taper på å prøve seg.

Hei S.Holberg. Da er vi på samme flight! Jeg er også booket på SK943 25.3 og har tenkt å prøve Optiontown-lykken :)

Er ikke lett å bli klok på det, fordi det ikke er noen fasit. F.eks. kan 5 seter i C og 5 seter i D bety 10 totalt, 5 totalt eller alt i mellom.

Høres ut som utrolig dårlig revenue management dersom man har igjen 10 seter i business og bare er villig til å selge 5 av de til fullpris business.

Selvfølgelig. Eksempelet mitt var kanskje lite treffende, men det var heller ikke poenget. Prinsippet om at samme seter kan være i flere bookingklasser stemmer vel?

Selvfølgelig. Eksempelet mitt var kanskje lite treffende, men det var heller ikke poenget. Prinsippet om at samme seter kan være i flere bookingklasser stemmer vel?

Ja, det kan f.eks være C9 D8 J4 Z2, og det totalt er 9 seter ledig i business.

Heisann!
Noen som kan sjekke SK943 den 25.03 og SK910 den 31.03? :)
Har extra i utgangspunktet.

Dette er vel påske og høysesong for Y seter. Mulig de da bumper noen elite Y opp til Y+. Men som sagt over; ingen fasit finnes vel om når dette fungerer eller ikke fungerer. Man får bare håpe på det beste. :)

Dette er vel påske og høysesong for Y seter. Mulig de da bumper noen elite Y opp til Y+. Men som sagt over; ingen fasit finnes vel om når dette fungerer eller ikke fungerer. Man får bare håpe på det beste. :)

Tanken har slått meg ja :) Men, jeg er ingen elite(yet.. denne turen sikrer sølvet med god margin og gullet kommer uttpå forsommeren en gang) så må nesten satse på OT ;)

Jaujau, minimini flyprat-DO på 943 i business da kanskje? ;)

Det får vi satse på! :)

Det er en grunn til at jeg booket mor og far i en booking, og meg selv i en annen booking. Det, og at det er større sjanse (kanskje?) med 1 person i reservasjonen når man prøver lykken i OT-rouletten.

No joy på sk925 cph-iad mandag, men annet var vel i grunn ikke å vente siden jeg observerte minst én fra economy extra som tok turen bakover i flyet for å låne en av de ledige fireseterne for å sove litt... Relativt romslig med plass bak i kabinen kan man si. Ser jaggu ikke lysere ut på retur med sk926 på mandag heller, men mirakler har vel skjedd før.

Da var OT betalt for Business på SK907 den 24 April og SK908 den 29 April...

Får håpe det lykkes denne gangen, siste gangene har jeg måttet bruke poeng.. Si fra om hvordan dere eksperter ser sjansen, virker på setekartet for ECO jeg får opp er ganske fullt, men vet jo aldri..

Kim

Ikke at jeg påberoper meg ekspertrolle, men det er vel litt for lang tid til avreise til at det er mulig å spå utfall. Jeg erfarte at det endret seg fra 9+ ledige til 3-4 ledige, og så tilbake til 9+ ledige ved flere anledninger frem til avgang. Setekartet for 908 23/2 viste masse ledig helt frem til avreise. Likefullt fikk jeg OT oppgradering eco til biz på både 907 og 908 i forrige uke.

Jeg fikk tips om http://www.flightstats.com/go/FlightAvailability/flightAvailability.do tidligere i denne tråden, og benyttet den flittig i tiden før avreise.

Jau, da har man lagt inn request. 304eur begge veier for biz fra eco extra. Så over til et spørsmål som dukket opp når jeg var inne på OT.

Siste legget innenriks i USA(og første legget andre veien) er med United i H-klasse. Booket som Eco Extra på sas.no. Kommer opp som allerede business på OT, og som economy på setekartet hos United(via sas.no) Hva er egentlig rett her? Ser forøvrig ut som United sitt eco extra er rimelig labre greier...

Partner-flighter som vises feil på OT, lest om dette tidligere i denne tråden eller OT-tråden på flyertalk.

Status
Not open for further replies.
Back