Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Reiste CPH-BKK t/r nettopp. Søkte om oppgradering til eco extra på begge veiene. Ingen ble innvilget. Mye ledig på flyet begge strekningene både i eco, eco extra og business. Fikk oppgradert i gaten med poeng.

Forrige tur jeg hadde på samme strekningen (August) ble jeg oppgradert til business via optiontown. Da var flyet helt fullt

Så det virker ganske klart at SAS benytter seg av optiontown for å oppgradere dersom de har overbooket eco og ikke i andre tilfeller.

Betyr dette at enkelte dager, eller tider på året, kan være mer gunstig enn andre når det gjelder å få upgradering?
Vi skal dra til Bangkok fredag 4. januar og returnere søndag 3. februar. Kan det tenkes at dette er en bra tid, i og med høysesong? Noen som har erfaringer å dele?

Hva ca må vi beregne å betale (i NOK) for en eventuell oppgradering til biss?

Vi teller på knappene. Hvis vi ikke skal satse på oppgraddering velger vi mest sannsynlig KLM.

Forresten, er det noen som har flydd til BKK med både KLM (til/fra Amsterdam) og SAS (til/fra Køben) og har noen formening om hvilket valg som er best?

Forresten, er det noen som har flydd til BKK med både KLM (til/fra Amsterdam) og SAS (til/fra Køben) og har noen formening om hvilket valg som er best?

Har flydd med begge, på alle tre klassene. Foretrekker SAS. Hovedgrunnen er at det er natt flygning begge veier mens KLM har dag avg på returen fra BKK. Mangen andre grunner og men for å svare konkret på ditt spm. Jeg foretrekker SAS.

Ellers, nevner jeg ved avreisen fra BKK 11 oktober fikk jeg ikke oppgradert fra øko til biz via optiontown men fikk oppgradert ved check-in på poeng. Biz var full ved avg.

Enig med FQTV at SAS har bedre flytider. Nattfly begge veier og sen avgang fra CPH (ikke på ettermiddagen som Thai) gjør at jeg får mest mulig søvn og nesten ikke jetlag. Det betyr mye for meg...

Og så har SAS jo også 100% bonusopptjening nå så en tur gir nok poeng til en innenriks reise eller en overnatting på Rica hotellene.

Noen som har noen formening om flightene under er gode OT-kandidater?

Flight #1:
A0 C5 D5 J4 Z0 Y5 S2 B0 E5 M1 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

Flight #2:
A0 C9 D9 J6 Z0 R0 Y7 S0 B0 E4 M9 H1 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0 N0

Sånn ved første øyekast ser begge ut som fine Optiotown-kandidater, men veldig vanskelig å spå helt konkret når man ikke kan sjekke setebelegget i de forskjellige klassene (særlig Economy).

Sånn ved første øyekast ser begge ut som fine Optiotown-kandidater, men veldig vanskelig å spå helt konkret når man ikke kan sjekke setebelegget i de forskjellige klassene (særlig Economy).

Det er hhv SK973 den 28/12 og SK972 den 12/01. Skjønner at det uansett er for langt frem til å spå noe som helst - men siden mange av klassene står som 0 over tenkte jeg kanskje det hadde noe å si? Skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen, trodde nemlig tallene over sa noe om setebelegget / kapasiteten også?

Det er hhv SK973 den 28/12 og SK972 den 12/01. Skjønner at det uansett er for langt frem til å spå noe som helst - men siden mange av klassene står som 0 over tenkte jeg kanskje det hadde noe å si? Skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen, trodde nemlig tallene over sa noe om setebelegget / kapasiteten også?

Om økonomi klasse er fullbooket og det er en del ledige på økonomi+ og/eller biz, så desto større kjangs for at Optiontown går igjennom. Les bookingkoder, hva de står for, men husk at 9 ledige, kan være mer enn 9. Og 5 i en klasse/kode kan være de samme ledige som 5 i en annen klasse/kode.

Noen som har fått denne meldingen om suksess?
Upgrade approved subject to availability. Please check status with SAS staff at Copenhagen airport.

Dear Customer,

You have been selected for an airport upgrade which is subject to seat availability upon flight closure for flight SK925 Copenhagen - Washington Nov 5

Reiser på TPC og sjekkinn viser fortsatt Y+ setet. Så da må jeg muligens vente til jeg ankommer CPH i morra før jeg får vite endelig.

Last edited:

Noen som har fått denne meldingen om suksess?

Reiser på TPC og sjekkinn viser fortsatt Y+ setet. Så da må jeg muligens vente til jeg ankommer CPH i morra før jeg får vite endelig.

Ja, fikk samme mail i oktober når vi reiste OSL-EWR. Var da snakk om oppgradering fra M til Y.
Fikk da ordnet oppgraderingen og nye boardingpass ved innsjekkingen.
Kan kanskje være lurt å være tidlig ute siden de måtte gi oss nye seter (vi var en gruppe på 5 personer) ved innsjekkingen. Kommer du sent kan det jo hende at plasser allerede er opptatt og worst case er det ikke ledig...

Ja, fikk samme mail i oktober når vi reiste OSL-EWR. Var da snakk om oppgradering fra M til Y.
Fikk da ordnet oppgraderingen og nye boardingpass ved innsjekkingen.
Kan kanskje være lurt å være tidlig ute siden de måtte gi oss nye seter (vi var en gruppe på 5 personer) ved innsjekkingen. Kommer du sent kan det jo hende at plasser allerede er opptatt og worst case er det ikke ledig...

Fikk ingen oppgradering, da jeg kom frem til gate manager opplyste hun om at hun hadde fått en telefon (vet ikke fra hvem) som hadde opplyst at det ikke var mulig med optiontown oppgradering. Jeg observerte at det var en del poengoppgraderinger likevel, men jeg hadde en fin tur i sete 14H så får vi heller se hva som skjer på fredag på returen.

I eposten fra optiontown sto oppgraderingen som Successful, og jeg har ikke motatt noen ny epost om refund, så det kan jo bli interessant å se hva man må gjennom for å få det.

Har noen av dere opplevd å bli oppringt av Optiontown? Jeg skal reise med SK944 i morgen, som har vært stappfull i M en stund. I morges (06:44!) ringte en inder fra Optiontown og la igjen beskjed på svareren min, "vi vil gjerne oppgradere deg, men det er ingen ledige seter i business, prøv economy extra". Lurer på om jeg bare skal vente og se...

status nå i følge flightstats er:
A/0 C/3 D/3 J/3 Z/0 R/0
Y/6 S/3 B/0 E/3 M/3 H/3 Q/3 V/0 W/0 U/0 K/0 L/0 T/0 G/2 N/0

Ser jo at det er litt tilgjengelighet i M igjen, kanskje det er veldig mye ledig i extra...

Last edited:

Har noen av dere opplevd å bli oppringt av Optiontown? Jeg skal reise med SK944 i morgen, som har vært stappfull i M en stund. I morges (06:44!) ringte en inder fra Optiontown og la igjen beskjed på svareren min, "vi vil gjerne oppgradere deg, men det er ingen ledige seter i business, prøv economy extra". Lurer på om jeg bare skal vente og se...

status nå i følge flightstats er:
A/0 C/3 D/3 J/3 Z/0 R/0
Y/6 S/3 B/0 E/3 M/3 H/3 Q/3 V/0 W/0 U/0 K/0 L/0 T/0 G/2 N/0

Ser jo at det er litt tilgjengelighet i M igjen, kanskje det er veldig mye ledig i extra...

Har du lagt inn at du ønsker eco extra da? Han ringer sikkert fordi du har spurt om oppgradering til BIZ, men ikke til Extra.

Har du lagt inn at du ønsker eco extra da? Han ringer sikkert fordi du har spurt om oppgradering til BIZ, men ikke til Extra.

Nettopp, jeg har ikke lagt inn noe ønske om Extra. Lurer på om det kan være taktisk å la være å gjøre det kanskje?

Høres mer ut som om at du går glipp av en mulighet til eco extra, ved å velge den taktikken.

Vist du velger begge deler, så skal jo prioritet gis til business. Jeg tror også at taktikken din backfired...

Dere har nok rett. La til Y også, jeg. Det er nok verdt den drøye tusenlappen.

Vist du velger begge deler, så skal jo prioritet gis til business. Jeg tror også at taktikken din backfired...
+1. Bestiller du begge deler rykker du kun ned til Y dersom C er helt utgjengelig. Derfor ringer de deg nok for å selge deg Y plass. Men ville kanskje ringt tilbake og henvist til meldingen på svareren?

Og der kom beskjeden om at verken Y eller C gikk gjennom. Er vel noen usolgte seter i Economy likevel da:

Y/6 S/2 B/0 E/2 M/2 H/2 Q/2 V/0 W/0 U/0 K/0 L/0 T/0 G/2

Hva vil egentlig skje med evt Optiontown bestillinger dersom SK skulle gå konkurs?

Hva vil egentlig skje med evt Optiontown bestillinger dersom SK skulle gå konkurs?

Det blir vel det samme som at du ikke blir oppgradert, dvs. du får pengene tilbake. Slik jeg har forstått det vil pengene ikke skifte eier (fra Optiontown til SAS) før oppgraderingen er bekreftet.

Status
Not open for further replies.
Back