Oppdatering vedrørende besøket til Obama og Air Force One

Status
Not open for further replies.
Re: Oppdatering vedrørende besøket til Obama og Air Force One

:old
Då foreslår eg at samtlege debattantar tek seg tre prozac og roar seg kraftig ned, og sporar tråden attende til tema. Takk.

:old
Då foreslår eg at samtlege debattantar tek seg tre prozac og roar seg kraftig ned, og sporar tråden attende til tema. Takk.

Holder det?? :D

Holy smokes, folkens... Flyet staar i Chicago minst en gang i maaneden og kommer alltid paa short final rett over kontortaket mitt (400 fot over) og staar parkert paa ett sted der flyet kan fotograferes fra masse forskjellige vinkler. Ta med noen tuber Mills Ekte Majones og kom paa besoek saa skal jeg soerge for at den kommer paa brikka di :rolleyes:

Det virker som om dere østlendinger vil ha hele sirkuset for dere selv der borte,
makan til skriking at vi må holdes oss borte, sku nesten tro der fikk betalt for å holde oss borte.
Eg driter i det dere sier, eg reiser uansett faen hva dere sier her inne ,
Om eg står inni terminalen eller på andre vollen er opp til meg

Seriøst Lennart, tror du virkelig NSFF sier dette her for morro skyld slik at vi får denne "morroa" for oss selv?
Men drit gjerne i hva du vil, men vi i NSFF bare VIDEREFORMIDLER det Politiet sier til oss om hva som skjer og vil skje under landing/avgang ved Obamas besøk.
Ikke kom å si at vi ikke advarte deg eller andre mot å prøve å få bilder av flyet ved landing eller avgang hvis du blir avvist eller anholdt og ikke får dine bilder. :old

Men hvis du leser igjen det vi sier, så er det kun vestre bane og områdene rundt der som blir stengt, ikke østre bane eller inne på terminalen. Der kan du ta så mange bilder du bare gidder. ;)

Til alle dere som skal til oslo den dagen. Ifjor var jeg og en venn inne på osl, etter tips fra noen bekjente, nevner ikke navn: vis dere vil ta bilder av fly, hvorfor ikke bare gå inn på innland. Faktisk trenger man ingen billet for å komme inn der. Vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen, og da vi skulle ut igjen, sa vi at vi hadde fulgt en venn til flyet, og at vi ikke visste hvor man skulle gå ut. Den hyggelige damen fulgte oss derfor ut av innland og ut i innsjekkeingsområdet. Vi fikk tatt bildene vi ville, og vi kunne gå fritt rundt på innland.

Ikke en oppfordning til å lyve, menne dette funker faktisk.

Lyge er ikke nødvendig. Ingen spør hva du skal inn der å gjøre. Det er ikke krav til gyldig boardingpass for å komme inn på innlandsterminalen. For å komme seg ut igjen, så er det en egen sluse ut omtrent midt i sikkerhetskontrollen for dette.

OT. Når forumistene blir ivrige her spriter det opp stemningen.

Er det noen som har noe info om eventuelle restriksjoner på innsiden av gjerdet?

Ifølge mediene lander Obama den 9. desember i stummende mørke, så blir jo ikke mye mulighet for bilder...

Synes "vedtaket" til politiet nærmest er absurd!
Den amerikanske presidenten reiser verden rundt hele året. Ofte i land hvor trusselbildet er helt annerledes enn i Norge. Der er det ikke avsperringer som er i nærheten av de man legger opp til her på berget.
Det lukter lang vei at sikkerhetssonen rundt vestre rullebane er et siste stunt fra et høyere befal i politiet/forsvaret som snart skal gå av med pensjon...

Ikke rart regningen for Obama-besøket blir skyhøy når man kaster bort penger på sikkerhetstiltak som er totalt unødvendige..

Herregud. PerFugl, vil du utdype din erfaring med trusselvurderinger? Videre må det forventes at det ligger en del hemmelighetsstemplet bak en trusselvurdering av denne typen.

Hva med å la de som faktisk kan det, foreta sikkerhet og trusselvurdering - i stedet for å kalle det et stunt(!)? Slike beskyldninger faller på sin egen urimelighet.

Det ville definitivt ikke se godt ut om en spotter lyktes med et attentat neste uke. Det tror jeg de fleste kan enes om. Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig for dere selv!

Herregud. PerFugl, vil du utdype din erfaring med trusselvurderinger? Videre må det forventes at det ligger en del hemmelighetsstemplet bak en trusselvurdering av denne typen.

Slapp av, da...
Mitt innlegg var bare ment som en personlig måte å få ut frustrasjonen på. Jeg er oppriktig lei meg for at jeg, og alle andre, ikke får oppleve det samme som noen av oss gjorde i -99.
For det var stort!

Men jeg synes fortsatt sikkerhetsnivået rundt ankomst/avgang virker noe overdrevent, ut fra det jeg kan bedømme som det generelle trusselbildet i Norge. Og det er det vel ikke ulovlig å mene..?

Det skjer nok litt for lite her i landet, så da har politiet en unnskyldning til å ta fullstendig av når vi få besøk. Penger til å bekjempe kriminalitet har vi ikke, men å bruke penger på å hindre folk i å se ett fly lande/ta av, det har vi. Norge er vel landet hvor det er minst sannsynlig at det skal skje noe, og enda så oppfører myndighetene seg som om vi skulle være en nasjon proppet med terrorister som har for vane å ta "viktige" personer av dage. Dette er bare ett tåpelig PR stunt fra noen med mindreverdighets komplekser, som tilfeldigvis har fått litt for mye makt. Stå på Norge!

Det skjer nok litt for lite her i landet, så da har politiet en unnskyldning til å ta fullstendig av når vi få besøk. Penger til å bekjempe kriminalitet har vi ikke, men å bruke penger på å hindre folk i å se ett fly lande/ta av, det har vi. Norge er vel landet hvor det er minst sannsynlig at det skal skje noe, og enda så oppfører myndighetene seg som om vi skulle være en nasjon proppet med terrorister som har for vane å ta "viktige" personer av dage. Dette er bare ett tåpelig PR stunt fra noen med mindreverdighets komplekser, som tilfeldigvis har fått litt for mye makt. Stå på Norge!

• Korleis veit du at det er berre folk med ærlege hensikter som har tenkt seg opp for å "sjå" på flyet?
  • Og dersom Noreg er det landet det er minst sannsynleg at det skulle skje noko, kvifor skulle ikkje terroristane også tenke slik? Dei vil jo alltid bruke det svakaste landet for å "ta" den dei er ute etter.....

Hei,

Et av problemene er vel at det ikke er noe sted å samle spottere/fotografer hvor det er lett for de som driver vakthold å ha oversikt uten å bruke store mannskaper.

Rundt vollen er det mye skog å hjemme seg bort i og lang adkomst inn.
Ved SAS museet er eneste muligheten jeg kan se, da må de sluse besøkende inn med sikkerhetssjekk av folk og bager fra parkeringsplassene etter å ha sjekket at det avsperrede området er "rent".
Vil likevel trengs et relativt stort apparat / mannskap hvis en regner med noen hundrede personer som skal inn/ut.

De som er inne i hovedterminalen er allerede sjekket, befinner seg bak glass og området regnes som "rent" så der er det minimalt hva som trengs av ekstra vakthold.

Jeg har en jobb hvor ISPS slår inn med jevne mellomrom og kan også bli lut lei av sikkerhetsregler og alt ekstra arbeidet det medfører.
Verden ble vanskeligere etter 9-11.

Eders
Knut Erik

Korleis veit du at det er berre folk med ærlege hensikter som har tenkt seg opp for å "sjå" på flyet?

Fordi dette er Norge. Uansett hvor mye du skulle ønske at vi har folk som løper rundt og sprenger seg selv i lufta og skyter på fly, så har vi nok ikke det.

De eneste som er å "frykte" vil nok være de fjompenissene blitzerne. Men mursteinene vil nok bli litt for stusselig skyts denne gangen, så da er nok ikke de ett problem heller.

[*]Og dersom Noreg er det landet det er minst sannsynleg at det skulle skje noko, kvifor skulle ikkje terroristane også tenke slik? Dei vil jo alltid bruke det svakaste landet for å "ta" den dei er ute etter.....

Og det vet du fordi?

Nå gir du terrorister litt vel mye credit syntes jeg. De er ikke smarte nok til å ha fått med seg at det finnes fjernutløsere til sprengstoff, så da tror du de har hjernekapasitet til å finne ut av hvilket land som er det svakeste ledd?

Å hvorfor skal de da tro at Norge er det svakeste ledd når hele landet settes i bevegelse pga. en mann? Det er jo ikke første gang dette skjer.

Jeg må da få lov til å syntes at hele opplegget er helt på trynet. Det er helt greit at de vil beskytte en gjest, men det er en forskjell på "nok sikkerhet" og "fullstendig idiotisk".

Fordi dette er Norge. Uansett hvor mye du skulle ønske at vi har folk som løper rundt og sprenger seg selv i lufta og skyter på fly, så har vi nok ikke det.

Idioter finnes i alle land. Vi har hatt flykapringer og angrep i cockpit som trolig hadde vaert unngaatt hadde passasjerene blitt sjekket. Sovende terrorceller finnes trolig i alle land - aa tro at det ikke finnes i Mulla Krekar-land ogsaa er naivt. Dette ville vaert en god anledning til aa vekke en slik celle ....

Nå gir du terrorister litt vel mye credit syntes jeg. De er ikke smarte nok til å ha fått med seg at det finnes fjernutløsere til sprengstoff, så da tror du de har hjernekapasitet til å finne ut av hvilket land som er det svakeste ledd?
De fikk da til å styrte noen fly borte i USA... Og de kjenner helt sikkert til fjernutløsing ;)
Å hvorfor skal de da tro at Norge er det svakeste ledd når hele landet settes i bevegelse pga. en mann? Det er jo ikke første gang dette skjer.
Det er ikke pga en mann, men pga et embete... Det hadde ikke vært samme sikkerhetshysteriet hvis Obama ikke hadde vært president...

Moralen her er altså "Hvis noe fører til at JEG ikke kan gjøre akkurat som JEG vil, da er det bare tull og tøys og ikke verdt å bruke penger og tid på. For JEG vet best!"

Sukk!

Status
Not open for further replies.
Back