Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Ser ut som CPH-LAX & CPH-SFO blir A359 flighter från Maj. Medan CPH-EWR & ARN/CPH/OSL-MIA rutterna blir A333 flighter.

Betyder väl att inga fler A359 än de som flyger nu tas i drift i Maj heller.

Från juni kommer också CPH-ORD att bli A359.
Däremot tycks CPH-PVG vara pausad från och med nu fram till september.
I och med att både LAX och SFO har längre omloppstid än 24 timmar så kommer det att behövas 4 maskiner från juni för att upprätthålla trafiken till LAX, SFO och ORD.
 
Från juni kommer också CPH-ORD att bli A359.
Däremot tycks CPH-PVG vara pausad från och med nu fram till september.
I och med att både LAX och SFO har längre omloppstid än 24 timmar så kommer det att behövas 4 maskiner från juni för att upprätthålla trafiken till LAX, SFO och ORD.


Än så länge är inte PVG pausad iaf, SE-RSC är på väg dit nu (första revenueflighten sen fågelkollissionen på EWR förra veckan).
 
Än så länge är inte PVG pausad iaf, SE-RSC är på väg dit nu (första revenueflighten sen fågelkollissionen på EWR förra veckan).
Nå vet ikke jeg eksakt situasjon, men jeg hørte da jeg fløy den 29. mars at det var siste gang de ville fly med passasjerer til PVG på en stund.

Men så kom ny informasjon fra konsulatet, da vi hadde Teams-møtet med de for cirka tre uker siden at lokale myndigheter hadde satt et tak på 40% av maksimal kapasitet. Flyplassansatte holdes i stor grad hjemme og myndighetene trenger all hotellkapasitet de kan ha til de lokalt isolerte. Flere hoteller high-end hoteller har de lokale myndighetene overtatt styringen av, blant annet.

De som flyr inn til PVG må belage seg på veldig lang og utfordrende lockdown, som ikke har noe synlige ende akkurat nå.
Og det er veldig tungvint å komme seg ut til PVG akkurat nå - byråkrati, testregime, logistikk og kontakter. Det er kun internasjonalt reisende som i praksis er tillatt fra Shanghai by og det er mange barrierer som må passeres for å komme seg i mål.

Ellers er det trolig 98% kinesiske pass på flightene - som alle har vært på waitlist lenge.
Har du ikke 48 hour seat guarantee - bare glem å tro at du får billett i nær fremtid. Ventelistene er uendelig lange og billettene rives unna med en gang de legges ut.
 
Last edited:
Nå vet ikke jeg eksakt situasjon, men jeg hørte da jeg fløy den 29. mars at det var siste gang de ville fly med passasjerer til PVG på en stund.

Men så kom ny informasjon fra konsulatet, da vi hadde Teams-møtet med de for cirka tre uker siden at lokale myndigheter hadde satt et tak på 40% av maksimal kapasitet. Flyplassansatte holdes i stor grad hjemme og myndighetene trenger all hotellkapasitet de kan ha til de lokalt isolerte. Flere hoteller high-end hoteller har de lokale myndighetene overtatt styringen av, blant annet.

De som flyr inn til PVG må belage seg på veldig lang og utfordrende lockdown, som ikke har noe synlige ende akkurat nå.
Og det er veldig tungvint å komme seg ut til PVG akkurat nå - byråkrati, testregime, logistikk og kontakter. Det er kun internasjonalt reisende som i praksis er tillatt fra Shanghai by og det er mange barrierer som må passeres for å komme seg i mål.

Ellers er det trolig 98% kinesiske pass på flightene - som alle har vært på waitlist lenge.
Har du ikke 48 hour seat guarantee - bare glem å tro at du får billett i nær fremtid. Ventelistene er uendelig lange og billettene rives unna med en gang de legges ut.

UD fraråder nå uansett reiser til Shanghai. Ikke på grunn av korona, men på grunn av de ekstreme tiltakene
 
UD fraråder nå uansett reiser til Shanghai. Ikke på grunn av korona, men på grunn av de ekstreme tiltakene
Helt riktig avgjørelse fra UD.

Det er politisk sh*tshow i Kina akkurat nå, fra øverste hold. Noen som ikke skal tape ansikt på grunn av opprinnelig zero covid-visjon. Koste hva det koste vil. Det er hvert fall ikke basert på frisk vitenskap.

Fikk beskjed om å spare på drikkevannet mitt den siste tredjedelen av karantene ved ankomst.
 
Last edited:
Från juni kommer också CPH-ORD att bli A359.
Däremot tycks CPH-PVG vara pausad från och med nu fram till september.
I och med att både LAX och SFO har längre omloppstid än 24 timmar så kommer det att behövas 4 maskiner från juni för att upprätthålla trafiken till LAX, SFO och ORD.

SAS har nu åter ändrat tillbaka SK943/944 till AIrbus 330. Gäller, så vitt jag kan se, hela sommaren.
Vad gäller CPH-PVG tycks den flyga hela sommaren, men biljetter säljs inte till utresan (SK997)
 
SE-RSF ar ute pa testflight just nu. Fragan ar om det ar for att den ska tillbaka i trafik eller bara vanlig testflight under langlagring.
 
Skal nok i trafikk. Med 359 til både LAX og SFO trengs det 4 maskiner.


Faktiskt räcker det med tre maskiner för nuvarande schema, inklusive att en går till PVG. 931/932 går inte på tisdagar och 935/936 går inte på onsdagar, då funkar det. Men det finns inga marginaler. På tisdagar har man två valmöjligheter för 935, antingen måndagens ankommande 936 eller tisdagens ankommande 932. Den av de två som då inte väljs blir den som går som 997 till PVG senare på kvällen.

Grafisk förklaring, baserat på den här veckan:
SK%20A350%202022%20Maj.JPG
https://www.dropbox.com/s/qoddfwpndoumon5/SK A350 2022 Maj.JPG?dl=0


Så, RSF var nog bara ute på en liten luftningstur under långtidslagringen, på dagen tre månader efter sin senaste flight. RSD gjorde samma sak i fredags, och jag skulle tippa på att vi ser RSE göra samma sak runt den 21 maj.
 
Last edited:
Da er kuttlisten for juni ute, hvor snaue 1200 av de totalt 4000 varslede kanselleringer i sommer finner sted

Så hvor er kuttene størst basert på gjennomsnittlige daglige avganger med summering i begge rettninger:

CPH-HEL: Fra 2,7 til 0,7 daglige (120 totalt)
BGO-SVG: Fra rundt 7 daglige til litt over 5 (96 totalt)
OSL-BGO: fra 11 til 10 daglige (77 totalt)
OSL-SVG: fra 11 til 10 daglige (56 totalt)
OSL-TRD: fra 11 til 10 daglige (52 totalt)
CPH-AAL: fra 6,5 til 5,8 ukentlige (44 flighter)
CPH-BHX: Kuttes i praktisk helt, kun 2 avgnger igjen i juni (42 flighter)
TRD-SVG: Kuttes fra 2,5 til litt under 2 daglige (35 flighter)
OSL-BOO: Kuttes fra 5,3 til 4,7 daglige (34 flighter)
CPH-KRS: fra 1,5 til 0,9 daglige (32 flighter)
ARN-LHR: Fra 5,6 til 5,1 daglige (32 flighter)
CPH-EWR: Fra 1,9 til 1,4 ukentlige (29 flighter)
AES-BGO: Fra 2,1 til 1,6 daglige (26 flighter)
ARN-GOT: fra 5,3 til 4,9 daglige (23 flighter)
CPH-FRA: fra 1 til 0,6 daglige (24 flighter)
ARN-UME: fra 4,2 til 3.8 daglige (22 flighter)
CPH-WRO: kuttes helt (16 flighter)
CPH-KRK: Kuttes helt (10 flighter)
OSL-PLQ: Kuttes helt (10 flighter)


Ellers er kuttene mer smurt utover sånn cirka overalt med en flight her og en flight der.

Mye kutt regionalt i Norge, og det er jo en gavepakke til Widerøe i Bergen.
 
Last edited:
Kutt på stamrutene sørpå i skoleferien er vel uansett vanlig? Så her skal man ikke se bort i fra at det var planlagte kutt uansett, men at man har oppsatt flere flygninger enn normalt bare for å flekse muskler.

Interessant å se at SK nesten er ''borte'' fra HEL, OSL-HEL ser ikke ut til å komme tilbake, og med kraftige kutt på CPH-HEL til ganske lav frekvens lover jo ikke dette godt (DY er også her straks tilbake med 4 ukentlige). På ARN-HEL er også SK og DY jevnstore i frekvens, men SK flyr bare Crj9, så setemessig blir det jo stor forskjell.
DY flekser også virkelig muskler på rutene de flyr innenriks i Sverige og Danmark. De siste ukene har de i perioder hatt høyere frekvens enn SK på ARN-LLA og UME, og på CPH-AAL ha de tatt rotta på SAS, i morgen har Norwegian 10 rotasjoner på CPH-AAL-CPH, men SAS har bare 5 i følge flyplassens hjemmeside.

Kan godt si det er en gavepakke til WF, men alt dette levenet de siste ukene om innstillinger, endringer og misfornøyde pax er nok en større gavepakke til DY enn WF totalt sett.
 
I serien Komiske Ali rider igjen: SAS sine avlysninger er for å hjelpe de overfylte flyplassene. Den tror jeg ikke de engang tror på selv

32802b23b8ac00b89056faa1fb587f20.jpg
 
Av alle merkelige uttalelser som SAS har kommet med må da dette være toppen av kransekaken.
 
Nå som de aller fleste A321 er hentet tilbake fra lagring, men blir ikke brukt så mye akkurat ennå. Hadde det vært ent tanke å sette de inn på charterflighter fremfor A320NEO?
Skal reise med Ving i sommer, ble byttet fra -800 til A320NEO og det er utsolgt på de aller fleste avgangene fra OSL i sommer så tenkte her må det være mulig å tjene mere for begge parter?
 
Faktiskt räcker det med tre maskiner för nuvarande schema, inklusive att en går till PVG. 931/932 går inte på tisdagar och 935/936 går inte på onsdagar, då funkar det. Men det finns inga marginaler. På tisdagar har man två valmöjligheter för 935, antingen måndagens ankommande 936 eller tisdagens ankommande 932. Den av de två som då inte väljs blir den som går som 997 till PVG senare på kvällen.

Grafisk förklaring, baserat på den här veckan:
SK%20A350%202022%20Maj.JPG
https://www.dropbox.com/s/qoddfwpndoumon5/SK A350 2022 Maj.JPG?dl=0


Så, RSF var nog bara ute på en liten luftningstur under långtidslagringen, på dagen tre månader efter sin senaste flight. RSD gjorde samma sak i fredags, och jag skulle tippa på att vi ser RSE göra samma sak runt den 21 maj.

RSE ute på testflight idag, nästan som du sa :)
Annars är det ju fortsatt bara de tre äldsta RSA,RSB&RSC som får flyga.
 
Back
Top