Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Ser ut som at komiske Ali har slått til igjen:


Ja, det kommer vel an på hvem man spør...

Ja, dette må nesten være direkte provoserende for SAS-ansatte å lese. Arbeidsmiljøet i selskapet har vel sjelden vært så dårlig som nå…

Det er direkte oppsiktsvekkende at SAS klarer å lage så mye problemer for seg.
 
Jeg regner med at de fleste av 2500 flightene har blitt kansellert kortere enn 14 dager før avreise?

Grovt regnet: Hvis vi sier at hver flight i snitt har korona-kabin med 60 pax i snitt per flight X 250EUR X 2500= 375 000 000 NOK i potensiell erstatning?
 
Ja, dette må nesten være direkte provoserende for SAS-ansatte å lese. Arbeidsmiljøet i selskapet har vel sjelden vært så dårlig som nå…

Det er direkte oppsiktsvekkende at SAS klarer å lage så mye problemer for seg.

ENIG! Jeg tviler ikke på at det finnes mange dyktige folk som jobber i SAS og som gjør en fantastisk jobb, men...når det kommer til SAS sitt ledelsesnivå og deres kommunikasjonsavdeling, så opplever jeg nesten alt som kommer fra den kanten som halvferdig og lite gjennomtenkt og nesten med litt snev av fiendtlig innstilling til sine ansatte?

Ofte når jeg leser SAS-ledelsen og kommunikasjonsavdelingen sine uttalelser, fremstår bedriften for meg som et Frankenstein; et monster satt sammen av gamle deler som delvis ikke fungerer. Jeg ser dessverre aldri uttalelser fra SAS-ledelsen som etterlater inntrykk av å være en moderne, dynamisk og spennende arbeidsplass å være ansatt.
Men jeg håper mitt inntrykk er feil!
 
Last edited:
Jeg regner med at de fleste av 2500 flightene har blitt kansellert kortere enn 14 dager før avreise?

Grovt regnet: Hvis vi sier at hver flight i snitt har korona-kabin med 60 pax i snitt per flight X 250EUR X 2500= 375 000 000 NOK i potensiell erstatning?

Det blir nok ikke noe problem, ser flere som melder at SAS har begynt å avvise erstatningskrav i forhold til EU forordning om standardkompensasjon (altså ikke kost og losji). En som f.eks. fikk avvist fra Bergen fordi det ikke er en base og da mente SAS det var "ekstraordinært". Den er ganske tynn, men hva gjør man ikke når man blør penger og sliter med å få i gang driften igjen...
 
Søker på SVG-TRD 19. august og får opp rutingen SVG-BGO-AES-TRD 0635-0935 med CRJ-900 uten flybytte. Ikke kjappeste veien til Trondheim akkurat.

Er dette en melkerute SAS/Cityjet har flydd tidligere eller en konsekvens av mangel på mannskap?
 
Søker på SVG-TRD 19. august og får opp rutingen SVG-BGO-AES-TRD 0635-0935 med CRJ-900 uten flybytte. Ikke kjappeste veien til Trondheim akkurat.

Er dette en melkerute SAS/Cityjet har flydd tidligere eller en konsekvens av mangel på mannskap?

Denne ruten har gått "i alle år", i hvert fall siden den kom inn gjennom oppkjøpet av Braathens.
 
Søker på SVG-TRD 19. august og får opp rutingen SVG-BGO-AES-TRD 0635-0935 med CRJ-900 uten flybytte. Ikke kjappeste veien til Trondheim akkurat.

Er dette en melkerute SAS/Cityjet har flydd tidligere eller en konsekvens av mangel på mannskap?

SAS flyr direkte SVG-TRD , jeg flyr hver uke SK4486 med Cityjet blant annet.
Cityjet har vel nå ca 8 CRJ'er i drift for SAS igjen og skal operere 16 om ikke lenge. Det begynner å bli mer og mer norske CA'er på disse maskinene nå i etterkant av COVID-19 , mange ex-Norwegian og SAS.
 
Søker på SVG-TRD 19. august og får opp rutingen SVG-BGO-AES-TRD 0635-0935 med CRJ-900 uten flybytte. Ikke kjappeste veien til Trondheim akkurat.

Er dette en melkerute SAS/Cityjet har flydd tidligere eller en konsekvens av mangel på mannskap?

SAS/Cityjet flyger också direkt SVG-TRD. SK4488 med avgång 8.35 och ankomst 9.45
 
SAS øker til Kanariøyene og kommer med to nye ruter kommende vinter

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2021/sas-opens-new-routes-to-the-canary-islands/

Stockholm - Las Palmas 4x ukentlig (daglig 18/12-19/1)
Stockholm - Tenerife (NY) 1x ukentlig (2x ukentlig 18/12-19/1)
Gøteborg - Las Palmas (NY) 1x ukentlig (2x ukentlig 18/12-19/1)
København - Las Palmas 3x ukentlig (daglig 18/12-19/1)
København - Tenerife 2x ukentlig (3x ukentlig 18/12-19/1)
Oslo - Las Palmas 6x ukenltig (daglig 18/12-19/1)
 
SAS øker til Kanariøyene og kommer med to nye ruter kommende vinter

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2021/sas-opens-new-routes-to-the-canary-islands/

Stockholm - Las Palmas 4x ukentlig (daglig 18/12-19/1)
Stockholm - Tenerife (NY) 1x ukentlig (2x ukentlig 18/12-19/1)
Gøteborg - Las Palmas (NY) 1x ukentlig (2x ukentlig 18/12-19/1)
København - Las Palmas 3x ukentlig (daglig 18/12-19/1)
København - Tenerife 2x ukentlig (3x ukentlig 18/12-19/1)
Oslo - Las Palmas 6x ukenltig (daglig 18/12-19/1)

Det blir interessant å se hvordan SAS skal bemanne dette opp - all den tid det er knapt med personell i dag. SAIL?
 
Det blir interessant å se hvordan SAS skal bemanne dette opp - all den tid det er knapt med personell i dag. SAIL?


Det innebærer vel ikke nødvendigvis en økning i SAS trafikk, men at kanskje kapasitet flyttes fra andre steder etter sommeren?
 
Det innebærer vel ikke nødvendigvis en økning i SAS trafikk, men at kanskje kapasitet flyttes fra andre steder etter sommeren?

Problemet er vel ikke nødvendigvis mangel på personell i seg selv, men at lisenser er utgått og at det tar tid å få folk current. Andre selskaper løste jo dette med å la folk fly det lille som var nødvendig. Men det krever jo også litt samarbeid fra foreningene. Kanskje ikke helt rett klima for sånt i SAS .. Men det er det vel andre her som vet bedre enn meg.
 
Problemet er vel ikke nødvendigvis mangel på personell i seg selv, men at lisenser er utgått og at det tar tid å få folk current. Andre selskaper løste jo dette med å la folk fly det lille som var nødvendig. Men det krever jo også litt samarbeid fra foreningene. Kanskje ikke helt rett klima for sånt i SAS .. Men det er det vel andre her som vet bedre enn meg.

Nå snakker vi (tre) kanskje litt forbi hverandre her? ;)

Min kommentar til TOS var at dette nødvendigvis ikke er en økning i trafikken, kontra hva som flys idag, men heller kanskje en omdisponering av kapasitet

Og som vi kanskje alle er innepå, så er jo ikke SAS sitt problem alene at lisensene er utgått i seg selv, men at de har gjort det de kan for å kvitte seg med folk gjennom oppsigelser. Og de faktisk ikke har ansatte som kan fly noe mer enn hva som flys idag
 
Back
Top