Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

OY-KBO flyr SK6300 nå, OSL til AES. Artig at de er i trafikk igjen de små Airbusene


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt snag på på OSL i dag visstnok med påfølgende crew timeout, så løsningen ble en slynge OSL-AES-KSU-OSL med OY-KBO for å ta igjen både AES og KSU kanselleringene. Ikke ofte det har vært A319 i trafikk på de kanter vil jeg tro.
 
-KBO flyger nu OSL-ALC. Blir kvar på OSL kanske?

Meningen den skal baseres på ARN, men det er jo ofte en del rare slinger i helgene.

OSL-ALC flys nok med A319 i dag pga av omprioriteringen av fly til SK6300 i går.
SK6300 ble først satt opp med A320neo, men bytta til A319 litt seinere. Så neste uke går nok OSL-ALC med A320neo som ¨normalt¨ igjen.
 
Stille og rolig gjenopptar SAS direktefly Bergen-Stockholm fra i morgen. Det ser ut som om SK1481/82 skal gå fredager og søndager framover.
 
Aftonbladet skriver lite om alla Coronainställningar som SAS lider av för tillfället:

SAS har sparkat hälften av sin personal sedan pandemins utbrott.

Nu har man plötsligt brist på piloter, och många av de som är kvar som varnar för utbrändhet.

Dessutom tvingas man ställa in flyg: ”Svårt att bemanna”

...

Även om SAS ser ett ökat resande kommer troligtvis inga piloter att återanställas i Sverige, i alla fall inte i år.

I sommar kan fler flygningar ställas in.

”Det är för tidigt att säga när vi kan återanställa piloter”, skriver Freja Annamatz. ”Från mitten av juli tror vi att resandet kommer att vara på en nivå som är ungefär hälften av en vanlig sommar. Vi planerar och bemannar vår verksamhet utifrån det rådande läget och följer utvecklingen noggrant”.

Men enligt Svensk pilotförening utnyttjar SAS pandemin för att bygga upp sitt dotterbolag SAS Ireland, SAIL, i stället.

– I stället för att återanställa piloter i Skandinavien som arbetat i 20 år har man valt att gå vidare med SAS Irland. Där är det inhyrd personal man använder som bemanningsföretag. Det är oerhört illojalt mot medarbetarna. Det smakar ju väldigt illa, säger ordföranden Martin Lindgren.

– Det är en tragisk utveckling naturligtvis. Det är extra illa när det är ett stort statligt ägt företag.

https://www.aftonbladet.se/minekono...-staller-in-flygningar-pa-grund-av-pilotbrist
 
Coronainnstillinger er vel feil uttrykk når det skyldes dårlig crew planlegging og dårlig ledelse….
 
Back
Top