OY-KBO flyr SK6300 nå, OSL til AES.
SK6300? Ekstramaskin?
Burde ikke SAS ha nok ledig crew i disse dager til å unngå crew timeout?
-KBO flyger nu OSL-ALC. Blir kvar på OSL kanske?
-KBO flyger nu OSL-ALC. Blir kvar på OSL kanske?
Meningen den skal baseres på ARN, men det er jo ofte en del rare slinger i helgene.
SK907 ligger nå inne med A350 i starten nå i juli
Ser det nevnes 40 tonn cargo på dagen SK907. Noen som aner belegget?
SAS har sparkat hälften av sin personal sedan pandemins utbrott.
Nu har man plötsligt brist på piloter, och många av de som är kvar som varnar för utbrändhet.
Dessutom tvingas man ställa in flyg: ”Svårt att bemanna”
...
Även om SAS ser ett ökat resande kommer troligtvis inga piloter att återanställas i Sverige, i alla fall inte i år.
I sommar kan fler flygningar ställas in.
”Det är för tidigt att säga när vi kan återanställa piloter”, skriver Freja Annamatz. ”Från mitten av juli tror vi att resandet kommer att vara på en nivå som är ungefär hälften av en vanlig sommar. Vi planerar och bemannar vår verksamhet utifrån det rådande läget och följer utvecklingen noggrant”.
Men enligt Svensk pilotförening utnyttjar SAS pandemin för att bygga upp sitt dotterbolag SAS Ireland, SAIL, i stället.
– I stället för att återanställa piloter i Skandinavien som arbetat i 20 år har man valt att gå vidare med SAS Irland. Där är det inhyrd personal man använder som bemanningsföretag. Det är oerhört illojalt mot medarbetarna. Det smakar ju väldigt illa, säger ordföranden Martin Lindgren.
– Det är en tragisk utveckling naturligtvis. Det är extra illa när det är ett stort statligt ägt företag.
Coronainnstillinger er vel feil uttrykk når det skyldes dårlig crew planlegging og dårlig ledelse….
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.