Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Da vi booket og betalte for 3 reiser med Norwegian i juli mnd var det et bredt utvalg av mulige tider og dager for å reise. Når vi nærmet oss ble en av flightene kansellert og vi fikk mulighet til å reise dagen etter eller å reise via en annen flyplass. En annen flight ble flyttet ganske betydelig i tid på samme dag, mens den siste gikk som planlagt. Jeg opplevde den gang at Norwegian solgte villig for senere å endre/flytte pax basert på godt eller dårlig belegg, altså i samme stil som SAS nå kritiseres for.

Den lite edruelig delen av meg gikk ikke i dybden på DY. Det var kun observasjon av ruter SVG-BGO og delvis SVG-KRK som ikke gikk å finne hos DY
de månedene jeg tittet på:8:

For min del er det motsatt. Har billetter til Miami i høstferien. Utreisen står som ikke tilgjengelig på alle klasser så de har stoppet salget på denne og alle avganger før 01.10. Men kansellere billetten min gjør de ikke...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Idag kom mailen om at utreisen er kansellert. Går jeg inn på Min Booking så ligger returen der fortsatt mens utreisen er borte vekk. Ingen mulighet å be om refund, men kan avbestille returen (mot gebyr) Bare rot...

Sent from my iPhone using Tapatalk

SAS gjenåpner Shanghai-ruten fra og med tirsdag 29. september. En ukentlig avgang. Ser ikke ut som noen billetter i salg eller tilgjengelig før 6. oktober. Returen er på torsdager.

SAS flyr igjen til Kina
Fra den 29. september er det igjen mulig å fly direkte fra Skandinavia til Kina med SAS. Det har ikke vært direktefly siden 31. januar, men SAS har nå fått godkjenning fra de kinesiske myndighetene og åpner ruten fra København til Shanghai med en ukentlig avgang.

Gjenåpningen av ruten er viktig for handel, og SAS imøtekommer med dette etterspørselen etter forretningsreiser og transport av varer mellom Skandinavia og Kina.

I slutten av oktober planlegger SAS også å gjenoppta trafikken til Beijing forutsatt at SAS mottar nødvendig godkjenning fra myndighetene.

SAS vil fly Shanghai-ruten med den nye Airbus 350. I tillegg til at SAS dermed kan tilby en unik reiseopplevelse, har dette moderne flyet betydelig lavere drivstofforbruk og opptil 30 prosent lavere CO2-utslipp enn tidligere utgaver av tilsvarende fly.

SAS flyr for øyeblikket til 75 destinasjoner og har opptil 380 flyvninger per dag. SAS følger kontinuerlig markedet og kan på kort tid øke kapasiteten når reiserestriksjonene blir færre og etterspørselen etter reiser øker. Se hele trafikkprogrammet vårt her

Da det fortsatt råder usikkerhet rundt restriksjoner og det skjer endringer i reiseanbefalinger, tilbyr SAS reisende muligheten å bytte ut en planlagt reise/billett mot en SAS Travel Voucher, opptil 16 dager før avreise, for alle internasjonale destinasjoner, frem til 15. januar 2021.

Last edited:
SAS gjenåpner Shanghai-ruten fra og med tirsdag 29. september. En ukentlig avgang. Ser ikke ut som noen billetter i salg eller tilgjengelig før 6. oktober. Returen er på torsdager.
Så vitt jag kan se på SAS bokningssida så finns det två tillgängliga platser i business nu på tisdag den 29 september (till en kostnad av SEK 37446)
Om det betyder att plus och go-klasserna är fullbokade eller om dessa utrymmen ska användas till något annat, känner jag inte till.

Ser at når Tokyoruten åpnes med 2 ukentlige fra 27 oktober, så blir det da til Haneda. Planlagt økt til 3 ukentlige fra 6 desember

Beijing virker å følge etter i slutten av oktober

Fram tills nu så har long-haul operations sedan återstarten klarats med de fem A330E (LN-RKR...RKU och SE-REH) och två A350 (SE-RSA och -RSB), men idag ser vi en äldre A330, LN-RKM, i trafik på SK925, första kommersiella flighten för den maskinen sedan 10 mars.

Noen som har en formening om hvor lang tid det tar fra en avgang er fjernet fra programmet til man får bekreftelse på kansellering/ombooking?

Har en booking hjem til jul på en avgang OSL-AES som ikke er åpen for salg lenger, men reservasjonen på avgangen er fortsatt aktiv.

Noen som har en formening om hvor lang tid det tar fra en avgang er fjernet fra programmet til man får bekreftelse på kansellering/ombooking?

Har en booking hjem til jul på en avgang OSL-AES som ikke er åpen for salg lenger, men reservasjonen på avgangen er fortsatt aktiv.

Jeg har hatt et par slike hos SAS, de er blitt kansellert først like før 14-dagersfristen før avgang.

Jeg har hatt et par slike hos SAS, de er blitt kansellert først like før 14-dagersfristen før avgang.

Synd at SAS skyter seg selv i foten med å rote sånn med programmet, spesielt rundt juletider. Gjør jo at man vurderer å ta bilen heller enn å fly, siden man ikke kan stole på at noe går.... neppe det en bransje i krise ønsker

Det forklarer vel hvorfor jeg siden bookingen har vært eneste sete tatt på SK216 21/12, da den ikke er bookbar lenger. Da antar jeg det bare er å endre til annen flight først som sist?

Sånn det ser ut nå må jeg kanskje droppe SAS til fordel for Norwegian til jul, sistnevnte har enn så lenge et bedre ruteprogram lagt ut. Men en kan jo ikke stole på noe hos noen lenger, så ja, kanskje bilen er like greit i år?

Kan ikke se noen konkrete tall, men E24 melder at SAS nå kutter ytterligere i kapasiteten siden etterspørselen faller. Men at de samtidig øker noe på de større innenriksrutene

https://e24.no/naeringsliv/i/411qMV/sas-kutter-i-kapasiteten-paa-grunn-av-lavere-etterspoersel

Ser det er bilde av SAS sine Airbus A321 som er lagreti E24 din sak.
SAS kunne iallfall tatt en eller to tilbake i produksjon i Norge, de har med stor sannsynlighet, spesielt på søndager fått fylt opp flyet helt...

Kanske fel tråd men en fundering.
Varför använder SAS bara SE-RSA & RSB och inte låter RSC & RSD få första flygningarna med pax?
Sen ser jag att de äldre A330 LN-RKM och RKO används nu istället för de nyare RKR,RKS&RKT. Någon typ av service på de nu eller?

Kanske fel tråd men en fundering.
Varför använder SAS bara SE-RSA & RSB och inte låter RSC & RSD få första flygningarna med pax?
Sen ser jag att de äldre A330 LN-RKM och RKO används nu istället för de nyare RKR,RKS&RKT. Någon typ av service på de nu eller?

Jag har undrat samma sak länge. Funderar på om det kan ha med försäkringar att göra. RSC och RSD har ju inte satts in i passagerartrafik överhuvudtaget sedan leverans, och jag (spånar fritt) kan tänka mig att försäkringspremier och villkor kan vara beroende av när planen sätts i kommersiell trafik för första gången.

Jeg ser det går daglige flyginger med Emirates A380 eller B777-300 fra CPH til USA for tiden. Mulig det ikke er så enkelt, men hvorfor sitter SAS og ser på at dette skjer? Er det billigere å la flyene stå parkert med de fraktratene vi nå ser for flyfrakt? Selvom om noen flyselskaper har tatt ut setene og omsertifisert sine pax-fly ser det likevel ut som at størstedelen av trafikken går i buken på otdinære fly (AC, QR, EK osv). Er ikke dette attraktiv forretning for SAS og evt også for Norwegian langrute? Jeg bare lurer....:8:

Espen

Jeg ser det går daglige flyginger med Emirates A380 eller B777-300 fra CPH til USA for tiden. Mulig det ikke er så enkelt, men hvorfor sitter SAS og ser på at dette skjer? Er det billigere å la flyene stå parkert med de fraktratene vi nå ser for flyfrakt? Selvom om noen flyselskaper har tatt ut setene og omsertifisert sine pax-fly ser det likevel ut som at størstedelen av trafikken går i buken på otdinære fly (AC, QR, EK osv). Er ikke dette attraktiv forretning for SAS og evt også for Norwegian langrute? Jeg bare lurer....:8:

Espen

Disse flyvningene via CPH er forresten ren cargo

Et marked som jo SAS i dag dekker med sine (få) vanlige avganger

Back