Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv
Det skal visstnok finnes et eller annet sprengstoff som har følgende karakteristikker
Så vidt meg bekjent, hevder engelske myndigheter at et en gjeng med mer eller mindre inkompetente terrorist-spirer hadde funnet et slik stoff, men vil av vil ikke fortelle hva det er. Samtidig har et stort antall kjemikere over hele verden, forsøkt å finne ut hva slags stoff dette er, uten å lykkes.
Min konklusjon: Plastposeregelen er tull.
Vannregelen ble etter det jeg husker innført etter at britisk etterretning avslørte planer om å bruke flytende sprengstoff til terroraksjon. Da burde de i så fall forby alle former for væske overhodet, siden det bare trengs noen miniflasker med nervegass som åpnes i kabinen for å ta ned et fly. det kommer nok en dag.
Det skal visstnok finnes et eller annet sprengstoff som har følgende karakteristikker
- Det kan lages under enkle forhold (flyplass eller lignende)
- En eller flere av ingrediensene er flytende
- Det krever relativt store mengder (over et noen desiliter) av den eller de flytende ingrediensene
- Ingen av ingrediensene kan detekteres av normale metoder for å detektere sprengstoff ("luktemaskiner" eller lingnende)
Så vidt meg bekjent, hevder engelske myndigheter at et en gjeng med mer eller mindre inkompetente terrorist-spirer hadde funnet et slik stoff, men vil av vil ikke fortelle hva det er. Samtidig har et stort antall kjemikere over hele verden, forsøkt å finne ut hva slags stoff dette er, uten å lykkes.
Min konklusjon: Plastposeregelen er tull.