Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Vannregelen ble etter det jeg husker innført etter at britisk etterretning avslørte planer om å bruke flytende sprengstoff til terroraksjon. Da burde de i så fall forby alle former for væske overhodet, siden det bare trengs noen miniflasker med nervegass som åpnes i kabinen for å ta ned et fly. det kommer nok en dag.

Det skal visstnok finnes et eller annet sprengstoff som har følgende karakteristikker
  • Det kan lages under enkle forhold (flyplass eller lignende)
  • En eller flere av ingrediensene er flytende
  • Det krever relativt store mengder (over et noen desiliter) av den eller de flytende ingrediensene
  • Ingen av ingrediensene kan detekteres av normale metoder for å detektere sprengstoff ("luktemaskiner" eller lingnende)

Så vidt meg bekjent, hevder engelske myndigheter at et en gjeng med mer eller mindre inkompetente terrorist-spirer hadde funnet et slik stoff, men vil av vil ikke fortelle hva det er. Samtidig har et stort antall kjemikere over hele verden, forsøkt å finne ut hva slags stoff dette er, uten å lykkes.

Min konklusjon: Plastposeregelen er tull.

Min konklusjon: Plastposeregelen er tull.

Innført for å vise hvor handlingssterke politikerene er.

4, Politisk verktøy. Hva skjer når det har vært en kapring eller sikkerhetsbrist? Jo, da skriker og hyler media og politikere om at 'noe' må hjøres for å stoppe uvesenet. Og hva er 'noe'? Jo - det er å stramme tommeskruene på flyplassene, fordi dette er noe som de uvaskede massene ser og føler på kroppen, og dermed virker det som at myndighetene foretar seg noe. Og vi som er inne i systemet, ja vi 1/får føle det ekstra på kroppen 2/blir utsatt for den typiske innstillingen at siden vi er inne i systemet så er vi ekstra mistenkelige og 3/er en fin gruppe for politikerene å spre mistanken til så det ser ut som at de viser handlingsstyrke.

J

På PHX Skyharbor er posene du får med "snor-lås" og ikke ziplock.....

Ingen krav om hverken det ene eller det andre her borte .. ingen som bryr seg om dette lenger heller så lenge du ikke kommer trekkende med flasker som er større enn det tillatte ..

Ingen krav om hverken det ene eller det andre her borte .. ingen som bryr seg om dette lenger heller så lenge du ikke kommer trekkende med flasker som er større enn det tillatte ..
Mens her i landet ble en kar på Værnes stoppet fordi blåbær (eller var det multer) kunne bli "smørbare". Og er noe smørbart er det væske ihht en-eller-annens definisjon.

Mye har vært diskutert her, men ingen har vært inne på forbrukerens/passasjerens rettsikkerhet. De detaljerte reglene om hva som er tillatt er unntatt offentligheten. Hvis en eller annen i security sier at "det har du ikke lov til å ta med deg", må du rette deg etter det. Du ber du om dokumentasjon på det, men det har han (hun) ikke lov til å vise deg.

I brosjyrene som deles ut, og informasjonen som spres snakker man om "væsker" (maks 100ml væske) men blåbær er ikke en væske i min definisjon. Hva som juridisk er en væske i luftfarten har jeg enda til gode å se.

Wikipedia:
Væske betegner en aggregattilstand (fase) som har fast volum men ikke fast form. I likhet med gasser, kan væsker flyte (strømme) og endre form på vilkårlig måte, men vil i motsetning til gasser ikke fylle tilgjengelig volum i en beholder. Faststoff har tilnærmet fast volum, men kan i motsetning til væske ikke endre form på vilkårlig måte. Væsker kan flyte mer eller mindre lett, hvor vann er et eksempel på en væske som flyter lett, mens honning er seigtflytende.
Stort sett så har passasjerene innen luftfart, i sikkerhetens navn, akseptert at myndighetene har laget en hemmelig definisjon av hva man skal få lov til å ta med (hva som regnes som væske), de er enerådenede på stedet til å avvise deg (for siden det er hemmelig, kan du ikke ettterprøve det de sier), og du har ingen ankemulighet.

Hadde det vært akseptert andre steder? Du blir stoppet av politiet - "du kjører uten lovlig mønsterdybde i dekkene, det blir forelegg" - "hva er minimumskravene?" - "det bestemmer vi avhengig av føreforholdene, og reglene er hemmelige"

Det er godt vi lever i et fritt land, så kan vi hvertfall diskutere galskapen :rolleyes:

Tafset på? Du viser nå heller ingen større respekt for de som utfører dette yrket! Det kan sikkert virke ubehagelig på mange, men jeg å kalle dette tafsing hører ikke hjemme i diskusjonen!

Jo det hører hjemme i denne diskusjonen. Jeg opplever det som tafsing enten du liker det eller ikke. Og med fare for å gjenta meg selv oppfører jeg meg som folk når jeg går igjennom slusa.

Mye har vært diskutert her, men ingen har vært inne på forbrukerens/passasjerens rettsikkerhet. De detaljerte reglene om hva som er tillatt er unntatt offentligheten. Hvis en eller annen i security sier at "det har du ikke lov til å ta med deg", må du rette deg etter det. Du ber du om dokumentasjon på det, men det har han (hun) ikke lov til å vise deg.

http://www.luftfartstilsynet.no/security/article13727.ece

og

http://www.luftfartstilsynet.no/security/article16032.ece

Det du refererer til LCH78 er ikke en forskrift, men ren informasjon som er utarbeidet på grunnlag av tolkning av regelverket. Det står det heller ingen ting om at blåbær ikke er tillatt, mens epler er greit. Luftfartstilsynet taler selv med to tunger:

På den ene siden står det:
Reiser du i eller mellom EU/EØS land, må du be taxfree-butikken forsegle handleposen med kvittering inni, og reisen må gjennomføres innen 24 timer etter kjøp.
På den andre siden står det:
...forutsatt at væsken er i en forseglet pose og er slik merket at det framgår at den er kjøpt på flyside i denne lufthavnen samme dag...

Dette er jo to forskjellige ting, og selv LT greier ikke å si hva som gjelder, noe som illustrerer det hele. SKal man ha så rigide og strenge regler som man påberoper seg å ha ifht. sikkerhet så kan det umulig være så mye rom for tolkning at LT ikke vet hva som gjelder??

Skal man utøve makt og myndighet er det hjemlet en eller annen plass i forskrifts form og så lenge myndighetene ikke greier/tør å vise frem forordningen mener jeg rettsikkerheten ikke er i varetatt. Det nærmeste man kommer er:
De materielle bestemmelsene finnes i vedlegget til forordning (EF) nr. 622/2003 som er gradert «BEGRENSET».
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040430-0715.html#3

Håper media plukker opp saken igjen snart, denne nye intimkontrollen burde jo være en aktuell sak ;)

I denne linken: http://www.luftfartstilsynet.no/security/article16032.ece#3 står det:

"En halvfull tannkrembeholder på 125ml er ikke tillatt medbrakt som håndbagasje. Det er beholderens kapasitet som er avgjørende, og maksimal tillatt kapasitet er 100ml eller tilsvarende. Tomme beholdere med større kapasitet er imidlertid tillatt."

Hva er logikken her???? At 0,6 dl tannkrem blir farlig hvis den er i stor tube, men ikke hvis den er i mindre tube???

Min erfaring med tannnkremtuber er imidlertid at det stort sett går bra. De fleste sikkerhetskontrollører velger heldigvis å ikke ta forbudet mot å tenke altfor seriøst.

Jeg glemmer rett som det er å ta ut toalettmappen av håndbagasjen og stort sett hver gang går den rett gjennom uten at noen legger merke til det

Jeg har sett på film at det går an å legge sprengstoff inn i tannkremtuber. Veldig praktisk når man skal plassere ut sprengstoffet på stedet hvor man skal sprenge;)

Forøvrig synes jeg Kaptein Krok har noen veldig gode betraktninger som setter hele saken i et riktig perspektiv! Bare synd ikke myndighetene snart innser dette!! :old

BF:cool2

I denne linken: http://www.luftfartstilsynet.no/security/article16032.ece#3 står det:

"En halvfull tannkrembeholder på 125ml er ikke tillatt medbrakt som håndbagasje. Det er beholderens kapasitet som er avgjørende, og maksimal tillatt kapasitet er 100ml eller tilsvarende. Tomme beholdere med større kapasitet er imidlertid tillatt."

Hva er logikken her???? At 0,6 dl tannkrem blir farlig hvis den er i stor tube, men ikke hvis den er i mindre tube???

Min erfaring med tannnkremtuber er imidlertid at det stort sett går bra. De fleste sikkerhetskontrollører velger heldigvis å ikke ta forbudet mot å tenke altfor seriøst.

Tannkremtuber inneholder som regel kun 75ml og det er jo under 100ml grensa :)

Ikke noe sjokolade på meg, damen med sjokoladelageret var opptatt med å prate med en kollega så hun stod med ryggen til oss. Fikk heller ikke sjokolade selv om jeg vant en ekstra kontroll. Null smil også, selv om det står 'sikkerhet med et smil' alle steder her.

Jeg glemmer rett som det er å ta ut toalettmappen av håndbagasjen og stort sett hver gang går den rett gjennom uten at noen legger merke til det

Så ser vel også kontrolløren at det kun er småflasker i den, velger jeg å tro.

Det er mye de ikke ser. Jeg har glemt flasker og andre lumske ting i bagen flere ganger, uten at de ser eller gidder å reagere. Og da har jeg gått som vanlig passasjer.

Eneste "fordel" med disse hersens økede kontrollene, er at de sørger for ekstra sysselsetting...

Må få lov å si at væskebegrensning + skokontroll har gjort livet veldig surt! :angry:

Jøss, er det så lite i den...har aldri sjekket det, den bare så større ut.

hehe.. joda.. den ser større ut, og man får sikkert tak i større tuber da, men de som selges på butikken er det bare 75ml i :)

hehe.. joda.. den ser større ut, og man får sikkert tak i større tuber da, men de som selges på butikken er det bare 75ml i :)

Jeg har en på 100 ml også. Godt det ikke var 101 da :p

Så ser vel også kontrolløren at det kun er småflasker i den, velger jeg å tro.

Neppe, han har bare ikke oppdaget den. Har også glemt å ta ut diverse vann/brusflasker og heller ikke de har blitt oppdaget

Back