Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

LN-MOW -- og andre -- her er mitt perspektiv:

Politimannen kan ha en kidnappet kone og ha med seg dynamitt, tolleren kan være nyinnflyttet fanatiker med bagen full av gevær, styrmannen min kan slå meg i hodet med øksa, kabinen kan knerte både meg og styrmannen med kaffikanna, en full og voldelig pax kan stikke ned hele besetningen med en flaske med knust bunn, en mentalt forstyrret pax kan sette fyr på hele flyet, snekkeren som jobber på flyplassen vandrer gjennom med økser og kniver, det trilles inn store paller ukontrollert vann gjennom security, du kan vandre inn på flytoget med en kasse dynamitt, plaffe ned et fly fra utenfor gjerdet og sprenge SAS hotellet eller operaen i fillebiter....

Samtidig som kapteinen tas i skrittet, og flyvertinnen blir befølt innunder brystene...!

Nei, jeg har IKKE sagt at det ikke skal være kontroll, men hvis du ikke syns dette begynner å bli litt vel tullete så har jeg ikke flere argument å komme med...!

Crook

Så jeg mener denne intimkontrollen KRENKER både passasjerer og ansatte på en total uakseptabel måte.

Så til hva som står skrevet:

§ 35. Kroppsvisitasjon

(1)Kroppsvisitasjon foretas enten av personell godkjent av Luftfartstilsynet, eller av polititjenestemann. Kroppsvisitasjonen utføres på den mest lempelige måte. Kroppsvisitasjon av mer omfattende karakter utføres i separate rom. Dersom det kreves skal vitne være tilstede. Vedkommende skal gjøres kjent med sin rett til å kreve at vitne skal være tilstede.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040430-0715.html#35

Siden "mer omfattende karakter" kan gjøres i et separat rom, så tolker jeg "kroppsvisitasjon" til å omfatte "at noen tafser på deg". Hvis det er tilfelle så syndes det bl.a. mot opplysningsplikten ifht. det at man kan ha vitner tilstede. Noen jurister her?

Har selv ingenting i mot denne kontrollen. Sier altid hei når jeg kommer, og neste altid hadet. Setter også det hvite brettet på plass etter meg. Men som noen sa et annet sted her; Hva skal de med så mange folk i ansattkontrollen?? På lørdagskvelden når jeg passerte, var det 5 stykker der. En ved skjermen, en ved pipern og 3 som stod og så på og snakket om jobber de hadde søkt på fordi de var så lei å jobbe der, fester de skulle på/hadde vært på, osv, osv. Dette skjer stort sett hver gang, og virker VELDIG lite profesjonelt. Men igjen; å bli kontrollert gjør meg ingen ting. Hvor mange minutter tilbringes i denne kontrollen pr uke, i noe som faktisk er betalt arbeidstid (som oftest)?

Jeg driter i om enkelte synes det er ok å bli tafset på brystene og i skrittet, men jeg synes det er direkte usmakelig og krekende. Jeg vil gjerne få lov til å si nei takk. Scan baggen min og la meg gå igjennom kontrollen, ta vannet mitt hvis du vil men ikke TA PÅ MEG takk!

Det er ikke noe hyggelig, det er det vel ingen som sier, men det er tross alt jobben deres. Skjer det ikke også med metalldetektor - de bruker vel ikke kun hender på bryster?!

Jeg har aldri opplevd at noen i det hele tatt har vært borti ballene mine med innsiden av hendene (i sikkerhetskontrollen) i de 10 årene jeg har vært på OSL. Og skulle noen være så uheldig å komme borti dem, vil jeg tro det faktisk er værst for stakkaren som kommer borti andre menns baller. For det er vel såvidt jeg har forstått en person av samme kjønn som står for en undersøkelse med fare for berøring av intime soner?

Det er ikke noe hyggelig, det er det vel ingen som sier, men det er tross alt jobben deres. Skjer det ikke også med metalldetektor - de bruker vel ikke kun hender på bryster?!

Metalldetektor bruker de ofte IKKE! Selv om man ber om at den blir brukt.

I mitt tilfelle skjedde kontrollen ved å bruke to hender over, under (delvis løfting av puppene....:cry:) og mellom dem...
Kommer det snart krav om at den mannlige befolkningen må løfte på stellet så vekteren kan inspisere området bak tro??:skep

I mitt tilfelle skjedde kontrollen ved å bruke to hender over, under (delvis løfting av puppene....:cry:) og mellom dem...
Kommer det snart krav om at den mannlige befolkningen må løfte på stellet så vekteren kan inspisere området bak tro??:skep

Hvis noen vil sjekke området bak ballene til en stuer etter en 16-timers vakt om sommeren, så tror jeg de bare skal få lov til det, med fare for egen sikkerhet...... Kjør i tillegg på med en "av-med-skoene-sjekk", så er he**ete løs i sikkerhetskontrollen :D

En av mine kvinnelige kolleger måtte faktisk strippe ned til undertøyet en gang i separat rom. Jeg synes også den "hånden bak beltespenne"-kontrollen er litt i overkant, men det er kun én av mange ganger hvor jeg har følt det som noe overtramp...

Jeg vet ikke hvordan reglene er i forhold til bruk av hender vs metalldetektor - noen som vet?

En desperat terrorist vil helt sikkert stikke en skarp kniv med etui på opp i rompa. Den dagen det blir avslørt skal det bli moro her på berget.. ^^

Det er faktisk den nye prosedyren på etterkontroll. Metalldetektor skal ikke lenger brukes. Hvis du jobber som crew har du vel blitt informert om det av ditt eget selskap? Begynner å bli en god stund vi fikk beskjed i hvert fall. Vet mange kvinnelige ansatte reagerer sterkt på tafsingen, og det kan jeg faktisk forstå når man ser hvordan enkelte utfører den litt vel hardhendt. Dessuten krysses intimgrenser som oppleves forskjellig hos hvert individ, og det har ikke nødvendigvis noe med holdninger til security å gjøre.

Et visst nivå security må vi ha, men mye er dessverre over på den latterlige siden. Og det synes tydelig hvis man jobber på en flyplass og ser alle smutthullene.

Det kan sies mye om sikkerhetskontroll, og som LN-MOW påpeker så har det en funksjon.

Det jeg ikke finner meg, og neppe lar meg overtale til å forstå, er at vi skal akseptere regler som faktisk ikke kan argumenteres saklig for.

Det som plager meg er ikke reglene, men at regler lages for å "vise handling", nå reglene ofte faktisk ikke har noe mer misjon enn en panikk-reaksjon for å "vise handling", og
-A

Amen!

Alle forstår hvorfor vi har en sikkerhetskontroll, men når den går ut over alle proporsjoner og blir et teater, da bør man si fra. Jeg synes ikke man skal finne seg i hva som helst som borger, selv om man bor i et (forholdsvis) demokratisk land. Når myndighetene undertrykker bør man si fra. Dette handler ikke så mye om sikkerhet, men politikk; om hva myndighetene kan gjøre overfor sine borgere.

Min favoritt er plastposeregelen. Siden jeg vanligvis kun har med en tannkremtube på tur ut, og kanskje et par små shampooflasker fra hotellet til fruen på vei tilbake (hun liker sånne souvenirer), pleier jeg ikke legge det i pose, men bare legge det frem, eller la det ligge i et nett på toppen av sekken. Vanligvis går det greit, men det er av og til noen regelryttere som insisterer på pose, og da synes jeg det bare er rett og rimelig å melde at "noen regler er bare for dumme til å følge slavisk". Ja, jeg vet at vekterne bare gjør en jobb, men hvordan skal vi ellers protestere?

Vannregelen ble etter det jeg husker innført etter at britisk etterretning avslørte planer om å bruke flytende sprengstoff til terroraksjon. Da burde de i så fall forby alle former for væske overhodet, siden det bare trengs noen miniflasker med nervegass som åpnes i kabinen for å ta ned et fly. det kommer nok en dag.

Vi bør heller innse at vi aldri får hundre prosent trygghet. Hvor mye frihet skal vi ofre?

Vannregelen ble etter det jeg husker innført etter at britisk etterretning avslørte planer om å bruke flytende sprengstoff til terroraksjon. Da burde de i så fall forby alle former for væske overhodet, siden det bare trengs noen miniflasker med nervegass som åpnes i kabinen for å ta ned et fly. det kommer nok en dag.

Mener at vi ble fortalt på et kurs at Britiske myndigheter ville ha et absolutt forbud mot flytende, men at EU ikke ville dette og derfor kom 1dl-regel. Men om dette stemmer veit jeg ikke da.

Min favoritt er plastposeregelen. Siden jeg vanligvis kun har med en tannkremtube på tur ut, og kanskje et par små shampooflasker fra hotellet til fruen på vei tilbake (hun liker sånne souvenirer), pleier jeg ikke legge det i pose, men bare legge det frem, eller la det ligge i et nett på toppen av sekken. Vanligvis går det greit, men det er av og til noen regelryttere som insisterer på pose, og da synes jeg det bare er rett og rimelig å melde at "noen regler er bare for dumme til å følge slavisk". Ja, jeg vet at vekterne bare gjør en jobb, men hvordan skal vi ellers protestere?

Ja, posen er favoritten min og. I Bergen kan du ikkje ha ein gjennomsiktig pose med glidelås, aka gjennomsiktig toalettmappe a 1 l. Du MÅ ha knepp-lås, glidelås er ikkje godtatt. Djiiiisas!! Nei, la det vera saklig. Å nekte ein gjennomsiktig pose med feil lås, blir jo bare fullstendig latterlig. Security ser jo ut til å fullstendig ha misforstått oppdraget -og det gjelder ikkje bare Bergen.

Jeg driter i om enkelte synes det er ok å bli tafset på brystene og i skrittet, men jeg synes det er direkte usmakelig og krekende. Jeg vil gjerne få lov til å si nei takk. Scan baggen min og la meg gå igjennom kontrollen, ta vannet mitt hvis du vil men ikke TA PÅ MEG takk!

Tafset på? Du viser nå heller ingen større respekt for de som utfører dette yrket! Det kan sikkert virke ubehagelig på mange, men jeg å kalle dette tafsing hører ikke hjemme i diskusjonen!

Vi bør heller innse at vi aldri får hundre prosent trygghet. Hvor mye frihet skal vi ofre?

a) Det som er festlig er at man avslørte plot om bruk av væske med de reglene man hadde da, forut for disse nye begresningene.

b) Grensen for hvor mye frihet man skal gi op pfor en illusjon av sikkerhet bør være lovlig lav.

-A

Ja, posen er favoritten min og. I Bergen kan du ikkje ha ein gjennomsiktig pose med glidelås, aka gjennomsiktig toalettmappe a 1 l. Du MÅ ha knepp-lås, glidelås er ikkje godtatt. Djiiiisas!! Nei, la det vera saklig. Å nekte ein gjennomsiktig pose med feil lås, blir jo bare fullstendig latterlig. Security ser jo ut til å fullstendig ha misforstått oppdraget -og det gjelder ikkje bare Bergen.

På PHX Skyharbor er posene du får med "snor-lås" og ikke ziplock.....

På PHX Skyharbor er posene du får med "snor-lås" og ikke ziplock.....

Og her er svaret noen fikk på et nettmøte med diverse fagfolk:
Kan jeg pakke toalettsaker(gele,deo,aftershave osv) i fryseposer/brødposer og knyte igjen?

Svar:
Hei og takk for henvendelsen Ja det kan du dersom volumet er 1 liter Med vennlig
hilsen: NN Avinor, NN Widerøe, NN SGS, NN
SAS, NN Norwegian
:rolleyes:

Back