Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Ja galskapen vil ingen ende ta. Som nevnt over: hvor skjer det flest terrorhandlinger for tiden? Det er i hvertfall ikke i luften, og det har nada å gjøre med strengere sikkerhetskontroll. Hvorfor har man da ikke satt i gang sikkerhetstiltak på togstasjoner og innseilinger til havner i samme grad? Fordi det koster for mye og er vanskelig å gjennomføre. Ergo blir det strengere på flyplasser for da ser det ut som at verden foretar seg noe. Appearance is everything...

Mer høflighet i slusa på OSL har jeg til gode å oppleve. Jeg har ingenting i mot å bli sjekket. Det er reglene som er idiotiske, ikke personellet som håndhever dem. Men jeg kan vel telle på et par fingre de gangene vekterne har giddet å svare på mitt "hei" eller "hallo" de siste fire årene. Hvorfor koster det så mye å opptre høflig? Det finnes sikkert mange drittsekker blant crew også, men det er uprofft å skjære alle over én kam.

Slik som du eigentleg gjer med alle vektarane no?

Har du tungt for det norske språk, eller bare stått opp med feil fot i dag?

Hele opplegget blir rett og slett komisk etter å ha vært i Tunisia. Sikkerhetsopplegget der er en stor VITS. Der kommer jeg med sko fult av metal og vil ta de av. Neida, det får jeg ikke lov til og blir bare vinket gjennom porten. Alarmen hyller, ingen bryr seg. Og slik er det med alle som går gjennom og det piper. I Tax-Free får alle slike plastposer som skal forsegles. Det skjer ikke. Så nå har jeg to uforsegla plastposer som kan brukes til å smugle hva som helst av skummel væske.

Ble rimelig oppgitt på min tur til CDG i jan... Min reisevenninde oppdaget i køen til sikkerhetskontrollen at hun hadde en stor flaske håndkrem, og da var jeg allerede så oppgitt over CDG at jeg sa "du kan jo prøve å se, det verste som skjer er at de tar den" - var vel 300ml eller noe, den flasken. Gikk gjennom uten noe stress. Jeg ble plukket ut til ekstrakontroll, og det er den dårligste ekstrakontrollen jeg noensinen har sett. Tok ikke av skoene, skoene ble heller ikke sjekket med hånd-metalldektoren, beltet ble værende på og det var en så halvhjertet kontroll at jeg var nær ved å kommentere det...

Jeg tror vi generelt er flinkere til å følge pålegg i Skandinavia...

Mora mi kom gjennom kontrollen på OSL med en flaske brus i fjor....

Hele opplegget er egentlig ganske rart for ansatte. Må titt og ofte ta av både sko og belter til gjennomlysning. Men sagen eller utstyrskniven jeg går med i hånden har jeg full rett å ta med inn. Jaja, ta meg i skrittet dere, hjelper det.

Selv i USA slipper vel faktisk ansatte kontrollen...

Selv i USA slipper vel faktisk ansatte kontrollen...

Litt ymse, men det er en del andre tiltak på innsiden som dere ikke har i Norge. Men noen flyplasser har checkpoints for ansatte også, og det kommer vel flere etterhvert.

Stemmer nok. Synes egentlig det bare skulle mangle at også ansatte ble sjekket så man har litt oversikt over hva som går inn og ut, samtidig som det selvsagt kan argumenteres med at alle ansatte har uttømmende politiattest og er "bakgrunnssjekket".

Jeg er sikker på at det er enklere å komme gjennom sikkerhetskontrollen i fengsel enn sikkerhetskontroll på flyplass.

Sikkerhetskontrollen i KRS er ok. Men i CPH og OSL er det helt håpløst synes jeg. Og det der "med et smil" er det dummeste jeg har hørt. Det er tydeligvis dårlig betalt å være sikkerhetsvakt, når man ser hvor mye rart det er som står i kontrollen der. Spesielt når man ser hvor mye sykemeldte de er. De siste gangene jeg har vært på OSL har ventetiden vært godt over 20 min pga få sluser åpne da de ikke har folk nok! Dette er et irritasjonsmoment for de reisende! Ingen tvil om det!

Ok, jeg vet de bare gjør jobben sin, men de i OSL har mye å lære av dem i KRS.

BF:cool2

Vel, når jeg skal ut og fly så har jeg det største mordvåpenet i hendene; flyet, men likevel så kan jeg bli fratatt en neglefil samtidig som TOLLERE av alle verdens mennesker nå er fritatatt all kontroll. Så etter snart 25 ulykkefrie år i luften er jeg fremdeles en terrortrussel fremst i flyet, mens en nyinnvandret tolller aspirant fra Langtvekkistan uten noen record kan vandre hvor han vil...! Dette er sykt!

Men jeg skal ikke klage over min egen syke mor, sjekk meg så mye dere gidder, men jeg syns det er på tide med et opprør blant oss alle!

Hva med å begynne med en Facebook gruppe for sivilisert sikkerhetskontroll på flyplassene for oss ALLE? Pax og crew...

Noen som tar initiativet....?

Argumentene har jo alltid vært at man lett kan stjele en flygeruniform, kidnappe familien og true vedkommende til å ta med noe fy gjennom på flyplassen. Men hva er egentlig forskjellen på en politiuniform/politi eller tolleruniform/toller? Det er vel like stor risiko der?

Nei! Gjennom kontrollen med både tollere og politi!!

PS: Jeg har til og med sett forsvarssjefen gå gjennom kontrollen. Av med jakke, sko og belte på ham også!

Argumentene har jo alltid vært at man lett kan stjele en flygeruniform, kidnappe familien og true vedkommende til å ta med noe fy gjennom på flyplassen.

Det brukes ofte som argument for at flygende skal gå gjennom sikkerhetskontrollen ja. Problemet er bare at man ikke trenger noe annet våpen enn flyet man flyr. Så tvinges man til å plante flyet inn i en eller annen bygning for å sikre ens kidnappede familie livet.
Metalldetektorer, skrittgrafsing, etterkontroll, kaffeforbud eller laptop ut av kofferten vil aldri kunne forhindre en slik handling.
Eventuelt kan man bare ta med en helt lovlig lommekniv om bord. Det er jo enda enklere:rolleyes:

Krok -- og andre -- jeg tror vi trenger å sette dette litt i perspektiv ..

Sikkerhetskontrollen har, for å forenkle det veldig, fire funksjoner.

1. Stoppe proffterorroristene. Vi vet begge to at disse enten vil skyte seg vei eller finne andre kanaler, så her har kontrollen omtrent samme effekt som en mygg. Den stikker og er irriterende, men gjør egentlig ingen skade.

2. Stoppe amatørterroristene - eller 'de forvirrede' som f,eks. enten vil til Cuba eller sprenge seg selv av diverse årsaker. Her har kontrollen en funksjon, ikke minst fordi 'forsøkene' på å stoppe kategori 1 skremmer mange av disse fra i det hele tatt å forsøke. Fyren som i 1986 prøvde å sende en bombe med sin kjæreste er et eksempel på at kontrollen har en misjon.

3. De uvitende. Forleden var det en som prøvde å ta med seg en motorsag ombord. Jeg mistenker at du ikke satt pris på å se en slik ombord. Sikkerhetskontrollene rundt omkring beslaglegger regelmessig skytevåpen, kniver, slagvåpen, ja til og med håndgranater. Gass- og oksygenbeholdere er også gjengangere, og det er heller ikke noe du vil ha ombord ved f.eks. et trykkfall.

4, Politisk verktøy. Hva skjer når det har vært en kapring eller sikkerhetsbrist? Jo, da skriker og hyler media og politikere om at 'noe' må hjøres for å stoppe uvesenet. Og hva er 'noe'? Jo - det er å stramme tommeskruene på flyplassene, fordi dette er noe som de uvaskede massene ser og føler på kroppen, og dermed virker det som at myndighetene foretar seg noe. Og vi som er inne i systemet, ja vi 1/får føle det ekstra på kroppen 2/blir utsatt for den typiske innstillingen at siden vi er inne i systemet så er vi ekstra mistenkelige og 3/er en fin gruppe for politikerene å spre mistanken til så det ser ut som at de viser handlingsstyrke.

Ja, det det er mange av kontrollørene og deres overordrende som ikke helt har riktig fokus. Noen tror de redder verden når de er på jobb, mens andre rett og slett ikke har kunnskap og opplæring til å forstå den jobben de er satt til å gjøre. Jeg har hatt en god del å gjøre med FAM's (Federal Air Marshal) og mange av dem har et selvbilde og innstilling som er direkte skremmende, og noen av kollegene på bakken er ikke noe bedre. Men sikkerhetskontrollen er der for å øke flysikkerheten og beskytte dere som ferdes i luften, enten det er passasjerer eller crew. Og det er DET vi må holde fokuset på.

Hadde politi, sikkerhetstjenste og flyplassmyndigheter fått styre dette uten innblanding fra politikere og andre besserwissere hadde vi sannsynligvis sett en helt annen og mer fokusert sikkerhetskontroll. Slik som media og politikere gauler, er nok imidlertid dette utopi. Så hvor etterlater dette oss? En 'aksjon' som du beskriver det er tøv. Det vil ikke gjøre annet enn å skape splid.

Skal man dermed finne seg i alt man blir utsatt i kontrollene? Nei absolutt ikke, men ved å vise profesjonalisme og vennlighet på vår side, og komme kontrollen i forkjøpet ved å ta av sko eller belter som vi vet vil pipe, eller på andre måter være eksemplariske 'kunder' vil vi også skape velvilje blant de som er satt til å følge direktivene og på sikt også skape velvilje og kanskje mer smidighet. Konflikt skaper konflikt og å være vanskelig på grasrotnivå hjelper absolutt ingen. De bestemmende er uinteressert og de uvaskede har ingen sympati for oss likevel.

Vel - dette ble langt, men jeg håper at jeg har gjort meg forstått.

LN-MOW har talt. :cool:

Men hva er egentlig forskjellen på en politiuniform/politi eller tolleruniform/toller? Det er vel like stor risiko der?

Nei! Gjennom kontrollen med både tollere og politi!!

Bestemmelsene for tollere kjenner jeg ikke, men de ferdes lite i avgangsområdene. Flyplasspoliti er imidlertid bevæpnet, så å foreslå at disse skal gjennom kontrollen faller på sin egen urimelighet ....

Bestemmelsene for tollere kjenner jeg ikke, men de ferdes lite i avgangsområdene. Flyplasspoliti er imidlertid bevæpnet, så å foreslå at disse skal gjennom kontrollen faller på sin egen urimelighet

At tollerne ferdes lite i sikkerhetskontrollen er ikke et godt argument for å forsvare fritak. Like lite som at ubevæpnet eller væpnet politi her i landet kan spasere fritt i gjennom kontrollen samtidig som en voksen flykaptein står der og blir gravd i buksa. At noen finner dette naturlig synes jeg er spesielt. Kan vi alltid stole på tjenestemenn i politiet? Det tragiske drapet i Tromsø i januar er jo ett eksempel.

Last edited:

Nå fokuserer du på flisespikking som ihvertfall ikke hjelper noen. Imidlertid er politi og tollere offentlige tjenestemenn som er satt til å håndheve landets lover, og din innstilling ser jeg bare som en 'hvorfor skal de ha det bedre enn meg'-innstilling, og det har ingenting med å bedre kvaliteten på sikkerhetskontrollen. Flyplasspoliti var bevæpnet allerede da jeg jobbet på FBU og jeg tror neppe dette er blitt lempet på siden den gang. Å foreslå at disse skal gjennom slusa er .. ja, på engelsk vil jeg kalle det 'ignorant'.

Å droppe all kontroll er ikke i din interesse. jeg tror ikke at du vil ikke ha reisende med propanapparater, bensinkanner, våpen og motorsager i kabinen ...

Ja tollere og politi er der for å tjene norsk lov. Samtidig er flygebesetninger der for å tjene flysikkerheten. Det er den desidert viktigste delen av jobben vår. Derfor blir det for dumt når man indirekte blir mistenkeliggjort som en potensiell sikkerhetsrisiko.
Jeg kan ikke fatte at du ikke ser denne logikken. Det er i beste fall trassig.
Det handler ikke om hvem som har det bedre enn andre. Det handler om hvorfor reglene er skrevet slik de er. Dersom det hele virker ulogisk for brorparten av dem som opplever reglene på kroppen hver dag, så er det på sin plass å si fra. Avfei det gjerne som syting. Jeg kaller det å engasjere seg.

Og hvem har hevdet at sikkerhetskontroll skal fjernes for samtlige reisende? Uvitende passasjerer som drar med seg motorsag blir selvsagt fanget opp av sikkerhetskontrollen. Det er jo en av de soleklare fordelene med den. Men det må være lov å bruke huet, selv for de som lager reglene.

Mitt eksempel var jo i hovedsak for å sette fokus på argumentet for hvorfor flykapteiner må gå gjennom kontrollen. Og da var jo argumentet at det var lett å nappe en uniform for å komme gjennom, eller at man kunne kidnappe familien til vedkommende.

Mitt poeng var at det samme kan gjelde en politi eller toller. Om politiet er bevæpnet gjør jo det det enda mer attraktivt å stjele en politiuniform og komme bevæpnet! Hvor god ID-kontroll er det på en politi som skal gjennom?

Skal den Kongelige familie også sjekkes da? Hvorfor må Forsvarssjefen sjekkes? Burde ikke han være kjent nok?

Jeg er ikke ute etter at jeg og andre "normale" medreisende sjekkes, men det går litt på hysteriet om hvem skal sjekkes og hvem skal ikke! Det er der jeg ikke helt henger med på hvor fornuften går?

Back