Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv
På norsk er sikkerhet og sikkerhet samme ord. På engelsk heter det safety og security. Du tilhører den kategorien som tar seg av førstnevnte.
Selvfølgelig er du også involvert i den andre også. Det er vi alle som ferdes i de såkalte sikre sonene.
Jeg kjenner ikke til hvordan de gjøres i Norge, men det burde ikke være noe lettere enn i USA hvis kontrolløren gjør jobben sin. Og her går de heller ikke igjennom den vanlige slusa, men gjennom spesielle kontrollpunkter hvor passeringene også blir loggført.
Gutta - paranoia hjelper ingen og jeg har personlig ingen motforestillinger om at forhåndsklarerte kategorier skal kunne omgå kontrollene, enten det er flyvende, lastere, tollere, trafikkpersonale eller andre så lenge de har gått gjennom den samme prosessen og bærer et gyldig adgangskort.. Men det jeg vil se er at man er konsekvente, og går man gjennom slusa skal man gjennom samme prosessen uansett. Noe annet tar seg dårlig ut. Så får man heller lage en sideinngang for de som har klarering.
Det er en risk i alt vi gjør og det handler om akseptere denne. Intet er 100% trygt, hverken å krysse gata, ta bussen eller reise med fly, og det gjelder å finne punktet hvor risken er 'akseptabel'. Å tro at vi kan skape et 100% vanntett sikkerhetssystem er utopi. Så det gjelder å finne ut hvor vi vil sette grensen. Desverre er det enkelte som ikke har skjønt dette, og derfor tres det direktiver ned over hodet vårt som det ofte i praksis er vanskelig og pinlig å håndheve.
Men vi er nå engang der vi er og jeg ser ikke noe poeng i å lage problemer ved å utfordre de som prøver å håndheve det de har fått ordre om. Disse har ingen influense på prosessen, og å forvente at disse ikke skal følge instruksen sin, er ikke rimelig. Det kan i ytterste konsekvens føre til at de mister jobben sin - og det er vel ikke meningen.
La heller pilotforeninger, ansattesorganisasjoner og andre grupper bearbeide flyplassmyndigheter, samferdselspolitikere og andre beslutningstakere med tanke på en oppmykning i fremtiden. Det er ikke bare norske bestemmelser som må endres. så det er ingen liten prosess.
Men i mellomtiden - la oss heller jobbe sammen om å gjøre den eksisterende prosess så enkel som som mulig for alle ved å vise hverandre vennlighet og respekt, så kanskje noen av de som idag er 'vanskelige' også ser lyset ..
Samtidig er flygebesetninger der for å tjene flysikkerheten. Det er den desidert viktigste delen av jobben vår.
På norsk er sikkerhet og sikkerhet samme ord. På engelsk heter det safety og security. Du tilhører den kategorien som tar seg av førstnevnte.
Selvfølgelig er du også involvert i den andre også. Det er vi alle som ferdes i de såkalte sikre sonene.
Mitt poeng var at det samme kan gjelde en politi eller toller. Om politiet er bevæpnet gjør jo det det enda mer attraktivt å stjele en politiuniform og komme bevæpnet! Hvor god ID-kontroll er det på en politi som skal gjennom?
Jeg kjenner ikke til hvordan de gjøres i Norge, men det burde ikke være noe lettere enn i USA hvis kontrolløren gjør jobben sin. Og her går de heller ikke igjennom den vanlige slusa, men gjennom spesielle kontrollpunkter hvor passeringene også blir loggført.
Gutta - paranoia hjelper ingen og jeg har personlig ingen motforestillinger om at forhåndsklarerte kategorier skal kunne omgå kontrollene, enten det er flyvende, lastere, tollere, trafikkpersonale eller andre så lenge de har gått gjennom den samme prosessen og bærer et gyldig adgangskort.. Men det jeg vil se er at man er konsekvente, og går man gjennom slusa skal man gjennom samme prosessen uansett. Noe annet tar seg dårlig ut. Så får man heller lage en sideinngang for de som har klarering.
Det er en risk i alt vi gjør og det handler om akseptere denne. Intet er 100% trygt, hverken å krysse gata, ta bussen eller reise med fly, og det gjelder å finne punktet hvor risken er 'akseptabel'. Å tro at vi kan skape et 100% vanntett sikkerhetssystem er utopi. Så det gjelder å finne ut hvor vi vil sette grensen. Desverre er det enkelte som ikke har skjønt dette, og derfor tres det direktiver ned over hodet vårt som det ofte i praksis er vanskelig og pinlig å håndheve.
Men vi er nå engang der vi er og jeg ser ikke noe poeng i å lage problemer ved å utfordre de som prøver å håndheve det de har fått ordre om. Disse har ingen influense på prosessen, og å forvente at disse ikke skal følge instruksen sin, er ikke rimelig. Det kan i ytterste konsekvens føre til at de mister jobben sin - og det er vel ikke meningen.
La heller pilotforeninger, ansattesorganisasjoner og andre grupper bearbeide flyplassmyndigheter, samferdselspolitikere og andre beslutningstakere med tanke på en oppmykning i fremtiden. Det er ikke bare norske bestemmelser som må endres. så det er ingen liten prosess.
Men i mellomtiden - la oss heller jobbe sammen om å gjøre den eksisterende prosess så enkel som som mulig for alle ved å vise hverandre vennlighet og respekt, så kanskje noen av de som idag er 'vanskelige' også ser lyset ..