Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Samtidig er flygebesetninger der for å tjene flysikkerheten. Det er den desidert viktigste delen av jobben vår.

På norsk er sikkerhet og sikkerhet samme ord. På engelsk heter det safety og security. Du tilhører den kategorien som tar seg av førstnevnte.

Selvfølgelig er du også involvert i den andre også. Det er vi alle som ferdes i de såkalte sikre sonene.

Mitt poeng var at det samme kan gjelde en politi eller toller. Om politiet er bevæpnet gjør jo det det enda mer attraktivt å stjele en politiuniform og komme bevæpnet! Hvor god ID-kontroll er det på en politi som skal gjennom?

Jeg kjenner ikke til hvordan de gjøres i Norge, men det burde ikke være noe lettere enn i USA hvis kontrolløren gjør jobben sin. Og her går de heller ikke igjennom den vanlige slusa, men gjennom spesielle kontrollpunkter hvor passeringene også blir loggført.

Gutta - paranoia hjelper ingen og jeg har personlig ingen motforestillinger om at forhåndsklarerte kategorier skal kunne omgå kontrollene, enten det er flyvende, lastere, tollere, trafikkpersonale eller andre så lenge de har gått gjennom den samme prosessen og bærer et gyldig adgangskort.. Men det jeg vil se er at man er konsekvente, og går man gjennom slusa skal man gjennom samme prosessen uansett. Noe annet tar seg dårlig ut. Så får man heller lage en sideinngang for de som har klarering.

Det er en risk i alt vi gjør og det handler om akseptere denne. Intet er 100% trygt, hverken å krysse gata, ta bussen eller reise med fly, og det gjelder å finne punktet hvor risken er 'akseptabel'. Å tro at vi kan skape et 100% vanntett sikkerhetssystem er utopi. Så det gjelder å finne ut hvor vi vil sette grensen. Desverre er det enkelte som ikke har skjønt dette, og derfor tres det direktiver ned over hodet vårt som det ofte i praksis er vanskelig og pinlig å håndheve.

Men vi er nå engang der vi er og jeg ser ikke noe poeng i å lage problemer ved å utfordre de som prøver å håndheve det de har fått ordre om. Disse har ingen influense på prosessen, og å forvente at disse ikke skal følge instruksen sin, er ikke rimelig. Det kan i ytterste konsekvens føre til at de mister jobben sin - og det er vel ikke meningen.

La heller pilotforeninger, ansattesorganisasjoner og andre grupper bearbeide flyplassmyndigheter, samferdselspolitikere og andre beslutningstakere med tanke på en oppmykning i fremtiden. Det er ikke bare norske bestemmelser som må endres. så det er ingen liten prosess.

Men i mellomtiden - la oss heller jobbe sammen om å gjøre den eksisterende prosess så enkel som som mulig for alle ved å vise hverandre vennlighet og respekt, så kanskje noen av de som idag er 'vanskelige' også ser lyset ..

Det er mulig det er manglende alder, og at jeg aldri har opplevd noe annet enn full kontroll de få årene jeg har rukket å få på baken i bransjen, men jeg klarer ikke helt ta av over en sikkerhetskontroll. Jeg tviler på at det store flertallet av vektere synes det er spesielt artig å kjenne under beltespenner.

Politi og tollere er offentlig tjenestemenn i tjeneste, og jeg kan se mange grunner til at de ikke skal sjekkes - f.eks. våpen. Tollere kan også ha befatning med ulike beslag, også airside, som gjør det lite hensiktsmessig å sjekke dem. Vi får vel stole på at politi og toll har kontroll på hvem de ansetter.

Jeg startet min, fortsatt relativt korte, karriere, i assistansetjeneste på OSL for noen år siden. Jeg må innrømme at det nesten irriterte meg når piloter og cabin crew klaget høylydt over hvor ofte de ble sjekket - en gjennomsnittlig arbeidsdag mens jeg trillet rullestoler og fulgte UMer innebar nok fort vekk 10 passeringer gjennom sikkerhetskontroll (kanskje er jeg blitt imun). Ja, jeg kjøper forsåvidt at piloter har tilgang på det "største drapsvåpen" i form av flyet. Men jeg tror også de fleste som har jobbet mer enn tre måneder på en lufthavn har klart å gjøre seg opp noen tanker om hvordan man kan få noe inn på rød sone. For at sikkerhetskontrollen skal ha verdi bør ingen unntas uten god grunn, og jeg ser vel ærlig talt ingen god grunn til at piloter skulle unntas (det er jo tross alt to piloter, og for at én skal utføre en ego-greie må enten den andre settes ut av drift eller være med - og i så måte bør det jo heller ikke være våpen i cockpit(så får eventuelle selskaper med slik praksis svare for seg)).

I forhold til offentligheten ser det jo heller ikke spesielt bra ut om en flyplassansatt skulle slippe sikkerhetskontroll - da ville mange tenkt at verdien av kontrollen var lik null. Skal piloter slippe, blir så spørsmålet om crew skal slippe, og så blir spørsmålet videre om "hammeren på ID-kortet" skal være nok til å slippe kontroll, og plutselig slipper også vaskehjelpen sikkerhetskontroll. Jeg skjønner ærlig talt ikke at det er noe å hisse seg opp over. JA - jeg har også opplevd noe som før meg føltes som hakket unødvendig og litt i overkant sjekking av skrittet mitt. Ja, jeg synes ikke noe om det - men det er tross alt snakk om få ganger i forhold til det totale antall ganger jeg har vært gjennom security. Er det virkelig noe å ta av for - de gjør jobben sin, og om vi som flyplassansatte eller flight crew også har en god innstilling tror jeg alt går mye bedre. Vi kjenner jo rutinene så godt, at vi burde klare å være forbredte slik at vi kun "piper" ved rutinekontroll - og det bør vi også være klar over hvordan fungerer, og si "takk" når den er ferdig utført.

Men vi kan jo også si "herregud, jeg går gjennom her hver dag, du vet jeg ikke har med noe" - og slenge med leppen og gjøre jobben vanskeligere for vekterne. Tror neppe vi kommer noen vei med det, og tror neppe hverken dagene våre eller vekternes dager blir spesielt mye bedre av den grunn...

Jeg har faktisk lett etter en facebook gruppe, men jeg fant ingen. Hadde vært fint om noen startet en eller kunne gi meg link til en. Som Kapteinen sier, jeg kaller meg engasjert i egen hverdag!

Ikke bryr jeg meg så veldig om politiet, tollere, mm må igjennom samme slusa eller ikke, jeg mener bare generelt at dette har gått for langt, og det for lenge siden! Jeg jobber tross alt i luften og jeg er ikke særlig suicidal - jeg vil vel ikke at folk skal få ta med seg motorsag og TNT ombord heller! Metall detektor trenger vi. Men nå får det være nok, jeg har IKKE barberblader under beina på jobben og dere får ikke ta på meg rundt brystene eller i skrittet! Ikke får dere kle meg naken med en maskin heller. End of!

....... Men realiteten er at jeg må. Jeg går frem til kontrollen, sier "Hei" og prøver så godt jeg kan å smile (er veldig proff på smil vettu). Slenger fra meg den store trillebaggen, så den litt mindre, så kåpa, så støvlene, drar ID kort - slår kode, tasser igjennom i strømpelesten (Holder pusten for at det ikke skal pipe!) tar tingene mine og støvler på, sier vanligvis "Ha en fin dag" og går videre. Så enkelt skal det være.

For 2 år siden ble jeg kalt ut på standby, jeg hadde da minimum med tid til å komme meg på jobb. Jeg løp igjennom terminalen fra flytoget og inn mot slusa. Jeg gjorde som jeg alltid gjør bare mye raskere, men tror dere ikke at sikkerhetsmannen trakk meg til side og gjorde en "ekstra sjekk" selv om det ikke pep i apparatet?? Joda. Ikke nok med det, jeg prøvde desperat å forklare dette med standby og spurte samtidig om dette virkelig var nødvendig siden det ikke pep? Jo, dette var nødvendig. Og stresset mitt kunne være et påskudd for å komme unna. Fair enough. Men denne karen brukte 10 minutter på å "hente utstyret".. Han kom tilbake i slow motion, tok frem en papirstrips og beordret (ikke spurte på vanlig høflig vis nei) meg om å åpne baggen. Deretter tok han papirstripsen og klinte den inntil alt jeg hadde inni baggen, også UTENPÅ.. Så enda en strips, samme greia. Han sjekket visst for sprengstoff og narkotika. Litt senere fikk jeg vite at kun Politi og Tollvesen kan gjøre denne type sjekk! Hva skjer?! Jeg kom selvsagt for sent, men heldigvis passerte Kapteinen jeg skulle fly med og han fikk med seg situasjonen, så det gikk greit. Puh!

Men altså. Det overrasker meg hvordan folk uten videre aksepterer dette hysteriet. Vi er flinke til å følge pålegg ja, men vi er litt for flinke til å akseptere ting også. Tenker ikke folk selv i det hele tatt? Jeg ser for meg en flokk sau som løper utfor stupet ;-)

Er det noe som er viktig å sjekke så er det vel ID kort. Men dette blir aldri sjekket, om det er meg eller en terrorist som har stjålet uniform og ID kort er vel det samme, så lenge de ikke får meg seg noe på innsiden..

Og igjen, hvor har det vært terror aksjoner i europa? Tog, undergrunn eller luftfart?

Er det noe som er viktig å sjekke så er det vel ID kort. Men dette blir aldri sjekket, om det er meg eller en terrorist som har stjålet uniform og ID kort er vel det samme, så lenge de ikke får meg seg noe på innsiden
Der hvor jeg har gått igjennom har man enten alltid dratt kortet, tastet kode og fått et grønt lys synlig for vekterne, eller så er kortet sjekket nøye av vekteren manuelt, så jeg vet ikke helt hvor det er de ikke sjekker ID-kort...

hehe, etter å ha lest innlegget ditt JoeW, kom jeg til å tenke på hva som er størst trussel. Brannøksa i cockpit (Stor skarp sak med pigg på!) eller ingen brannøks i det hele tatt.. Hmmm......

hehe, etter å ha lest innlegget ditt JoeW, kom jeg til å tenke på hva som er størst trussel. Brannøksa i cockpit (Stor skarp sak med pigg på!) eller ingen brannøks i det hele tatt.. Hmmm......

Den er fortsatt begge piloter klar over, i forhold til noe en pilot har smuglet inn. Ja, det begynner å bli litt søkt, men klarer vi virkelig ikke ta kontrollen med et smil? Det er ingen personlig fornærmelse slik en del ser ut til å ta det som.

Jeg skjønner ikke at det skal være så stort problem å gå gjennom denne sikkerhetskontrollen og bli sjekket ekstra en gang i blant. Det er bare å ta det med ett smil.
Som ansatt, hvor mye lenger tid tar det å gå igjennom når det piper? 1 minutt kanskje. Jeg jobber på OSL og bruker ett belte som ofte piper, når det piper løsner jeg på det med en gang, de sjekker, og jeg er ferdig på under 1 lite minutt. At det skal være noe og irritere seg over skjønner jeg ikke. Så er det bare og si "takk" og smile til de som faktisk står der og må gjøre denne jobben.

Og det med denne sjokoladen tror jeg skal være ett fokus fra begge sider. At både de ansette i sikkerhetskontrollen skal være hyggeligere og at vi som går igjennom skal smile.

Det morsomme er jo at faktisk den sjokoladen de deler ut gir utslag i sikkerhetskontrollen om du er grådig nok og tar for mange før du går igjennom :P

Innlegg nr 35 av MOW er absolutt av de bedre i denne tråden...

Stiller meg mer spørrende til hvor "smilende og positiv" en person som mener at de som står i sikkerhetskontrollen bare slafser tyggegummi og glaner ut i luften egentlig er...

Har sans for vennlighet generelt, men å takke etter passert kontroll har så langt vært en fremmed tanke for meg, må jeg innrømme.. :-)
Synes kanskje den største ´skandalen´er køene, at halvparten av slusene eller mer er stengt på travle tider av dagen, pga. sykdom/ at firmaet som står for kontrollen ikke har nok folk i bakhånd/ at myndighetene ga oppdraget til gjengen med lavest anbud, eller hva nå det måtte skyldes.. En slags kontroll må det være, men ´strafferundene´i køen pga. stengte sluser irriterer meg kraftigt, og burde vært helt unødvendig på Norges nye, luftige, moderne hovedflyplass.

Der hvor jeg har gått igjennom har man enten alltid dratt kortet, tastet kode og fått et grønt lys synlig for vekterne, eller så er kortet sjekket nøye av vekteren manuelt, så jeg vet ikke helt hvor det er de ikke sjekker ID-kort...

Vet av flere som ikke har dratt ID-kort, eller fått det sjekket de 2-3 siste årene. Og det gjelder alle ansatteslusene.

Vet av flere som ikke har dratt ID-kort, eller fått det sjekket de 2-3 siste årene. Og det gjelder alle ansatteslusene.
Så lange man ikke får ha med noe annet enn alle andre spiller det vel ingen rolle, skal jo være samme sjekken.

Ansatte får ha med flytende, men ellers er kontrollen den samme...

Stiller meg mer spørrende til hvor "smilende og positiv" en person som mener at de som står i sikkerhetskontrollen bare slafser tyggegummi og glaner ut i luften egentlig er...

Heldigvis vet ikke andre enn meg selv hva jeg tenker. Jeg klarer faktisk å oppføre meg som folk selv om jeg har en sterk mening. De som står i kontrollen kan ikke noe for den jobben de er satt til å gjøre, de har null innvirkning på rutinene. Så hvorfor skal jeg se forbanna ut og slenge med leppa? Dette er et diskusjonsforum EB, og her sier jeg min mening. Foreningen har også fått høre hva jeg mener.

Og ja, veldig ofte står halvparten av sikkerhetsflokken og glaner, slafser tyggis, snakker sammen over hodet på det om ditt og datt. Hvor profft hadde det vært om jeg hadde snakket om dill og dall med et annet crew over serveringstralla? Det hadde jo vært helt uhørt.

At vi nå skal ha en etterkontroll der de kan beføle meg på bryst, armhuler og skritt er grusomt - alt annet er greit nok. Men nå er jeg faktisk redd for å gå igjennom slusa.

Det kan sies mye om sikkerhetskontroll, og som LN-MOW påpeker så har det en funksjon.

Det jeg ikke finner meg, og neppe lar meg overtale til å forstå, er at vi skal akseptere regler som faktisk ikke kan argumenteres saklig for. Favoritten min nå er forbudet mot vann. Om det skal være så forbannet farlig med store beholdere med væske, hvorfor lagres alt dette som beslaglegges i enda større beholdere rett i trengselen rundt sikkerhetsslusen. Hvis noe er så farlig, så bør man da forholde seg til det som om det faktisk er så farlig.

Hvorfor er vannet en ting som er veldig lett å plukke på? Flere har forklart at det er viktig at regelen gjelder alle (ingen får med vann eller annet flytende over 1dl), og det er trygt å lagre store mengder av beslaglagt vann, taxfree-kvoter, parfyme og annet "farlig" i store containere rett ved sikkerhetskontrollen fordi det mest sannsynlig ikke er farlig og en vekter vil gjøre en vurdering om ytterlige tiltak bør settes i gang. Hvis denne vekteren kan vurdere dette, hvorfor kan da ikke samme vekteren bare brukes til å vurdere hvilke få beslag som egenlig ikke bør tillates?

Og hvorfor en morgengretten "rant" om dette? Det som plager meg er ikke reglene, men at regler lages for å "vise handling", nå reglene ofte faktisk ikke har noe mer misjon enn en panikk-reaksjon for å "vise handling", og her er akkurat dette væske-forbudet en prima eksempel.

-A

På norsk er sikkerhet og sikkerhet samme ord. På engelsk heter det safety og security. Du tilhører den kategorien som tar seg av førstnevnte.

Trygghet og sikkerhet er to fine ord å bruke på norsk her.

He he. I dag var det nok en gjeng med hyggelige folk i sikkerhetskontrollen - raskt gikk det også - selv med laaang kø. Crewet ombord var hyggelig og proffe når de var i kabinen - men var raske til å trekke for gardinen og sikkert snakke "privat"...

mmm, akkurat som vekterne gjør når de får tid mellom pax og i pauser.. ;)

Har noen laget en facebook gruppe?

Vel - det er faktisk ganske ofte virkeligheten i ansatt-slusen....

Jeg sendte nylig en klage til Avinor over befølingen rundt brystene jeg var utsatt for i en kontroll i Tromsø, hvor jeg passerte sjekkpunktet i full uniform, i sokkelesten og med ID-kort rundt halsen, med pax rundt meg på alle kanter. Dette var en kontroll jeg fant meget intim og nærmest injurierende. Hvilket jeg også ga uttrykk for. Og jeg føler jeg har FULL rett til å si fra om hva jeg finner uakseptabelt. Jeg nekter å være en nikkedokke som finner meg i alt pga en totalt feilslått security-fokus.

Hva f... skal jeg gjemme under/mellom/over puppene?? Mye enklere for meg å hente øksa i cockpit hvis jeg hadde hatt terrortanker.
Så jeg mener denne intimkontrollen KRENKER både passasjerer og ansatte på en total uakseptabel måte.

Det er som jeg har sagt!
Dette stopper ikke før alle må fly nakne og uten håndbaggasje! :old

BF:cool2

Back