Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Planlegges det med ruter til Finnmark nå? Ifinnmark.no melder om dette bak en plussak, hvis jeg tolker overskriften rett. Finner ingen ting på flyr.com. Noen som har kjennskap til dette?

Espen

Dette er informasjon fra januar 2021. Postet bak diverse betalingsmurer for det meste ..

Fas 1:
Flygplansflotta: 8 Boeing 737-800
Destinationer inrikes: Tromsö, Narvik, Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger
Destinationer utrikes: Köpenhamn, Nice, Barcelona, Alicante, Malaga

Fas 2
Flygplansflotta: 20 Boeing 737-800
Destinationer inrikes: Tromsö, Narvik, Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger, Haugesund
Destinationer utrikes: Köpenhamn, Nice, Barcelona, Alicante, Malaga, Stockholm, Berlin, Prag, Aten, Rom, Palma, Paris, Amsterdam, London

Fas 3
Flygplansflotta: 28-30 Boeing 737-800
Destinationer inrikes: Tromsö, Narvik, Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger, Haugesund, Kirkenes, Alta, Molde
Destinationer utrikes: Köpenhamn, Nice, Barcelona, Alicante, Malaga, Stockholm, Berlin, Prag, Aten, Rom, Palma, Paris, Amsterdam, London, Teneriffa, Gran Canaria, Lissabon, Faro, Palermo, Ajaccio, Olbia, Split, Dubrovnink, Corfu, Chania, Antalaya, Larnaca, Budapest, Krakow, Hamburg, Vilnius, Gdansk, Riga, Tallinn
Fas 3 innebär också att Trondheim, Bergen och Stavanger etableras som sekundära baser med egna linjer till sju olika destinationer i södra Europa.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=14055&KatID=1
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ett spørsmål til flygerne her på forumet:

Ref f.eks Alta og Kirkenes: En tung 737-800 kan være ganske marginal, spesielt vinterstid i rufsevær. Hvordan er Max 8 sammenlignet med -800 operativt på disse plassene?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ett spørsmål til flygerne her på forumet:

Ref f.eks Alta og Kirkenes: En tung 737-800 kan være ganske marginal, spesielt vinterstid i rufsevær. Hvordan er Max 8 sammenlignet med -800 operativt på disse plassene?

25K fixed derate på Flyr sine MAX-8, og det i seg selv er begrensende ifht maks tilgjengelig på MAX-8 (full rated thrust 28K). Det ryktes at Flyr sine MAX er litt slappe ut fra feks TOS. Sammenlignet med -800 så har iallefall -DYS 26K rating. Hvordan det er med de andre Flyr maskinene er jeg ikke sikker på. Norwegian har 26K på alle sine 737-800.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De har tydeligvis lite hast med å få ut vinterrutene. Bortsett fra noe småtteri til Syden er det lite som ennå ligger ute etter oktober
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

25K fixed derate på Flyr sine MAX-8, og det i seg selv er begrensende ifht maks tilgjengelig på MAX-8 (full rated thrust 28K). Det ryktes at Flyr sine MAX er litt slappe ut fra feks TOS. Sammenlignet med -800 så har iallefall -DYS 26K rating. Hvordan det er med de andre Flyr maskinene er jeg ikke sikker på. Norwegian har 26K på alle sine 737-800.

SAS flyr 22K 737-700 ut fra TOS. Så er ikke så bekymret for slappe 25K hos Flyr.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

SAS flyr 22K 737-700 ut fra TOS. Så er ikke så bekymret for slappe 25K hos Flyr.

En vesensforskjell med 22K i en 737-700 vs 25K i en Max-8 .. druer og bananer er jo ikke en helt ulik sammenligning :) nå er vel sikkert payload redusert siden 25K blir en limiting faktor på én motor ut fra feks TOS, men det er jo ikke sikkert Flyr har ambisjoner om å fly langt med maks payload ut fra TOS :)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr øker frekvensen på TOS, BGO, SVG og TRD. Sikkert noen som sitter ved et eller annet feriehus rundtomkring som ser nærmere på det, men finner blant annet 7 avganger til OSL fra BGO enkelte dager, 6 fra TRD enkelte dager og 3 avganger fra TOS enkelte dager.

Ellers er det vel kanskje et tegn på at W22/23 ikke er så langt unna heller. Så får vi se om DY slipper S23 før Flyr kommer med sine vinterruter...

Edit: ser ut som om det skjer allerede fra midten av august, dvs fra mandag 15.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr øker frekvensen på TOS, BGO, SVG og TRD. Sikkert noen som sitter ved et eller annet feriehus rundtomkring som ser nærmere på det, men finner blant annet 7 avganger til OSL fra BGO enkelte dager, 6 fra TRD enkelte dager og 3 avganger fra TOS enkelte dager.

Ellers er det vel kanskje et tegn på at W22/23 ikke er så langt unna heller. Så får vi se om DY slipper S23 før Flyr kommer med sine vinterruter...

Edit: ser ut som om det skjer allerede fra midten av august, dvs fra mandag 15.

Det er vel i praksis +1 ekstra daglig innen Sør Norge?

TOS hadde de jo 3x daglig i starten

Kan det betyr GDS tilgang er rett rundt hjørnet?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Juli:
260.500 passasjerer og 92,3% belegg.

Yield på 0,71 og PASK på 0,68, og ASK på 425,8 mill. Gitt da deres CASK forecast for juli, gikk de for første gang såvidt i pluss


https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=567900&attachmentId=243831&obsvc.item=1


52264782540_83d718fea4.jpg
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Så Flyr "trenger" en SAS streik for så vidt tjene penger i luftfartens beste måned??
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Så Flyr "trenger" en SAS streik for så vidt tjene penger i luftfartens beste måned??

SAS streiken påvirket nok ikke Flyr så veldig mye, de var rimelig utsolgt i sommer lenge før streiken, men selvfølgelig tjente de litt på den.

Men i forhold til NAS sine tall i går er de jo en del unna, og de har vel høyere CASK enn NAS.

Blir sikkert ny emisjon i august, disse tallene er ikke bra nok til å holde de med cash utover høsten, har max tjent 10-20mill. Med tanke på at de i snitt taper 2-3MNOK dagen så har julitallene kun gitt dem 10 dager ekstra cash ;)
Kassen er ganske skrapt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser de i dag har charter til/fra både Køln og Svalbard, dog mulig det er en link?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr øker frekvensen på TOS, BGO, SVG og TRD. Sikkert noen som sitter ved et eller annet feriehus rundtomkring som ser nærmere på det, men finner blant annet 7 avganger til OSL fra BGO enkelte dager, 6 fra TRD enkelte dager og 3 avganger fra TOS enkelte dager.

Ellers er det vel kanskje et tegn på at W22/23 ikke er så langt unna heller. Så får vi se om DY slipper S23 før Flyr kommer med sine vinterruter...

Edit: ser ut som om det skjer allerede fra midten av august, dvs fra mandag 15.

Ser at Oslo - Harstad/Narvik nå får to daglige avganger igjen. De øker til to avganger allerede 15.august (mandag og fredag), men etter et par uker er de oppe i to avganger man-fre, samt en avgang lørdag (ny) og søndag.

For å kunne være attraktive nok bør de i de minste ha to daglige avganger.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser forresten nå at antall rader med ledig midtsete er redusert fra 6 til 3 da jeg bestilte en fleks-billett til Harstad/Narvik.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det sto i E24 at Flyr har 41 årsverk pr. flymaskin, - hvor mange har SAS til sammenligning ?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det sto i E24 at Flyr har 41 årsverk pr. flymaskin, - hvor mange har SAS til sammenligning ?


Det blir fort å sammenligne epler og pærer. SAS har endel ansatte på bakken og på teknisk som Flyr ikke har
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det blir fort å sammenligne epler og pærer. SAS har endel ansatte på bakken og på teknisk som Flyr ikke har

OK, men uten sammenligning, hvor mange årsverk-ansatte har SAS pr flymaskin, interessant å vite om det er noen som vet det. Det er sikkert veldig mange deltidsansatte, så det går ikke an å bruke antall ansatte ift antall flymaskiner.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

SAS streiken påvirket nok ikke Flyr så veldig mye, de var rimelig utsolgt i sommer lenge før streiken, men selvfølgelig tjente de litt på den.

Men i forhold til NAS sine tall i går er de jo en del unna, og de har vel høyere CASK enn NAS.

Blir sikkert ny emisjon i august, disse tallene er ikke bra nok til å holde de med cash utover høsten, har max tjent 10-20mill. Med tanke på at de i snitt taper 2-3MNOK dagen så har julitallene kun gitt dem 10 dager ekstra cash ;)
Kassen er ganske skrapt.

Hvor står det at de taper 2-3 MNOK dagen?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvor står det at de taper 2-3 MNOK dagen?

Med den RASKen de har hatt utenom juli så er det et moderat annslag, realiteten er nok nærmere 4 mill dagen. Nå vet vi ikke CASKen deres etter Q1 men noe lavere 0,6 er høyst usannsynelig med den prisen jetfuel har vært på i Q2.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top