Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De brenner 150-180 mill i måneden, sies det ... Hvor lenge kan de fortsette med det?

Det tallet stemmer neppe, med mindre det er veldig mye investeringer inne i bildet.

Såvidt jeg klarer regne meg frem til basert på en unit cost på 0.84 (bruker Q3 tall) så har de månedlige kostnader på noe under 90 MNOK. Så får de inn snaue 30 MNOK i inntekter, det blir da minus 60 mnok i måneden

Men Q4 tallenne og også Q1 kommer til å bli dritdårlig (for alle) så gjelder det bare hvordan man kan klare å finansiere det

Flyr hadde totalt 51.551 reisende fordelt på 13 reisemål i desember. Juletrafikken sørget for en del reisende, men etterspørselen i markedet ble påvirket av økt smitte og strengere smitteverntiltak.
Flyrs totale kapasitet i desember, med fem operative fly, utgjorde 99,4 millioner setekilometer (ASK), med en fyllingsgrad på 47,1 prosent. Gjennomsnittlig fyllingsgrad siden oppstart er på 46,8 prosent.

- Anbefalingen om hjemmekontor og de nye tiltakene som kom i desember påvirket luftfarten umiddelbart. Selv i en måned som vanligvis preges av mye juletrafikk, ser vi tydelig at folk reiser mindre enn vanlig, som følge av de nye tiltakene, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

Enhetsinntekten (PASK) for desember var NOK 0,24, mens gjennomsnittlig PASK siden oppstart var NOK 0,24. Trafikktallene for desember viser at Flyr oppnådde en regularitet på 98,3 prosent og en ankomstpunktlighet på 74,3 prosent. Utviklingen i punktlighet er påvirket av vinterværet og forsinkelser knyttet til avising av fly.

https://www.nordnet.no/market/stocks/17447522-flyr

Last edited:

Ser FS323 mellom Stavanger og Oslo gikk 50 minutter før rutetid i kveld. Kan umulig ha vært mye pax på denne?

Attachments

• 7B91DB58-6D10-4A93-8AE9-5594B4E4BA0B.jpg
    7B91DB58-6D10-4A93-8AE9-5594B4E4BA0B.jpg
    96.8 KB · Views: 1,506

Frister ikke veldig å være med på den egentlig

Jeg tar sjansen, men har ikke nødvendighet et "evighetsperspektiv" på investeringen.

Sånn jeg tjente penger på SAS for et år siden også ;)

Jeg solgte det jeg hadde av aksjer når jeg hadde fått tegningsrettene. Også kjøper jeg tilbake ved hjelp av tegningsrettene. Så får jeg snittet litt ekstra ned.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel nok penger til 12 måneders drift er vel optimisk. Men regner nok med en tredje emisjon.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Vel nok penger til 12 måneders drift er vel optimisk. Men regner nok med en tredje emisjon.

Nja, det kommer vel litt ann på hvordan Verden utvikler seg. Blir det en brukbar åpen sommer i Europa så får man gode kvartaler i Q2 og Q3. Samtidig så vet vi jo ikke hvor stor fleksibilitet de har i å ta i bruk de nye MAX flyene. Det er kun når de tar inn nye fly grunn kostandene øker. Samt at for hvert fly de øker med så øker ikke kostandene like mye. Man kan opptimalisere mannskap bedre, administrasjonen og kundeservice vokser ikke osv. Men skal de klare seg de neste 12 mnd må de få flere passasjerer, men så lenge markedet ikke blir noe særlig dårligere så kan dette gå.

Nja, det kommer vel litt ann på hvordan Verden utvikler seg. Blir det en brukbar åpen sommer i Europa så får man gode kvartaler i Q2 og Q3. Samtidig så vet vi jo ikke hvor stor fleksibilitet de har i å ta i bruk de nye MAX flyene. Det er kun når de tar inn nye fly grunn kostandene øker. Samt at for hvert fly de øker med så øker ikke kostandene like mye. Man kan opptimalisere mannskap bedre, administrasjonen og kundeservice vokser ikke osv. Men skal de klare seg de neste 12 mnd må de få flere passasjerer, men så lenge markedet ikke blir noe særlig dårligere så kan dette gå.

Alt står og faller med spørsmålet i hvilked rettning Corona Virus muterer neste gang. Omikron varianten sprer seg langt raskere enn tidligere varianter men freske data tyder på at det ikke skaper % sett like mye dødsfall og heftige symptomer.
Noen forskere mener at Omikron varianten har mutert i retning av de "endemiske" Corona Virus som menneskens immunsystem er kjent med i mange titusen år.

Dette kan - etter deres mening - bety at innen to måneder halvparten av befolknigen blir smitted med Omikron og fram til Påske mer eller mindre hver skulle har blitt smitted med denne varianten.

Bygger en flyselskap seg på en business case som sier ramp-up&full-flying i sommer og høst, så kan det vel funke.

Risikoen er neste mutasjon, som vil komme. Vi alle hadde trodd at Delta og vidt-spredt vaksinering vil sette slutt til Pandemien. Så kom Omikron.

Går man bak til Flyr, så er jeg usikker om jeg ville investere i dem.
Rett og slett fordi de går vekk fra sin opprinnelig business model. De satser nå mere og mere på tynge charter-ruter. Men slaget om domestic Norge virker å bli tapt for dem. Jeg rett og slett ikke tror at man trenger nok en charter-selskap dersom man har to støre aktører i Norge pluss SunClass som er en solid etablert Charter-aktør

Vel likviditeten blir nok anstrengende i april/mai visst de øker på innenriks. Men trenger vel ikke gjentakelse av gardermoen åpning med 3 selskap på et lite marked.

Jeg tror at Innenriks Norge har for mye kapasitet og det derfor er lurt å holde seg unna for FLYR inntil volumet tar seg opp. Da vil SAS og NAS prøve å opptimalisere inntektene sine mer, og det kan bli lettere for FLYR å posisjonere seg. Akkurat nå jobber alle desperat med å få passasjerer.

Clipboard01.jpg
Siste FS-maskin på LPA for denne gang

Første charter flyving for Flyr i morgen; Ålesund -> Hamburg

FS 8012 OSL-AES LN-FGC
FS 812 OSL-AES LN-FGB

FS 7002 AES-HAM LN-FGC
FS 7004 AES-HAM LN-FGB

FS 8003 HAM-OSL LN-FGC
FS 8005 HAM-OSL LN-FGB

Første charter flyving for Flyr i morgen; Ålesund -> Hamburg

FS 8012 OSL-AES LN-FGC
FS 812 OSL-AES LN-FGB

FS 7002 AES-HAM LN-FGC
FS 7004 AES-HAM LN-FGB

FS 8003 HAM-OSL LN-FGC
FS 8005 HAM-OSL LN-FGB

Det lukter Hurtigruten-charter pga uværet...
Uten at jeg har rukket å se på hvor hen båeten er.

Den ligger på innsiden av Bremangerlandet, så du har nok rett i det.

Status
Not open for further replies.
Back