Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Ikke trafikkretigheter.... høres ikke mye bra ut.

Hvordan skal osl i sommer kunne klare å ta evt Feel og DY på non schengen i tillegg til CO, TG og US, og evt outsider SK? Fjernpark hjelper vel lite, da alle allikevell må inn i klarert område. Non schengen er vel ikke dimensjonert for slike folkemasser (med forbehold om de klarer å fylle flyene da).

Dette er den minste utfordringen. Først må selskapet kapitaliseres opp og få butikken på beina.
Deretter kan man begynne å se seg om hvor kjerrene skal parkeres.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

AirAsia(X) er jo et flott firma. Håper de lærer mye av hvordan å drive business der.

A330 er vel ikke det verste som kunne skjedd, og hvis dette blir en realitet, skal jeg være en av de som kjøper billigbilletter :)

Air Asia gir ikke noe gratis ved dørene og slettes ikke til en mulig konkurent!
Mexikaneren som driver den butikken driver business og deler ikke ut almisser.
Med andre ord snakker han kun med folk som besitter kapital.
Gode intensjoner holder ikke der i gården.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Nå er det vel ikke noe ekstremt problem at non-schengen ikke har innendørs kapasitet. Kommer det inn et spesifikt behov for flere non-schengen gater/innendørsareale, er det jo bare å sette opp litt flere glassvegger og flytte toll-bua litt lengre vestover... voila - problem løst...
 
Nå er det vel ikke noe ekstremt problem at non-schengen ikke har innendørs kapasitet. Kommer det inn et spesifikt behov for flere non-schengen gater/innendørsareale, er det jo bare å sette opp litt flere glassvegger og flytte toll-bua litt lengre vestover... voila - problem løst...

Dvs du har forflyttet problemet inntil videre... er jo utbygging på gang, selv om de ikke blir heilt enige med seg selv hvordan dette skal bli.

Leverinsposisjoner til leasingselskapene er nok booka, men mye kan kjøpes for penger. Ser på produksjonslista at det står ett par a332 til airbus, med status not built, vil disse noen gang bli bygd, kan det være at airbus vil bygge de når de ser ett behov og lease disse ut selv f.eks?

planespotters.net/Production_List/Airbus/A330/index.html
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Tok en titt på linken til Basse-HAU nå. Jeg vet ikke så mye om slike lister og leasing, men det står jo bl.a. at 15 fly er "stored", hvorav to av dem er fra leasingselskapet Whitney Ireland Leasing. Er det slikt Feel ser etter?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror det er viktig at du leser den refererte produksjonslisten som en entusiast liste og ikke en offisiell liste fra hverken Airbus eller andre aktører i markedet.
At fly er parkert for korte,mellomlang eller lengere periode kan ulike årsaker.
Det kan f.eks. være at maskiner er parkert for eiers eller leietakers regning , overgang mellom 2 brukere osv.
Det er er ikke slik at dette nødvendigvis er maskiner tilgjengelige i markedet som forøvrig er svært stramt for denne typen.
Både Feel og andre selskaper kan nok ønske/drømme om denne typen materiell, men det koster flesk å betale forskuddsleie(vanligvis 3 måneders forskudd for en ny aktør) pluss øvrige kostnader med å etablere leiedokumenter etc. Man snakker om millioner av kroner som må bindes opp "up front". Sikkerhet skal stilles og månedsleier pluss maintenance accruals skal betales inn regelmessig for å ikke å gå i default under leieavtalene.
Til dette må selskapet kapitaliseres opp for å ryggrad til å bære sine forpliktelser inntil de får positiv cashflow.
Jeg vurderer det slik at det er stykke igjen før de lykkes , men ønsker dem likevel lykke til.
Av egen erfaring vet jeg hva det vil si å starte flyselskap med tyngere materiell.
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror det er viktig at du leser den refererte produksjonslisten som en entusiast liste og ikke en offisiell liste fra hverken Airbus eller andre aktører i markedet.
At fly er parkert for korte,mellomlang eller lengere periode kan ulike årsaker.
Det kan f.eks. være at maskiner er parkert for eiers eller leietakers regning , overgang mellom 2 brukere osv.
Det er er ikke slik at dette nødvendigvis er maskiner tilgjengelige i markedet som forøvrig er svært stramt for denne typen.
Både Feel og andre selskaper kan nok ønske/drømme om denne typen materiell, men det koster flesk å betale forskuddsleie(vanligvis 3 måneders forskudd for en ny aktør) pluss øvrige kostnader med å etablere leiedokumenter etc. Man snakker om millioner av kroner som må bindes opp "up front". Sikkerhet skal stilles og månedsleier pluss maintenance accruals skal betales inn regulert for å ikke å gå i default under leieavtalene.
Til dette må selskapet kapitaliseres opp for å ryggrad til å bære sine forpliktelser inntil de får positiv cashflow.
Jeg vurderer det slik at det er stykke igjen før de lykkes , men ønsker dem likevel lykke til.
Av egen erfaring vet jeg hva det vil si å starte flyselskap med tyngere materiell.

Ok, takk for fin forklaring:)
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Ettersom SK nå har åpnet for OSL - EWR. Hvordan tror dere sjansene for at Feel kommer i lufta er da?

Dette regner jeg med var et hardt slag for Feel
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Som jeg skrev et annet sted - Sommeren 2011-toget er nok ihvertfall gått.


Glem DY og Feel. Ingen av dem klarer å få noe AOC på plass før sommeren hvis de ikke har noe nå og de har ikke engang operativt personale på plass. Personale skal ansettes og læres opp, manualer skal skrives og godkjennes, sertifiseringsprosess må gjennomføres ... forget it.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Kanskje for å feire at det i går var ett år siden forrige pressemelding? :lol:
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg sliter med å se hvem som vil investere masse penger i dette prosjektet! Håper de får det til, men jeg tviler på det desverre.
 
Back
Top