wf145
at your service!
Så dermed pliktar til dømes DAT seg å kjøpe seg inn/koble seg på interline-agreement med SK/DY?Krav om deltagelse i avtale for gjennomgående billetter på anbudet nå - se post 6![]()
ER framleis ikkje så sikker på om dette skjer..
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Så dermed pliktar til dømes DAT seg å kjøpe seg inn/koble seg på interline-agreement med SK/DY?Krav om deltagelse i avtale for gjennomgående billetter på anbudet nå - se post 6![]()
Anbudsdokumentene er vel utformet slik at statseide selskaper skal vinne det meste.-
Den kan du få forklare nærmere!
Regner med han sier det pga. kravet om SCAT-1...
Det eneste flyet som det er vanlig å installere på er Dash 8, og eneste operatør av det i Norge er Widerøe som er heleid av SAS som er delvis eid av Den norske Stat.
Men det er vel ingen som hindrer de andre selskapene å instalere dette? Eller å anskaffe seg Dash 8 fly.
Det er ikke lenger noe absolutt krav om SCAT-1.....
Anbodsinnbying 4.2 said:Avinor skal etter planen installere utstyr for satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) ved ei rekkje regionale lufthamner i anbodsperioden. Ved lufthamner som har satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) installert, blir det føresett at operatøren kan nytte denne type satellittbasert innflyging eller tilsvarande system som gir presisjonsinnflyging.
"Eller tilsvarende system"
Og kravet er innført pga. sikkerhet. SCAT-I er ifølge avinor det beste alternativet til ILS. Mangelen på ILS er trolig en medvirkende årsak til ulykkene i Brønnøysund og Namsos. http://www.avinor.no/avinor/presse/30_Prosjekter
Om det å innføre et sikkerhetssystem er å vri anbudsdokumentene til at et selskap skal ha få fordeler, da håper jeg inderlig at vedkommende IKKE jobber i flybransjen.
Står ingenting her at det ikke er mulig å få godkjent systemet for andre flytyper. Nå har WF sikkert stått for endel av kostnadene for godkjennelsen for Dash 8, da vil jeg påstå det er urimelig å forvente de skal betale for kostnadene for godkjennelse til flytyper konkurentene bruker.
Vil tro at om DAT og de andre anbyderne tar kontakt, og er villig til å betale for seg, så utvikles SCAT-I for deres flytyper også.
Jeg tror poenget her er at kostnaden for en ny aktør som da evt skal etablere seg blir større, og at dette dermed kan gjøre at regnestykket ved en eventuell etablering ender opp i et negativt tall. At Widerøe har lagt ned penger i godkjenning for Dash 8 er selvsagt flott, men det et krav om at dette skal installeres i alle fly som opereres på kortbanenettet kan gi Widerøe en konkurransefordel (og er forsåvidt "water under the bridge" og dermed ikke noe myndighetene burde ta hensyn til i anbudene). Hvis det er riktig at det finnes alternative systemer som kan gi samme sikringen som SCAT-1 som de andre operatørene mener kan være hensiktsmessig og økonomisk forsvarlig å installere så er det vel mye som tyder på at fordelen som gis Widerøe ikke er rimelig å gi.
Det står da vitterlig "eller tilsvarende system" som kommentert i en litt tidligere post.....
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Avinor velger å innføre dette systemet, eller tilsvarende, da de ser dette med sikkerheten, og setter det som et anbudskrav.
Nå har WF vært med å utvikle et system som skal øke sikkerheten på regionalflyplassene, noe som sikkert har kostet endel dollar. Avinor velger å innføre dette systemet, eller tilsvarende, da de ser dette med sikkerheten, og setter det som et anbudskrav. Hvem er det som da bør ta kostnaden med å få slike system instalert og godkjent for sine fly?
Du mener vel ikke at WF skal være med å betale for konkurentene siden de alt har tatt utviklings- og instalasjonskostnadene for egne fly?
Legg merke til "eller tilsvarende" Om det finnes et like bra produkt på markedet er det jo bare for de andre anbyderne å dokumentere dette for Avinor. Nå vil et annet system også koste penger å instalere/få godkjent. Men vi kan vel ikke kaste sikkerheten på sjøen pga. penger?
tilsvarende system blir LNAV med barometrisk VNAV. De aller fleste fly har idag GPS navigasjon ombord, og med riktig FMS (datamaskiner) ombord gir dette en lateral nøyaktighet på 0.3nm. Dette gjelder også for Widerøe.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.