Nytt anbud for Luftambulansen

Babcock FB:

Status natt til 27. desember: 6 av 7 fly tilgjengelig
Grunnet svært mange sykdomsforfall blant besetningene i Kirkenes og Alta har flyene ved disse basene vært ute gjennom store deler av dagen i dag. 7 av 9 piloter i Alta og Kirkenes er syke, i tillegg til sykdomsforfall fra besetning fra Helseforetaket. Det har vært arbeidet kontinuerlig gjennom dagen med å hente inn nye besetningsmedlemmer. Kirkenesflyet vil være tilgjengelig gjennom nattskiftet i natt. Det vil være ute mellom 07:30 i morgen tidlig og 11:30 før det er i normal tjeneste igjen. Alta 1-flyet vil være ute i natt, men tilgjengelig igjen kl 08:00 i morgen tidlig. Alta 2-flyet er tilgjengelig som normalt i morgen gjennom hele skiftet.

Vi er svært takknemlige for de pilotene som har reist fra julefeiring med familien og velfortjent fri for å fly til Alta og Kirkenes og dekke inn vaktene til syke kollegaer. Vi kan ikke uten videre forvente dette av piloter som jobber mye gjennom hele året, uansett helligdager og ubeleilig arbeidstid. Noen av disse var allerede satt opp for å jobbe nyttår og har kanskje vært på vakt i julen i fjor. At de stiller opp viser den vilje det er blant våre piloter og ansatte for å søre for at tjenesten skal fungere og at det skal være ambulansefly tilgjengelig for de som trenger det. Det setter vi stor pris på.
Det har vært ekstra krevende å løse disse mannskapsproblemene. Årets sykdomsbølge har truffet på det verst tenkelige tidspunktet. Ni samtidige sykdomsforfall er svært krevende. Det blir ekstra krevende når de som skal hentes inn må bes om å forlate julefeiring med familien. De må deretter reise med rutefly til basen og perioden julaften til andre juledag er den perioden i året med lavest antall rutefly.

Med de ekstra mannskapene som er hentet inn mener vi nå vi har kontroll på situasjonen. Vi har gjennomført nedvask av baser og fly for å redusere sjansen for smitte og de friske besetningsmedlemmene bor nå på hotell i stedet for på basen for å ytterligere redusere sjansen for smitte. Vi har i tillegg hentet inn et jetfly fra Sverige som skal stå i Alta. Det vil kun fly på langbaner, men avlaster kortbaneflyene i nord. I tillegg til de 8 langbanene i Nord-Norge vil også jetflyet kunne prioritere pasienttransport mellom Oslo og Nord-Norge, som binder opp mange timer ved bruk av Beech 250-fly.

I tillegg har Luftambulansetjenesten HF hentet et Bell-helikopter fra Forsvaret som står i Kirkenes. Dette er ikke avbildet på grafikken, siden den kun omhandler ressurser levert av Babcock.

Ordføreren burde heller ta imot de som har fått ødelagt julen med familien - og stiller frivillig opp - med pepperkaker og gløgg når de ankommer istedenfor å bruke tiden sin på å spre frykt og panikk blant innbyggerne i Finmark i en akutt situasjon. Direkte pinlig å høre på.
 
Last edited:
Babcock FB:



Ordføreren burde heller ta imot de som har fått ødelagt julen med familien - og stiller frivillig opp - med pepperkaker og gløgg når de ankommer istedenfor å bruke tiden sin på å spre frykt og panikk blant innbyggerne i Finmark i en akutt situasjon. Direkte pinlig å høre på.


Vil tro folk heller vil ha en ordfører som etterlyser en velfungerende ambulansetjeneste enn en som later som ingenting og deler ut pepperkaker og gløgg.
 
Folkehelseinstituttet melder for uke 50:
I region øst var andelen influensalignende sykdom 0,7 %, i region vest
0,6 %, i region sør og midt 0,5 % mens den i region nord var 0,4 %.
Vi er vitne til et svært heftig utbrudd i Alta og Kirkenes samtidig. Kanskje er det noro-viruset som har lammet tjenesten, fryktet blant ambulansearbeidere og piloter, normalt ivaretatt av god hygiene.
 
Last edited:
En av deres egne folk fra Alta hadde aldri skrudd turboprop før..

Da hadde jo denne teknikerne aldri fått lov å jobbe der... så dette er reinspikka vås.
Du må jo ha kursing på den spesifikke flytypen for å få røre flyet.
 
Da hadde jo denne teknikerne aldri fått lov å jobbe der... så dette er reinspikka vås.

Du må jo ha kursing på den spesifikke flytypen for å få røre flyet.
Kan de ha involvert en smart fyr, men som til vanlig bare skrur på Cessna Latitude?
 
Vil tro folk heller vil ha en ordfører som etterlyser en velfungerende ambulansetjeneste enn en som later som ingenting og deler ut pepperkaker og gløgg.

Massiv teknisk svikt og ekstrem akutt sykdomsandel sier absolutt null og nix om hvor velfungerende
en tjeneste er. Uforutsette hendelser av denne størrelsen hadde slått ut tjenesten uansett hvem som hadde drevet den.
Skal man bedømme en tjeneste som dette må man se det over en lengere periode - år i normaldrift.
Først da kan man trekke konklusjoner.

Blir som å si at staten burde overta driften av DY så de endelig kan bli kvitt 787 motorproblemene deres...
Sykefraværet i staten er jo også betydlig høyere enn privat så det blir jo sikkert bedre også... not!

All denne politiske støyen vi ser er idiologisk spill for galleriet som kun skaper unødvendig frykt og panikk i
befolkningen i nord, noe som i verste fall i seg selv kan koste menneskeliv når man står midt oppi det.
 
I denne saken, som i mye annet så blir det veldig polariserende når det pågår over tid. Det som er trist er at man etter hvert glemmer de enkeltmenneskene som står på, og som stod på før, for å få dette til å gå rundt. I ytterste konsekvens fører mye av den type politisk retorikk og konspiraskonsteorier bare til en form for mobbing, som igjen får folk til å yte ekstra og så blir det hvertfall ikke bedre. Hjulene i en hver orgnanisasjon, privat eller statlig, går sjelden knirkefritt rundt om det ikke er for ddikerte ansatte på gølvet.

Får håpe politiekre (og andre, hint hint) tenker seg om to gangr og forsøker å være litt nyanserte og tenke på enkeltmennesker, på begg sider, oppi det hele.
 
Har ikke fulgt med på denne saken i noen særlig grad, men kom over et leserinnlegg på Twitter: Det viser seg at Babcock leverer rimelig bra hvis man sammenligner med Lufttransport

Babcock:
Sjekker vi statistikken til Babcock så ser vi at fra august til oktober leverte de mellom 90 og 91 prosent tilgjengelighet. I november lå det på 93 prosent. Desembertallene vil bli noe svakere på grunn av teknisk trøbbel og sykdom.

I siste halvdel av november leverte de smått sensasjonelle 98 prosent i Troms og Finnmark spesielt.

Lufttransport:
Lufttransport fornyet sitt anbud og fortsatte driften i 2009.

Årsrapporten for Luftambulansetjenesten HF for 2009 forteller om en operativ leveranse på bare 87,94 prosent for året totalt. Og det var faktisk 1,5 prosent økning fra 2008.

I kontrakten Lufttransport fikk og startet på i april 2009 gikk det nesten ett år inn i kontrakten før de hadde alle de nye flyene i operativ drift.

I årsrapporten for 2014 var tilgjengeligheten fra Lufttransport oppe på 95 prosent. Eller der Babcock var allerede etter fem måneder

https://nordnorskdebatt.no/article/lykke-i-2020-babcock
 
Har ikke fulgt med på denne saken i noen særlig grad, men kom over et leserinnlegg på Twitter: Det viser seg at Babcock leverer rimelig bra hvis man sammenligner med Lufttransport

Er visst ikke helt sammenlignbare tall:

Tallene som oppgis for Babcock er tilgjengelighet innenfor operatørens kontroll, som det virker som LAT offentliggjør i dag, mens tallene som oppgis for Lufttransport er den faktisk tilgjengelighet, der blant annet utmelding pga hviletid (duty), manglende sykepleier mm. er trukket fra, og følgelig blir lavere.

2008 og 2009 tallene som benyttes her stammer fra den atter foregående kontrakt, hvor kravene var svakere enn mellom 2009-2019 (95%) kontrakten, som igjen er svakere enn 2019-2024 kontrakten, (ca 98%)

Tilgjengeligheten for Lufttransport i 2009 (innenfor operatørens kontroll) var 94,51% (gammel og ny kontrakt)

https://nordnorskdebatt.no/article/statistikk-kan-brukes-sa-mangt
 
Se eisas01s to innlegg i følgende lys: Det første er et "Apropos" i Avia Nordland. En journalist som rekflekterer over han og hans kollegaers kanskje ukritiske dekning å belyse en sak; det jages ofte i flokk. Ingen journalist - så vidt jeg har sett - har stilt spørsmål med plutselige og samtidige sykmeldinger. Mange og plutselig. Leger som har meldt om at de venter på snarlig død. Hittil er det ikke meldt avvik med helsemessige konsekvenser fra regionale helseforetak, men forsinkelser/ikke utførte transportoppdrag. De registreres som uregelmessighet. Men alle uttaler seg som eksperter, gamle piloter, leger. Pressen bruker dem ukritsisk som sannhetsvitner. Og overskriftene blir deretter.

Den andre kommentaren er fra den forsmådde; Lufttransport Tromsø. Som tidligere sagt, også mistet helikopterdelen.
 
Last edited:
Har ikke fulgt med på denne saken i noen særlig grad, men kom over et leserinnlegg på Twitter: Det viser seg at Babcock leverer rimelig bra hvis man sammenligner med Lufttransport

Babcock:


Lufttransport:


https://nordnorskdebatt.no/article/lykke-i-2020-babcock
Nå har jeg ikke fulgt så nøye med, utenom et par voldsomme personangrep fra personer som gjemmer seg bak anonyme brukernavn her på forumet, men kritikken har vel vært at Babcock ikke har hatt beredskap enkelte dager i visse områder. Så et mer interessant spørsmål er om det også skjedde med lufttransport i starten, for tallene vedkommende hoster opp treffer ikke det som har vært gjenstand for medias skriverier.
 
Var denne risikoen Babcock sin alene? Eller har de klausuler i avtalen som gjør at de kan skyve hele/deler av kostnaden over på det offentlige?
 
Ifølge NRK var det et krav i anbudspapirene at pilotene skulle virksomhetsoverdras til en evt. en ny leverandør, og da skjønner jeg ikke at det i det hele tatt har gått så langt til som en rettssak.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...de-fikk-hos-tidligere-arbeidsgiver-1.14931408

Da må du lese saken du linker til en gang til, der står det nemlig:

"Før anbudet ble utlyst vurderte Luftambulansetjenesten HF, som er har det overordna ansvaret for luftambulansetjenesten, om det skulle kreves virksomhetsoverdragelse ved ny anbudsutlysning. Deres konklusjon var at et slikt krav kunne være lovstridig. "
 
Back
Top