Nytt anbud for Luftambulansen

Babcock anker ikke, så da er vel dommen rettskraftig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Op9okA/babcock-anker-ikke-dommen-om-virksomhetsoverdragelse

Luftambulanseoperatøren Babcock anker ikke dommen fra Nord-Troms tingrett, som fastslo at det ble gjort en virksomhetsoverdragelse fra selskapet Lufttransport.

Ellers så ble det vel plutselig langt mer attraktivt med en sikker jobb her (på kort og mellomlang sikt) gitt hvor mange piloter som ellers er permitert her i landet

Typisk å ødelegge noe som fungerer godt. Kan vi gjette på 9 mnd med innkjøringsproblemer etter overtagelse til staten?

Sent fra min SM-F926B via Tapatalk

Heller en gang innkjøringsproblemer enn innkjøringsproblemer ved hvert anbud, pluss ev. statlig inngripen, når det blir for ille.

Heller en gang innkjøringsproblemer enn innkjøringsproblemer ved hvert anbud, pluss ev. statlig inngripen, når det blir for ille.

Blir morsomt når denne tjenesten bare forsvinner inn som en ikke spesifikk del av helsebudsjettet. Plutselig så har man spart litt penger på færre piloter og litt færre flytimer osv. Men siden man ikke kan klage på noen private så drukner det dårligere tilbudet i generell misnøye som alt annet i helsesektoren.

Ang overgangsproblemet så kan man jobbe for å unngå disse. Her var det jo flere faktorer som slo inn samtidig: en operatør som ikke ville samarbeide, et nytt fly som ga overraskende problemet. Dette kan man jobbe med å gjøre mer robust.

Personlig tror jeg denne tjenesten blir best av å være drevet privat, rett å slett fordi det får så tydelig fokus fra alle. Og at det er meget transparent. Etter att innkjøringsproblemer var løst er det vel ofte mangelen på helsepersonell som faktisk har gitt de største avvike(mener jeg ha lest).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
1) Jeg har liten tru på verdien av å legge svensk, offentlig ansettelsespolitikk til grunn for hva den norske staten foretar seg.

2) Det er mye lettere å klage og få gjort noe med ansettelsesforhold og bemanningssituasjoner innenfor det offentlige. Siden det faktisk er noe som til syvende og sist kan kontrolleres politisk.

I Sverige tok jo det offentlige over ambulanseflyene, og det første de vel gjorde var å kvitte seg med pilotene, og i steder leie dem inn via et byrå…..

Dette endte med at det offentlige (Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA)) droppet alle planer om innleie/firmaer, og de ansatte pilotene selv.

https://www.svenskt-ambulansflyg.se/nyheter/
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...piloter?publisherId=3236118&releaseId=3302061

I Norge har politiet for lengst gjort det samme med sine helikopre.

Blir morsomt når denne tjenesten bare forsvinner inn som en ikke spesifikk del av helsebudsjettet. Plutselig så har man spart litt penger på færre piloter og litt færre flytimer osv. Men siden man ikke kan klage på noen private så drukner det dårligere tilbudet i generell misnøye som alt annet i helsesektoren.

Ang overgangsproblemet så kan man jobbe for å unngå disse. Her var det jo flere faktorer som slo inn samtidig: en operatør som ikke ville samarbeide, et nytt fly som ga overraskende problemet. Dette kan man jobbe med å gjøre mer robust.

Personlig tror jeg denne tjenesten blir best av å være drevet privat, rett å slett fordi det får så tydelig fokus fra alle. Og at det er meget transparent. Etter att innkjøringsproblemer var løst er det vel ofte mangelen på helsepersonell som faktisk har gitt de største avvike(mener jeg ha lest).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser vi paa Energi Konkuransen i Norge er jeg ikke helt enig i at Privat Drevet er noen magisk bullet, gode Private aktoerer oppfyller absolutt det du beskriver, men daarlige (eller naar utfordringene hoper seg opp) er fort svaert lite transparente - og er i mange tilfeller langt fra ideelle loesninger.

Sammenligner jeg mine helse tilbud her i USA (har ogsaa jobbet innen helse forsikring her) saa er vaart tilbud selv med en av de beste forsikringene og i en delstat med svaert gode sykehus etc. langt i fra det jeg ser tilbudt i Norge - er 100% enig med SK384 her paa forumet (som akkurat har virkelig testet det Norkse Helsevesenet) at Norge har en meget god helse sektor. Etter 6 maaneder med EOB’s - timevis i telefon samtaler for aa faa paa plass betaling, vil nok du ogsaa lengte tilbake til Norges helsetilbud. Husk at i det private gaar du fra aa vaere pasient til aa vaere en utgift !

Ser vi paa Energi Konkuransen i Norge er jeg ikke helt enig i at Privat Drevet er noen magisk bullet, gode Private aktoerer oppfyller absolutt det du beskriver, men daarlige (eller naar utfordringene hoper seg opp) er fort svaert lite transparente - og er i mange tilfeller langt fra ideelle loesninger.

Sammenligner jeg mine helse tilbud her i USA (har ogsaa jobbet innen helse forsikring her) saa er vaart tilbud selv med en av de beste forsikringene og i en delstat med svaert gode sykehus etc. langt i fra det jeg ser tilbudt i Norge - er 100% enig med SK384 her paa forumet (som akkurat har virkelig testet det Norkse Helsevesenet) at Norge har en meget god helse sektor. Etter 6 maaneder med EOB’s - timevis i telefon samtaler for aa faa paa plass betaling, vil nok du ogsaa lengte tilbake til Norges helsetilbud. Husk at i det private gaar du fra aa vaere pasient til aa vaere en utgift !

Ingen tvil om at helsesystemet i Norge har mange gode kvaliteter i forhold til det i USA. Men akkurat på luftambulansen så mener jeg at det er lurt å kjøpe fra noen Privat. Spesielt fordi man kjøper en meget spesifikk tjeneste. Det er ikke veldig mye diskusjon om du har levert produktet eller ei.

Denne tjenesten vil veldig fort kunne bli bare enda en tjeneste i et stort system. Så må man spare litt penger her også, også blir tilbudet gradvis dårligere. Mye av kritikken av tjenesten som ikke går på selve overgangen til ny leverandør var jo knyttet til den delen som ligger i det offentlige. Det manglet medisinsk personell, det tok for lang tid å koordinere internt, slik at flyet fikk bestilling alt for seint osv. De fleste avvik var innenfor tjenestens kontroll som de skriver.

Er det slik at ambulansetjenesten i dette landet er feilfri? Nei. Google litt så vil du se at det skrives om for få ambulanser, for dårlige ambulanser osv. Så å flytte dette til det offentlige vil kunne gi en "kort" periode med bedre tjeneste, fordi man vil jo selvfølgelig styrke tjenesten når man gjør det. Men så kommer faren for at det går sakte men sikkert nedover.

I Norge har politiet for lengst gjort det samme med sine helikopre.

Ja, men dette er en helt annen type tjeneste. Det er et satsningsområde, så da kommer det penger. Det er en liten tjeneste, som skal kunne trå til når det virkelig går til helvete. For det meste brukes helikopterne på operasjoner, hvor det kanskje strengt tatt ikke hadde vært behov. Men siden de finnes, så brukes de.

Back