Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om anbud og politikk, men teknisk er jeg forvirret over uttalelser om årsak til vridningen; gearboxproblem, surging (motorbortfall normalt fra turbin) og til slutt en spesiell konfigurasjon av P&W Canada-motoren. Her er de:
8. desember i Nordlys:
9. desember i VG om feilene som piloten har hatt (blant flere):
9. desember i Nordlys:
Noen med teknisk innsikt som kan komme med fornuftige ord?
8. desember i Nordlys:
- Vi har identifisert problemet til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell. Her er det flere komponenter som skal spille sammen når propellvinkel og motorturtall endres før landing, skriver Hans Skog Andersen i Babcock.
9. desember i VG om feilene som piloten har hatt (blant flere):
Surging, altså motorbortfall på en av motorene oppstår under innflyging i lav høyde
9. desember i Nordlys:
Standardutgaven av B250, som blant annet benyttes i Sverige, kan ikke brukes på kortbaneflyplasser. For at de norske flyene skal kunne brukes på kortbanenettet, er motorene rigget på en annen måte.
Satt på bakken
– Vi vet at Babcocks B250-fly har en annen motorkonfigurasjon enn det som er vanlig. Dette fordi at flyene skal kunne operere på kortbanenettet, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund til Nordlys.
De siste dagene er fire-fem av de ti flyene satt på bakken på grunn av motorbortfall under landing.
– Vi vet jo ikke om dette har noe med den spesielle riggingen å gjøre, men det er naturlig å se den veien, sier Carlsen.
Noen med teknisk innsikt som kan komme med fornuftige ord?