Nytt anbud for Luftambulansen

Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om anbud og politikk, men teknisk er jeg forvirret over uttalelser om årsak til vridningen; gearboxproblem, surging (motorbortfall normalt fra turbin) og til slutt en spesiell konfigurasjon av P&W Canada-motoren. Her er de:

8. desember i Nordlys:

- Vi har identifisert problemet til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell. Her er det flere komponenter som skal spille sammen når propellvinkel og motorturtall endres før landing, skriver Hans Skog Andersen i Babcock.

9. desember i VG om feilene som piloten har hatt (blant flere):

Surging, altså motorbortfall på en av motorene oppstår under innflyging i lav høyde

9. desember i Nordlys:

Standardutgaven av B250, som blant annet benyttes i Sverige, kan ikke brukes på kortbaneflyplasser. For at de norske flyene skal kunne brukes på kortbanenettet, er motorene rigget på en annen måte.

Satt på bakken

– Vi vet at Babcocks B250-fly har en annen motorkonfigurasjon enn det som er vanlig. Dette fordi at flyene skal kunne operere på kortbanenettet, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund til Nordlys.

De siste dagene er fire-fem av de ti flyene satt på bakken på grunn av motorbortfall under landing.

– Vi vet jo ikke om dette har noe med den spesielle riggingen å gjøre, men det er naturlig å se den veien, sier Carlsen.

Noen med teknisk innsikt som kan komme med fornuftige ord?
 
Fra dagen VG


[QUOTEDet er ingen tekniske feil på ambulanseflyene likevel, opplyser Babcock til Dagbladet. I dag blir det kjent at problemet er «samspillet mellom motor og propell», ikke feil på flyene.[/QUOTE]
 
Så Babcock i dag meldte at 9 av 9 fly var tilbake i drift

Kan det hende at Babcock faktisk leverer etter kontrakten (og det som måtte være av spissfindigheter og unntak), men at dette ikke tilsvarer "almuens" ønsker/forventninger? Og at det er derfor staten med flere ikke roper så høyt?

Jeg har ikke lest eventuelle dokumenter i saken, men det kan jo hende at det er noen %-kriterium på levering som faktisk er innenfor hvis man ser f.eks. over 4 uker eller noe?

Luftambulansetjenesten krever nå en økonomisk kompensasjon fra Babcock for ikke ha levert fullt etter kontrakter. Så virker som det er noen slike mekanismer inne i bildet her. Som du er inne på så har jo ikke Staten som vane å rope veldig høyt i slike tilfeller, men heller holder hodet litt kaldt og går etter pengene. Men det skaper jo ikke de helt store overskriftene sammenlignet med en eller annen rabiat lege

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-babcock?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Luftambulansetjenesten har fremmet økonomiske krav overfor Babcock fordi selskapet ikke levert beredskap.
 
En litt mer nyansert artikkel? Babcock har sitt å stri med og gjort mye rart, men det viser seg kanskje at man ikke kan bare skylde på dem for det som går galt? Kan ikke huske den krakilske legen har nevnt noe om dette?


https://www.dagensmedisin.no/artikl...d-to-hendelser-skyldes-ambulanseflyberedskap/

Helse Nord: Flertallet av uønskede hendelser skyldes ikke Babcock
– Et mindretall av hendelsene som er beskrevet i rapporten fra UNN må tilskrives mangel på ambulansefly og tekniske utfordringer, oppgir det regionale helseforetaket.
 
De har forøvrig de siste dagene satt inn JoinJet med BAe Hawker 800XPR.
Har flydd mye via Værnes, blant annet Ålesund noen turer ikveld.
 
Denne er jo også interessant oppi smørja her:
I styrepapirer for desember for Luftambulansetjenesten, kommer det også fram at de forventer et underskudd på 19,9 millioner kroner i år.

...

Den største delen av underskuddet skyldes likevel at utgifter til baseleie for ambulanseflyene ikke var regnet med i budsjettet. Leien koster 10 millioner kroner i året.

Base til ambulanseflyene er det Lufttransport som eier. De drev selve flytjenesten fram til 1. juli i år. Til da var bruk av basene inkludert i avtalen. Da Babcock overtok driften av ambulanseflyene ble leieavtalen skilt ut i egen kontrakt.

I sakspapirene beklager styret i Luftambulansetjenesten at leie av basene ikke var budsjettert. De kaller det en feil, og ber Juell sikre at det ikke skjer videre, og holde kostnadene lavest mulig.

https://www.nrk.no/finnmark/luftambulansetjenesten-med-okonomiske-krav-overfor-babcock-1.14820919
 
En litt mer nyansert artikkel? Babcock har sitt å stri med og gjort mye rart, men det viser seg kanskje at man ikke kan bare skylde på dem for det som går galt? Kan ikke huske den krakilske legen har nevnt noe om dette?
https://www.dagensmedisin.no/artikl...d-to-hendelser-skyldes-ambulanseflyberedskap/

Sånn er det når man har bestemt hvem som skal være syndebukk.
Det er nesten så man blir provosert når man ser politikere og presse som lukter
blod, når sannheten er at egne feil blir belastet flyselskapet.

:fly
 
Men det at andre, dvs. Forsvaret, må dekke noe av kapasiteten er jo også et problem i forhold til kontrakten, selv om dette ikke er et problem for beredskapen.
 
Nå virker det som man trekker frem både det ene og det andre som kanskje ny eller gammel operatør ikke kan gjøre noe med - været og små fly:

– Vi skulle hente en pasient i Hammerfest. Det var fint vær. Så hører vi plutselig at alarmen går, og en stemme som sier «pull up». Da sier piloten at flyet sier vi er på kollisjonskurs.
...
– Du kan si at ambulansefly er som en liten sigar. Man kan ikke stå oppreist, og når det er skikkelig vind og storm, er det som å sitte på en tørketrommel. Og da er man spent på om man lander, sier legen til NRK Ukeslutt.
...
Driftssjefen forklarer de utløste alarmene i flyene med at de er satt opp slik at man får et varsel tidligere enn man gjorde før.

– Nei, det er ikke betryggende å høre «pull up». Men det er også en del av virkeligheten med å drive ambulanseflyging i et land med høye fjell. Da skal man være helt sikker på at man skal lande trygt, og det er derfor vi har et slikt varslingssystem.


https://www.nrk.no/norge/_-vil-heller-fly-i-en-krigssone-enn-a-fly-pasienter-i-nord-norge-1.14823370
 
Hylekoret til opposisjonen har tatt fullstendig av i den senere tid. "Alt" er en skandale og må granskes.
Senest idag fikk samferdselsministeren så hatten passet 12 timer etter at det falt noen steinblokker ned på E18.
Begynner å bli tragikomisk.
 
..og jeg sliter fremdeles med å forstå hva som har vært årsaken; systemforståelse i cockpit (manglende opplæring/trening), komponentsvikt... Fyll inn.
 
Svar til de siste kommentarene om ¨skrikingen¨ far oposisjonen;
- Grunnen til reaksjonene ligger jo hovedsakelig i at det blir dårligere arbeidsvilkår og lønninger m/pensjon osv. Det er opposisjonen mot, så skjer det kanskje noen andre ting i forbindelse med innkjøringen etter overtakelse av anbudsoppdraget, som det kanskje er lett for opposisjonen å slå under samme kam.

Men synes visse anbud som vi nettopp har vært igjennom fortjener litt skriking, ikke for situasjonen nå, men før og under anbudskonkurransen.

Jeg synes det er spesielt/rart at Babcock ikke har gjort de modifikasjonene som trengs for at deres SE-flåte kan fly på kortbanenettet, slik at ved utfall av fly fra LN-flåten, kunne ha raskt stilt opp med erstatningsfly.
 
Sånn er det når man har bestemt hvem som skal være syndebukk.
Det er nesten så man blir provosert når man ser politikere og presse som lukter
blod, når sannheten er at egne feil blir belastet flyselskapet.

:fly

Nå er jeg litt usikker på om informasjonen fra Helse Nord nødvendigvis er den hele og fulle sannheten. De er vel en av fire eiere av Luftambulansetjenesten HF, og har vært i konflikt med UNN i flere saker - mulig de er ute etter payback....;) Den tidligere styrelederen i Helse Nord meldte seg f.eks. inhabil i alt som hadde med luftambulansestriden å gjøre, noe som indikerer at det er noen koblinger mellom Helse Nord og luftambulansen.

Forøvrig:
https://www.nordlys.no/unn/helse-no...s-for-faktafeil/s/5-34-1237412?access=granted
 
Back
Top