Nytt anbud for Luftambulansen

Nå skjer det ting:
Følgende tiltak er kartlagt av styret og aktiveres etter behov:

Innleie av en Beech 250 propellfly fra Babcock, med besetning (også helsepersonell med norsk autorisasjon). Tilgjengelig på dagtid. Kan fly langbane og oppdrag til Svalbard. Det betyr at øvrige ambulansefly kan prioriteres på kortbanenettet.

To helikopter fra Forsvaret, med medisinsk innredning og anestesilege og medic om bord. Det første går på vakt i Kirkenes på tirsdag ettermiddag.

Innleie av ambulansejet (Learjet) fra Babcock.

I løpet av juni kan to nye ambulansehelikopter settes inn. Dette er helikoptre som kommer inn som følge av ny ambulansehelikopterkontrakt.

Babcock forbereder å overta driften av en eller to ambulanseflybaser.

https://www.an.no/helse/helse-nord/...-er-tiltakene-styret-iverksetter/s/5-4-758786
 
Stygg sak den med Telle.
Noen må da sitte med kunnskap om roller og kunne habilitetsregler.

Edderkopper er en uting, dette bør få konsekvenser for henne.
 
"Styrelederen i Helseforetaket Nord RHF, Marianne Telle, har meldt seg inhabil i behandlingen av krisen i luftambulansekrisen fordi hun har bindinger til selskapet som tar over driften av luftambulansetjenesten til neste år."

https://www.nrk.no/troms/styreleder-om-krisen-i-luftambulansen_-_-jeg-er-inhabil-1.14040122

"Det vinnende tilbudet er rangert som nummer fire på kvalitet. Dette skyldes primært at tilbudt beredskap er levert med færre piloter og færre reservefly enn konkurrerende tilbud.

Men likevel skriver ledelsen for prosjektet: «Den prismessige fordelen mer enn oppveier for den reduserte kvaliteten.»

For tilbudet fra Babcock ligger 47 millioner kroner under det som Lufttransport, som i dag driver luftambulansetjenesten, tilbød per år."

https://www.nrk.no/norge/_-valgte-pris-fremfor-kvalitet-pa-luftambulanse-1.14039410
 
Last edited:
Er det noen som vet hva de faktiske stridspunktene mellom pilotene og Babcock er?

Manglende virksomhetsoverdøring har jeg fått med meg. Men andre elementer?
 
Er det noen som vet hva de faktiske stridspunktene mellom pilotene og Babcock er?

Manglende virksomhetsoverdøring har jeg fått med meg. Men andre elementer?

NF og pilotene la frem et forslag om 25% lønnsnedgang, samt en saftig nedgang i pensjon, for Babcock. Dette avviste de blankt og brøt forhandlingene med pilotene. Det var altså ikke bra nok for dem.
 
Så vi kan konkludere at Babcock overlater forhandlinger med fagforeninger til nyansatte HR-medarbeidere "uten bransjekunnskap"? WTF er det for noe?

Hva mere gjør folk i Babcock som ikke har bransjekunnskap? Sier ikke dette noe om kvaliteten i selskapet som skal levere en samfunnskritisk tjeneste til befolkningen?

– Dette punktet ble spilt inn i forhandlingene med Norsk Flygerforbund av en nyansatt HR-medarbeider uten bransjekunnskap, sier han.

https://www.an.no/nyheter/luftfart/helse/foreslo-40-000-i-bonus-til-piloter-som-holder-seg-frisk-en-glipp-av-en-nyansatt/s/5-4-758984
 
Er det noen som vet hva de faktiske stridspunktene mellom pilotene og Babcock er?

Manglende virksomhetsoverdøring har jeg fått med meg. Men andre elementer?

Det var Babcock som la fram det siste tilbudet med ned 25% i lønn i snitt, tillegg og pensjon mye mer ned enn det, og at pilotene sa fra seg mulighet til kollektivt søksmål for virksomhetsoverdragelse.

Et tilbud som NF gikk med på. Da trakk Babcock tilbudet og avsluttet prosessen.

http://flyger.no/?p=4891
 
NF og pilotene la frem et forslag om 25% lønnsnedgang, samt en saftig nedgang i pensjon, for Babcock. Dette avviste de blankt og brøt forhandlingene med pilotene. Det var altså ikke bra nok for dem.

I følge linken på flyger.no innebar tilbudet at mange av pilotene ville oppleve en lønnsnedgang på opp til 25%. Kanskje litt mindre dramatisk?

Ser tydelig at det er to sider av denne saken, og at det går an å ta av skylappene.

Det var Babcock som la fram det siste tilbudet med ned 25% i lønn i snitt, tillegg og pensjon mye mer ned enn det, og at pilotene sa fra seg mulighet til kollektivt søksmål for virksomhetsoverdragelse.

Et tilbud som NF gikk med på. Da trakk Babcock tilbudet og avsluttet prosessen.

http://flyger.no/?p=4891

Les saken en gang til , det står ikke noe om 25% i snitt der.
 
Last edited:
Om det medfører riktighet at Babcock trakk seg etter at fagforeningene aksepterte et avtaleforslag som var ført i pennen av Babcock, da vil jeg si Babcock blir svar skyldig.
http://flyger.no/?p=4891
Og til tross for at vi aksepterte deres tilbud, opplever vi at det er Babcock som helt uforståelig velger å trekke seg, sier Carlsen.
 
Men som ex-innkjøper av spesialiserte flytjenester til statlig direktorat, må jeg si at 40-60 vektingen mellom pris og kvalitet virker veldig merkelig, og det at Babcock ble rangert som nr. 4 på kvalitet (manglende operativ erfaring i nord-områder?).

Hva ville vært ei fornuftig vekting? Eller burde hele evalueringsmodellen vært annerledes?

Jeg lekte litt med poengtabellen fra nyhetsbrevet til Luftambulansetjenesten HF (http://www.luftambulanse.no/system/...ing_av_kontrakt_i_ambulanseflytjenesten_0.pdf). Dersom pris vektes med 1/3 og kvalitet med 2/3 kommer de billigste anbudene fra BSAA og LT likt ut. Alt under 2/3 på kvalitet så vinner BSAA.
 
LO-leder Hans Christian Gabrielsen har blitt sitert på noe interessant i VG:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...sefly-krisen-vi-maa-sette-ned-foten-og-stoppe
– Anbudet forutsatte at 80 prosent av disse pilotene skulle bli med videre. Vi satt to måneder ved forhandlingsbordet med den nye operatøren for å få i stand dette. Pilotene sa seg villig til å gå ned 25 prosent i lønn og vesentlig mer i pensjon. Forbundet var enig om en avtale, men så forkastet Babcock den. Det er grunnen til denne krisen.
Spesielt det at anbudet forutsetter at 80 av pilotene skulle være med videre er interessant. Noen som kan bekrefte/avkrefte påstanden? Igjen dukker også påstanden opp om at Babcock har gått fra en avtale hvor de har fått gjennomslag for sine krav.
 
Helse Nord går ut med melding:

Telle kunne ikke påvirke noe som helst i flyanbudet

https://helse-nord.no/nyheter/telle-kunne-ikke-pavirke-noe-som-helst-i-flyanbudet

I kraft av sin stilling kunne kunne hun selvfølgelig påvirke avgjørelsen. Om hun har gjort det? Jeg tror ikke det, men uansett burde hun ha meldt seg inhabil før anbudsprosessen startet.
Hvorfor forstod hun ikke dette fra begynnelsen av? Det er ikke første gang slikt skjer, og hver gang må den omstridte personen det gjelder, trekke seg. Det er tydeligvis noen som aldri lærer...
 
I kraft av sin stilling kunne kunne hun selvfølgelig påvirke avgjørelsen. Om hun har gjort det? Jeg tror ikke det, men uansett burde hun ha meldt seg inhabil før anbudsprosessen startet.
Hvorfor forstod hun ikke dette fra begynnelsen av? Det er ikke første gang slikt skjer, og hver gang må den omstridte personen det gjelder, trekke seg. Det er tydeligvis noen som aldri lærer...

Det rare er jo at ingen andre så det problemet, hadde jeg sittet rundt bordet med vedkommende og sett navnet kommet opp i noen papirer, så ville jeg stilt spørsmål ved det.

Det er jo godt mulig at hun faktisk ikke har noen mulighet til å påvirke det, men det hadde vært så sykt mye mindre mas om hun bare sa at her sier jeg meg selv inhabil..
 
NRK melder at Nordlys melder at..

09:16 Ambulansefly-saken: Avslutter avtale Rekrutteringsselskapet Bedriftskompetanse og luftambulansetilbyderen Babcock avslutter samarbeidet med umiddelbar virkning. Det melder Nordlys

But the damage is already done...
 
Back
Top