Re: "Nye SAS" presenteres på onsdag
Når det gjelder presseavdelinger så er de vel alle ( ikke bare SK ) prisgitt journalisten.
Har opp gjennom mine år dessverre erfart hvilken "makt" disse har, hvordan de forsøker å bruke den og hvordan gammel bitterhet og nag kan gi seg uttrykk, et uttrykk som ikke alltids reflekterer rikets tilstand riktig.
Blir litt ala kulturjournalisten som slakter et stykke som publikum elsker
Det kender jeg alt til. Har selv arbejdet med PR og journalister uafbrudt igennem de de seneste 15 år - faktisk både indenfor rejseliv og kultur/musik - og der er mange journalister som kan være lidt svære at have med at gøre. Desuden har jeg selv arbejdet som rejselivs-journalist.
Jeg tænker dog mest på hvordan man serverer budskabet til dem og hvordan man forsøger (eller ikke forsøger) at få deres fokus rettet mod de rigtige historier, som passer til de medier man arbejder med eller ændre deres forudindtagede holdning. Det er netop på dette område jeg på første parket har oplevet at man (efter min mening) ikke har været skarpe nok eller ikke har haft godt nok kendskab til de journalister man arbejder med. Min opfattelse er at man arbejder meget konservativt og generelt ikke er specielt åbne overfor forslag fra andre end de helt traditionelle medier og de journalister som har været i gamet mange år (og det er faktisk ofte sidstnævnte som ofte er forhåndsindtaget og tror de ved bedre end resten af verden). Men lad nu det ligge - det bliver jo en del OT ift. dette emne.
Det bliver uanset meget spændende at se hvad SAS præsenterer imorgen.
Selv håber jeg på at der kommer nogle service-ændringer, som man som pax reelt kan mærke, så man får nogle flere USP'er ift. LCC's. Det kunne f.eks. være et mere ensartet service-koncept, som en gang for alle rydder op i dette uoverskuelig rod. Her så jeg gerne at man f.eks. gjorde det sådan her:
Economy Class:
Domestic/Intrascan/Europa:
Gratis kaffe/the/vand + BOB afhængig af rejselængde (ingen BOB på helt korte ruter). Salgs af Economy Extra Meal på Economy istedet for tapas, salat osv. som de har nu (det vil minimere items/spild i BOB samt give mulighed for at købe et reelt måltid).
IC:
Valg af to retter samt noget spiseligt brød og ikke mindst en ordentlig morgenmad. Den nuværende pose med en tør sandwich er ikke ok. Opgradering af IFE er ved at være på tide.
Economy Extra:
Ikke nogle ændringer af betydning - udover at det skal være muligt at opgradere sig for point eller cash til en rimelig pris. Alternativt købe non-flex billetter på economy-vilkår, men udelukkende betale ekstra for en bedre service.
IC:
Ganske fint produkt idag, men en lille opgradering af maden (primært portionsstørrelsen samt brødet) er tiltrængt. Opgradering af AVOD er også ved at være tiltrængt.
Business Class:
Her er produktet faktisk allerede ret godt sammenlignet med konkurrenterne, men der mangler absolut muligheden for at opgradere fra Economy for point eller cash. Desuden vil en billettype på economyclass vilkår, hvor man bare betaler ekstra for serviceniveauet være ønskeligt (a la Swiss og BA).
IC:
En opgradering af kabinen er hårdt tiltrængt. Stolene og AVOD er meget old fashion. Maden/drikke synes jeg faktisk generelt er helt ok, men lidt mere fokus på præsentation (f.eks. at servere uden folie samt servere forret og hovedret i to omgange på natflyvninger) ville absolut gøre tingene bedre end idag.