"Nye SAS" presenteres på onsdag - rykter og spekulasjoner

Re: "Nye SAS" presenteres på onsdag

Får inderlig håpe det ikke noe "ny SAS" nå igjen. Konseptet har blitt endret alt for ofte. Folk vet jo ikke hva de skal forvente på denne måten.

Jeg vetter en pils på at ny SAS blir nå:

- Gratis kaffe på innenriks nord for Sognefjorden, men sør for Svartisen.
- Gebyrfri endring av økonomiklasse på flygninger på onsdag, lørdag og annenhver tisdag hvor rutetallet er et oddetall, men flygningen skjer vestover.
- SAS vil lansere en ny og bedre IT-platform for å håndtere kunder og kommunikasjon.

Og mens vi humrer litt sitter jeg meg med en kopp te og venter på hva som faktisk kommer. Måtte det bli noe bra noe. :)

-A

Jeg vetter en pils på at ny SAS blir nå:

- Gebyrfri endring av økonomiklasse på flygninger på onsdag, lørdag og annenhver tisdag hvor rutetallet er et oddetall, men flygningen skjer vestover.
- SAS vil lansere en ny og bedre IT-platform for å håndtere kunder og kommunikasjon.

Og mens vi humrer litt sitter jeg meg med en kopp te og venter på hva som faktisk kommer. Måtte det bli noe bra noe. :)

-A

Huff for en harselering. Men skremmende spikern på hodet... :/

Kanskje Spirit Aircargo kommer inn i varmen igjen, etter å ha vært på salg uten hell i mange mange år :-)

Last edited:

Singapore dealen, Atlantic + + , streamlining av produkter på SH.

Nå lo jeg grasalt godt her!!
Tipper de lanserer matbit (i tillegg til kaffe/te) på norske ruter, med billett over 1500 kr
Gratis kaffe og te på economy alle SH-flyvninger, og forbedringer med SQ?

Hvem vet, kanskje de følger etter BAEC også??

Last edited:

En annen versjon jeg hørte var: nytt fargeskjema og logo, gitt at CK nettopp har fått seg et lite kunstverk.

-A

Takk for tilliten til mine kolleger, FlyHi ;-)
Som noen klarte å resonnere seg frem til, så er SVG valgt fordi Richard G skulle holde et innlegg på Solakonferansen. Dessuten er jo Norge vårt største marked, og hjemmebasen til vår aller viktigste konkurrent. Jeg foreslår at de som er interessert i å få nyhetene rett fra sjefen sjøl, logger seg på webcasten i morgen. Linken kommer på www.sasgroup.net og på www.facebook.com/SAS i morgen.

Lad os bare sige at min holdning til presseafdelingen er baseret på op til flere tidligere oplevelser, som langt fra har været specielt gennemarbejdede - det har dog været rettet mod rejselivs-journalister og ikke finansjournalister ;) Det er vist ikke for meget at sige, at der har været plads til forbedring ;)

Lad os bare sige at min holdning til presseafdelingen er baseret på op til flere tidligere oplevelser, som langt fra har været specielt gennemarbejdede - det har dog været rettet mod rejselivs-journalister og ikke finansjournalister ;) Det er vist ikke for meget at sige, at der har været plads til forbedring ;)

Når det gjelder presseavdelinger så er de vel alle ( ikke bare SK ) prisgitt journalisten.
Har opp gjennom mine år dessverre erfart hvilken "makt" disse har, hvordan de forsøker å bruke den og hvordan gammel bitterhet og nag kan gi seg uttrykk, et uttrykk som ikke alltids reflekterer rikets tilstand riktig.

Blir litt ala kulturjournalisten som slakter et stykke som publikum elsker

Når det gjelder presseavdelinger så er de vel alle ( ikke bare SK ) prisgitt journalisten.
Har opp gjennom mine år dessverre erfart hvilken "makt" disse har, hvordan de forsøker å bruke den og hvordan gammel bitterhet og nag kan gi seg uttrykk, et uttrykk som ikke alltids reflekterer rikets tilstand riktig.

Blir litt ala kulturjournalisten som slakter et stykke som publikum elsker

Det kender jeg alt til. Har selv arbejdet med PR og journalister uafbrudt igennem de de seneste 15 år - faktisk både indenfor rejseliv og kultur/musik - og der er mange journalister som kan være lidt svære at have med at gøre. Desuden har jeg selv arbejdet som rejselivs-journalist.

Jeg tænker dog mest på hvordan man serverer budskabet til dem og hvordan man forsøger (eller ikke forsøger) at få deres fokus rettet mod de rigtige historier, som passer til de medier man arbejder med eller ændre deres forudindtagede holdning. Det er netop på dette område jeg på første parket har oplevet at man (efter min mening) ikke har været skarpe nok eller ikke har haft godt nok kendskab til de journalister man arbejder med. Min opfattelse er at man arbejder meget konservativt og generelt ikke er specielt åbne overfor forslag fra andre end de helt traditionelle medier og de journalister som har været i gamet mange år (og det er faktisk ofte sidstnævnte som ofte er forhåndsindtaget og tror de ved bedre end resten af verden). Men lad nu det ligge - det bliver jo en del OT ift. dette emne.

Det bliver uanset meget spændende at se hvad SAS præsenterer imorgen.

Selv håber jeg på at der kommer nogle service-ændringer, som man som pax reelt kan mærke, så man får nogle flere USP'er ift. LCC's. Det kunne f.eks. være et mere ensartet service-koncept, som en gang for alle rydder op i dette uoverskuelig rod. Her så jeg gerne at man f.eks. gjorde det sådan her:

Economy Class:

Domestic/Intrascan/Europa:
Gratis kaffe/the/vand + BOB afhængig af rejselængde (ingen BOB på helt korte ruter). Salgs af Economy Extra Meal på Economy istedet for tapas, salat osv. som de har nu (det vil minimere items/spild i BOB samt give mulighed for at købe et reelt måltid).

IC:
Valg af to retter samt noget spiseligt brød og ikke mindst en ordentlig morgenmad. Den nuværende pose med en tør sandwich er ikke ok. Opgradering af IFE er ved at være på tide.

Economy Extra:

Ikke nogle ændringer af betydning - udover at det skal være muligt at opgradere sig for point eller cash til en rimelig pris. Alternativt købe non-flex billetter på economy-vilkår, men udelukkende betale ekstra for en bedre service.

IC:
Ganske fint produkt idag, men en lille opgradering af maden (primært portionsstørrelsen samt brødet) er tiltrængt. Opgradering af AVOD er også ved at være tiltrængt.

Business Class:

Her er produktet faktisk allerede ret godt sammenlignet med konkurrenterne, men der mangler absolut muligheden for at opgradere fra Economy for point eller cash. Desuden vil en billettype på economyclass vilkår, hvor man bare betaler ekstra for serviceniveauet være ønskeligt (a la Swiss og BA).

IC:
En opgradering af kabinen er hårdt tiltrængt. Stolene og AVOD er meget old fashion. Maden/drikke synes jeg faktisk generelt er helt ok, men lidt mere fokus på præsentation (f.eks. at servere uden folie samt servere forret og hovedret i to omgange på natflyvninger) ville absolut gøre tingene bedre end idag.

Last edited:

Ut fra denne tråden skulle man tro SAS bare skulle gjøre justeringer i serveringen ... Det er nok større saker på gang!

Ut fra denne tråden skulle man tro SAS bare skulle gjøre justeringer i serveringen ... Det er nok større saker på gang!

Der er forhåbenligt både større, vigtigere og flere ting på vej, men jeg kunne godt ønske mig at EN af de ting der ville ske var at man også begyndte at fokusere på et mere gennemskueligt onboard koncept...

Der er forhåbenligt både større, vigtigere og flere ting på vej, men jeg kunne godt ønske mig at EN af de ting der ville ske var at man også begyndte at fokusere på et mere gennemskueligt onboard koncept...

Det kommer nok. Da Rickard Gustafson svarte på spørsmål på Facebook, skrev han jo noe om at vi snart vil få se et oppgradert og gjennomført konsept på hele rutenettet.

Ingen tvil om at det kommer ny info vdr IC + at avtalen med Singapore Airlines er ferdigforhandlet. Daglig CPH-SIN fra 1/4 2012 er mitt tips.
Ingen som tror at det kommer informasjon vdr nye fly på IC ?

Enten et steg nærmere Norwegians "lavpris profil", eller helt motsatt vei med oppgradert produktklasser, også innenlands?? Håper på det siste da :)

Som noen klarte å resonnere seg frem til, så er SVG valgt fordi Richard G skulle holde et innlegg på Solakonferansen. Dessuten er jo Norge vårt største marked, og hjemmebasen til vår aller viktigste konkurrent. Jeg foreslår at de som er interessert i å få nyhetene rett fra sjefen sjøl, logger seg på webcasten i morgen. Linken kommer på www.sasgroup.net og på www.facebook.com/SAS i morgen.

Pfft, det er da uten tvil fordi han vil ta en tur til Prekestolen i samme slengen..

Interessant at det ikke er lekkasjer .. de som 'vet' holder for en gangs skyld helt kjeft. Det eneste jeg har fått bekreftet er at WF ikke skal overta Intercont ... ;)

Interessant at det ikke er lekkasjer .. de som 'vet' holder for en gangs skyld helt kjeft. Det eneste jeg har fått bekreftet er at WF ikke skal overta Intercont ... ;)

Har ikke flyprat midler til å fikse lekkasjer ??:drunk:

Economy Class:

Gratis kaffe/the/vand + BOB afhængig af rejselængde (ingen BOB på helt korte ruter). Salgs af Economy Extra Meal på Economy istedet for tapas, salat osv. som de har nu (det vil minimere items/spild i BOB samt give mulighed for at købe et reelt måltid).

IC:
Valg af to retter samt noget spiseligt brød og ikke mindst en ordentlig morgenmad. Den nuværende pose med en tør sandwich er ikke ok. Opgradering af IFE er ved at være på tide.

Economy Extra:

Ikke nogle ændringer af betydning - udover at det skal være muligt at opgradere sig for point eller cash til en rimelig pris. Alternativt købe non-flex billetter på economy-vilkår, men udelukkende betale ekstra for en bedre service.

IC:
Ganske fint produkt idag, men en lille opgradering af maden (primært portionsstørrelsen samt brødet) er tiltrængt. Opgradering af AVOD er også ved at være tiltrængt.

Business Class:

Her er produktet faktisk allerede ret godt sammenlignet med konkurrenterne, men der mangler absolut muligheden for at opgradere fra Economy for point eller cash. Desuden vil en billettype på economyclass vilkår, hvor man bare betaler ekstra for serviceniveauet være ønskeligt (a la Swiss og BA).

IC:
En opgradering af kabinen er hårdt tiltrængt. Stolene og AVOD er meget old fashion. Maden/drikke synes jeg faktisk generelt er helt ok, men lidt mere fokus på præsentation (f.eks. at servere uden folie samt servere forret og hovedret i to omgange på natflyvninger) ville absolut gøre tingene bedre end idag.

Hold da keft, hvor er jeg enig med dig... Men desverre tviler jeg på at akkurat dette er kjernen i budskapet imorgen.

Tipper det heller har noe med flåtestrategi, målgruppe og horvidt man ønsker å stå på egne ben i en periode til å gjøre jeg.

Back