Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Moderator

Det er gjort et ryddeforsøk i tråden for å forsøke komme tilbake til tema, og ikke gjøre det hele til en ren skyttergravskrig

/Moderator
 
NAS sitt svar til Nærings- og fiskeridepartementet

PDF: Bonusutbetalinger i Norwegian Air Shuttle ASA

Dette har med Norwegian sin restrukturering å gjøre, og er knyttet til bonusavtalene der argumentasjonen har vært viktighet av å beholde ledelsen intakt.

Sitat fra Bahr sitt brev til departementet: "Tidligere styreleder har også opplyst at:
«i samme periode søgte en stor skandinavisk konkurrent efter en ny CEO og nye norske luftfartsspillere var under opbygning.»
Styret i NAS besluttet ultimo april å tilby bonus for Schram og Karlsen på de samme vilkår, men med enkelte endringer som følge av redningsplanen våren 2021. Bonusavtalene ble signert 15. mai 2021"

Skyter ikke NAS seg selv i foten her når det gjelder lovligheten av bonusavtalen?
Ny CEO i SAS ble kunngjort 28. april, så frykten for at Karlsen skulle bli SAS sjef er vel i beste fall et oppkonstruert argument.

Flyr ble lansert i oktober i 2020. Det var vel heller ikke særlig aktuelt å rekruttere ny toppledelse der i april 2021 midt i en oppstartsfase.

Litt rart at Nybø bet på disse oppkonstruerte argumentene.
 
Dette har med Norwegian sin restrukturering å gjøre, og er knyttet til bonusavtalene der argumentasjonen har vært viktighet av å beholde ledelsen intakt.

Sitat fra Bahr sitt brev til departementet: "Tidligere styreleder har også opplyst at:
«i samme periode søgte en stor skandinavisk konkurrent efter en ny CEO og nye norske luftfartsspillere var under opbygning.»
Styret i NAS besluttet ultimo april å tilby bonus for Schram og Karlsen på de samme vilkår, men med enkelte endringer som følge av redningsplanen våren 2021. Bonusavtalene ble signert 15. mai 2021"

Skyter ikke NAS seg selv i foten her når det gjelder lovligheten av bonusavtalen?
Ny CEO i SAS ble kunngjort 28. april, så frykten for at Karlsen skulle bli SAS sjef er vel i beste fall et oppkonstruert argument.

Flyr ble lansert i oktober i 2020. Det var vel heller ikke særlig aktuelt å rekruttere ny toppledelse der i april 2021 midt i en oppstartsfase.

Litt rart at Nybø bet på disse oppkonstruerte argumentene.
Norwegian har alt på det rene tipper jeg. Det er Nybø og co som har dummet seg ut med vilkårene. Det finnes nok av gode argumenter for å gi mye i bonus for å beholde nøkkelpersoner i et selskap som er teknisk konkurs. Det er en større og mer interessant diskusjon hvordan regjeringen har kastet om seg med korona-midler.

Det som er interessant å diskutere er hvor lenge Norwegian kan holde skuten flytende før de får en positiv cash-flow og eventuelt når det skjer. Skal man fortsette med en "jeg kommer aldri til å fly DY diskusjon" kan en like gjerne stå og skrike ut vinduet og få mer gehør.
 
Det er mulig det er smart aa gi bonus for aa beholde noekkelpersoner, men stoerrelsen paa beloepene tar seg daarlig ut i norsk sammenheng. Det kunne ogsaa vaert betingelser knyttet til at de kunne faa noe naa og resten om selskapet faktisk klarte seg. Dette burde i det minste vaert klarert med departmentet foerst. Aa bringe departementet i forlegenhet er sjeldent lurt naar de har vaert/er en viktig stoette.
 
Hvordan ser flåten til Norwegian ut nå (og fremover) med tanke på Max? Er planen å kun fly 738, eller skal Max inn igjen? :)
 
Hvordan ser flåten til Norwegian ut nå (og fremover) med tanke på Max? Er planen å kun fly 738, eller skal Max inn igjen? :)
Vil overraske meg om Norwegian ønsker å benytte MAX etter all negative presse de siste årene. Ganske sikker på at jeg har lest at som en del av redningsoperasjonen til Norwegian ble dte besluttet å droppe Max-flyet fra den nye flåten.
 
Vil overraske meg om Norwegian ønsker å benytte MAX etter all negative presse de siste årene. Ganske sikker på at jeg har lest at som en del av redningsoperasjonen til Norwegian ble dte besluttet å droppe Max-flyet fra den nye flåten.

Ja, det ble sagt at de skulle droppes og ut. Likevel står det flere steder i ulike presentasjoner at flåten og driften er tilpasset slik at de lett skal kunne ta inn Max eller neo, og Max er nevnt flest ganger.

Jeg tipper vi ser Max tilbake i DY-trafikk neste sommer som en del av økningen fra 50 til 70 fly. De har jo kvittet seg med en stor del av flåten og et sted må jo disse flyene komme fra. Ligger nok en klausul om at de som er produsert til DY og står i USA kan de få til svært gunstige betingelser tipper jeg.
 
På ett eller annet tidspunkt må jo 738'ene byttes ut uansett. Men alle max'ene er vel ute av flåten, så da må de isåfall ut på det åpne marked og hente fly på nytt.
 
Det var for en tid tilbake snakk om at Norwegian skulle saksøke Boeing for svindel i forbindelse med MAX-flyene, stemmer ikke det? Det blir vel ikke mulig lengre dersom Norwegian bestemmer seg for å hente inn MAX-fly igjen. Men gunstig pris/kompensasjon bør det jo være åpning for.
 
Ser det er flere artikler som sier det samme, men dem har ombestemt seg nå og kaller den fortsatt Max?



https://www.forbes.com/sites/daniel...f-its-new-generation-of-737s/?sh=22bc9409619b

Nok en gammel artikkel. De var mange som skrev om dette for et år siden. Hvis jeg husker riktig var hovedårsaken at Ryanair malte 737-8200 på sine MAX 8200'er. Dermed trakk mange konklusjonen at Boeing prøvde å lure folk med å gi typen et nytt navn, mens det i virkeligheten var Ryanair som bare hadde funnet på noe eget ....

Med forbehold om at jeg husker feil ...
 
Dette er en artikkel fra august i fjor, og er et godt stykke fra sannheten. MAX-navnet brukes vidspredt fortsatt.

Nok en gammel artikkel. De var mange som skrev om dette for et år siden. Hvis jeg husker riktig var hovedårsaken at Ryanair malte 737-8200 på sine MAX 8200'er. Dermed trakk mange konklusjonen at Boeing prøvde å lure folk med å gi typen et nytt navn, mens det i virkeligheten var Ryanair som bare hadde funnet på noe eget ....

Med forbehold om at jeg husker feil ...

Å sann ja.
Så ikke dato på disse artiklene, men husker godt det var snakk om å droppe MAX og ta et mere beskjeden navn, 737-8000 eller noe slikt.
Sikkert ikke en dårlig ide for det ble jo Boeing sin feil at flyene crashet forde flygere ikke kunne lese en sjekkliste.:cry:
 
Sikkert ikke en dårlig ide for det ble jo Boeing sin feil at flyene crashet forde flygere ikke kunne lese en sjekkliste.:cry:

En sannhet med ganske store modifikasjoner. Husk på at dette var et system (mcas) som ingen av pilotene hadde hørt om! Trimmingen skjer raskere enn andre autotrimfunksjoner, som medfører at nesen går nedover relativt raskt. i en av ulykkene hadde vel også flyet problemer med å vise korrekt airspeed!? Så de hadde stallwarning og overspeed-clacker, samtidig som trimmen gikk bananas. Når du da endelig får kuttet trimswitches, så er man langt fra «reddet».
Høy hastighet og masse trim fremover gjør at pilotene må dra alt de makter i yoken, og mulig ble dette for tungt for de i lengden siden de visstnok koblet inn trimmen igjen. De som har flydd «classic» husker kanskje «rollercoaster» manøveren som kunne få deg ut av situasjonen, men den fjernet Boeing fra FCTM når de introduserte NG.
 
En sannhet med ganske store modifikasjoner. Husk på at dette var et system (mcas) som ingen av pilotene hadde hørt om! Trimmingen skjer raskere enn andre autotrimfunksjoner, som medfører at nesen går nedover relativt raskt. i en av ulykkene hadde vel også flyet problemer med å vise korrekt airspeed!? Så de hadde stallwarning og overspeed-clacker, samtidig som trimmen gikk bananas. Når du da endelig får kuttet trimswitches, så er man langt fra «reddet».
Høy hastighet og masse trim fremover gjør at pilotene må dra alt de makter i yoken, og mulig ble dette for tungt for de i lengden siden de visstnok koblet inn trimmen igjen. De som har flydd «classic» husker kanskje «rollercoaster» manøveren som kunne få deg ut av situasjonen, men den fjernet Boeing fra FCTM når de introduserte NG.

Joda, det er nok «faktorer» som spilte inn, men det skal ikke være dødsdom for hundrevis av mennesker at man får stab trim runaway når det er to store røde cover for stab trim cut out innen rekkevidde, heller ikke vanskelig å finne, de er rett bak gass håndtakene, så enkelt at selv mor kan gjøre det.
(For å sitere en gammel reklame for Kodak Instamatic foto appperat)
At det gikk så galt i Afrika var vel for at dem glemte å skru av på gassen, og glemte hastigheten så flyet akselererte og jo fortere det går, jo vanskeligere blir det å holde nesa oppe. De gjorde det bare mye verre, dessverre.

Boing la seg bare flat, dem kunne jo ikke komme ut å si at kundene sine kunne ikke fly. :cry:

Og før noen løfter pekefingeren og sier at det er lett å være etterpåklok: Har hatt runaway stab trim utallige ganger i simulator, det er blitt en refleks reaksjon å slå av de bryterene på et par sekunder, deretter be om sjekkliste, (QRH) ingen trenger å dø.
 
Back
Top