Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

LN-KGL!

takk for finfin informasjon.
Jeg tviler ikke på du har helt rett, bare kunne sverge på at jeg ser det står (R+M\2) på pumpa. Skal sjekke neste gang.

Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad.

Det var akkurat derfor jeg sjekket for en stund tilbake, da jeg kjøpte min tysker så var jeg litt bekymret for akkurat banking siden den har relativt høy kompresjon. Da jeg kom over denne infoen. (Standard-Golf V (Rabbit) her borte lages i Mexico som regel, med en usannsynlig ueffektiv 2.5-liter tilpasset US. Dette er dog ikke tilfellet med GTI som lages i Tyskland og har nøyaktig samme specs her som der)

Ellers så vil informasjonen din antagelig forklare hvorfor E46 M3 har 333 hk her i stedet for 343 i Europa! Jeg mente også dette må være bensinen, selv om en selger jeg snakket med på død og liv sa det var måleenheten på effekt som var forskjelllig. SAE vs.. DIN ? Husker ikke sikkert.

Dette fant jeg hos Shell forøvrig,
The value that relates most closely to actual driving conditions is the average of these two values: Road Octane Number = (RON + MON)/2. This Road Octane value is the one referred to in Shell stations: Shell Bronze gasoline has an octane rating of 87, Shell Silver is 89 and Shell V-Power is 91.
 
Last edited:
Dette var interessant Kurt. Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere, eller tryggere på bensin fra Mongstad? Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke oss Statoil, en oss Esso i Bergen?
 
Med noe over 450.000 miles tilbakelagt de 10 aarene jeg har bodd her borte, har jeg gjort meg endel observasjoner om drivstoff og spesiellt forbruk......i en lengre periode brukte jeg vaar Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 til pendling, kjoerte 70 Miles hver dag, "langkjoering" og jeg fant raskt ut at den motoren brukte mindre drivstoff ved aa fylle "premium" 91 Oktan enn normal leiebilsuppe...den gang koste premium 15 cent mere pr. gallon og jeg fyllte 20 Gallon...altsaa USD 3 Dollar eller 2 gallon mindre enn om jeg hadde fyllt leiebilsuppe...men jeg fikk flere MPG med premium, faktisk sparte jeg USD 2.00 (0.75 Gallon).....

En annen ting er at denne traktor suppa ikke sliter mere paa motorene...en av bilene i mitt 450.000 mile race var en Mercedes 300TE 1990 - altsaa fremdeles rekke sekser, og vi kjoerte den 200.000 Miles uten Motorproblemer annet enn normalt vedlikehold.....

Vi har kanskje noe mere skadelig bensin, men tilgjengjeld saa flyter trafikken bedre...mindre stop and go enn i Norge (sammenligner byer i samme stoerrelse f.eks. er vel snitthastigheten fra Lynnwood til Seatac - gjennom Downtown Seattle bedtydelige hoeyere enn Sandvika -Stovner i rushtrafikken...derfor ser vi ikke noe hoeyere krefttall enn i Oslo.....
 
Det er litt forunderlig dette med drivstoff - det handles både histen og pisten. Det som teller er distribusjonskostnader. Det kan godt hende at det en uke lokalraffinert bensin på alle Bergenspumpene (også inklusive Shell og Esso), og på lik linje kan det være at det i Oslo-området nesten bare befinner seg Slagentangen-bensin på pumpene. Det er også bensin som fraktes inn fra spotmarkedet nede i Europa.

Det som er spesielt for deler av Norden er at det er forskjell på sommer og vinterbensin, hvor vinterbensinen inneholder en større andel oppløst butan og propan for å oppnå riktig gasstrykk. Dette kommer til uttrykk i hvis du har en plastkanne stående til overs fra vinteren med bensin på, vil se ut som en ballong på sommeren. Og vise versa en kanne med sommerbensin vil på vinteren være innhul forutsatt at den står i normal utetemperatur.

Så Hanschrs spørsmål:
- Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere?
Nei, absolutt ikke. Hvis en bil har et behov for minimum 91 oktan og du fyller 91 eller 95 oktan, så vil motoren gå like fint okke som.

- Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke hos Statoil, en hos Esso i Bergen?
Også her kan jeg av det jeg skrev først kategorisk ikke si nei eller ja, dette er oljeindustriens hemmeligheter. For å være riktig sikker må man foreta en GC/MS-analyse for å se fingeravtrykket til bensinen - under er et eksempel på analysemetoden

ap19-8.gif


Forøvrige kan det sies at bensinen ovenfor er av typen klassisk gammel med mye aromater (benzen, toluen og xylen) og trolig er laget med termisk cracking og dermed har et underskudd av hydrogen. Når jeg holdt på og analyserte bensinene så kunne jeg se over 300 forskjellige typer hydrokarbon-molekyler i enkelte av blandingen som var til salgs.
 
Last edited:
DC-8-63 said:
Vi har kanskje noe mere skadelig bensin, men tilgjengjeld saa flyter trafikken bedre...mindre stop and go enn i Norge (sammenligner byer i samme stoerrelse f.eks. er vel snitthastigheten fra Lynnwood til Seatac - gjennom Downtown Seattle bedtydelige hoeyere enn Sandvika -Stovner i rushtrafikken...derfor ser vi ikke noe hoeyere krefttall enn i Oslo.....

Siden du er inne på krefttall, beboere i nærheten av bensinstasjoner er mye mer eksponert for disse sinte aromatene - er det noen forskning/undersøkelser på slike beboere og krysset mot leukemi (hyppigste kreftform linket til aromater) DC-8-63?
 
Så Kurt hvis jeg skjønner deg rett her så er Oktan verdiene som brukes i USA (Regular 87, Midgrade 89, Premium 92) dårligere i Oktantall enn det vi har som vår "dårligste" bensin, nemlig Blyfri 95?

Har lagt merke til at de Europeiske bilene virker som de trenger Premium. Har sett på VW Passat og Volvo S60 i SEA.
 
Vaar Volvo V70 gaar fint paa alle oktan, den har en sensor som "leser" oktan i bensinen, faktisk anbefaler Volvo her i Seattle aa kjoere 87 paa langkjoering...med 91 i bykjoering.....
 
Så Kurt hvis jeg skjønner deg rett her så er Oktan verdiene som brukes i USA (Regular 87, Midgrade 89, Premium 92) dårligere i Oktantall enn det vi har som vår "dårligste" bensin, nemlig Blyfri 95?

Har lagt merke til at de Europeiske bilene virker som de trenger Premium. Har sett på VW Passat og Volvo S60 i SEA.
Sjekket på pumpene, det er (R+M\2)-metoden som brukes her, med andre så er ikke oktan-ratingen den samme. Premium skal da visstnok kunne sammenliknes med 95 hjemme i Norge. Min bil trenger minimum 91 (R+M\2) eller 95 ROZ.. Selv da får man litt "pinging" hvis man ikke passer seg ved igangsetting, men det skjer med mange biler..

Ellers er det interessant at man ser på høyere oktan som en mer "potent" bensin, og at det er derfor den er dyrere. Når faktum er at den brenner saktere\senere. Riktig Kurt? :)
 
Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre Håkon, på den ene side på den andre side. Alt er avhengig av hvordan motorene historiske er benyttet - i deler av Europa er bunndraget i motorene viktig (klassisk tysk motorskole), og da er det andre karakteristikker i bensinen som er viktig - og spesielt viktig er da frontoktantallet (oktan-tallet til de mest flyktige komponentene - typisk de som koker under 100°C). Slike hensyn er ikke viktig i USA som nesten utelukkende er biler med automatgir som holder turtallet et eller annet sted i mellomregisteret. Derfor tester også amerikanerne bensinen sin etter MON metoden (høyt turtall med liten belastning). RON-metoden bygger mer på belastede testmotorer i lave turtall.

Derfor representerer RON-metoden best kjøresettet på europisk jord - manuell giring er herskende, det er svingete veier og i tillegg går det opp og ned - med andre ord belastes motoren mye mer på denne siden enn over there hvor det er lave fartsgrenser og rette veier.

Ja, europeiske trenger premium fordi de har høyere kompresjon og får dermed mer hester i forhold til slagvolumet.

Håper dette forklarer litt mer.

Og ja, for begge metoder har n-heptan 0 i oktantall og iso-oktan 100

heptane.gif

n-heptan

isooct.gif

iso-oktan
 
Ellers er det interessant at man ser på høyere oktan som en mer "potent" bensin, og at det er derfor den er dyrere. Når faktum er at den brenner saktere\senere. Riktig Kurt? :)

Forskjellen er kontrollert forbrenning kontra ukontrollert forbrenning. Ved motorbank forbrenner bensinen ukontrollert og motvirker at motoren går (banget skjer før TD og presser stempelet gal vei). Ved kontrollert forbrenning kommer kreftene på rett side av TD.

Hvis dere lurer litt mer, så ta en titt på denne populærvitenskaplige saken: http://www.rockettbrand.com/technic...letins/FlameSpeedOctaneAndHpRelationships.pdf
 
Vaar Volvo V70 gaar fint paa alle oktan, den har en sensor som "leser" oktan i bensinen, faktisk anbefaler Volvo her i Seattle aa kjoere 87 paa langkjoering...med 91 i bykjoering.....

Kan være litt festlig akkurat det med hva fabrikantene anbefaler av bruk. Jeg spurte Volvo Norge i forbindelse med en artikkel som stod i VG angående B30 Biodiesel (30% biodiesel, 70% petroleumsdiesel) om V50'n (1,6D) min kunne gå på denne dieselen - og fikk klart svar at maksimalt innblanding var 5% (aka B5). Så spurte jeg Peugeot - som bruker den nøyaktig samme motoren i mange av sine modeller - og der fikk jeg til svar at B30 var ikke noe problem. Men da må jeg altså bytte det plastdekselet på toppen av motoren der det står "Volvo" med en det står "Peugeot" på...:lol:
 
Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre (...)

Dine nøyaktige (regner jeg med, uten særlig kompetanse til å gjennomføre en kritisk gjennomgang) utredninger viser vel godt forskjellen mellom naturvitenskapen og rettsvitenskapen. Sistnevntes mål vil aldri bli å finne det skarpe skillet/den klare løsning :)

Takk for leksjonen "Oktantall -ABC" :colgate:
 
Det er dette med vitenskap og annet da sukram - naturvitenskapen er velsignet med sine absolutter. Derfor foretrekker jeg også å kalle det andre rettskunnskap, for innen rettens verden har jeg følelsen (ja, det var det riktige ordet) av at det ikke finnes absolutter.

Regner med at det fra i hvert fall en her på forumet vil protestere på min første definisjon, men slik er det med språkkrevulanter ;) :72:

Og for bringe det tilbake på sporet - Brent spot er nå USD 113,55
 
Last edited:
Naar det gjelder BioDiesel, i hvertfall her borte, er det et filter som maa tilpasses/byttes...og det kan vaere at Peugot har et annet filter enn Volvo...vet at VW gaar saa det griner paa BioDielsen her borte uten modifikasjoner....andre fabrikanter maa modifiseres..
 
Det er dette med vitenskap og annet da sukram - naturvitenskapen er velsignet med sine absolutter. Derfor foretrekker jeg også å kalle det andre rettskunnskap, for innen rettens verden har jeg følelsen (ja, det var det riktige ordet) av at det ikke finnes absolutter.

Regner med at det fra i hvert fall en her på forumet vil protestere på min første definisjon, men slik er det med språkkrevulanter ;) :72:

Du sikter nok til meg og jeg er nok ikke enig. Absolutthet er etter min mening ikke noe krav for at noe skal være en vitenskap, MEN den diskusjonen har vel vært gjennomdebattert i andre fora og en debatt vil neppe være mye givende. Det bunner stort sett alltid ut i en terminologiuenighet.

Dog kan det sies som en absolutt og ubestridelig sannhet at utdannelsen ihvertfall har tittelen "Master i rettsvitenskap". :lol:


Mer on-topic kan det tilføyes at bensinprisen i Tromsø for tiden er 13.41 og dieselen på 13.59. For de som ikke vet har Tromsø en ekstravgift på drivstoff som trer istedenfor bompenger. På "student-lønn" er det en pine å se sluttsummen ved endt fylling!!
 
Last edited:
Naar det gjelder BioDiesel, i hvertfall her borte, er det et filter som maa tilpasses/byttes...og det kan vaere at Peugot har et annet filter enn Volvo...vet at VW gaar saa det griner paa BioDielsen her borte uten modifikasjoner....andre fabrikanter maa modifiseres..

Joda, kan være noe med dieselfilteret eller noe annet i selve drivstofftilførselen. Partikkelfilteret er det ikke, i motsetning til hva jeg har hørt tidligere, ettersom Volvoen ikke hadde DPF inntil 2007 årsmodell - det er derfor min har hele 1 hk mer enn bl.a. Peugeot 307. :)
 
Mer on-topic kan det tilføyes at bensinprisen i Tromsø for tiden er 13.41 og dieselen på 13.59. For de som ikke vet har Tromsø en ekstravgift på drivstoff som trer istedenfor bompenger. På "student-lønn" er det en pine å se sluttsummen ved endt fylling!!

Student med bil.....? Luksus - det kaller jeg det....;)
 
Student med bil.....? Luksus - det kaller jeg det....;)

Vel, var forberedt på en slik kommentar, så jeg er på oppfordring rede til å oppgi hvilken bil og årsmodell!

Tro meg, det du forbinder med bilen er IKKE luksus!
 
Back
Top