Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad.
DC-8-63 said:Vi har kanskje noe mere skadelig bensin, men tilgjengjeld saa flyter trafikken bedre...mindre stop and go enn i Norge (sammenligner byer i samme stoerrelse f.eks. er vel snitthastigheten fra Lynnwood til Seatac - gjennom Downtown Seattle bedtydelige hoeyere enn Sandvika -Stovner i rushtrafikken...derfor ser vi ikke noe hoeyere krefttall enn i Oslo.....
Sjekket på pumpene, det er (R+M\2)-metoden som brukes her, med andre så er ikke oktan-ratingen den samme. Premium skal da visstnok kunne sammenliknes med 95 hjemme i Norge. Min bil trenger minimum 91 (R+M\2) eller 95 ROZ.. Selv da får man litt "pinging" hvis man ikke passer seg ved igangsetting, men det skjer med mange biler..Så Kurt hvis jeg skjønner deg rett her så er Oktan verdiene som brukes i USA (Regular 87, Midgrade 89, Premium 92) dårligere i Oktantall enn det vi har som vår "dårligste" bensin, nemlig Blyfri 95?
Har lagt merke til at de Europeiske bilene virker som de trenger Premium. Har sett på VW Passat og Volvo S60 i SEA.
Ellers er det interessant at man ser på høyere oktan som en mer "potent" bensin, og at det er derfor den er dyrere. Når faktum er at den brenner saktere\senere. Riktig Kurt?![]()
Vaar Volvo V70 gaar fint paa alle oktan, den har en sensor som "leser" oktan i bensinen, faktisk anbefaler Volvo her i Seattle aa kjoere 87 paa langkjoering...med 91 i bykjoering.....
Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre (...)
Det er dette med vitenskap og annet da sukram - naturvitenskapen er velsignet med sine absolutter. Derfor foretrekker jeg også å kalle det andre rettskunnskap, for innen rettens verden har jeg følelsen (ja, det var det riktige ordet) av at det ikke finnes absolutter.
Regner med at det fra i hvert fall en her på forumet vil protestere på min første definisjon, men slik er det med språkkrevulanter:72:
Naar det gjelder BioDiesel, i hvertfall her borte, er det et filter som maa tilpasses/byttes...og det kan vaere at Peugot har et annet filter enn Volvo...vet at VW gaar saa det griner paa BioDielsen her borte uten modifikasjoner....andre fabrikanter maa modifiseres..
Mer on-topic kan det tilføyes at bensinprisen i Tromsø for tiden er 13.41 og dieselen på 13.59. For de som ikke vet har Tromsø en ekstravgift på drivstoff som trer istedenfor bompenger. På "student-lønn" er det en pine å se sluttsummen ved endt fylling!!
Student med bil.....? Luksus - det kaller jeg det....![]()
Vel, var forberedt på en slik kommentar, så jeg er på oppfordring rede til å oppgi hvilken bil og årsmodell!
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.