Det er litt forunderlig dette med drivstoff - det handles både histen og pisten. Det som teller er distribusjonskostnader. Det kan godt hende at det en uke lokalraffinert bensin på alle Bergenspumpene (også inklusive Shell og Esso), og på lik linje kan det være at det i Oslo-området nesten bare befinner seg Slagentangen-bensin på pumpene. Det er også bensin som fraktes inn fra spotmarkedet nede i Europa.
Det som er spesielt for deler av Norden er at det er forskjell på sommer og vinterbensin, hvor vinterbensinen inneholder en større andel oppløst butan og propan for å oppnå riktig gasstrykk. Dette kommer til uttrykk i hvis du har en plastkanne stående til overs fra vinteren med bensin på, vil se ut som en ballong på sommeren. Og vise versa en kanne med sommerbensin vil på vinteren være innhul forutsatt at den står i normal utetemperatur.
Så Hanschrs spørsmål:
- Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere?
Nei, absolutt ikke. Hvis en bil har et behov for minimum 91 oktan og du fyller 91 eller 95 oktan, så vil motoren gå like fint okke som.
- Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke hos Statoil, en hos Esso i Bergen?
Også her kan jeg av det jeg skrev først kategorisk ikke si nei eller ja, dette er oljeindustriens hemmeligheter. For å være riktig sikker må man foreta en GC/MS-analyse for å se fingeravtrykket til bensinen - under er et eksempel på analysemetoden
Forøvrige kan det sies at bensinen ovenfor er av typen klassisk gammel med mye aromater (benzen, toluen og xylen) og trolig er laget med termisk cracking og dermed har et underskudd av hydrogen. Når jeg holdt på og analyserte bensinene så kunne jeg se over 300 forskjellige typer hydrokarbon-molekyler i enkelte av blandingen som var til salgs.