Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Da er prisene på full fart oppover igjen ... 2.29 nå mange steder her i GA etter av vi såvidt var under 2.00 .. og iflg 'ekspertene' vil prisene stige kraftig de neste ukene.
 
Last edited:
Da har oljeprisen begynt å tikke oppover igjen. I bunnen skyldes det jo rent fundamentale forhold med tilbud og etterspørsel, men siste dagers hendelser i Saudi Arabia har også gitt den et ekstra puff. Spørsmålet er da fremtidig utvikling og når flyselskapene eventuelt begynner merke økte kostnader her.

Det er ikke helt usannsynlig at de selskapene som er mest mulig hedged de neste 12 månedene har en liten fordel.

Ser på et par resultatpresentasjoner i det siste at økte drivstoffkostnader såvidt har vært nevnt i forbifarten
 

Attachments

  • brent.JPG
    brent.JPG
    22.4 KB · Views: 1,516
Det er ikke helt usannsynlig at de selskapene som er mest mulig hedged de neste 12 månedene har en liten fordel.

Har jeg forstått det riktig, om jeg sier at Hedging, sånn veldig forenklet, rett og slett er en "fastprisavtale" på drivstoff?
 
Har jeg forstått det riktig, om jeg sier at Hedging, sånn veldig forenklet, rett og slett er en "fastprisavtale" på drivstoff?

Veldig forenklet, så ja, slik at det i praksis ender opp som det.

Det vil si en avtale om å kjøpe X antall tonn til en avtalt pris på et avtalt tidspunkt.

Det som kompliserer det er at det ikke er den jet fuelen man har hedget som er den man får. Det er egentlig ikke noe særlig marked for å hedge jet fuel (selv om behovet er stort) så man kjører en hedge på noe som "ligner". Det kan enten faktisk være råolje eller produkter som kommer fra omtrent samme del av "oljefatet" som jet fuel, hvilket er diesel og parafin. Og som det er et marked for. Og for å komplisere det så er slike avtaler typisk for levering av X antall tonn av Y produkt, på Z tidspunkt og typisk på steder som "havna i New York". Så det hjelper lite å stå på Øvre Romerike å trenge 10 tonn Jet A1, hvis det du har er 10 tonn diesel på kaia i New York. Og enda mindre hvis du sitter med 10 tonn råolje i et veikryss i Oklahoma (WTI olje referanseprisen). Det er jo ikke ønsket av flyselskapene å få dette levert selv, da man ikke trenger det, men derimot har denne posisjonen/produktet en verdi. Flyselskapet selger da denne, og bruker da pengene til å kjøpe jet fuel. Som da normalt skal ha utviklet seg tilnærmet likt i pris som det underliggende produktet. Og slik sikrer man prisen på flydrivstoff frem i tid
 
Last edited:
Takk for forklaringen, Espen. Har alltid lurt på hva som ligger i bunnen av disse hedge-avtalene.
 
Dette vil gjelder både SAS og Norwegian, selv om bare Norwegian er nevnt her, men når dollaren nå svekker seg så hjelper det på inntjeningen hos begge selskaper

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Dollarfall-gir-milliardeffekt-for-Norwegian

21. desember kostet én dollar 8,41 kroner, mens den torsdag omsettes for 7,73 kroner – det laveste nivået på tre år.

Kronen har dermed styrket seg med 8,1 prosent mot amerikanske dollar på kun en drøy måned.

For flyselskapet som har store kostnader i dollar, betyr det store besparelser.
 
Samtidig gjør det amerikanske selskaper mer konkurransedyktige på USA-rutene. (Får flere dollar for samme pris i kroner/euro) Denne ulempen for de norske er vel uansett langt mindre enn fordelene ifm lavere dollar.
 
Med en oljepris som har passert $77, så begynner spørsmålet å komme når selskapene er nødt til å legge på/øke drivstoffavgiftene, eller gjøre andre grep for å øke inntektene.

Et selskap som SAS er greit posisjonert på kortsikt på grunn av høy grad av hedging for resten av året, mens andre som Norwegian, kan dette slå ut ganske raskt

https://e24.no/boers-og-finans/sas/...or-flyselskapene-blir-en-marginskvis/24325399

Flydrivstoff har blitt nesten 50 prosent dyrere det siste året. Det gir en skvis for flyselskapene, ifølge analytiker, som spår høyere billettpriser for passasjerene.

2e2527d3063d647ce256a8f15b6e6960.jpg
 
Enorme bevegelser i oljeprisen den siste tiden, og særlig det siste døgnet.

Etter å ha ligger på rundt 80 - 85 dollar spotpris for Brent, så har prisen rast ned til ca. 65 dollar i skrivende stund.

Nå er jo ikke oljepris og fuelpris et 1:1 forhold, men det er ikke akkurat lett å planlegge på kostnadssiden for flyselskapene for tiden.
 
Nå er jo ikke oljepris og fuelpris et 1:1 forhold, men det er ikke akkurat lett å planlegge på kostnadssiden for flyselskapene for tiden.

Jo, det er jo egentlig lett å planlegge, hvis man er villig til å betale for å unngå risikoen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_hedging

Det blir som å ha fastrente i banken. Statistisk sett vil man da betale litt mer for å mer stabile variable utgifter knyttet til drivstoff.
 
Ja, jeg er godt kjent med muligheten for å hedge.

Det er imidlertid ikke sånn at flyselskapene normalt hedger ALT fuelet de behøver frem i tid. Så da må man jo ta stilling til om det skal hedges, og i så fall hvor mye. Når prisen er såpass volatil at det i seg selv tilsier enn større grad av hedging - det er jo en kostnad, det også.
 
Og opp nesten 11% i dag etter siste dagers hendelser i Midtøsten. Dog bør $66 fatet være et relativt komfortabelt nivå for flyselskapene, selv om det blir spennende å se den videre utviklingen

Om ikke annet så ble det ble hedgeposisjoner som nå ble «in the money» [emoji13]
 
Back
Top