Ny Norwegian-base: London Gatwick

Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Imponerende! Noen som vet om dette har påvirket/påvirker de andre aktørene på strekningen (også LHR), med tanke på ukentlige avganger?

easyJet har ökt fra 4 til 5 daglige pa LGW-SXF i S15. Det er voldsomt mye kapasitaet og meget lave priser pa ruten.

Men - jeg tror vi vil se en heftig slag i SXF mellom DY, U2 og FR. Og jeg for min del er ikke sikkert hvem av de tre vil trekke noen ulönnsomme ruter som förstemann. Det blir stadig mer overlap mellom disse tre og det kan virke at pa noen ruter, FR gar direkte i angrep mot DY og U2.
 
Last edited:
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Her er hva Norwegan med sin 11 ukentlige LGW-SXF konkurrerer mot:
- EasyJet 32 ukentlige LGW-SXF
- EasyJet 13 ukentlige LTN-SXF
- EasyJet 4 ukentlige SEN-SXF
- Ryanair 21 ukentlige STN-SXF
- British Airways 45 ukentlige LHR-TXL
- Germanwings 20 ukentlige LHR-TXL

Alt i alt blir det gjennomsnittlig mer en 19 daglige retur-flighter mellom London og Berlin uten at vi inkludert Norwegians 11 ukentlige turer.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Tror ikke Norwegian åpner nye ruter etter pilkastmetoden.
De har nok sett på ledig kapasitet på LGW-basen, og funnet ut at Berlin har størst sjanse til å lykkes.
Og skulle ruten feile, så er alternativer sikkert allerede palnlagt.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

To nye ruter fra Gatwick kommende vinter. En rute til Reykjavik for og ta del i touristboomen der, og en til Rovanemi for og få litt nissetrafikk

LGW-KEF: 3x weekly fra 1/11
LGW-RVN: 2x weekly fra 19/12

Itillegg får Lanzarote, Tenerife, Tromsø og Grenoble en ekstre ukentlig avgang, så får Tromsø sin del betyr det 3x ukentlig kommende vinter

https://www.mynewsdesk.com/uk/norwe...london-gatwick-to-iceland-and-lapland-1522899
 
Økning på longhaul fra LGW. I praksis betyr det vel 1 ekstra 787-9 fra midten av april, og ytterligere en til fra 10 august

http://www.routesonline.com/news/38...ndon-gatwick-trans-atlantic-expansion-in-s17/
London Gatwick – Ft. Lauderdale eff 13APR17 Proposed increase from 1 to 2 weekly (Day 1 not available for reservation)
London Gatwick – Los Angeles eff 15APR17 Proposed increase from 5 to 7 weekly (Day 36 not available for reservation)
London Gatwick – New York JFK eff 10AUG17 Proposed increase from 7 to 13 weekly, DY7013/7014 not available for reservation
DY7013 LGW0600 – 0900JFK 789 x3
DY7014 JFK1200 – 2355LGW 789 x3

London Gatwick – Oakland eff 18APR17 Proposed increase from 3 to 5 weekly (Day 25 not available for reservation)
London Gatwick – Orlando eff 20APR17 Proposed increase from 2 to 3 weekly (Day 4 not available for reservation)

Litt interessant den 2. daglige til New York. Grytidlig avgang fra LGW, men retur fra JFK såpass tidlig at den også blir en dagflight
 
I tillegg til å starte en 1x ukentlig til Rhodos så øker Norwegian på en rekke destinasjoner fra Gatwick. 17 nye frekvenser i uken er vel omtrent et fly?

http://media.norwegian.com/uk/#/pre...hodes-from-29-pounds-90-pence-one-way-1818943
Twice weekly flights to Kefalonia – an additional weekly service departing on a Wednesday has been added to the popular Greek island of Kefalonia
Six weekly flights to Palma de Mallorca – Norwegian has doubled the number of weekly flights to Palma with three additional services
New summer service to Chania – a new summer service has been continued from winter with three weekly summer flights to Crete
New summer service to Ibiza – party goers will be able to take advantage of a new weekly service departing on a Saturday to Ibiza
24 weekly flights to Oslo – four additional weekly flights have been added, giving choice and flexibility for business and leisure passengers
Three weekly flights to Aalborg – an additional weekly service departing on a Tuesday has been added
Eight weekly flights to Stavanger – two additional weekly flights have been added to the summer programme

Selv om det vel skal sies at økningen til OSL vel ikke er reell sammenlignet med sommeren 2016 såvidt jeg kan se. Norwegian reduserte jo fra opptil 4x daglig til 3x daglig når Ryanair startet STN-OSL, så her er det vel mer snakk om hente tilbake noe kutt fra i vinter?
 
Plukket akkurat opp dette på spottergruppen i Seattle. Skal stamme fra AirlineReporter.

Norwegian Air Shuttle to add service to Seattle-Tacoma International Airport from London Gatwick beginning September 17, 2017. The flight will be operated four times a week (Mondays, Wednesdays, Fridays and Saturdays) on the Boeing 787 Dreamliner.

Ai, der kom den. Og ikke bare Seattle, men Denver også.

https://www.usatoday.com/story/trav...s-denver-seattle-199-one-way-fares/100082458/
 
Last edited:
SEA her forresten 3x ukentlig frem til ca 1 desember, og blir 4x etter det. Basert på hva som selges akkurat nå.

Ligger ganske effektive connections fra f.eks OSL med morgenflyet (07:20) ser jeg, med en drøy time i transfer på LGW til både DEN og SEA
 
Last edited:
Ubrukelig tider fra Bergen, må ha overnatting. Føyer seg inn i rekken av onestop flighter mellom provinsen og Seattle som ikke kan brukes. Før hadde vi helt opp i tre alternativer med KLM/DL, LH, BA. Nå er vi nede i kun KLM/DL. Ellers blir det nattstopp eller flere legs.

Med flytid 1-2 timer senere hadde DY vært ett brukbart alternativ.
 
Rutetidene på den nye LGW-SIN flighten

DI7407 LGW1030 – 0615+1SIN 789 14
DI7409 LGW2230 – 1815+1SIN 789 26

DI7408 SIN0850 – 1530LGW 789 25
DI7410 SIN2340 – 0620+1LGW 789 37

Ser ut som et opplegg som 1 maskin kan klare, da det er annen sen og tidlig avgang i begge retninger. Gir også et valg mellom de som foretrekker de forskjellige avgangstidene
 
Hvilken avgang ville vært å anbefale for raskest mulig akklimatisering av tidsforskjellen? Utgangspunkt i at det ikke soves på flyet.

Fint å kombinere med fks. Australia, Scoot flyr SIN - SYD t/r for under 1.768 på en tilfeldig dato i senhøst (regner med prisen blir mer enn 1.768 når en tar med alt annet en "må" ha).
 
Rutetidene på den nye LGW-SIN flighten



Ser ut som et opplegg som 1 maskin kan klare, da det er annen sen og tidlig avgang i begge retninger. Gir også et valg mellom de som foretrekker de forskjellige avgangstidene

DI flightnr? Är det Norwegian Air UK´s flight?
 
Ja. Det blir Norwegian Air UK's første rute

Sent from my D6503 using Tapatalk

Nja-nei-ja, Første rute med DI/NRS-rutenummer blir SIN, men Norwegian Air UK startet allerede å operere flighter for D8/IBK fra 26Mars17, LGW-ARN, PMI, FUE, IBZ, CHQ, LCA - da med D8/IBK-nummer men under DI/NRS AOC.
 
Nja-nei-ja, Første rute med DI/NRS-rutenummer blir SIN, men Norwegian Air UK startet allerede å operere flighter for D8/IBK fra 26Mars17, LGW-ARN, PMI, FUE, IBZ, CHQ, LCA - da med D8/IBK-nummer men under DI/NRS AOC.

LGW-OSL også vel? Jeg fløy i hvert fall med G-NRWY 2. påskedag som D8 2806.
 
Back
Top