Ny Norwegian-base: London Gatwick

Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Varför skulle EZY vilja sammarbeta med just DY?
Snarare tror jag EZY kommer se DY som en konkurrent som måste "bekämpas" på lämpligt sätt. Till skillnad från (Kjos drömkonkurrent) SAS så tror jag EZY aldrig skulle komma på tanken att underskatta hotet från en ny konkurrent.

Det har ikke mye med a underskatta en konkurrent a gjöre. Men heller med a vokse uten at man ma investere betydelige egne ressourcer. Selvsagt kan en EZY velge a kjempe mot NAX pa hjemmebane, men dette vil bli en meget blodig kamp og det er uklart om EZY kan feste en posisjon innen Norden, fordi da ma du fly hyppig innenriks ogsa.

Velger man derimot a jobbe sammen, sa har en EZY + NAX ca 60% av alle slots ved LGW, til sommeren enda mere. Dette er noe som man kan kalle en fortress hub, dvs man kan effektiv lukke ut viktige konkurrenter. Og pa slik en scenario tjener man fett.

Sa lenge har vi ikke sett rene LCC allianser. Men hvem sier at det ikke kommer i fremtida?!?
 
Vil det ikke være naturlig for DY å la basen ta alle flygninger til Skandinavia fra Gatwick? For så å spe på med flygninger sørover?
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Vil det ikke være naturlig for DY å la basen ta alle flygninger til Skandinavia fra Gatwick? For så å spe på med flygninger sørover?
Første fra Oslo om morgenen og siste til Oslo vil mest sansynelig medføre overnatting for crew. Derimot har de nå mulighet til en senere kveldsavgang fra OSL og tidligere morgenavgang fra GAT, dersom de slynger flyene litt sån rundtomkring. Formiddagen kan jo streng tatt flyes av hvem som helst
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Første fra Oslo om morgenen og siste til Oslo vil mest sansynelig medføre overnatting for crew. Derimot har de nå mulighet til en senere kveldsavgang fra OSL og tidligere morgenavgang fra GAT, dersom de slynger flyene litt sån rundtomkring. Formiddagen kan jo streng tatt flyes av hvem som helst

Det ser ut som de allerede har gjort det. Det ligger ut en ny avgang fra LGW 06:10 og med retur 09:45 fra OSL i sommerprogrammet.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Det er helt klart store kundebaser Norwegian sikter på fra Gatwick. Fra LGW til fastlands-Spania var det i 2011 4,75 millioner passasjerer og til Frankrike i 2011 1,72 millioner passasjerer.

Dest_from_Gatwick.jpg


Og her er 2011-tallene fra venstre til høyre på kartet fra LGW + i parantes nåværende operatører

Tenerife (Surreina Sofia) = 606 516 passasjerer (easyJet, Monarch, Thomas Cook, Thomson)
Las Palmas = 202 069 passasjerer (easyJet, Thomas Cook, Thomson)
Fuerteventura = 118 025 passasjerer (easyJet, Thomas Cook, Thomson)
Arrecife = 316 825 passasjerer (easyJet, Thomas Cook, Thomson)
Faro = 685 514 passasjerer (British Airways, easyJet, Monarch, Thomson)
Malaga = 1 125 333 passasjerer (British Airways, easyJet, Monarch, Thomson)
Alicante = 738 593 passasjerer (easyJet, Monarch, Thomson)
Barcelona = 517 633 passasjerer (British Airways, easyJet, Monarch, Thomas Cook)
Palma de Mallorca = 614 889 passasjerer (easyJet)
Marseille = 294 867 passasjerer (British Airways, easyJet)
Nice = 323 907 passasjerer (British Airways, easyJet)
Roma = 575 365 passasjerer (British Airways, easyJet)
Split = 74 883 passasjerer (0)
Dubrovnik = 112 449 passasjerer (British Airways, easyJet, Monarch, Thomson)

Her er noen spesielle kjennetegn for Gatwick som kom frem i reiseundersøkelsen i 2011:
Transferandel = 8,3%
Andel fritidsreisende = 83,7%
Utenlandstrafikkandel = 88,8%
Andel ikke-britiske passasjerer = 27,0%

Britisk O&D for passasjerene på Gatwick er:
South East England = 79,8%
East of England = 9,1%
South West England = 5,0%
East Midlands = 2,0%
West Midlands = 1,6%
Wales = 1,0%
Øvrige enkeltregioner under 1%

Med andre ord er den typiske passasjer på Gatwick britisk statsborger som bor i Greater London og skal til utlandet på en fritidsreise. Det er bare en fordel om det er godt vær der han/hun skal. For å komme til og fra Gatwick har han/hun benyttet et privat transportmiddel. Det er 78% sjanse for han/hun enten reiser alene eller sammen med en annen. Rundt 50% av passasjerene er borte 1-2 uker, men det er en annen topp på nesten 25% som er borte en typisk langhelg. Gjennomsnittlig årsinntekt til passasjerene på Gatwick er omtrent 55 000 GBP hvilket er 10 000 GBP lavere enn på Heathrow og nesten 10 000 GBP høyere enn i Manchester. Av nasjonaliteter på flyplassen figurerer de norske på 8. plass med 488 000 passasjerer og svensker på 10. plass med 379 000 passasjerer i 2011.

Hvis vi ser på kvartalsvis prosentfordeling for Gatwick og et par andre engelske flyplasser og de tre skandinaviske, så ser det slik ut:

Kvartalsvis_passasjerfordeling_2011.jpg


Gatwick har 9,1 prosentpoeng mellom kvartal med lavest og høyest aktivitet. Manchester er en typisk turist-på-ferie-flyplass og da er avstanden fra topp til bunn hele 17,1 prosentpoeng - med andre ord det nesten dobbelt så mange passasjerer i tredje kvartal sammenlignet med første kvartal. Den flyplassen av de seks med minst varisjon i passasjertall er Stockholm-Arlanda hvor det er bare 5,4 prosentpoeng mellom topp- og bunn-kvartal. Tilsvarende tall for Norwegian er 9,9 prosentpoeng.

Det er en sterk sammenheng mellom kvartalsfordelingen, gjennomsnittlig økonomi til passasjene og ikke minst de sosioøkonomiske gruppetilhørighet på de britiske flyplasser (kanskje også skandinaviske?). Norwegian ser ut til å matche Gatwick temmelig bra, og hvis vi tar en titt på kundetilfredshetsbarometeret til en rekke flyselskap som i dag flyr de fremtidige DY-destinasjonene er det for enkelte ikke en hyggelig lesning.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Mange flere som flyr og tøffere marked ja, men når det sokner "100 ganger" mer folk til Gatwick enn til Torp så er det kanskje ikke så umulig å ta den lille prosenten av dette som vil kreves for fylle opp noen få fly til fornuftig pris der hvor det er størst marked uten så mye mer markedsføring enn å ha disponible og fornuftig prisede ruter i diverse bestillingssystemer. Som andre har vært inne på, så tror jeg inntjening fra Gatwick på nye moderne 787 kan bli svært interessant.

Tror nok du overvurderer markedet noe der. Joda, det finnes mange fler mennesker innenfor 1 times reise fra Gatwick enn det bor i Norge totalt men å tro at Norwegian skal få dette gratis fordi de er Norwegian er vedlig naivt. "Den lille prosenten" er dyrkjøpt. EasyJet har vært veldig gode på merkevarebygging og "painting the world orange". Det at Norwegian vil bli tilgjengelig i diverse bestillingssytemer er ikke ensbetydende med sukksess mot de orange. Easyjet.com er en veldig godt kjent side mens norwegian.com har langt igjen å gå. SAS er langt mer synlig med reklamer og kampanjer enn det Norwegian noen sinne har vært herover...

Hva de kan finne på med evt. B787 her er mer interessant.

Det har ikke mye med a underskatta en konkurrent a gjöre. Men heller med a vokse uten at man ma investere betydelige egne ressourcer. Selvsagt kan en EZY velge a kjempe mot NAX pa hjemmebane, men dette vil bli en meget blodig kamp og det er uklart om EZY kan feste en posisjon innen Norden, fordi da ma du fly hyppig innenriks ogsa.

Hvorfor tror du easyJet skulle være interessert i samarbeid? Det easyJet jeg kjenner fra da jeg jobbet der var enten gjør vi det selv eller så spiser vi opp konkurransen ved oppkjøp (som de gjorde med GB Airways). De er så store nå at de kan være arrogante og slippe unna med det. Ser riktignok ditt poeng med "sammen er vi sterkere", men tviler på at det er tankegangen i Hangar 69 i Luton.

Jeg tror Norwegian vil gjøre lurest i å fortsette med det de holder på med, nemlig å fly nordover, evt. finne et nisjemarked som ikke er dekket for øyeblikket. Da tror jeg begge vil leve "i harmoni" uten nevneverdig blodbad. Jeg har ingen tro på at easyJet vil sitte å la Norwegian føle seg velkommen inn på deres hovedmarked for volum (Malaga/Faro/Alicante). EasyJet er forsiktige med Norden da de ikke anser markedet som stort nok og Norden er ansett som veldig proteksjonistisk.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Kan vel kanskje også legge til at deler av Storbritannia er mer proteksjonistiske enn hva noe marked i Norden noen gang vil være. Denne spesielle sonen er konsentrert til sørøst-England. Andre steder, som f.eks. i nordvest-England er det om å gjøre alt annet en britisk på langdistanse som gjelder, amerikansk vestover og MEB3+Singapore østover - og hvis ikke det går så er FRA, MUC, AMS og CDG glimrende alternativ huber. På MAN har DY fått en varm velkomst, og med økning fra 4 til 9 ukentlige flighter for S13 viser vel at DY er fornøyde med utviklingen.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Det ser ut som de allerede har gjort det. Det ligger ut en ny avgang fra LGW 06:10 og med retur 09:45 fra OSL i sommerprogrammet.

Disse to bryter også med 'normale' flightnummere til LGW med henholdsvis DY 2800 og 2801.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Satser de på å heller sende nordlendinger, trøndere og vestlendinger til middelhavet via Gatwick isteden for Oslo? Da blir det i alle fall taxfree ombord hele vegen og man slipper å gå ut av tollen og inn igjenn på OSL, med alt plunder og heft det medfører.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Satser de på å heller sende nordlendinger, trøndere og vestlendinger til middelhavet via Gatwick isteden for Oslo? Da blir det i alle fall taxfree ombord hele vegen og man slipper å gå ut av tollen og inn igjenn på OSL, med alt plunder og heft det medfører.

Istedet må du vel gjennom et par passkontroller...
 
Last edited:
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

ikke hvis du er i transit på LGW - så kommer du ikke ind i UK, ergo ingen paskontrol.

Tenkte først på LGW, men sjekket og fant det du beskriver. Likevel blir det passkontroll i hver ende begge veier, noe man slipper intra-Schengen.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Når legges billettene ut for rutene utifra London, er det noen her inne som vet :)?
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Det ska bli spännande att se hur EasyJet kommer prissätta linjer från LGW till destinationer där EasyJet och Norwegian kommer flyga i direkt konkurrens.
Easyjet är vana vid extrem konkurrens från Ryanair, jag hoppas Kjos verkligen har analyserat förutsättningarna noga. Det är extremt vågat att öppna en bas på LGW för att främst flyga till Sydeuropa. Nu väntar jag bara på att Kjos ska ge sig på MOL också och öppna en bas på DUB :D
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Ser nå ut til at gode gamle British Airways også vil ønske Norwegian hjertelig velkommen inn på sitt territorium. Selv om BA sin Gatwick base titt og ofte ryktes om stenging, kommer de nå Norwegian i forkjøpet med oppstart av Tenerife (5 ganger i uken) og Arrecife (2 ganger i uken) til sommeren. Her blir det heller ingen bonusforbud å belage seg på som oppstartshjelp for Norwegian ;)

Routesonline
 
Last edited:
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Dette minner meg om da jetBlue prøvde seg på storsatsing i Atlanta. De trodde de bare skulle få Delta å konkurrere med, men airTran gikk voldsomt ut og åpnet en rekke ruter på de samme strekningene mer eller mindre over natten, med innleid materiell. Det endte i selskapets mest ydmykende og kostbare feilslag til dato... og de er fortsatt ikke tilbake - ikke engang til hub'en JFK ..

Hvis BA bestemmer seg for å vise muskler på Gatwick, kan vi fort få samme situasjon.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Norwegian begynner ikke å fly TFS og ACE før litt inn i september - og det vanligvis den tiden BA og andre britiske flyselskap avslutter sin sommersesong. Vi får se hva Kjos trekker opp av hatten.

1112_F1_UK_London.jpg
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Eftersom Norwegian hela tiden expanderar kan de sälja biljetter för framtiden som de inte i nuläget har kostnader för. Problemen med den affärsidén börjar när man slutar att växa, något vi inte kommer att se ännu på ett tag. Ett populärt motdrag från konkurrenter (om de har bra med $$$) är att prisdumpa under en period för att dra ur pengarna från konkurrentens pyramidspel. Norwegians huvudkonkurrent i Skandinavien SAS..har inte $$$ nog på banken för att göra detta i nuläget i SE, NO & DK men både EasyJet och British Airways är finansiellt starka och skulle lätt kunna köra flera sådana ekonomiskt klart kännbara kupper mot Norwegians expansionsplaner på LGW.
 
Back
Top