Ny Norwegian-base: London Gatwick

https://www.routesonline.com/news/3...ng-haul-preliminary-adjustment-as-of-01jun18/

London Gatwick – Austin Service does not operate from 28OCT18 to 28FEB19. From 01MAR19 to 30MAR19, service operates 3 weekly as Day 357, instead of Day 246 in S18
London Gatwick – Buenos Aires Ezeiza eff 04DEC18 Additional 3 weekly flight filed. Once confirmed, service operates 7 weekly, instead of 4
DI7505 LGW2130 – 0815+1EZE 789 D
DI7506 EZE1130 – 0330+1LGW 789 135
DI7506 EZE1300 – 0500+1LGW 789 x135

London Gatwick – Chicago O’Hare eff 28OCT18 4 weekly flights filed, currently not open for reservation
London Gatwick – Ft. Lauderdale eff 28OCT18 Additional flight filed as DI7043/7044. Once confirmed, service operates 10 weekly, compared to 4 in W17. Currently only 3 weekly flights open for booking
DI7043 LGW1000 – 1440FLL 789 D
DI7044 FLL1740 – 0650+1LGW 789 D

London Gatwick – Las Vegas eff 03NOV18 Additional 1 weekly flight filed. Once confirmed, service operates 3 weekly, compared to 2 in W18
London Gatwick – Orlando eff 28OCT18 Increase from 2 weekly in W17 to 3 weekly in W18. The airline also files 4th weekly flight which is not open for reservation

Ny rute fra LGW blir Tampa, med 2x ukentlig fra 31 oktober. Legg til at de også øker på Fort Laurderdale og Orlando, ser det ut som London-Florida går brukbart

https://media.norwegian.com/uk/#/pr...and-further-increases-for-winter-2018-2555585

Norwegian to operate new twice-weekly service from London to Tampa from 31stOctober 2018
Added flights to Florida this winter with increases to Fort Lauderdale (Miami) and Orlando routes
UK’s first low fare route to Buenos Aires to become a daily service due to passenger demand

Økningen på Buenos Aires er alt annonsert, men i tillegg får også Boston og Las Vegas flere flighter fra LGW kommende vinter

Imponerende antall avganger Norwegian har fra LGW med sine Dreamlinere. Ser ut som det stadig dukker opp nye destinasjoner. Har blitt litt mer stille rundt nye destinasjoner fra Skandinavia i det siste.

Imponerende antall avganger Norwegian har fra LGW med sine Dreamlinere. Ser ut som det stadig dukker opp nye destinasjoner. Har blitt litt mer stille rundt nye destinasjoner fra Skandinavia i det siste.

Allerede nå i sommer er de jo oppe i 10 daglige, så tilsvarer 10 787 maskiner (og eventuelt annet innleid) så LGW er definitivt Norwegian viktigste langdistansebase

Basert på data fra APEX har Norwegian tapt penger på alle sine longhaul ruter fra LGW det siste årets.

De i rødt er nedlagt eller vedtatt nedlagt, samt noen her er også helt nye og derfor gjerne går ekstra dårlig i starten. Men det er uansett litt bekymringsfullt når alle ruter er i rødt. Men godt de tjener penger her i Norge, så de så kan blø dem bort på longhaul andre steder

44e6050a73e3632d4653369f87cb6c28.jpg

Grusomme tall, voldsom negative margins og gigantiske tap på disse ruter. Domestic Norway kan ikke tjene nok penger å kryss-subsidere alle disse taps-ruter.

Lever du bare fra Point-to-Point, kan du ikke vinne mot selskapene som har en sunn O&D miks og klarer å hente high-value pax fra andre steder. Det hva er oppsikts-vekkende er faktum at de ikke klarer å fa LGW-JFK til pluss, hvor det er stort volum på point-to-point og DY har en ok produkt.

Det var dristig av Norwegian å gå inn som "first mover". Det ble ihvertfall dyrt for aksjonærene, og det er ikke sikkert det er helt over ennå. Men at lowcost omsider kommer til å ta longhaul-markedet også, er jeg ikke det minste i tvil om.

Det var dristig av Norwegian å gå inn som "first mover". Det ble ihvertfall dyrt for aksjonærene, og det er ikke sikkert det er helt over ennå. Men at lowcost omsider kommer til å ta longhaul-markedet også, er jeg ikke det minste i tvil om.

Hvis tallene over er korrekte, er jeg ikke overbevist. Det er et klassisk eksempel på hvordan man blir millionær i flybransjen. Man begynner med en milliard ...

Hvis ikke DY får det til med sin ‘formel’, gjør ingen det. Og nå ser det ut som de ikke gjør det.

Er der ikke gode nok feed volumer eller er det rett og slett at passasjerene ikke er villige til å betale nok for å fly dem?

Flyene fylles jo i stor grad, men prisen er vel usikker?

Att man enträget fortsatt med sin satsning på LH är ju lite förvånande när man ser dessa siffror. Om nu inte DY blir uppköpt tror jag LH-verksamheten kommer avvecklas. Fast med >30 787 är det ingen liten business att bara sådär göra sig av med.

Vel, DYs (oppstart)formel var vel ikke veldig mye å skryte av. Det ble litt vel mye Reodor Felgen der.

Ja, men med lave marginer er man nødt til å ha volum, noe de også hele tiden har preket. Med 30 fly har de volumet, men det går fortsatt i blodrødt.

Det funker på shorthaul, men ikke på langruter.

Ja, men med lave marginer er man nødt til å ha volum, noe de også hele tiden har preket. Med 30 fly har de volumet, men det går fortsatt i blodrødt.

Det funker på shorthaul, men ikke på langruter.

Norwegian har ikke volumet ennå. Det går i hvert fall 2 år før en rute får stabilt høy load. For to år siden hadde Norwegian bare 8 787-8 og 4 787-9, men de har tømt kassa og aksjonærenes lommebøker ganske betraktelig. Jeg tror modellen fungerer nå, men det har kostet mye.

Norwegian har ikke volumet ennå. Det går i hvert fall 2 år før en rute får stabilt høy load. For to år siden hadde Norwegian bare 8 787-8 og 4 787-9, men de har tømt kassa og aksjonærenes lommebøker ganske betraktelig. Jeg tror modellen fungerer nå, men det har kostet mye.

Saken er vel at Norwegian ikke har en lojal og stabil kundemasse (bortsett fra i Norge). De har lokket mange førstegangsreisende med lave priser. Når disse skal reise neste gang så går de til søkemotorer på nettet og finner de gunstigste prisene. Der konkurrerer Norwegian mot "alle", også nettverkselskaper med kampanjepriser som ofte er lavere enn Norwegian sine priser, og for et bedre produkt. Da tenker jeg på bagasje og mat som inkludert.

Min følelse er at Norwegian har skapt et stort behov for longhaul lavpris, men har samtidig skapt mange konkurrenter på pris som fjerner det nødvendige volumet som er villige til å betale Norwegian mer enn billigste alternativ

Ja, helt enig. Men det er veldig bra for Norwegian og andre lowcost-selskaper. Demand øker, men ikke til høy pris.

Hjelper neppe med høy demand dersom prisene i snitt for LCC er under break even.
For nettverk selskaper genereres revenue for seter som ellers hadde stått tomme

Hjelper neppe med høy demand dersom prisene i snitt for LCC er under break even.
For nettverk selskaper genereres revenue for seter som ellers hadde stått tomme

Der er vi ikke helt enig, for demand øker fra begge sider; de som synes de betaler for mye, og de som ikke har råd til å betale mer. Det vil til syvende og sist bli lave kostnader som vinner på dette.

Der er vi ikke helt enig, for demand øker fra begge sider; de som synes de betaler for mye, og de som ikke har råd til å betale mer. Det vil til syvende og sist bli lave kostnader som vinner på dette.

Her mangler jeg kompetanse til å gi en klok kommentar. Med godt over 4000 registrerte flyreiser er jeg ikke en typisk lcc passasjer. Men når jeg reiser privat sjekker jeg alltid Norwegian sitt tilbud for direkte reiser, og velger det dersom avgangstid og pris er fornuftig. I jobbsammenheng er reiser med Norwegian unntaket, selv om de forekommer. Dette har også med lojalitet til arbeidsgiver sine rammeavtaler å gjøre

Ja, helt enig. Men det er veldig bra for Norwegian og andre lowcost-selskaper. Demand øker, men ikke til høy pris.

Dessverre ikke. Fordi Norwegian klarer ikke å fa de priser de trenger selv for å ga i pluss. Margin er dyp-rød og det blir ikke bedre neste år, fordi det kommer enda mer kapasitæt inn da jetblue starter med langruter fra sine baser. Dette betyr enda flere seter, som vil forsøkt fylles med enda lavere priser. Dette er rent mikro-økonomi.

Faktisk tjener de nettverk-selskaper bedre enn før. Se på BA, se på KLM. Fordi de har en så stort nettverkt med en stort ti-tall feeders hvor de kan hente higher yielding pax. O&D forecasting & steering med full BP controls. Restende seter de fyller med P2P. Og KLM og co fyller longhaul bedre enn noen gang før...

Back