Ny misvisende reklame fra SAS?

Status
Not open for further replies.
robertaas skrev: "Nå kan man ikke med sikkerhet fastslå at de har laget vinduene slik de er på reklamen med overlegg, men man vil likevel kunne få ønsket effekt ovenfor mange reisende."

Hvis folk kjøper en SAS-billett på grunn av størrelsen på vinduet i et reklameskilt de ser ute på gaten, ja da synes jeg de skal få lov til det. Og i så fall: kudos til SAS for en garantert utilsiktet effekt av reklamen.

vKA.jpg

Hvis folk kjøper en SAS-billett på grunn av størrelsen på vinduet i et reklameskilt de ser ute på gaten, ja da synes jeg de skal få lov til det. Og i så fall: kudos til SAS for en garantert utilsiktet effekt av reklamen.
Er det ikke urettferdig ovenfor konkurrentene om noen kan tjene på å ha reklamer hvor de fremstiller det som de kan levere bedre enn konkurrentene på områder hvor de faktisk ikke kan det?

Og hvordan kan du garantere at effekten er utilsiktet?

Er det ikke urettferdig ovenfor konkurrentene om noen kan tjene på å ha reklamer hvor de fremstiller det som de kan levere bedre enn konkurrentene på områder hvor de faktisk ikke kan det?

Og hvordan kan du garantere at effekten er utilsiktet?

MY god.
Keep it going, komediens tid er ikke over.
Hele poenget med reklame er å fremheve seg selv og sitt produkt.
Per tiden er det heller INGEN som kan vise til større vinduer en noen andre.

Jo, på generelt grunnlag så er det feil.

Utfordringen i dette tilfellet er at du er en av ytterst få hvor størrelsen på vinduet faktisk har en effekt og innvirkning på salget av SAS billetter. Og da i negativ forstand...

Robertaas gjør dette med vilje for at folket skal gå ballistic, som han på forhånd visste de ville..

Jeg humrer og ler av ALLE...:p

Noe annet som enkelte skryter av å kunne levere på fly er for eksempel Wlan. Om et selskap som ikke kan levere dette likevel hadde noen på reklamen sin som sitter i et fly og bruker videokonferanse på et nettbrett så vil det kunne være misvisende reklame selv om de ikke nevner wlan med ett eneste ord i reklamen.

Reklamen viser et vindu, SAS har vinduer ombord på sine fly.
Størrelsen er større av praktiske årsaker.

Jeg aksepterer at du føler den er misvisende, men til tross for at dette forumet stort sett er ganske delt i oppfatninger om det meste, så er du eneste som mener akkurat det. Man skal heller ikke undervurdere reklamers subtile effekter, og størrelsen har en betydning - ikke i forhold til at Norwegian skal kjøpe 787, men at budskapet er lettere å legge merke til.

I følge markedsføringsloven skal du også vanskelig kunne argumentere for at denne reklamen er misvisende.

Glöm storleken på fönstret! Om SAS inte kan garantera att de flyger så lågt över stranden som bilden utanför fönstret visar så kommer jag stämma dem för missvisande reklam!

Status
Not open for further replies.
Back