La oss se hva vi vet og hva vi ikke vet:
Fakta 1: Vinduene i reklameinstallasjonen var større enn hva SAS kan tilby.
Fakta 2: Mange i bransjen tror at større vinduer er et godt salgsargument. Om ikke ville de ikke investert millioner i dette.
Fakta 3: SAS er ikke blandt de selskapene som først får større vinduer.
Hypotese 1: Større vinduer fører faktisk til høyere omsetning. Jeg har ikke noe data som taler hverken for eller mot dette.
Hypotese 2: SAS har bedt reklameselskapet om å fremstille vinduene som større enn hva de faktisk er. Jeg har ikke nok informasjon til å kunne si om dette stemmer eller ikke.
Om folk istedefor å benekte eller raljere over fakta eller avvise hypoteser uten å komme med argumenter mot dem faktisk kunne komme med fakta eller gode saklige argumenter som styrker eller svekker hypotesene så hadde det vært fint.
Og ja, jeg vet jeg antagelig er naiv om jeg håper noen klarer dette.
Motargumenter for at dette er et stort salgsargument er at flytypen "dine" vinduer er innstallert på er grounded, ikke spesielt lett å selge den.
Vinduene har motatt massivt med klager, i alle fall i følge ANA som sier at de slipper inn for mye lys. Og leste et sted at de nå vil etterinnstallere rullgardiner istede.
De aller fleste etter min erfaring bryr seg nada om dette med størrelse på vinduet.
Bortsett fra kanskje enkelte fly intriserte mennesker.
Det var ingen krav fra bransjen til Boeing, slik jeg har sett det og blitt fortalt av Boeing, til at de skulle designe vinduene større.
Slik ting er nå vil SAS aldri få fly med "større" vinduer, da det mest sannsynlig være Airbusprodukter som blir satset på fremover.
SAS er nok mer opptatt av å vise hvilke destinasjoner som kommer opp fremover og hvilke destinasjoner som kan tilbys til hvilke priser.
Men nå skriver vi snart lunsjtid, og jeg må gå ut fra at med dit enorme engasjemang for denne usannsynlig viktige sak har vært i kontakt med forbrukerombudet.
Hva sier de?
Jeg har i alle fall vært i kontakt med markedsavdelingen i SAS, og han jeg snakket med der er mektig imponert, de hadde overhdet ikke tenkt i de baner, ei heller instruert byrået.
Målestokk på vinduet ikke var noe de hadde tenkt på, noe de derimot hadde tenkt på og nevnt var at rullgardina måtte tåle temperaturforskjeller, fuktighet etc slik at den fungerer også på vinteren.
Kan være derfor den ikke her 100 prosent korrekt i målestokk.
Men de takket så meget for en fantastisk historie.
Men det å komme med seriøse motargumenter i denne saken er fryktelig vanskelig, da jeg faktisk venter på at noen skal hoppe ut av skapet med et skjult kamera.
Klarer egentlig ikke å ta dette helt seriøst, men prøver.
Men lykke til videre i din kamp mot missvisende reklame, du kommer til å bli ekstremt opptatt med den lista du har lagt.