Ny misvisende reklame fra SAS?

Status
Not open for further replies.
Min anbefaling er at du Hr Aas slutter å legge merke til reklamer ;-)))
Men ganske ironisk at du legger merke til vinduet, og bemerker at dette ikke er bra pga størrelsen.
Men du nevner ikke med et ord at de nye vinduene som Boeing har laget ikke har rullgardin, men elektronisk dimming.
Noe jeg mener ANA har sagt at de vil bytte ut, da det er kommet mange klager på at kabinen ikke blir mørk nok.
Men det er en helt annen diskusjon.
Men for din egen del, ikke se på reklame, den kan være overdrevet på størrelse, farge, form, og ordlyd.

PS tror du mannen i Widerøe reklamen virkelig klarer å blåse frem et bittelite fly?
Eller at julenissen virkelig er sponset av Coca cola.
You never know :-)
 
Last edited:
Men kan det være at SAS vil reklamere for at de har rulletekst i vinduene på sine nye fly?
Hvis ikke kan jeg se at reklamen er villedende. ;)
Er det noe andre har brukt millioner på å få i sine fly og skryter av at de har?
 
Er det noe andre har brukt millioner på å få i sine fly og skryter av at de har?

Jeg tror bare at det er du som mener at reklamen er villedende her inne. Alle andre er av motsatt oppfatning.
Og for all del - det er ikke feil å mene det du mener. Dette er et forum for diskusjoner, hvor alt skal være lov.
 
Det handler vel så mye om hvor du står når du ser reklamen. Jeg tviler sterkt på at reklamebyrået som leverte dette for SAS tenkte at de skulle lage en reklame hvor du må stå like tett på skiltet som du ville vært vinduet sittende ombord.

Hvis denne skulle blitt felt som villedende er det mange reklamebannere på OSL som må fjernes.
Om det hadde vært en plakat så ville du absolutt hatt ett poeng, men dette er som sagt ikke en plakat.
 
Eller at julenissen virkelig er sponset av Coca cola.

Som en sidebemerkning kan man vel orientere om at iallefall dagens forestilling om julenissen med rød drakt og hvit "pels" er svært nært knyttet opp mot Coca-Cola (da går vi vel tilbake til 30-tallet)...;)
 
Men du nevner ikke med et ord at de nye vinduene som Boeing har laget ikke har rullgardin, men elektronisk dimming.
Det tenkte jeg faktisk ikke på. Vindene ligner jo ikke i det heletatt på et 787-vindu. Man kan heller ikke kreve at alle reklameplakater er i 1:1 størrelse...

Jeg synes at den måten SAS trekker til oppmerksom ved å bruke et vindu - det virker det - det ble en diskusjon av det her på forumet.
Vet ikke om jeg vil kalle det en diskusjon, mer en person som kverulerer.
 
Men du nevner ikke med et ord at de nye vinduene som Boeing har laget ikke har rullgardin, men elektronisk dimming.
Jeg la selvsagt merke til det, men nevnte det ikke. Formen på vinduet er heller ikke identisk til den for 787, med også dette er noe kun de som ville visst at SAS ikke ville ha disse vinduene i sommer ville lagt merke til. Om man i reklamen laget større og mere firkantige vinduer med overlegg så har vel målgruppen vært de som såvidt hadde hørt om nye fly med større vinduer og ikke de som kunne alle detaljene.

Om så SAS hadde brukt vinduer identisk med de nye fra 787 uten rullegardiner og med eksakt samme form så hadde selv de mest innbitte benekterne her inne sett at reklamen var laget slik med overlegg. Nå kan man ikke med sikkerhet fastslå at de har laget vinduene slik de er på reklamen med overlegg, men man vil likevel kunne få ønsket effekt ovenfor mange reisende.
 
Om så SAS hadde brukt vinduer identisk med de nye fra 787 uten rullegardiner og med eksakt samme form så hadde selv de mest innbitte benekterne her inne sett at reklamen var laget slik med overlegg.
Ser bare en "innbitt benekter" i denne tråden... :)

Tror neppe du får noe mer sympati her, så hvis du virkelig er så missfornøyd med denne reklamen så anbefaler jeg deg å kontakte Forbrukerombudet med en klage.

http://www.forbrukerombudet.no/klager-og-tips
 
Jeg tror bare at det er du som mener at reklamen er villedende her inne.
Det virker også som om jeg er den eneste på forumet som faktisk har sett disse reklameinstallasjonene. Menge andre later fortsatt som om dette er plakater, og det til tross for at jeg gjentatte ganger har sagt at det ikke er plakater.

Har man bestemt seg for å være uenig så er mange uenig uavhengig av fakta og argumenter. Jeg setter fakta og rasjonalitet høyere enn å klamre seg til status quo og hva man tror flertallet vil si. Jeg er klar over at dette er en sjelden egenskap og at enkelte kan føle seg truet av det.
 
Jeg la selvsagt merke til det, men nevnte det ikke. Formen på vinduet er heller ikke identisk til den for 787, med også dette er noe kun de som ville visst at SAS ikke ville ha disse vinduene i sommer ville lagt merke til. Om man i reklamen laget større og mere firkantige vinduer med overlegg så har vel målgruppen vært de som såvidt hadde hørt om nye fly med større vinduer og ikke de som kunne alle detaljene.

Om så SAS hadde brukt vinduer identisk med de nye fra 787 uten rullegardiner og med eksakt samme form så hadde selv de mest innbitte benekterne her inne sett at reklamen var laget slik med overlegg. Nå kan man ikke med sikkerhet fastslå at de har laget vinduene slik de er på reklamen med overlegg, men man vil likevel kunne få ønsket effekt ovenfor mange reisende.

Bare det at du klarer å trekke den sammenligningen du gjør sier meg at du har en større baktanke med dette en det SAS har hatt.
Skal derimot nevne denne tråden og ditt inlegg for de som har laget denne kampanjen.
Er ganske sikker på at de vil få seg en god latter, og enda bedre at den har skapt en diskusjon de sannsynligvis aldri engang drømte om.

PS igjen.
Reklamens formål er jo å benytte store bokstaver og virkemiddel for å få frem et budskap.
Tror ikke en promille av befolkningen en gang drar sammenligningen du gjør.
Men som flere her sier, du får klage dette inn til forbrukerombudet.
 
.... å skryte på seg mere konkurransedyktige vinduer enn hva de faktisk har.

:D :D Ja det har vært veldig fokus på dette i det siste. De reisende er stadig mer opptatt av vindu, konkuransen innen vindu hardner til i reisebransjen og ekspertene mener buss, tog og båt/ferge virkelig vil se en renessanse som foretrukket reisemåte i et stadig mer vindusfokusert marked.
 
Det virker også som om jeg er den eneste på forumet som faktisk har sett disse reklameinstallasjonene. Menge andre later fortsatt som om dette er plakater, og det til tross for at jeg gjentatte ganger har sagt at det ikke er plakater.

Jeg har absolutt sett de. Men om man kaller de plakater eller ikke, så er vel budskapet det samme? Det er jo ikke vinduene man reklamerer for, det er jo de nye direkterutene.
 
Nå 55 poster om en ganske komisk sak.
Dette er bare fantastisk herlig.
Ønsker alle en flott reklamefri dag.
Plakater eller ikke.
 
Jeg setter fakta og rasjonalitet høyere enn å klamre seg til status quo og hva man tror flertallet vil si.

Mener du, i fullt alvor, at reklamebyrået/SAS har sittet i møter og diskutert størrelsen på dette flyvinduet og funnet ut at de skal gjøre det større enn det SAS har i sine maskiner for å trekke flere kunder og dermed tjene flere penger?
 
Dette er nok en sterk påstand fra meg.
Men jeg mener at dette her faktisk er den dummeste tråden jeg har sett her inne.
 
Det er den helt soleklart. Tett bak følger "kaffe ombord" og "sas kaller egne reisende for jenter" trådene. Utrolig nok er samme person sterkt involvert der også..
 
Jeg husker at SAS hadde et stort reklameskilt på Lysaker med en life-size "utstoppet" MD80.

Var det noen som trodde at SAS hadde MD80 med kraft til å ta seg ut av granittfyllinger, tro?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top