NY Cargo rute fra OSL med Sundt Atlanta

Skal legge ut et par bilder hvis ønskelig ;). Nå er alle pallene ferdig bygd og klare for å kjøres bort til flighten as we speak. Så rundt 18:00 regner jeg med at vi får en takeoff ;:D

Bygge paller? Jeg trodde man spikret paller.

(Jeg kan bare gjette på hva det betyr å bygge paller, men antar det har noe å gjøre med å stable om lasten?)

Hvordan er det med arbeidstid på crew på slike flyvninger ? Utsetter de bare "innsjekk" og starter arbeidstid når avgang nærmer seg ? Er det norske piloter som er utsjekket på 747 nå ?

jeje, snart 12 timer forsinket... og nå skal det bygges ytterligere 3 lowerdeck pallets... se ikke bort ifra at denne maskinen aldri tar av =P... lei flyet allerede.

Skal vi si sånn rundt 20:00? =)

(Jeg kan bare gjette på hva det betyr å bygge paller, men antar det har noe å gjøre med å stable om lasten?)

På engelsk kaller vi det 'build pallets' - det vil si å stable lasten på pallen og surre/legge nett rundt. Denne må også passe flyskrogets profil, og hvis det er mye last kan dette være litt av et puslespill. I tillegg kan pallen heller ikke veie mer en ett visst antall kilo - noe som er litt avhengig av hvilken posisjon den ender på i flyet.

Og som ikke det er nok, så skal maskinen være innenfor visse balanseparametre når maskinen er ferdig lastet, så dette er et gedigent puslespill.

Å ikke ha minimum 12 timers cutoff når man har med urutinerte shippers å gjøre virker underlig for meg, men det går seg vel til etterhvert ...

Glad jeg ikke er i dine sko idag, Danny. Slik 'planlegging' er utrolig frustrerende å jobbe med ..

Dette er sikkert bare innkjøringsproblemer. Kommer seg etterhvert, men denne delayen var noget lang.

Hvordan er det med arbeidstid på crew på slike flyvninger ? Utsetter de bare "innsjekk" og starter arbeidstid når avgang nærmer seg ? Er det norske piloter som er utsjekket på 747 nå ?

Normalt sett utsetter man bare innsjekk for crewet, men en forsinkelse som utsettes i siste liten flere ganger kan medføre at crewet er nødt til å hvile igjen før de kan sette seg bak spakene. Så i dette tilfellet er det ikke godt å si.

Norske piloter fra Sundt er sjekket ut på 747-400.

Årsaken til forsinkelsen i dag var at noe viktig frakt fra Sverige ble stående fast ved grensen ved Svinesund på grunn av manglende tollpapirer. Fisken var klar, menSkybridge CEO Arild Jaabæk sa til meg at de hadde mulighet til å være fleksible og holde igjen flyet om noe slikt skjedde. Nå tror jeg ikke de da var klar over at frakten måtte pakkes om før den kunne lastes - da hadde de kanskje dratt til morgenen i dag.

Attachments

• TF-ARP_OSL051209_675_303-1.jpg
    TF-ARP_OSL051209_675_303-1.jpg
    58.8 KB · Views: 409
Innkjøringsproblemer - helt typisk. Etter denne flighten tas det nok en god debrief der alle forbedringsområdene gripes tak i, og lasting og flighter kommer snart til å gå som på skinner.

DEPARTURE: ENGM
DESTINATION: KJFK
CALLSIGN: ABD3160
SOURCE: FPL
EOBT: 0912052030

Har gått litt ut på tid. Stenger JFK noe på natta, eller er det "bare å komme"?

Vi begynte å pushe den rundt 20:20 tiden... da fikk vi problemer med isen siden 171L har en fin liten oppoverbakke =). Vi fikk problemer med 747 staven som sitter mellom pushbacken og selve nesehjulet. Vår egen knakk, dem sin fikk brudd et par steder... men tekniske sin, også den siste vi hadde fungerte til slutt ;).

Når klokken var slagen 21:30 ca. takset den.

Kort sagt... alt gikk galt =p... rundt 19:00 tiden fikk vi beskjed om at det var noen kolli som akkurat hadde kommet inn mens vi lastet og måtte bygge opp 2 i P kontur (lowerdeck pallets 1.63cm høy) siden dem måtte ha stokket om på alt i main. I en 747F bygger man som oftest D-Kontur i main... og P i lowerdeck som sier at den kan være 2.99m høy på den ene siden, og 2.43m på den andre siden ved bruk av en "PMC 96"pallet"

Mye styr.... =)

Og for dem som lurer på hva som befant seg i annen etasje.... ikke noe Firstclass på denne maskinen. Var 3 seter, 2 sengekøyer, og en do.... værre enn økonomi på en 737... =)

Jeg fikk ikke med meg takeoffen siden jeg bare måtte hjemover etter å ha vært på jobb siden 6 =).

Ha en fortsatt fin lørdagskveld ;) Skal få lagt ut noen bilder når jeg kommer til meg selv.

mvh Daniel

JFK har døgnåpent, så det er intet problem.

For spesielt interesserte - her kan dere se et typisk palleoppsett i en 747-400 .. -200'en er vel ikke helt identisk, men nesten.
http://www.boeing.com/commercial/747family/pf/pf_pallet.html

Og dette er en PMC/125 x 96-inch maindeck pallet:
http://www.inforwarding.com/upload/old/nl/upload/uld/PMC125x96-md.html
pmc125-md.jpg

Hva koster det ca å sende for eks ett tonn fisk til USA? Er det mye forskjell på fraktprisen på hvilken vei frakten går? Dvs samme prisen fra Oslo - JFK som JFK - Oslo?

Hva koster det ca å sende for eks ett tonn fisk til USA? Er det mye forskjell på fraktprisen på hvilken vei frakten går? Dvs samme prisen fra Oslo - JFK som JFK - Oslo?

Kommer an på hvor flink du er til å deale.

Takset 21:30? Jeg synes daat jeg så den stå der da jeg dro forbi vestre bane i en taxi for en liten halvtime siden?

Jeg så etter den på radaren etter at den skulle ha gått, uten å se den. Dette forklarer hvorfor ... :p

Så da blir den stående til i morgen? Dette kan da ikke være bra. De har jo blomster som skal leveres i morgen.

Hvordan vil det gå med med laksen da?

Back