NY Cargo rute fra OSL med Sundt Atlanta

Hyggelige nyheter for Sundt og morsomt flere ruter fra OSL. Hva var grunnen til at Korean slet med USA-OSL ruten?

KE fløy en "slags" rundtur tidligere fra SEL-ANC-ORD(JFK)-OSL-SEL. I følge "informerte" kilder så tjente de bare penger på SEL-ORD(JFK) delen.!!
Hvor sant dette er vet jeg ikke,men de kuttet ihvertfall ut ruten videre fra USA til OSL og maskinen kommer nå alltid inn via VIE.

Her er noen biler av flyet jeg lastet for ett par dager siden. Det er heller sjelden at ett 747 frakt fly er i PHX, så dette var jo litt stas

Her er TF-ARM ved sol-oppgang.
TF-ARMPHX10250902.jpg

TF-ARMPHX10250901.jpg

TF-ARMPHX10250903.jpg

TF-ARMPHX10250904.jpg

Og her ca. kl. 1400, sterk sol....
TF-ARMPHX10250905.jpg

Lastet fly-seter og en motor.....
TF-ARMPHX102509cargo.jpg

TF-ARMPHX102509engine.jpg

H

Hva brukes Upper Deck til på en slik maskin ? Crew rest eller til Cargo ? Noen bilder av UD på denne ?

Vet ikke med -ARM, men de fleste F-versjoner har ruller i dørken oppe også. De må bare laste brettene lavere da det ikke er samme takhøyde i 2.etasje.

Det er ingen mulighet for å laste containere i andre etasje på en 747. Det er ingen cargodør der oppe og meg bekjent finnes det heller ikke containerlastere som når så høyt ...

Det er vel mulig at det kan lastes frakt i andre etasje av 744BCF (konverterte passasjermaskiner med lang kuppel), men det er i tilfelle løs last. Maskiner med liten kuppel (742, 'ekte' 744F) bruker området til 'passasjerkabin' for crew og tekniker/loadmaster etc.

744F har plass til to paller mer enn 742 pga at adkomsten til flightdeck er flyttet.

Det er vel mulig at det kan lastes frakt i andre etasje av 744BCF (konverterte passasjermaskiner med lang kuppel), men det er i tilfelle løs last.
Såvidt jeg vet fjernes gulvet i den bakre delen av kabinen på det øvre dekket, slik at arealet ikke er noe større enn på andre 747F. De gjør dette siden takhøyden under dette dekket er lavere enn takhøyden i resten av lasterommet på hoveddekket, som igjen betyr mindre volum for cargo.

Vet ikke med -ARM, men de fleste F-versjoner har ruller i dørken oppe også. De må bare laste brettene lavere da det ikke er samme takhøyde i 2.etasje.

I TF-ARM var den kun seter og en liten galley, ikke noe plass for frakt der oppe nei, jeg har aldri sett at noen 747F (-200F, -300F, -400BCF eller -400F) har kunnet fraktet cargo i 2. etasje......

Jeg kan ikke huske om jeg har lest eller hørt at en 747-400 kuppel veier ca. 7000 lbs mer enn en 747-400F kuppel, det blir jo enn 3 tonn i død vekt det. Kan tjene gode penger når en i sedet kan ha med seg 3 tonn med ekstra revenue frakt......

Nice! Spørs om man ikke skal prøve seg på en repotasje-rundtur for et eller annet flyblad... MIA er jo bare... noen timers kjøring herfra ;)

Sikkert jeg som ikke er helt med, men tenkte på 50 tonn blomster, egenvekt av blomster og volum ?? :o

Det kommer mere info etterhvert for vi håpe!
btw, i andre etasje er det 10 seter. First Class!

Last edited:
Herlig! Enda et nytt fotomotiv for oss spottere :D

Noen som vet når på døgnet denne har landing/takeoff fra Gardermoen..?

Rykter som jeg har hørt er at den skal gå i halv ti tiden om morgenen Torsdag og Lørdag. Skal komme tilbake når jeg vet noe mer ;).

Til spottere, da er dette siste jeg har hørt =).

Endelig oppstartsdato blir lørdag 28 November. Maskinen skal fly OSL – JFK – MIA – AMS - OSL med avgangstid onsdag og lørdager kl 0930 fra OSL med retur 1445 torsdag og søndag. Flyet har reg TFARP og er en 747-230 og flyr på callsign ABD331/332 (D34) og ADB 361/361 (D67).

mvh Daniel

Back