NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne

Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by MartinL


Lindegaard gør også opmærksom på, at de nye interkontinentale ruter ikke vil gjælde for Oslo...............


:lol

Selvsagt ikke, ett av Verdens rikeste land får ikke det. Vi har jo penger nok til og reise om CPH eller ARN når de skal ut og reise.:mol
Nei, jeg tror nok det at så lenge dagens Ledelse i SAS sitter kommer ALDRI OSL til og få nye Intercontinental ruter opperert av SAS.:pissed
Av en eller annen grund, så har SAS Ledelsen noe mot Norge når vi alltid blir forbigått når det kommer nye Intercontinentalruter. ( Sorry Danmark og Sverige ) :nor

Airbus 330.:)
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by Airbus 330


Originally posted by MartinL


Lindegaard gør også opmærksom på, at de nye interkontinentale ruter ikke vil gjælde for Oslo...............


:lol

Selvsagt ikke, ett av Verdens rikeste land får ikke det. Vi har jo penger nok til og reise om CPH eller ARN når de skal ut og reise.:mol

Direkt behöver inte alltd vara billigare. Se på tillbuden från KLM, BA, Air France med mera. Mycket transfer där till bra priser
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Direkte ruter er som regel dyrere, se paa CO som eksempel, de er aldri pris ledere ut i fra Oslo, via AMS eller LHR er billigere.....og det er naturlig i og med at en gaar fra aa vaere sekundaer marked (KL,AF,BA etc.) til primaer marked (CO) og en stoerre del av inntektsgrunnlaget maa hentes i Oslo.....
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Det kan vel ha noe å gjøre at de har en liten maskin og har null direkte konkurranse på ruten. Klart de da kan ta høyere pris! Det er jo en monopolist sitt privilegie!
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by TOS
Vet vi at dette med for høye enhetskostnader faktiske er problemet til SAS..?

Akkurat der satt du finger'n midt i puddingen. Det er flere enn deg som har tenkt den tanken og endel insidere her har vel også antydet nettopp det.

Jeg tok utgangspunkt i ledelsens påstand om at det var for høye enhetskostnader. Og siden de ikke virker villige til å gjøre de nødvendige grepene (unntatt å gi pilotene mindre betalt...), ser jeg ikke helt hvordan vi skal få langruter til OSL dersom det ikke blir andre enn SAS.

My two cents. :)

EDIT: SAS ledelsen viste ingen antydning til å ville gjøre noe med det...
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by MartinL


Det kan vel ha noe å gjøre at de har en liten maskin og har null direkte konkurranse på ruten. Klart de da kan ta høyere pris! Det er jo en monopolist sitt privilegie!

Continental har ikke monmopol på ruten New York - Oslo, det er bare at ingen andre har lyst å starte den. Men så lenge en er eneoperatør på en strekning så kan en jo ta seg litt mer betalt.;)
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by Hurum


Originally posted by MartinL


Det kan vel ha noe å gjøre at de har en liten maskin og har null direkte konkurranse på ruten. Klart de da kan ta høyere pris! Det er jo en monopolist sitt privilegie!

Continental har ikke monmopol på ruten New York - Oslo, det er bare at ingen andre har lyst å starte den. Men så lenge en er eneoperatør på en strekning så kan en jo ta seg litt mer betalt.;)

Definisjon på monopol = enetilbyder. Dvs. CO har monopol på ruten, men det er selvsagt riktig at andre kan starte opp om de ønsker det. Det betyr likevel ikke at CO ikke har monopol. Det at markedet er konkurranseutsatt (dvs. at andre kan etablere seg) betyr at CO ikke kan ta ut like mye i monopolprofitt som de ellers kunne gjort, fordi det for det første finnes alternativer for reise via AMS, CPH, FRA, LON, osv. og for det andre at andre aktører kanskje kan finne det lønnsomt å etablere seg om det går for bra på OSL-EWR for CO.
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Hehe, hej med jer...

Jeg tror for det første ikke at SAS vil gå væk fra Airbus. Det er ikke specielt længe siden at man begyndte at investere i Airbus fly, og som bekendt er A319 jo også på vej. Derfor går man altså ikke lige pludselig ud og køber Boeing, da det vil være alt for dyrt at omskole både piloter og kabine, når man allerede har nogle som kan flyve A330/340.... Så jeg tror helt seriøst at Boeing at udelukket totalt!!!

Desuden, det her med overskud/underskud: Det er ikke svært for Lufthansa at køre med overskud, når man tænker på den ringe service de tilbyder på deres langrute fly - både på business og economy!!! Deres onboard entertainment er worse than worse... Har lige fløjet med dem, og har fløjet med dem før. Også business. Der har SAS altså en hel del mere at tilbyde kunderne. Hvis man skal vælge mellem at sidde 12 timer i et lufthansa fly eller i et SAS fly som f.eks. koster 1000kr mere, så vælger jeg for fremtiden klart SAS!!!! Jeg har aldrig i mit liv oplevet noget værre en det lufthansa tilbyder... Desuden har SAS de bedste turnaround tider i verden på langruteflyene.... Grunden til at det er svært at få overskud på de oversøiske ruter, at at der stadig eksister en 3-2-2 aftale, og der er derfor en frygtelig masse dyre overnatninger for norsk crew i CPH hver dag!! Den aftale kan SAS nemlig ikke bare komme ud af - men der er ikke flere omskolinger fra OSL baseret crew til longhaul!!! Det er kun dem der allerede har flytypen som får lov at fortsætte. Så udfasningen er igang, det tager bare et stykke tid.
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by kylvis

Grunden til at det er svært at få overskud på de oversøiske ruter, at at der stadig eksister en 3-2-2 aftale, og der er derfor en frygtelig masse dyre overnatninger for norsk crew i CPH hver dag!!

Dette vet jeg lite om, men det kan vel umulig være behov for så mye overnattinger i CPH for norsk crew på A330/340. Nå vet jeg ikke hvor tidlig man må stille opp før avgang, men de fleste avganger går vel såpass sent fra CPH at det bør være mulig å komme seg dit med en morgenavgang fra OSL.

Jeg tror nok at man må lete etter andre faktorer enn kostnader ved overnatting for norsk crew....
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Jeg vil komme med mine tanker og ideer. Først når det gjelder Lufthansa, så har de ikke utmerket seg på servicen ombord, men de flyr til veldig mange destinasjoner og har veldig gode forbindelser og priser, og også som Austrian tilbyr de gode alternativer for 'etniske' hjemreiser. Og alle oppfatter Lufthansa som et særdeles robust og sikkert selskap. Lufthansa har hatt en opprydding i sin økonomi og struktur rundt slutten av forrige hm årtusen, samme som SAS er i ferd med å avslutte nå.

Når det gjelder OSL, så selv om vi har mye penger, så reiser nordmenn hovedsaklig innenlands eller til kanariøyene/sør-spania. Det er mange som reiser videre ja, men uansett hvor mange vi føler at vi opplever ombord, så er faktum dette: CO sin nylige satsning var først på OSL, men likevel så satser de større både på ARN og CPH. Hvorfor det? Har CO færre konkurrenter der? Nei, både SAS og MH har non-stopruter. DL starter fra CPH. Er OSL dyrere enn CPH og ARN? Nei, OSL er litt billigere. Er OSL en dårligere flyplass? Bortsett fra fjorårets konflikter, så har OSL best punktlighet. Og en enkel, moderne og robust oppbygging. Så hvorfor?

Når det gjelder SAS, så ønsker SAS en hub, ettersom det er billigst og sikrere i forhold til driften. Dessverre så viser det seg at SAS har gjort seg for avhengig av CPH, og det har gjort det likevel dyrt og tungvint.
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by Superhai


Jeg vil komme med mine tanker og ideer. Først når det gjelder Lufthansa, så har de ikke utmerket seg på servicen ombord, men de flyr til veldig mange destinasjoner og har veldig gode forbindelser og priser, og også som Austrian tilbyr de gode alternativer for 'etniske' hjemreiser. Og alle oppfatter Lufthansa som et særdeles robust og sikkert selskap. Lufthansa har hatt en opprydding i sin økonomi og struktur rundt slutten av forrige hm årtusen, samme som SAS er i ferd med å avslutte nå.

Når det gjelder OSL, så selv om vi har mye penger, så reiser nordmenn hovedsaklig innenlands eller til kanariøyene/sør-spania. Det er mange som reiser videre ja, men uansett hvor mange vi føler at vi opplever ombord, så er faktum dette: CO sin nylige satsning var først på OSL, men likevel så satser de større både på ARN og CPH. Hvorfor det? Har CO færre konkurrenter der? Nei, både SAS og MH har non-stopruter. DL starter fra CPH. Er OSL dyrere enn CPH og ARN? Nei, OSL er litt billigere. Er OSL en dårligere flyplass? Bortsett fra fjorårets konflikter, så har OSL best punktlighet. Og en enkel, moderne og robust oppbygging. Så hvorfor?

Når det gjelder SAS, så ønsker SAS en hub, ettersom det er billigst og sikrere i forhold til driften. Dessverre så viser det seg at SAS har gjort seg for avhengig av CPH, og det har gjort det likevel dyrt og tungvint.

Synes der er meget rigtigt i det du siger - i bund og grund bestemmer markedet og det er vel en grund til hvorfor.

Hvad angår ekspansion så kan ting jo hurtigt ændre sig, så måske OSL senere kommer med i planerne...
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by PP
Synes der er meget rigtigt i det du siger - i bund og grund bestemmer markedet og det er vel en grund til hvorfor.

Hvad angår ekspansion så kan ting jo hurtigt ændre sig, så måske OSL senere kommer med i planerne...

Jeg er i bunn og grunn ikke så veldig opptatt av interkontinentale direkteruter fra OSL, og tror nok sikkert at det er fornuftig av SAS å drive hub-basert på denne typen operasjoner. Jeg er derimot ikke like overbevist om at det er markedsmessige argumenter som ligger til grunn for at det nå (kanskje) ikke er lønnsomt å åpne direkteruter fra OSL. Jeg tror dette i mye større grad er en direkte konsekvens av at man i sin tid valgte CPH som hub. HAdde man valgt OSL som hub så hadde kanskje situasjonen vært den at det ikke var lønnsomt å åpne direkteruter fra CPH. Men hvem vet - kanskje det er spesielle forhold som gjør at CPH er bedre egnet rent markedsmessig også.
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by kylvis


Hehe, hej med jer...

Jeg tror for det første ikke at SAS vil gå væk fra Airbus. Det er ikke specielt længe siden at man begyndte at investere i Airbus fly, og som bekendt er A319 jo også på vej. Derfor går man altså ikke lige pludselig ud og køber Boeing, da det vil være alt for dyrt at omskole både piloter og kabine, når man allerede har nogle som kan flyve A330/340.... Så jeg tror helt seriøst at Boeing at udelukket totalt!!!

Desuden, det her med overskud/underskud: Det er ikke svært for Lufthansa at køre med overskud, når man tænker på den ringe service de tilbyder på deres langrute fly - både på business og economy!!! Deres onboard entertainment er worse than worse... Har lige fløjet med dem, og har fløjet med dem før. Også business. Der har SAS altså en hel del mere at tilbyde kunderne. Hvis man skal vælge mellem at sidde 12 timer i et lufthansa fly eller i et SAS fly som f.eks. koster 1000kr mere, så vælger jeg for fremtiden klart SAS!!!! Jeg har aldrig i mit liv oplevet noget værre en det lufthansa tilbyder... Desuden har SAS de bedste turnaround tider i verden på langruteflyene.... Grunden til at det er svært at få overskud på de oversøiske ruter, at at der stadig eksister en 3-2-2 aftale, og der er derfor en frygtelig masse dyre overnatninger for norsk crew i CPH hver dag!! Den aftale kan SAS nemlig ikke bare komme ud af - men der er ikke flere omskolinger fra OSL baseret crew til longhaul!!! Det er kun dem der allerede har flytypen som får lov at fortsætte. Så udfasningen er igang, det tager bare et stykke tid.
Hvis norsk crew skal helt ut av intecont etterhvert,kan jo like så godt SAS intercont fjerne det norske flagget på flyene,og bytte navn til SWE/DAN intercontinental,for da har det ikke så veeeeeldig mye å gjøre med Norge lenger.:sarc
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by Superhai


Jeg vil komme med mine tanker og ideer. Først når det gjelder Lufthansa, så har de ikke utmerket seg på servicen ombord, men de flyr til veldig mange destinasjoner og har veldig gode forbindelser og priser, og også som Austrian tilbyr de gode alternativer for 'etniske' hjemreiser. Og alle oppfatter Lufthansa som et særdeles robust og sikkert selskap. Lufthansa har hatt en opprydding i sin økonomi og struktur rundt slutten av forrige hm årtusen, samme som SAS er i ferd med å avslutte nå.

Når det gjelder OSL, så selv om vi har mye penger, så reiser nordmenn hovedsaklig innenlands eller til kanariøyene/sør-spania. Det er mange som reiser videre ja, men uansett hvor mange vi føler at vi opplever ombord, så er faktum dette: CO sin nylige satsning var først på OSL, men likevel så satser de større både på ARN og CPH. Hvorfor det? Har CO færre konkurrenter der? Nei, både SAS og MH har non-stopruter. DL starter fra CPH. Er OSL dyrere enn CPH og ARN? Nei, OSL er litt billigere. Er OSL en dårligere flyplass? Bortsett fra fjorårets konflikter, så har OSL best punktlighet. Og en enkel, moderne og robust oppbygging. Så hvorfor?

Når det gjelder SAS, så ønsker SAS en hub, ettersom det er billigst og sikrere i forhold til driften. Dessverre så viser det seg at SAS har gjort seg for avhengig av CPH, og det har gjort det likevel dyrt og tungvint.
Nja,med mellom 80 og 100000 reisende til Thailand pr.år og over 500000 reisende mellom USA og Norge pr år,så reiser vi vel litt ut av Europa vi også:nor
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Javel, 80000 tilsvarer ca 2 dager på OSL. 500000 er vel 13 dager...
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by amatør
Hvis norsk crew skal helt ut av intecont etterhvert,kan jo like så godt SAS intercont fjerne det norske flagget på flyene,og bytte navn til SWE/DAN intercontinental,for da har det ikke så veeeeeldig mye å gjøre med Norge lenger.:sarc

Den var bra! :D Ser man helt objektivt på det, er det åpenbart at du har et poeng.. :up:
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by MartinL


Det kan vel ha noe å gjøre at de har en liten maskin og har null direkte konkurranse på ruten. Klart de da kan ta høyere pris! Det er jo en monopolist sitt privilegie!

CO er bare et eksempel paa at nonstop gir hoeyere yield, og foerer til hoeyere priser:

SAS er vesentlig billgere enn BA SEA-LHR
BA er billigere SEA-AMS enn SEA-LHR (Selv om de flyr via LHR)

I de fleste tilfeller vil du finne at Nonstop ruter krever hoeyere priser....unntak finnes selvfoelgelig....
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by Superhai


Javel, 80000 tilsvarer ca 2 dager på OSL. 500000 er vel 13 dager...
Ja,og de ca 250000 svenskene som reiser til Thailand pr år reiser dit i løpet av 4-5 dager??For å putte det inn med teskje:500000 delt på 365 er 1369,så det er snittet mellom Norge og USA pr år,og så sier vi at 800 av de reiser til/ fra OSL, er nok til å fylle opp et fly eller to pr dag det...
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Jeg tror absolutt at det er store muligheter for å øke SAS langruteproduksjon betydelig. Gitt at SAS får ned sine enhetskostnader,og da snakker vi ikke bare om produksjonskostnadene som de flygende står for. Det er mye å hente i flere ledd i Intercont (IC) divisjonen.
Får man til en bedre schedulering på crew, med konkurransedyktig årsproduksjon, bedre utnyttelse av flyparken, bedre salg i begge ender av rutene, ned overheadkostnadene og ikke minst flere ruter fra både ARN og OSL, så tror jeg absolutt at dette er liv laga.
Jeg har hatt den store glede å jobbe tett på IC det siste halvåret, og jeg tror det ligger et kjempestort potensiale på salg FRA utestasjonene. Det kan virke som mange på forumet er mest opptatt av det salget som skal gjøres FRA Skandinavia, men det er jo ikke her det er mye folk. Tar man Tokyo ruten f,eks , så finnes det nesten 20 millioner mennesker innen to timers radius fra Narita. DET er potensiale det, med en meget kjøpesterk gruppe som alle prognoser sier vil reise mye i de nærmeste årene.
Det samme kan man si om Kina, hvor alle prognoser tilsier en eksplosjon i antall reisende de nærmeste årene.
 
Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Originally posted by Superhai


Jeg vil komme med mine tanker og ideer. Først når det gjelder Lufthansa, så har de ikke utmerket seg på servicen ombord, men de flyr til veldig mange destinasjoner og har veldig gode forbindelser og priser, og også som Austrian tilbyr de gode alternativer for 'etniske' hjemreiser. Og alle oppfatter Lufthansa som et særdeles robust og sikkert selskap. Lufthansa har hatt en opprydding i sin økonomi og struktur rundt slutten av forrige hm årtusen, samme som SAS er i ferd med å avslutte nå.

Når det gjelder OSL, så selv om vi har mye penger, så reiser nordmenn hovedsaklig innenlands eller til kanariøyene/sør-spania. Det er mange som reiser videre ja, men uansett hvor mange vi føler at vi opplever ombord, så er faktum dette: CO sin nylige satsning var først på OSL, men likevel så satser de større både på ARN og CPH. Hvorfor det? Har CO færre konkurrenter der? Nei, både SAS og MH har non-stopruter. DL starter fra CPH. Er OSL dyrere enn CPH og ARN? Nei, OSL er litt billigere. Er OSL en dårligere flyplass? Bortsett fra fjorårets konflikter, så har OSL best punktlighet. Og en enkel, moderne og robust oppbygging. Så hvorfor?

Når det gjelder SAS, så ønsker SAS en hub, ettersom det er billigst og sikrere i forhold til driften. Dessverre så viser det seg at SAS har gjort seg for avhengig av CPH, og det har gjort det likevel dyrt og tungvint.
Er vel heller ikke helt riktig at CO satser mer på ARN enn OSL??Etter hva jag har lest så starter de daglig igjen fra OSL i mars og fra ARN i mai..
 
Back
Top