SAS reduserer prisen på Economy Extra

Re: SAS reduserer prisen på Economy Extra

Prisene i Economy Extra er dynamiske og ikke statiske. Prisen er forskjellig avhengig av laveste tilgjengelige billettpris i Economy. Likevel brister denne logikken i noen tilfeller, blant annet virker det som om det på enkelte ruter er en makspris i Economy Extra, men ingen makspris i Economy.

Jeg vet jo at prisene både i Extra og Biz er dynamiske. Poenget mitt var at flyselskapene kunne få til et mer fleksibelt system, om det kun var Eco billettene som var dynamiske, og et fast tillegg for hhv Extra og biz. Da hadde de også sluppet problemet med at Extra var billigere enn Eco i spesielle tilfeller.

Men jeg lurer jo litt på hvordan de skal forsvare at noen skal betale for biz da. Har man først extra i dag, er steppet opp til Biz lite. Blir vel bare folk som er på feeder til en intercont rute som kommer til å bruke biz da?

BF:fly

Men jeg lurer jo litt på hvordan de skal forsvare at noen skal betale for biz da. Har man først extra i dag, er steppet opp til Biz lite. Blir vel bare folk som er på feeder til en intercont rute som kommer til å bruke biz da?

BF:fly

Nå er det jo ikke slik at at alle econom extra billetter blir billigere. Her er det slik jeg skjønner snakk om ufleksile/mindre flexible economy extra billetter. De fleksible economy extra billettene kommer fortsatt til å koste det samme

Enig med deg. Men jeg tror noen ganger at det blir nesten fullbooket i eco, mens det kanskje er null i eco extra, saa kommer beste pris opp i eco extra. Hvilket egentlig ikke er dumt for andre enn de som ikke klarer aa skjonne at de da boer booke i extra.;)

Og så hender det i blandt man har rigide reiseregulativ som gjør at man må velge eco likevel for å slippe styr...

Nå er det jo ikke slik at at alle econom extra billetter blir billigere. Her er det slik jeg skjønner snakk om ufleksile/mindre flexible economy extra billetter. De fleksible economy extra billettene kommer fortsatt til å koste det samme

Men så vidt jeg har opplevd er det bare et alternativ med eco extra f eks til de typiske sydendestinasjonene. Og her har man kuttet prisen en del i det siste. Men der man ikke har business blir det da ingen mulighet for å bestille flesksible billetter. For de 4000 kr-billettene til f eks Malaga og Allicante har vært fleksible (ut fra min erfaring).

SAS reduserer prisen på den fantastisk overprisede Economy Extra-klassen med 25 prosent i gjennomsnittet, men opptil 40 prosent på enkelte ruter. Skal bli spennende å se prisene til slutt. Problemet i dag er at billettene er hinsides dyre sammenliknet med produktet man får, særlig på ruter der fleksibilitet ikke er viktig for passasjerene, f.eks. på Syden-ruter. Her må det da likevel være en del som er villige til å betale litt ekstra for en mer behagelig reise, så dette tror jeg er et bra grep.

Vil lige indskyde, at gennemsnittet på SAS' Eco Extra (Europa)priser sammenlignet med Eco Flex hos bl.a. Swiss, LH, Finnair og Austrian stort set er på niveau. Og mht. produktet, hvad sker der så, når du køber en Flexbillet hos Swiss eller Finnair? Hvilken del af flyet bliver du placeret i? Og giver en Flexbillet dig adgang til Fast Track hos konkurrende selskaber? Og jeg vil gå så langt at påstå, at du oftest også får et bedre onboard produkt hos SAS på en Eco Extrabillet kontra Economy (hvor man jo seates) hos LH eller Finnair. Ligeledes garanteres du plads længst fremme i Economykabinen på SK.

Dette er et godt tiltak fra SK, og jeg håper (som flere andre har påpekt) at de også følger opp LHR i C-kampanjen med billige C-billetter uten fleksibilitet. Jeg er villig til å betale mer for god mat, garantert ledig midtsete og 2x opptjening, men dagens prising gjør det uaktuelt. Eco Extra er mindre aktuelt for min del på privatreiser.

Og jeg vil gå så langt at påstå, at du oftest også får et bedre onboard produkt hos SAS på en Eco Extrabillet kontra Economy (hvor man jo seates) hos LH eller Finnair. Ligeledes garanteres du plads længst fremme i Economykabinen på SK.

For *G er stort sett eneste fordel i EcoExtra mat og plassering fremme. Ofte (på leisure-ruter) er Extra så liten at en Eco-kunde lett kan havne på rad 3 eller 4 uansett, og et noen av måltidene som SK serverer i Extra er ganske lurvete.

Personlig opplever jeg Eco Extra som en kanon klasse på rutene med kun Eco Extra da crew behandler deg svært godt, mens man stort sett blir neglisjert på ruter med en C-klasse. Maten er svært hit or miss, men kan være grei nok.

Dette er et godt tiltak fra SK, og jeg håper (som flere andre har påpekt) at de også følger opp LHR i C-kampanjen med billige C-billetter uten fleksibilitet. Jeg er villig til å betale mer for god mat, garantert ledig midtsete og 2x opptjening, men dagens prising gjør det uaktuelt. Eco Extra er mindre aktuelt for min del på privatreiser.

For *G er stort sett eneste fordel i EcoExtra mat og plassering fremme. Ofte (på leisure-ruter) er Extra så liten at en Eco-kunde lett kan havne på rad 3 eller 4 uansett, og et noen av måltidene som SK serverer i Extra er ganske lurvete.

Personlig opplever jeg Eco Extra som en kanon klasse på rutene med kun Eco Extra da crew behandler deg svært godt, mens man stort sett blir neglisjert på ruter med en C-klasse. Maten er svært hit or miss, men kan være grei nok.

Når det gjelder det siste du skriver har jeg annerledes erfaringer enn deg. Jeg har opplevd å få svært god service på Europa-ruter der man også har biz. Man sitter sammen med biz foran gardinet, og blir tilbudt servering av drikke, kaffe etc i forbindelse med at biz-passasjerer får tilbudet.

På leisure-ruter sitter man derimot ofte alene/nesten alene på en eller to rader og føler seg til bry fordi man har krav på mer enn resten av flyet. Bakover er det ofte sprengfullt og nesten alle skal kjøpe mat/alkohol/kaffe/taxfree. Derfor må crew bruke nesten alt av ressurser der. Man har nesten alltid (hvilket er fullt forståelig pga fordelingen av passasjerer) dokø ved siden av seg med følgelig passasjerer som dumper ned i nabosetet som spør om avisen du har i stollommen er din og om du er veldig rik fordi du sitter på "første klasse" .:)

Når man da ønsker mer å drikke, må man huke tak i et besetningsmedlem som det jeg har opplevd ikke er særlig happy med å bli avbrutt i BOB-salget lenger bak.

Selvsagt er det noen ganger omvendt men dette er mine inntrykk.:cool:

Back