Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er du klar over kostnadene - og byråkratiet - som skal til for å implementere en ny flytype...? Og det er ikke bare piloter som skal trenes og sertifiseres ....

Nei, aner ikke kostnadene med å implementere en ny flytype, men tydeligvis så stor at det er helt uaktuelt.. Skjønner at bakkemannskaper, cabincrew osv må sertifisering, men kan tidligere sertifiseringer benyttes, eller må det knyttes opp mot flyselskapet og egne rutiner også. Hvis ikke så finnes det sikkert endel folk med 772 sertifiseringer fra før?!

På tynn is nå, derfor jeg spør om muligheten, men byråkratiet er tydeligvis enormt?

Bedre å kjøpe en av de tidlige L/N 787 fra Boeing da, for en svært billig penge..

Først skal selskapet sertifiseres, alle manualer og dokumenter skal utarbeides og godkjennes. Så kan man begynne på personale. De skal også serifiseres innen selskapets og det aktuelle lands luftfartsmyndigheters eget regime. Så det er en dyr og komplisert prosess. Så dette er noe av årsaken til at selskaper som HiFly og EuroAtlantic tjener godt på korttidsleie.

Ser att söndagen den 23/3 byter man flyg på BKK, Euroatlantic ARN-BKK-OSL, Dreamliner EI-LNA förmodar jag OSL-BKK-ARN.

EuroAtlantic flyger sedan veckan efter från OSL till både BKK & JFK medan LNA flyger ARN-BKK och HiFly ARN-JFK.

Måndag 31/3 är ARN-JFK uppsatt med B787, är det EI-LND som sätts i trafik då?

Begynner det ikke å haste for DU å få de nødvendige trafikktillatelser på sin irske AOC? Dispen de har med Luftfartstilsynet går ut 1.april, og den ble gitt i påvente av irsk AOC, noe de har fått.

Begynner det ikke å haste for DU å få de nødvendige trafikktillatelser på sin irske AOC? Dispen de har med Luftfartstilsynet går ut 1.april, og den ble gitt i påvente av irsk AOC, noe de har fått.

Takk, ja flere som er bekymret for det. Skal fly FLL 29.3. Spennende med hvilket fly/AOC det blir? Tror jeg skal skrive ferdig søksmålet om Dreamliner opplevelsen allerede! :(

Noen som har noe info???

Takk, ja flere som er bekymret for det. Skal fly FLL 29.3. Spennende med hvilket fly/AOC det blir? Tror jeg skal skrive ferdig søksmålet om Dreamliner opplevelsen allerede! :(

Noen som har noe info???

I følge systemene jeg har tilgang til så er det -LNA som skal fly den 29. så de planlegger tydeligvis å ha alt i orden til da.

När har vi första planerade flighten för LND nu?

Någon med koll? Enligt DY´s hemsida så görs ett byte på BKK på söndag, CSTFM till OSL och NLH till ARN.

Men ändå har min vän fått ett sms från DY om att ARN-BKK den 25e kommer flygas med ett ersättningsflyg, helt enkelt vilken maskin är uppsatt på DY7205 på tisdag? :)

Last edited:

Mornings!

Det er vel nå ikke lenger noen tvil om at regulariteten har bedret seg drastisk. Selv BKK-rutene er stort sett on-time. Et godt tegn er vel at denne tråden er blitt en god del tynnere etterhvert. 777 til Euroatlantic - DY7206-BKK-ARN akkurat nå 6 min foran skjema.

nei da slo heller ikke denne tråden krabi airlines tråden :-) begynner vel å gå seg til hos DU ja, heldigvis får man si.

HiFly til Oslo er dessverre forsinket en del...

Mornings!

Det er vel nå ikke lenger noen tvil om at regulariteten har bedret seg drastisk. Selv BKK-rutene er stort sett on-time. Et godt tegn er vel at denne tråden er blitt en god del tynnere etterhvert. 777 til Euroatlantic - DY7206-BKK-ARN akkurat nå 6 min foran skjema.

EuroAtlantic maskinen har hållit tiderna exemplariskt på senaste tiden! :)

HiFly til Oslo er dessverre forsinket en del...

..mens DY7042 FLL-CPH er 50min foran skjema og lander nu. I det siste virker det på meg som de innleide har ligget mest bakpå med tanke på skjema. Hvilke tiltak har man gjort? Min ene erfaring med DY LH var at det tok enormt lang tid fremme i cockpit og komme seg avgårde og taksingen til de-icing took forever...

Tanken var vel at det kunne forsinke neste flight.

..mens DY7042 FLL-CPH er 50min foran skjema og lander nu. I det siste virker det på meg som de innleide har ligget mest bakpå med tanke på skjema. Hvilke tiltak har man gjort? Min ene erfaring med DY LH var at det tok enormt lang tid fremme i cockpit og komme seg avgårde og taksingen til de-icing took forever...

Fra pushback til take-off med deice i mellom pleide jeg å estimere minst én time taxitime fra pushback...det tok tid.

Tanken var vel at det kunne forsinke neste flight.

Det er vel dette som er det geniale grepet, om enn kostbart, at de leier inn Hi-Fly til å fly OSL-JFK og tilbake, mens de benytter EI-LNA mellom OSL og BKK.

Og skal Hi-Fly tilbake til JFK i dag, så er tidsmarginen så god at det er uproblematisk normalt å klare dette.

Boeing tar vel store deler av denne regningen muligens :) ?? Tilbake til JFK er ikke før 17:00 idag dersom det er samme fly som tar den. Når ble forresten flighten flyttet en time frem? Tidligere var det 18:00

Vi har tjuvstartet med sommertid her borte ...

Status
Not open for further replies.
Back