Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Er det bare jeg som tenker at dette er positivt for Norwegian i det lange løp, de bygger opp masse læring mens operasjonen fremdeles er liten, samtidig som de bygger opp en enorm goodwill konto hos Boeing.

Folk glemmer, og i leisuremarkedet kommer direkteruter og ok priser til å trumfe frekvens og IRROPS håndtering for de fleste.

øøøø . kan jeg ikke tenke meg...

Er det bare jeg som tenker at dette er positivt for Norwegian i det lange løp, de bygger opp masse læring mens operasjonen fremdeles er liten, samtidig som de bygger opp en enorm goodwill konto hos Boeing.

Folk glemmer, og i leisuremarkedet kommer direkteruter og ok priser til å trumfe frekvens og IRROPS håndtering for de fleste.

I teorien ja, men jeg er en smule usikker. For å bygge erfaring på drift og som forhandlingskort mot selgere fra Seattle ja, men ikke nødvendigvis mot kunder. Hadde man lagt seg paddeflate og kompensert kjapt og korrekt, gjerne med et lite plaster på såret, så hadde det vært enklere. Nå begynner mange å tegne seg et bilde av et selskap som gjør alt for å spare noen kroner og som gir f... i kundene sine.

Og en ting er sikkert, om de skulle ha like mye problemer når sommeren kommer så vil VG og andre tabloidene opprette egne team som kun følger Norwegian...

Og en ting er sikkert, om de skulle ha like mye problemer når sommeren kommer så vil VG og andre tabloidene opprette egne team som kun følger Norwegian...

Too late.

Nå begynner mange å tegne seg et bilde av et selskap som gjør alt for å spare noen kroner og som gir f... i kundene sine.

Det å snu verden på hodet for å finne erstatningsfly, erstatningscrew, få godkjennelse og svi av 1.5mill på en wetlease er ikke i mine øyne å gi faen i kundene sine. Men som det har blitt diskutert opp og ned i mente her inne den siste måneden, handlingmessig på utestasjonene kunne situasjonene vært løst på en bedre måte.

Too late.

Det å snu verden på hodet for å finne erstatningsfly, erstatningscrew, få godkjennelse og svi av 1.5mill på en wetlease er ikke i mine øyne å gi faen i kundene sine. Men som det har blitt diskutert opp og ned i mente her inne den siste måneden, handlingmessig på utestasjonene kunne situasjonene vært løst på en bedre måte.

Der er vi enige. Og jeg tror egentlig de fleste forstår problemene man har hatt. Problemet er alle de små tingene, som når en i saken i dagens VG sier at de nekter gratis vann når det er badstu i flyet. En bagatell, men det er sånt mange henger seg opp i. Jeg har jobbet en del med kundeatferd (dog i helt andre bransjer), og det er skremmende hvilke ting som kan vippe en kunde over fra fornøyd til misfornøyd. Har sett saker der kunden har blitt skikkelig dårlig behandlet, men det ikke klikket for de før det dukket opp et dårlig skrevet brev.

Hvor går egentlig smertegrensen for Bjørn Kjos og Norwegian ? Norwegian har hatt vel mye problemer med sine Dreamlinere og det ser bare ut til å fortsette. Det er vel en grense for hvor lenge dette kan fortsette, før deres omdømme svekkes alvorlig. Kan det gå så langt at Bjørn Kjos kommer til å se på muligheten for å anskaffe andre typer langdistansefly ?

Er det ikke som regel bare "mindre" feil? Som såklart er viktige feil. Om det i media stemmer. Bremser/air condition etc.

Om alle flyene leveres tilbake for omfattende testing i 6-12mnd hos Boeing så ville vel slik feil dukket opp senere alikevel.

DY7005 ARN-JFK nu försenad till 22.30.

Förstår ej varför man måste förstöra ARN's tidtabell nu när LNB flög över till OSL..

Er det ikke som regel bare "mindre" feil? Som såklart er viktige feil. Om det i media stemmer. Bremser/air condition etc.

Uten å ha direkte innsyn, er det mye som tyder på det. Og da kan man kanskje skyve en del av skylden over på at man er uerfaren med flytypen, jo onnkjøringsproblemer etc .. Ved innføring av en ny flytype har andre selskaper også gjerne andre maskiner tilgjengelig for å 'dempe' virkningene av slike problemer. DY har ingen slik buffer.

Det er lite som skiller suksess og fiasko i en slik periode.

DY7005 ARN-JFK nu försenad till 22.30.

Förstår ej varför man måste förstöra ARN's tidtabell nu när LNB flög över till OSL..

Kanskje det er enklere og få på plass ett erstatningsfly så fort som mulig til JFK enn BKK, med ventende crew på utestasjon??

Hvilket fly er det som skal fly ARN-JFK senere i kveld? LNA står vel ennå på JFK, LNB er på vei til BKK og LNC er på vei til FLL. Skal de welease et fly for å ta seg av den turen?

Det som overrasker meg mest er at folk fortsatt booker billetter med NLH.
Naive mennesker.

Etter å ha sett hvordan regulariteten og hvordan Norwegian håndterer sine passasjerer og forsinkelser så må jeg nesten si at folk må være stokk dum som benytter seg av Norwegians langdistansefly. Etter så mye tull og rot de siste månedene MÅ pax regne med forsinkelser, og da bør de iallefall ikke klage når slike ting oppstår. Jeg tror det er mange som har skjønt at gliset og latteren til Kjos ikke redder skuffelsen disse passasjenene har hatt med sine opplevelser.

Uten å ha direkte innsyn, er det mye som tyder på det. Og da kan man kanskje skyve en del av skylden over på at man er uerfaren med flytypen, jo onnkjøringsproblemer etc .. Ved innføring av en ny flytype har andre selskaper også gjerne andre maskiner tilgjengelig for å 'dempe' virkningene av slike problemer. DY har ingen slik buffer.

Det er lite som skiller suksess og fiasko i en slik periode.

Helt klart, men å ha fly som buffer/backup om noe skulle skje. Betyr det å ha et fly klar på bakken til all tid?

Om man bare hadde BKK og JFK ruten med 3 Dreamlinere, da ville man hatt 1 fly "ekstra". Men det jo igjen ikke økonomisk nok når alt skal utnyttes 100%+.

Det som er helt villt er jo at det samme skjedde ved Juletider...NÅ ved Nyttår...

Helt klart, men å ha fly som buffer/backup om noe skulle skje. Betyr det å ha et fly klar på bakken til all tid?

Det kan være mange variabler her som også vil variere med flåtestørrelsen, men det 'normale' er å legge inn 'luft' (lange stopp) i programmet, så man relativt enkelt kan hente seg inn ved å bytte om litt på individene. DY kjører nærmest 100% og da har man lite å gå på av egne ressurser. Slikt er selvfølgelig lettere for et stort selskap som f.eks United, som lettere kan bytte om på materiellet enn for DY som ikke har annet enn ekstern kapasitet tilgjengelig.

Dette er selvfølgelig også et økonomisk spørsmål. Fly er dyre og de tjener ikke penger sittende i reserve. Så da blir det et excel-spørsmål - hva ser best ut på bunnlinjen - store utgifter for IRR og erstatning eller lavere inntekter for mindre produksjon ... ?

Hvilket fly er det som skal fly ARN-JFK senere i kveld? LNA står vel ennå på JFK, LNB er på vei til BKK og LNC er på vei til FLL. Skal de welease et fly for å ta seg av den turen?

CS-TRN går fra LIS nå.

Etter å ha sett hvordan regulariteten og hvordan Norwegian håndterer sine passasjerer og forsinkelser så må jeg nesten si at folk må være stokk dum som benytter seg av Norwegians langdistansefly. Etter så mye tull og rot de siste månedene MÅ pax regne med forsinkelser, og da bør de iallefall ikke klage når slike ting oppstår. Jeg tror det er mange som har skjønt at gliset og latteren til Kjos ikke redder skuffelsen disse passasjenene har hatt med sine opplevelser.
Det er vel mest fritidsreisende som benytter seg av Norwegian longhaul, og de bestiller vel reiser relativt tidlig, og spesielt julereiser/nyttårsreiser. Vi snakker nok gjerne billetter bestilt for 6-10 måneder siden..
Nå husker jeg ikke om Norwegian var i en "dårlig periode" da, men det er jo lett å forvente at "disse problemene er jo fikset innen jeg skal fly om et halvt år"...

Tror det er mer langtidsvirkningen, og da spesielt for business (i den grad longhaul-traffiken til Norwegian er det).. men man kan vel fort havne tilbake på punktet over - "de må jo klare å ordne opp i løpet av...."

Nok en gang; hadde de slynget en Dreamliner fast innom hhv LPA vinter og PMI sommer f.eks, så kunne de kanskje hentet seg inn mye raskere. Da er det lett å sette den Dreamlineren over til LH-ruta, og putte inn et par 738 på Sydenruta? Eller er ette lettere sagt enn gjort?

Status
Not open for further replies.
Back