Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: NAX fra JFK til ARN med nytt fly !!

Ser Dreamlineren er fremdeles i USA og at det er satt inn Boeing 767-33A(ER) med Regnr CS-TRN og skal lande nå kl 14:15 i Stockholm. Noen som vet hva årsaken er ???

God jul foresgten :)

Jan

Tror du bør lese litt tilbake i denne tråden.

Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion i Norwegian kan julaften formiddag ikke umiddelbart svare på akkurat når Oslo-flyet vil lette fra Florida
- Det koker litt her i dag, beklager hun seg overfor DN.no.

Ja, de har jo hele tre fly å holde styr på ..... :rolleyes:

DNs journalist på flyplassen i Fort Lauderdale i Florida er også blant passasjerene som er berørt av Norwegians forsinkelser julaften.

Da blir det nok 'play-by-play' referat utover julen .... :lol:

Kanskje dette er anledningen Norwegian trenger for å renske litt opp i både kommunikasjonsavdelingen og kundeservice? Omplasser noen av lederne til telefonjobber, så sender man et signal til hele organisasjonen om at denne type kundebehandling er uakseptabelt.

Ja, de har jo hele tre fly å holde styr på .....

Nei, de har 86 fly å holde styr på. Det er ikke kun i FLL det er IRR's om dagen, så jeg forstår at det kan koke litt. Det igjen skal uansett ikke gå utover kundeservicen.

Nå har man endelig kommet seg hjem og fly får være fly noen dager - fredfull aften ønskes.

Rent hypotetisk, kunne et par DY 738 klart å fly paxene hjem? Med to fuelstopp på veien? Eller er det for mye vekt for å klare det?

Rent hypotetisk, kunne et par DY 738 klart å fly paxene hjem? Med to fuelstopp på veien? Eller er det for mye vekt for å klare det?

Rent teoretisk vil det jo gå, men de har jo ikke crew der borte og usikker på tiden på retur med evt fuelstop så crewdelen er nok like utfordrende som vekt.

Sure, glemte kanskje det viktigste. Crew. ;)
God jul alle sammen. Logging of from Nishaville, Thailand. Singha-skål til alle!

Last edited:

Nei, de har 86 fly å holde styr på. Det er ikke kun i FLL det er IRR's om dagen, så jeg forstår at det kan koke litt..

Ser den - men media er vel lite interessert i andre enn de tre store .. ;)

Fredfylt jul til deg og! :up:

Tviler ikke, men nå er ikke de fleste kroniske DY dissere som deg heller ;)
De fleste vanlige folk forstår at det meste av problemene skyldes ting DY ikke rår over, samtidig som deres LH satsing
er helt ny og man dermed ikke har den erfaring og infrastruktur som selskaper som har holdt på med dette i generasjoner. I tillegg noen
dårlige operasjonelle valg. Dette kommer til å gå seg til etterhvert.
Blir jo litt som da Apple (uten sammenlikning forøvrig) startet med mobiltelefoner og alle konkurrentene
dømte dem nord og ned når de hadde litt startproblemer og kalte det
ett nisjeprodukt osv. Altfor dyrt, kommer aldri til å slå an.

Sammenligningen med Apple og iPhone er vel noe svak, Apple kom jo med et revolusjonerende produkt som endret mobil markedet, DU's produkt er i beste fall en noe anderledes innpakning på noe vi her i USA har hatt tilgjengelig (og har i markeder DU ikke engang har planer om) siden jeg flyttet hit i 1996.

Årsaken til problemene er helt klart noe DU/DY ikke rår over, men de kunne ha tatt kontroll og eierskap for å løse problemene med noen svært enkle grep. Som det har blitt nevnt i denne tråden har SAS hatt betydelig flere innstillinger og langt flere passasjerer har vært berørt, men ingen snakker om Airbus problemene til SAS, eller at folk sitter i timesvis på flyplasser rundt om i uvisshet, mye fordi SAS har tatt eierskap på problemene, ikke nødvendigvis ryddet bedre opp, men SAS har ikke fremstått som offer.

Jeg er enig i det meste av hva Thomas beskriver, og av egen erfaring er det liten forskjell mellom nettverksselskap i f.eks. Star Alliance og DU når man får teknisk en sen kveld etter at alle Europa flyene har tatt av. Den store forskjellen er når man har følgeforsinkelser som gir en god tid, da har en allianse som Star helt andre muligheter, f.eks. nårfheg sjekker inn 07:00 på SEATAC for Seattle Newark Oslo og UA vet at 38 EWR OSL blir 8 timer sen, er det ca. 40 muligheter å få meg frem til samme tid i Oslo, der har man en stor forskjell.

DU har hatt elendig operasjon med A340, A330 og 787 - og når det nå 6 måneder etter oppstart går på tryne så red et liten forskjell fra oppstarten, det kunne DU lett ha bedret betraktelig. Med svart belte i rerouting (har gjennom årene skrevet om/reroutet 5000 passasjerer, inkludert et par smekkfulle 767'er - ville jeg i DU's tilfelle opprettet et kommando senter på FBU, 5-6 stykker med fullmakter og kredittkort som kan fungere som support for de 3 stasjonene, jeg ville ha sendt ut x antall Thomas og Michael'er til JFK, FLL og BKK inntil en hadde stabilisert operasjonen. Dette koster peanuts i forhold til tapt "goodwill"

Tipper noen i markedsavdelingen sitter og regner på hvor mye kveldens hovedsak i nyhtene koster de. Saken på TV2 nå 1830 var både saklig og god, men neppe det Kjos & Co hadde ønsket seg til jul...

Det ser ut som DY7001 fra JFK til OSL er blitt noen timer forsinket. Nå klokken 07:40 er flyet ennå ikke gått fra JFK. Det betyr at det er 4 timer forsinket sålangt. Får håpe det er i luften snart.

Quote:
Originally Posted by Thomas
Nei, de har 86 fly å holde styr på. Det er ikke kun i FLL det er IRR's om dagen, så jeg forstår at det kan koke litt..

Hmmmm..... og vi som trodde NLH var et helt eget selskap :colgate:

Avgang på tid?

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    77.9 KB · Views: 703

Iflg Boeing er regulariteten på 787'ene nå i snitt 95%. DY er jo vant til å ha rundt 99,5%
og SAS rundt 99%. Med andre ord 10 ganger mer IRR enn det DY er vant til. Har de i tillegg
fått en "fredags-maskin" så er det enda verre. Hvis det er problemer hver 20.de flight så betyr
vel det problemer hver 10.de dag pr fly. Med 3 fly skulle vel det da bety ett problem hver 3-4 dag i snitt for DY..

Hmmmm..... og vi som trodde NLH var et helt eget selskap :colgate:

Det er vel fortsatt DY som har det kommersielle ansvaret (og dermed ansvaret for passasjerene), selv om de leier inn DU til å fly?

Hmmmm..... og vi som trodde NLH var et helt eget selskap

Jeg vet ikke det var av ironi eller uvitenskap om hvordan den operative organiseringen er satt opp?

Status
Not open for further replies.
Back