Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kanskje det nå er på tide at myndighetene griper inn ovenfor Norwegian for å få dem til å slutte med å " spille poker " med passasjerene som innsats.
Det er helt åpenbart at Norwegian har tatt seg vann over hodet og tatt en sjanse på at alt skal gå som planlagt. Langt hjemmefra , uten stedlige representanter og meg begrenset adgang til mekanikere og deler.

Selv om Norwegian kan skjule seg bak registrering i Irland, asiatisk Cabin crew, EØS piloter og sikkert avise enhvert forsøk på inngripen så må det finnes reaksjoner på hvordan Norwegian opererer og behandler sine passasjerer.
Norwegian Long haul har vel en midlertidig Norsk drifttilallelse ?

Passasjerene klarer ikke å skille mellom DY/DU og selskapet begynner å få STORE riper i lakken. Vil Norwegian , som konsern, det hele tatt overleve dette ?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kanskje det nå er på tide at myndighetene griper inn ovenfor Norwegian for å få dem til å slutte med å " spille poker " med passasjerene som innsats.
...
Passasjerene klarer ikke å skille mellom DY/DU og selskapet begynner å få STORE riper i lakken. Vil Norwegian , som konsern, det hele tatt overleve dette ?

Myndighetene kan ikke bare gripe inn fordi "de synes det"og fordi noen få flighter går i dass (det er tross alt noen få flighter og få pax når man ser på hele bildet/operasjonen til Norwegian). Worst case kan anatgelig forbrukermyndighetene be om en samtale med Norwegian om saken.

Folk skal ikke behøve å forholde seg til det vi kaller "DU", det er Norwegian som selger billetter og som står for transporten og som må ta smellen på alle områder. DU er bare et driftsselskap som stort sett dette forumet er fokusert på. (På samme måte som folk ikke forholder seg til KLM City Hopper når de flyr KL, eller JetTime når de flyr SAS).
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Norwegian drabbas av gigantiska 787 förseningar nu.
Det sitter 270 svenskar fast på JFK nu.
787 flygplanet skulle ha lyft igår kl 17.30 från JFK mot Stockholm. Senaste info från Norwegian säger att de ska flyga hem idag 31/12 kl 22.30 lokal JFK tid.
Dessa 270 pax kommer missa nyårsfirandet :-(
Fast en unik Dreamliner experience ala Norwegian får även dessa 270 passagerare ;)

Intressant är att Thomson Airways åt Startour/Fritidsresor flyger en 787-8 Dreamliner med bas ARN till bla Phuket, Mombasa, Jamaica & Dominikanska Republiken den här vintern. Thomsons ARN baserade 787 har såvitt jag haft 100% on time performance sofar medan Norwegians 787 under samma tid orsakat sammanlagt minst 200h delay.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hvor bruker de den 767'n som var på vei fra LIS i går?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Intressant är att Thomson Airways åt Startour/Fritidsresor flyger en 787-8 Dreamliner med bas ARN till bla Phuket, Mombasa, Jamaica & Dominikanska Republiken den här vintern. Thomsons ARN baserade 787 har såvitt jag haft 100% on time performance sofar medan Norwegians 787 under samma tid orsakat sammanlagt minst 200h delay.

Enig - her ser man hvor ufattelig uflaks Norwegian har hatt med denne satsningen. Tøff start - men som vi alle skjønner, så ordner nok dette seg og vi får se hvordan 2014 går.

Det er flott å se hvordan de tør å satse.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er feil på bremsene leser jeg i avisene. Noen som har mer informasjon om hva som er galt og hvorfor det tar så lang tid å få fikset dette?

Hva slags bremser er det på disse flyene? Vanlig eller er det noe elektriske greier?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kanskje det nå er på tide at myndighetene griper inn ovenfor Norwegian for å få dem til å slutte med å " spille poker " med passasjerene som innsats.

Er det ikke derfor maskinen står på bakken, for nettopp IKKE å " spille poker " med passasjerene som innsats?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Er det ikke derfor maskinen står på bakken, for nettopp IKKE å " spille poker " med passasjerene som innsats?


Touche :)

Kan heller ikke skjønne på hvilket grunnlag 'myndighetene' skulle gripe inn,
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

De eneste som burde komme på banen nå er vel forbrukermyndighetene. Burde gått ut i media og opplyst om rettigheter man har og gitt en skarp advarsel til Norwegian om å ikke skjule seg bak uforutsette hendelser...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

De eneste som burde komme på banen nå er vel forbrukermyndighetene. Burde gått ut i media og opplyst om rettigheter man har og gitt en skarp advarsel til Norwegian om å ikke skjule seg bak uforutsette hendelser...

Vet du at denne feilen ikke var uforutsett, men planlagt?



Vidar
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Vet du at denne feilen ikke var uforutsett, men planlagt?

Tekniske problemer med 787ene til Norwegian nå er neppe planlagt, men uansett er det en ting som er 100% sikkert og det er at man får tekniske feil, og det må man ta høyde for.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Vet du at denne feilen ikke var uforutsett, men planlagt?



Vidar

Har null peiling, men det begynner å bli vel mye uforutsett nå... Nesten sånn at jeg er bekymret for at andre bransjer tar etter. "Vi beklager at motoren på bilen din brøt sammen etter en uke, men dette var uforutsett, og vi dekker det derfor ikke på garantien."

Men for å være helt seriøs. Når en maskin som jevnlig har brutt sammen gjør det nok en gang, så vil det for samtlige som ikke jobber med fly til daglig ikke akkurat være sjokkerende at det skjer igjen....
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Den ble sendt fra ARN til JFK, gikk ca kl 23 i går kveld.

Noen som vet hvor denne er blitt av? Burde vel være på vei tilbake nå. Den er heller ikke listet på flyplassens avgangs-tider (flightstats.com). Kun Oslo-avgangen med B788 er listet der.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Har null peiling, men det begynner å bli vel mye uforutsett nå... Nesten sånn at jeg er bekymret for at andre bransjer tar etter. "Vi beklager at motoren på bilen din brøt sammen etter en uke, men dette var uforutsett, og vi dekker det derfor ikke på garantien."

Men for å være helt seriøs. Når en maskin som jevnlig har brutt sammen gjør det nok en gang, så vil det for samtlige som ikke jobber med fly til daglig ikke akkurat være sjokkerende at det skjer igjen....

Vel det ser ikke ut for at de andre operatørene som opererer 787 har de samme problemene, bortsett fra de problemene som har vært for flåten som f.eks batteriproblemene på begynnelsen av dette året. Og selv om andre flyselskap har flere flytyper som de kan sette inn om deres 787 skulle krangle har jeg ikke sett noen statistikk i hvor stor grad 787 flightene faktisk blir byttet ut med andre flytyper.

Man kan begynne å lure på om Norwegian's fly ikke er ferdig når de forlater fabrikken? For maken til problemer som rammer et selskap spesielt tror jeg man skal lete lenge etter.



Vidar
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Noen som vet hvor denne er blitt av? Burde vel være på vei tilbake nå. Den er heller ikke listet på flyplassens avgangs-tider (flightstats.com). Kun Oslo-avgangen med B788 er listet der.

Har en liten mistanke om crew rest som er årsaken, de rakk vel ikke få bort noe nytt crew så kjapt regner jeg med.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Man kan begynne å lure på om Norwegian's fly ikke er ferdig når de forlater fabrikken?

Vidar

Man kan selvsagt finne på konspirasjonsteorier, eller man kan kalle en spade for en spade og si at Norwegian ikke visste hva de gikk til når de startet med langdistanse og så langt ikke har vært villige til å lære av sine feil eller trø til litt ekstra for at det ikke skal gå så mye ut over passasjerene.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hi-Fly 9H-SEA er på vei nordover fra LIS som NAX8343. Kan det bety at LNA blir stående på bakken en stund til?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hifly Malta A340-600 på vei inn igjen, en kjenning fra tidligere i år.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top