Originally posted by LN-TUM
Kan jo si det slik at en jobb i et fly, uansett om du jobber i cockpit eller i cabin så er det en utfordring for den enkelte når det gjelder at man skal yte mer. Det tar på kroppen å jobbe i 14 timer feks uten å komme seg ut av hermetikk boksen. Spise ved siden av toaletten og kjenne "go lukten" som siver ut fra toalett døren, sitte på en steinhard brits, blir ikke mye matlyst da. I hvertfall vi i SAS Braathens flyr Oslo - Las Palmas tur retur på en og samme dag, samme gjelder det enkelte charter destinasjoner Oslo - Hurgada, og nå vet jeg ikke hvordan vinterprogrammet blir, så kan ikke uttale meg hvordan/hvilke "langturer" det blir. Men det er ikke rart at folk blir syke. + At i jobben vår så kan vi faktisk ikke fly når vi er forkjølet. Forkjølelse fører til tette ører og bihuler noe jeg har fått oppleve noen ganger det siste året, noe som er veldig farlig.
Så det kan ihvertfall vare en grunn til høyt sykefravær, men selvfølgelig så påvirkes kroppen av et press, og at vi skal jobbe mer og yte mange fler %.... Når vi i uken jobber oppmot 50 timer i uken vær eneste uke og da regnes ikke våre overnattinger med minimum stopp (8-10 timer fra landing til avgang), så dem timer vi er på hotell og sover i senga vår skal også regnes som arb tid egentlig, for vi er ikke hjemme og har ikke fritid, så må det jo skje noe med kroppen. Det skjønner jo hvem som helst, og mer jobb skal det bli, er det rart man blir utslitt, utbrendt, immunforsvaret svikter og man bli mer mottagelig for forkjøleser og andre lett mottagbare sykdommer som sprer seg i lufta i kabin, så det kan bli spennende fremover.
Vi er ikke noen maskiner (men vi får vel snart strekkoder tattoovert inn i pannen - BIIIIP), og dette er ene og alene lavprisselskapene sin skyld for at flybransjen skal spare seg til fant på mange måter. Kan nevne feks, Southwest i landet over dammen. Dem har i motsettning til Europas lavprisselskaper/LCC/LCC+ satset på sine ansatte, da er både de ansatte og pax fornøyde og samtidig tjener dem penger. Og dem har ikke ansatte som slutter og begynner hele tiden, hvorfor kan man ikke gjøre det her, så blir alle parter HAPPY!!!!
Det er jo vi i cabin og cockpit som er produksjonsleddet og som tjener in pengene for selskapet(ansiktet utad). Nei la oss bli en del av selskapet og ikke en hakkekylling som hele tiden må yte mer og mer og mer og helt til folk blir syke, men da skal vi yte enda mer og i hvertfall rulle opp armene enda mer. Har vi noe mer og rulle opp, armene på skjorten har tatt slutt for lenge siden.
Trives utrolig godt i jobben som cabin crew, men vi må få en levelig hverdag, og sammenlignes mer på skift/turnus arbeidere, noe vi i dag ikke blir gjort. Fri annenhver helg, som det er nå så har vi fri en helg i mnd, vi kan jobbe opptil flere juler/nyttår etter hverandre (jeg - dette blir 3:e julen min etter hverandre), røde dager får vi ikke ekstra betalt for, her jobber vi i hvertfall mye mer enn den vanlige folk i gaten. Vi har en time betalt etter skatt på 110,- timen hvis man skal regne timesbet.Det er verre enn polske snekkere. Dietten er så forskjellig at den kan man ikke regne med, men maten er dyr på OSL og andre flyplasser, at den er ikke den store hjelpen i. Matpakken er jeg lei for mange år siden. Og jeg tenker med gru om man blir syk, så får man en usel lønn/sykepenger, for da er ikke dieten innregnet. Og her er folk ikke interessert i å bet hva det faktisk koster for å fly. La oss få bli en del av samfunnet, for vi har masse disp i forhold til Arbeidsmiljøloven og, noe er unntak for flyvende personell, hvorfor, dårlig gjort!
Hvorfor har ingen begynt med billig taxi... Da kan man tenke seg hvilket liv det blir i Oslo. Det koster like mye å ta taxi fra Oslo sentrum til Furuset som det koster til feks Paris eller noe sånt.. Det er ikke riktig... Her må folk begynne å tenke.... sukk...
Det var litt frustrasjon som kom ut nå. Det koster å fly, og folk forventer at det skal være så billig at dem nesten får billetten.....Så klager endel på at vi har for mye lønn og er inneffektive, nei vettu... Dem som klager skulle vært med på jobb en mnd å se hva vi sliter med om dagen, med endrede arb tider. Det har blitt et fundamentalt feil i samfunnet..... Håper det retter seg opp...
:cheers:
Javel....men jeg synes det er fint om dem viser seg.....Originally posted by EB
Om crewet er bak en gardin mens jeg spiser eller leser en avis betyr minimalt...![]()
Ja det er jeg enig....Originally posted by EB
Enig... Fikk man aviser og frokost så behøvde jeg jo ikke se etter crewet - om det ikke var noe spesilet pent å se da...![]()
Nei overhodet ikke....som sagt...se over. En MIX er best i mine øyner. Dessuten må jeg innrømme at SQ-babes interesserer meg lik NULLOriginally posted by SQ 777
DY, tenker du på a la SQ-babes ?? :wow:
Originally posted by MD11
Opp med prisene, ut med Rimikjerringene fra kabin og la oss få kvaliteten tilbake i luften!!
Mindre drivhuseffekt blir det av det også:cheers:
Originally posted by P.A. VIKING
:naughty: Tror de aller flest DY,BU, og SK kabinansatte står på "for the company" , så dere bør trekke disse skivebommene tilbake !
Det er ikke på catwalk'n de jobber, det jobber med sikkerhet og service !
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.