Norwegian

Ja, det virker ut som at arbeidsmoralen er på topp. Uten denne så har DY problemer!
 
Arbeidsmoralen er nok på topp hos mange, men les det som er skrevet: "Jeg tror ikke det reelle sykefraværet av CA'er er så stort i DY, men har blitt fortalt at arbeidsmoralen er skremmende lav blant flere. Og det smitter over på andre." Nok en gang: Det er noen som ødelegger for flertallet, og det er smittsomt når de ansetter nye som også får den holdningen. Og det betyr at DY har et problem som i verste fall kan gå ut over de andre i DY. CA'ene er en såpass stor gruppe/kostnad.
 
Inntrykket mitt er fortsatt det motsatte - at det er litt mer "guts" blant de ansatte i DY...
 
Originally posted by LN-TUM
Kan jo si det slik at en jobb i et fly, uansett om du jobber i cockpit eller i cabin så er det en utfordring for den enkelte når det gjelder at man skal yte mer. Det tar på kroppen å jobbe i 14 timer feks uten å komme seg ut av hermetikk boksen. Spise ved siden av toaletten og kjenne "go lukten" som siver ut fra toalett døren, sitte på en steinhard brits, blir ikke mye matlyst da. I hvertfall vi i SAS Braathens flyr Oslo - Las Palmas tur retur på en og samme dag, samme gjelder det enkelte charter destinasjoner Oslo - Hurgada, og nå vet jeg ikke hvordan vinterprogrammet blir, så kan ikke uttale meg hvordan/hvilke "langturer" det blir. Men det er ikke rart at folk blir syke. + At i jobben vår så kan vi faktisk ikke fly når vi er forkjølet. Forkjølelse fører til tette ører og bihuler noe jeg har fått oppleve noen ganger det siste året, noe som er veldig farlig.
Så det kan ihvertfall vare en grunn til høyt sykefravær, men selvfølgelig så påvirkes kroppen av et press, og at vi skal jobbe mer og yte mange fler %.... Når vi i uken jobber oppmot 50 timer i uken vær eneste uke og da regnes ikke våre overnattinger med minimum stopp (8-10 timer fra landing til avgang), så dem timer vi er på hotell og sover i senga vår skal også regnes som arb tid egentlig, for vi er ikke hjemme og har ikke fritid, så må det jo skje noe med kroppen. Det skjønner jo hvem som helst, og mer jobb skal det bli, er det rart man blir utslitt, utbrendt, immunforsvaret svikter og man bli mer mottagelig for forkjøleser og andre lett mottagbare sykdommer som sprer seg i lufta i kabin, så det kan bli spennende fremover.
Vi er ikke noen maskiner (men vi får vel snart strekkoder tattoovert inn i pannen - BIIIIP), og dette er ene og alene lavprisselskapene sin skyld for at flybransjen skal spare seg til fant på mange måter. Kan nevne feks, Southwest i landet over dammen. Dem har i motsettning til Europas lavprisselskaper/LCC/LCC+ satset på sine ansatte, da er både de ansatte og pax fornøyde og samtidig tjener dem penger. Og dem har ikke ansatte som slutter og begynner hele tiden, hvorfor kan man ikke gjøre det her, så blir alle parter HAPPY!!!!
Det er jo vi i cabin og cockpit som er produksjonsleddet og som tjener in pengene for selskapet(ansiktet utad). Nei la oss bli en del av selskapet og ikke en hakkekylling som hele tiden må yte mer og mer og mer og helt til folk blir syke, men da skal vi yte enda mer og i hvertfall rulle opp armene enda mer. Har vi noe mer og rulle opp, armene på skjorten har tatt slutt for lenge siden.
Trives utrolig godt i jobben som cabin crew, men vi må få en levelig hverdag, og sammenlignes mer på skift/turnus arbeidere, noe vi i dag ikke blir gjort. Fri annenhver helg, som det er nå så har vi fri en helg i mnd, vi kan jobbe opptil flere juler/nyttår etter hverandre (jeg - dette blir 3:e julen min etter hverandre), røde dager får vi ikke ekstra betalt for, her jobber vi i hvertfall mye mer enn den vanlige folk i gaten. Vi har en time betalt etter skatt på 110,- timen hvis man skal regne timesbet.Det er verre enn polske snekkere. Dietten er så forskjellig at den kan man ikke regne med, men maten er dyr på OSL og andre flyplasser, at den er ikke den store hjelpen i. Matpakken er jeg lei for mange år siden. Og jeg tenker med gru om man blir syk, så får man en usel lønn/sykepenger, for da er ikke dieten innregnet. Og her er folk ikke interessert i å bet hva det faktisk koster for å fly. La oss få bli en del av samfunnet, for vi har masse disp i forhold til Arbeidsmiljøloven og, noe er unntak for flyvende personell, hvorfor, dårlig gjort!
Hvorfor har ingen begynt med billig taxi... Da kan man tenke seg hvilket liv det blir i Oslo. Det koster like mye å ta taxi fra Oslo sentrum til Furuset som det koster til feks Paris eller noe sånt.. Det er ikke riktig... Her må folk begynne å tenke.... sukk...
Det var litt frustrasjon som kom ut nå. Det koster å fly, og folk forventer at det skal være så billig at dem nesten får billetten.....Så klager endel på at vi har for mye lønn og er inneffektive, nei vettu... Dem som klager skulle vært med på jobb en mnd å se hva vi sliter med om dagen, med endrede arb tider. Det har blitt et fundamentalt feil i samfunnet..... Håper det retter seg opp...
:cheers:

Men har ikke vansker med å forstå synespunktene her...men det er likevl ikke påkrevd med høsykoleutdannelse med påfølgende studielån i 3-4 år...sitedet kan en jobbe i diisse årene så sammenliknet med en som tar utdannelse så er jobben faktisk ganske godt betalt etter min mening. 400.000 er det mange med høyskoleutdannelse som kan se langt etter. Selvsagt forstår jeg at diett ikke gir feriepenger/pensjon etc.

T/r Las Palmas flys vel neppe ofte....saken er vel heller at man får 1 slik tur hvert år om alle i kabinen skal fly strekningen....og hvem har ikke en slik dag i løpet av ett år uansett arbeidsplass.
Men stop over i Las Palmas er vel kanskje snart innført...

Braathens-crew flyr vel 5 dager på og har 4 dager fri....vanlig arbeidsuke for andre er jo 5 dager på, og 2 dager fri....

Men forstår at det er litt frustrerende og aldri kunne "gjemme" seg bort for passasjerene...selv om SAS-crewene er veldig flinke å bruke gardinen. Braathens var langt flinkere å være synlige.

Fint å lese hvordan en opplever sin egen jobb fra innsiden i allefall.

:)
 
Om crewet er bak en gardin mens jeg spiser eller leser en avis betyr minimalt...;)
 
Originally posted by EB
Om crewet er bak en gardin mens jeg spiser eller leser en avis betyr minimalt...;)
Javel....men jeg synes det er fint om dem viser seg.....

Snakket om korte ruter som mellom Oslo -SVG, CPH etc
 
Enig... Fikk man aviser og frokost så behøvde jeg jo ikke se etter crewet - om det ikke var noe spesilet pent å se da...;)
 
Originally posted by EB
Enig... Fikk man aviser og frokost så behøvde jeg jo ikke se etter crewet - om det ikke var noe spesilet pent å se da...;)
Ja det er jeg enig....
Snittalderen har vel økt ganske mye på crew generelt.....samtidig som aviser og mat forsvant...ikke alltid den beste kombinasjon....(litt frekt sagt;) )

Men finnes mange flotte medarbeidere i sin beste alder!
 
...kanskje det som er viktigst å huske på (ikke bare for meg - men også for Fred. Olsen & Co) alderen vår øker også!!!
 
Synes det er bra med en fin miks av unge og ikke fullt så unge....samt kvinner og menn. Eneste jeg synes er litt merkelig er at det er veldig få personer med "fremmedkulturelt" utseende i kabinen i Norge dessverre.
 
Originally posted by SQ 777
DY, tenker du på a la SQ-babes ?? :wow:
Nei overhodet ikke....som sagt...se over. En MIX er best i mine øyner. Dessuten må jeg innrømme at SQ-babes interesserer meg lik NULL;)
 
Opp med prisene, ut med Rimikjerringene fra kabin og la oss få kvaliteten tilbake i luften!!

Mindre drivhuseffekt blir det av det også:cheers:
 

Attachments

  • MD11 C - Kabin.jpg
    MD11 C - Kabin.jpg
    84 KB · Views: 16
Originally posted by MD11


Opp med prisene, ut med Rimikjerringene fra kabin og la oss få kvaliteten tilbake i luften!!

Mindre drivhuseffekt blir det av det også:cheers:

Rimikjerringene ? kvalitet ? , men betale for det ,Neeee
 
Vel, i Norge sier arbeidsmiljøloven at hvis man ikke har kvalifisert arbeidskraft i landet, kan man få arbeidsinnvandring. Hvis norske selskap ikke får nok kvalifisert cabincrew, gjelder det også luftfart.

DY er jo i ferd med å gjøre dette, i følge dette forum, og hvorfor ikke til India hvor man outsourcer så mye annet innen luftfart. Hva med nydelige, langbeinte indiske jenter med grunnkurs i norsk.


Tror nok at arbeidsmoralen der er bedre. Jfr. et tidligere innlegg vedr. arbeidsmoralen hos BU-delen av BUSK. Nødvendigvis ikke SQ-babes.

:naughty:
 
Der er jeg helt enig med SQ777. Ut med sutrete norske jenter med lav arbeidsmoral. Opp gjennom mitt yrkesaktive liv så har jeg møtt nok av de!

Norske gutter i kabinen er meget dyktige og har desidert lavest sykefravær i kabinkorpset i flere selskap. Budeiene i SK som er vant med Businessklasse og lange nightstops i Europa må nå frem med salgstralla på domestic og ta til takke med korte nattstopp rundt omkring. Husk, SK kabin nektet for noen år siden å fly charter!!!! Derfor gikk den gang den store Apollo kontrakten til Braathens.

Enhver kan jo bli syk av slikt.....

MEN, utenlandsk cabin crew som eventuellt skal jobbe i Norge skal ha norske arbeidsvilkår.:cheers:
 
:naughty: Tror de aller flest DY,BU, og SK kabinansatte står på "for the company" , så dere bør trekke disse skivebommene tilbake !

Det er ikke på catwalk'n de jobber, det jobber med sikkerhet og service !
 
Originally posted by P.A. VIKING
:naughty: Tror de aller flest DY,BU, og SK kabinansatte står på "for the company" , så dere bør trekke disse skivebommene tilbake !

Det er ikke på catwalk'n de jobber, det jobber med sikkerhet og service !

Så nå blir de plutselig tatt i forsvar??
I tidligere innlegg her går de for å ha liten utdanning, tjener for godt, jobber for lite osv....
 
Noe må jo forsvare de , det er tydlig vis slik at det fortsatt er noe skap-missunelse fra folk som enten ikke har peiling på hvordan en arbeidsdag i kabinen er nå , eller ikke har klart opptakskravene en eller annen gang, men ikke vil innrømme det.

Vi får forholde oss til hverdagen slik den er i 2005, det må nemlig de som arbeider i kabinen.
 
Back
Top