Norwegian

Originally posted by MD11
Originally posted by captaink
Dette er synd, men med opptil 25 % sykefravær i kabinen så er det ingen vei utenom. Meg bekjent har det vært gjort gjentatte forsøk på å komme dette til livs med forskjellige prosjekt uten å lykkes.

Kabinen i DY har meget konkurransedyktige betingelser for en jobb der det ikke kreves
nevneverdig utdannelse i det hele tatt. Selv om det kan være lange dager er dette bare peanøtter i forhold til de forhold som råder ellers i Europa. Derfor er det synd at man ike ser skriften på veggen før det er for sent. Å komme på jobb 3 av 4 dager er ikke godt nok. Hvis man har problemer med å skjønne det er det ikke mer å tillegge.

Kontraktsjobbing gjennom internasjonale byråer er noe ordentlig dritt som jeg ikke unner noen, jeg har selv den erfaringen. Dog ser jeg at DY må foreta seg noe.

Makan til frekkhet!!
Nevneverdig utdannelse?? Greit nok at man ikke trenger høyskole eller universitet i x antall år for å jobbe i kabinen men å komme med slike uttalelser synes jeg rett og slett er frekt. Du rammer ganske mange med slikt. Aner jeg liten respekt her??

Peanøtter?? Hvis du er kaptein som ditt nick sier burde du vite at arbeidstid reguleres av internajonalt regelverk. Uansett om man jobber i DY, SK, BA eller EZY. I tillegg kan jeg nevne at ingen fly med mer en 19 seter tar av uten cabin crew ombord.

Til slutt, jeg jobber ikke i DY :hi2

Har også svært ved at se frækheden i den udtalelse. Det er jo sandt! Kræver et kort kursus, med nogle tests som skal beståes. Mange job kræver flere års uddannelse. Så at være kabinepersonale kræver IKKE nævneværdig uddannelse. MEN dermed ikke sagt at folk er dumme eller fordi de arbejder som kabinepersonale. De har blot valgt et job der ligesom så mange andre job ikke kræver nævneværdig uddannelse og fuld respekt for det. En kabineansat kan absolut være mere hårdt arbejdende end en med mange års uddannelse. Men det ændre altså ikke på at det at være kabinepersonale ikke kræver nævneværdig uddannelse. OBS! Har selv for en hel del år tilbage arbejdet som kabineansat!
 
Originally posted by EB
Hva er sykefraværet i kabinen til SAS Braathens?

<10% i sk:kabinen,de som jobber 30% mer for 10% mindre $$....

Også enig i at integrasjonen sk-bu kabinen trenger en egentråd, eller muligens et eget forum uten moderatorer.
 
Originally posted by captaink
Dette er synd, men med opptil 25 % sykefravær i kabinen så er det ingen vei utenom. Meg bekjent har det vært gjort gjentatte forsøk på å komme dette til livs med forskjellige prosjekt uten å lykkes.

Kabinen i DY har meget konkurransedyktige betingelser for en jobb der det ikke kreves
nevneverdig utdannelse i det hele tatt. Selv om det kan være lange dager er dette bare peanøtter i forhold til de forhold som råder ellers i Europa. Derfor er det synd at man ike ser skriften på veggen før det er for sent. Å komme på jobb 3 av 4 dager er ikke godt nok. Hvis man har problemer med å skjønne det er det ikke mer å tillegge.

Kontraktsjobbing gjennom internasjonale byråer er noe ordentlig dritt som jeg ikke unner noen, jeg har selv den erfaringen. Dog ser jeg at DY må foreta seg noe.

Ser at mange her reagerer på hvilke krav det er for å jobbe i kabinen. Substansen i i hele denne problemstillingen er at flyselskapene( og forsåvidt andre arbeidsgivere) krever mer og mer ut av de enkelte arbeidstagerer. Jeg så en repotasje om arbeidsforholdene til kabinen til EasyJet og det var tøffe saker, og slik kommer det også til å bli i DY og andre lavsprisselskaper så lenge de nesten bare konkurerer på pris og ikke kvalitet. DY har tapt ufattelig mange millioner kroner siden oppstart og må spare inn der det kan spares inn og slik vil det fortsette. Det neste de kommer til å "spare" på er kanskje sikkerheten. Vi vet allerede at Ryanairpiloter har blitt sagt opp fordi de nekter å fly med så lite bensin ombord som selskapet ønsker, og at de presses til å gjøre "shortcuts" som de ikke ønsker. Heliosflygerne var ikke i "topp form" da de styrtet og i ukene etter dette var det 2 flyulykker i Sør/sentral Amerika hvor jeg er ganske sikker på at de kan tilbakeføres til dårlig vedlikehold/ikke tilstrekkelig kompetanse hos flygerne. Er det slik vi vil ha det ???
 
Om ikke annet kan vi vel være enige om at "Wal-Martiseringen" av luftfarten ikke er noe å trakte etter. Men hva kan gøres med det? At fagforeningene mellom selskapene samarbeider, slik at den negative lønnskonkurransen mellom selskapene begrenses?

Selv om jeg i prinsippet ikke likerslike korporative tilstander kan selv en gammel liberaler vurdere å skifte mening når tempoet i næringslivet stadig skal gå fortere...
 
Og mens vi er igang:

Så vidt jeg har forstått har BUSK fortsatt ikke klart å løse problemet med at flygende personale tilbringer for mye tid på flyplasser med å vente, istedet for faktisk å fly. Man må vel være økonom for å kreve at innsparingene skel skje gjennom lavere lønn og lengre arbeidstid istedet for bedre organisering:lol

Jeg har også opplevd at DY flighter har blutt forsinket fordi mannskapet skal bytte fly - hvorfor lar de ikke mannskapet følge flyet hele dagen; mye mindre mas og mer effektivt.
 
Originally posted by EB
Hvorfor er sykefraværet så mye høyere hos DY?
Tja....kan være mange grunner til det, men har ennå tilgode å få bekreftet tallet for Norwegian så dette blir vel egentlig spekulasjoner. Personlig synes jeg sykefravær på over 6% er høyt.
 
OK! Jeg trodde at sykefraværet var bekreftet 25%... Sorry...høres jo veldig rart ut at det skulle være så mye høyere!
 
Originally posted by Isbamse
Og mens vi er igang:

Så vidt jeg har forstått har BUSK fortsatt ikke klart å løse problemet med at flygende personale tilbringer for mye tid på flyplasser med å vente, istedet for faktisk å fly. Man må vel være økonom for å kreve at innsparingene skel skje gjennom lavere lønn og lengre arbeidstid istedet for bedre organisering:lol

Jeg har også opplevd at DY flighter har blutt forsinket fordi mannskapet skal bytte fly - hvorfor lar de ikke mannskapet følge flyet hele dagen; mye mindre mas og mer effektivt.

Da er du ikke oppdatert, i allefall SK kabinenhar blitt svært mye mer effektive nå (mulig BU delen henger etter).
Det er nok ikke en helt enkel sak å schedulere kabin+cockpit+fly til å fly sammen hele dagen...
 
Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by Isbamse
Og mens vi er igang:

Så vidt jeg har forstått har BUSK fortsatt ikke klart å løse problemet med at flygende personale tilbringer for mye tid på flyplasser med å vente, istedet for faktisk å fly. Man må vel være økonom for å kreve at innsparingene skel skje gjennom lavere lønn og lengre arbeidstid istedet for bedre organisering:lol
Da er du ikke oppdatert, i allefall SK kabinenhar blitt svært mye mer effektive nå (mulig BU delen henger etter).
Det er nok ikke en helt enkel sak å schedulere kabin+cockpit+fly til å fly sammen hele dagen...

Lærte noe nytt i dag , også...
Nei, jeg tror ikke slik schedulering er lett - men det er vel lettere for lille DY enn for digra BUSK.
 
Trenden nå synes å¨være at man søker å ha CA på kontrakt fremfor fast ansatt. Ref bl.a. NW Airlines. DY er slik sett ikke alene om å søke billigere løsninger gjennom contracting.
 
Originally posted by EB
Men hvordan oppfattes dette av mannen i gata i Norge?
Tror det oppfattes dårlig da en nesten alltid ender opp med dårligere vilkår for de ansatte....men dette gjenspeiler jo mange andre tjenester i samfunnet/firmaer. Svært mange firmaer har allerede gjort dette på mange områder så jeg tror trenden er på veg til å snu til et litt mer positivt syn.....men om det er bra er jo en anna sak.
 
Originally posted by MD11

Hva kreves før du kommer inn på kurs da? Har du noen gang vært på et intervju til en kabinjobb? Det jeg mener med frekt er at det rett og slett høres ut som dette er et yrke for Hvermannsen på gata. Noe det slett ikke er. Men mange sitter dessverre med den oppfatningen, også her inne tydeligvis, noe jeg ikke trodde.:(

Jeg begriper heller ikke hva det er som er frekt med captaink sitt innlegg. "Hvermannsen" har faktisk videregående utdanning i dag, så da er det helt korrekt å si at man ikke krever nevneverdig med utdanning for å jobbe i kabinene. At man kan lære gjennom "livets skole" er en annen sak, men utdanning i den forstand normale folk bruker ordet er det ikke.
 
Kan jo si det slik at en jobb i et fly, uansett om du jobber i cockpit eller i cabin så er det en utfordring for den enkelte når det gjelder at man skal yte mer. Det tar på kroppen å jobbe i 14 timer feks uten å komme seg ut av hermetikk boksen. Spise ved siden av toaletten og kjenne "go lukten" som siver ut fra toalett døren, sitte på en steinhard brits, blir ikke mye matlyst da. I hvertfall vi i SAS Braathens flyr Oslo - Las Palmas tur retur på en og samme dag, samme gjelder det enkelte charter destinasjoner Oslo - Hurgada, og nå vet jeg ikke hvordan vinterprogrammet blir, så kan ikke uttale meg hvordan/hvilke "langturer" det blir. Men det er ikke rart at folk blir syke. + At i jobben vår så kan vi faktisk ikke fly når vi er forkjølet. Forkjølelse fører til tette ører og bihuler noe jeg har fått oppleve noen ganger det siste året, noe som er veldig farlig.
Så det kan ihvertfall vare en grunn til høyt sykefravær, men selvfølgelig så påvirkes kroppen av et press, og at vi skal jobbe mer og yte mange fler %.... Når vi i uken jobber oppmot 50 timer i uken vær eneste uke og da regnes ikke våre overnattinger med minimum stopp (8-10 timer fra landing til avgang), så dem timer vi er på hotell og sover i senga vår skal også regnes som arb tid egentlig, for vi er ikke hjemme og har ikke fritid, så må det jo skje noe med kroppen. Det skjønner jo hvem som helst, og mer jobb skal det bli, er det rart man blir utslitt, utbrendt, immunforsvaret svikter og man bli mer mottagelig for forkjøleser og andre lett mottagbare sykdommer som sprer seg i lufta i kabin, så det kan bli spennende fremover.
Vi er ikke noen maskiner (men vi får vel snart strekkoder tattoovert inn i pannen - BIIIIP), og dette er ene og alene lavprisselskapene sin skyld for at flybransjen skal spare seg til fant på mange måter. Kan nevne feks, Southwest i landet over dammen. Dem har i motsettning til Europas lavprisselskaper/LCC/LCC+ satset på sine ansatte, da er både de ansatte og pax fornøyde og samtidig tjener dem penger. Og dem har ikke ansatte som slutter og begynner hele tiden, hvorfor kan man ikke gjøre det her, så blir alle parter HAPPY!!!!
Det er jo vi i cabin og cockpit som er produksjonsleddet og som tjener in pengene for selskapet(ansiktet utad). Nei la oss bli en del av selskapet og ikke en hakkekylling som hele tiden må yte mer og mer og mer og helt til folk blir syke, men da skal vi yte enda mer og i hvertfall rulle opp armene enda mer. Har vi noe mer og rulle opp, armene på skjorten har tatt slutt for lenge siden.
Trives utrolig godt i jobben som cabin crew, men vi må få en levelig hverdag, og sammenlignes mer på skift/turnus arbeidere, noe vi i dag ikke blir gjort. Fri annenhver helg, som det er nå så har vi fri en helg i mnd, vi kan jobbe opptil flere juler/nyttår etter hverandre (jeg - dette blir 3:e julen min etter hverandre), røde dager får vi ikke ekstra betalt for, her jobber vi i hvertfall mye mer enn den vanlige folk i gaten. Vi har en time betalt etter skatt på 110,- timen hvis man skal regne timesbet.Det er verre enn polske snekkere. Dietten er så forskjellig at den kan man ikke regne med, men maten er dyr på OSL og andre flyplasser, at den er ikke den store hjelpen i. Matpakken er jeg lei for mange år siden. Og jeg tenker med gru om man blir syk, så får man en usel lønn/sykepenger, for da er ikke dieten innregnet. Og her er folk ikke interessert i å bet hva det faktisk koster for å fly. La oss få bli en del av samfunnet, for vi har masse disp i forhold til Arbeidsmiljøloven og, noe er unntak for flyvende personell, hvorfor, dårlig gjort!
Hvorfor har ingen begynt med billig taxi... Da kan man tenke seg hvilket liv det blir i Oslo. Det koster like mye å ta taxi fra Oslo sentrum til Furuset som det koster til feks Paris eller noe sånt.. Det er ikke riktig... Her må folk begynne å tenke.... sukk...
Det var litt frustrasjon som kom ut nå. Det koster å fly, og folk forventer at det skal være så billig at dem nesten får billetten.....Så klager endel på at vi har for mye lønn og er inneffektive, nei vettu... Dem som klager skulle vært med på jobb en mnd å se hva vi sliter med om dagen, med endrede arb tider. Det har blitt et fundamentalt feil i samfunnet..... Håper det retter seg opp...
:cheers:
 
Hver CA i DY koster 2,5 ganger mer enn 1 CA i Ryanair, og 1,5 ganger mer enn Easyjet. Når du ganger dette opp med 3 CA'er, så blir det mye penger. Jeg har blitt fortalt at en CA har over kr 400.000,- i årslønnn inkl diett, + eventuelle fridager solgt etc etter 7 år. (Ingen LCC lønn med andre ord) Når DY i tillegg har høyt "sykefravær", med kjøp av fridager til over dobbel pris av dette igjen, så får de et alvorlig kostnadsproblem vis a vis konkurrentene.

Og, høye kostnader er en trussel for arbeidsplassene til alle i DY!

Jeg tror ikke det reelle sykefraværet av CA'er er så stort i DY, men har blitt fortalt at arbeidsmoralen er skremmende lav blant flere. Og det smitter over på andre. Når man i tillegg har nesten samme lønn når man er syk som når man arbeider, så er det ikke så farlig å gå på jobb når andre ting frister mer. Det er de som ødelegger for de andre CA'ene.
 
Back
Top